Entrada en vigor del període definitiu del sistema de declaracions de trànsit NCTS5
El proper 20 de gener de 2025 a les 23:59:59 (hora UTC) acabarà el període provisional del sistema NCTS5, i començarà el període definitiu, on es començaran a aplicar les condicions relatives a les dades de les declaracions de trànsit per a aquest període. Aquest període definitiu comença, a la vegada, a aquella mateixa hora en tots els Estats membres del Conveni de Trànsit Comú i per a tots els operadors que operen en aquests països.
A causa de la diferència horària, d'una hora, entre l'hora espanyola peninsular (CET) i l'hora marcada com entrada del període definitiu (UTC), el sistema espanyol de trànsit NCTS5 estarà indisponible per rebre altes de noves declaracions des de les 23:59:59 del dia 20/01/2025 fins a les 01:00:00 del dia 21/01/2025, hora peninsular (CET). És a dir, durant aquella hora d'indisponibilitat no s'admetran missatges CC015CEnt, CC170CEnt, ni CCTNNCEnt. A la resta de missatges no li afecta la indisponibilitat.
D'aquesta manera els operadors podran enviar declaracions en format del període provisional fins a les 23:59:59 del dia 20/01/2025 hora peninsular. I a partir de les 01:00:00 del dia 21/01/2025 hora peninsular ja hauran d'enviar les seves declaracions en format definitiu. Es recorda la transcendència del moment en el que el sistema passa a estat definitiu i que és important que tots els operadors tinguin els seus sistemes configurats correctament per validar les regles i condicions sobre la base d'aquella data, havent d'estar totes les altes de declaracions admeses el 21 de gener del 2025 en format del període definitiu.
Per determinar si una declaració ha de seguir les regles del període provisional o les del període definitiu, cal basar-se en la comparació de la data d'admissió de la declaració contra la data d'entrada del període definitiu.
A més, és necessari recordar que, quan un trànsit declarat en període definitiu hagi de portar incloses declaracions d'exportació, aquestes s'han de consignar en el Previous document del nivell House i fins a un màxim d'una exportació per cada house. Per tant, si es desitgen incloure diverses declaracions d'exportació en la declaració de trànsit, el trànsit haurà de tenir com a mínim tants houses com exportacions vulguin incloure's, una en cada house. Altres canvis importants de les declaracions del període definitiu són, que els documents de transport han de ser inclosos a nivell Consignment o a nivell House, i que el Country Of Dispatch és un camp obligatori.
El passat 10 de gener es va publicar una Nota Informativa sobre el pla de contingència davant les possibles errades que poguessin succeir el 21 de gener en alguns dels sistemes nacionals de la resta d'Estats membres del Conveni de Trànsit Comú.