Acta de la reunió
ACTA DE LA REUNIÓ DEL PLE DEL FÒRUM D'ASSOCIACIONS I
COL·LEGIS DE PROFESSIONALS TRIBUTARIS
CELEBRADA EL 28 DE NOVEMBRE DE 2017
President del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris
Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
D. Santiago Menéndez Menéndez
Membres en representació de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària
D. Luis Mª Sánchez González
Director del Departament d'Informàtica Tributària
D. Manuel Alfonso Castro Martínez
Director del Servei de Planificació i Relacions Institucionals
D. Ángel Rodríguez Rodríguez
Subdirector General de Coordinació i Gestió - Departament de Recaptació
D. Miguel Lorenz Falomir
Subdirector General de Gestió i Intervenció d'Impostos Especials – Departament de Duanes i IE
D. Vicente Cillero Martínez
Coordinadora d'Àrea de la Subdirecció General de Tècnica Tributària - Departament de Gestió Tributària
D. a Mercedes Jordán Valdizán
Membres en representació de les Associacions i Col·legis
Associació Espanyola d'Assessors Fiscals
Directora del Gabinet d'Estudis
D. a Helena Pujalte Méndez-Leite
Associació Professional d'Experts Comptables i Tributaris d'Espanya
Delegat de Madrid
D. José Antonio Fernández García-Moreno
Consell General de l'Advocacia Espanyola
Lletrat del Departament dels Serveis Jurídics del Consell
D. Gonzalo Antonio Arana Azparren
Consell General de Col·legis d'agents i comissionistes de duanes
President del Consell
D. Antonio Llobet de Pablo
Secretari del Consell
D. Manuel López Frías
Consell General de Col·legis de Gestors Administratius d'Espanya
Lletrat del Consell
D. Nicolás Pérez Hernández
Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya
Vocal de la Comissió d'Assumptes Fiscals
D. José Castaño Semitiel
Vocal de la Comissió d'Assumptes Fiscals
D. José Ruiz Sánchez
Federació Espanyola d'Associacions Professionals de Tècnics Tributaris i Assessors Fiscals
President
D. Joan Torres Torres
Adjunt a Presidència
D. José Luis Carreras Torres
Gabinet de Gestors Administratius i Assessors Fiscals
Advocada
D. a Raquel Cobos Casero
Registre General d'Assessors Fiscals / Registre d'Economistes Assessors Fiscals
Vocal del Consell Directiu
D. Jesús Fernández-Bravo Pinto
Vocal del Consell Directiu
D. Luis de l'Amo Carbajo
Secretaria Tècnica del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris
Subdirectora General de Comunicació Externa – Servei de Planificació i Relacions Institucionals
D. a María Dolores Carreño Beltrán
Madrid, 28 de novembre de 2017, se celebra la decimosegunda reunió plenària del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris, assistint les persones ressenyades, i d'acord amb el següent
ORDRE DEL DIA
- Obertura pel Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària.
- Aprovació de l'acta de la sessió celebrada el 4 de juliol de 2017.
- Informació sobre els temes tractats en el grup de treball.
- Aprovació del Codi de Bones Pràctiques de Professionals Tributaris.
- Altres consideracions, precs i preguntes.
I.- En desenvolupament del primer punt de l'ordre del dia , obre la sessió D. Santiago Menéndez Menéndez, Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària i president del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris, qui, després de donar la benvinguda i agrair l'assistència a tots els presents, assenyala la importància d'aquesta sessió plenària, ja que en ella se sotmetrà a votació el text definitiu del Codi de Bones Pràctiques de Professionals Tributaris, a què s'han incorporada millores tècniques derivades de les observacions aportades tant per l'Agència Tributària com per les Associacions i Col·legis. Així mateix, i respecte als dubtes que han plantejat alguns representants, recorda que es tracta d'un instrument d'adhesió voluntària i que, a més, s'anirà modificant i perfeccionant amb el temps i suposarà un reconeixement i diferenciació de les entitats que s'adhereixin davant les que no ho facin. D'altra banda, comunica que en el punt 5 de l'ordre del dia s'informarà sobre els projectes de major importància planificades per l'Agència Tributària a mitjà termini.
Prossegueix el Director General i trasllada a les Associacions i Col·legis que componen aquest Fòrum la renovació del compromís de l'Agència Tributària amb el mateix, en haver-se convertit en un excel·lent curs de comunicació. Continua assenyalant que, en aquest sentit i en desenvolupament d'aquell esperit de col·laboració, durant el segon semestre de 2017 el grup de treball d'aquest Fòrum es va reunir en una ocasió, el dia 7 de novembre, per tractar diversos temes que s'exposaran de manera detallada en el tercer punt de l'ordre del dia. La qüestió fonamental va ser la Relació Cooperativa, analitzant-se també el projecte de Directiva de la Unió Europea perquè els intermediaris fiscals subministrin informació sobre planificacions fiscals de caràcter transfronterer en determinats supòsits i les modificacions en declaracions informatives previstes per a 2018.
II.- En desenvolupament del segon punt de l'ordre del dia , el president del Fòrum cedeix la paraula a D. a Mª Dolores Carreño Beltrán, responsable de la Secretaria Tècnica del Fòrum, qui manifesta que l'acta de la 11a sessió plenària va ser remesa a les Associacions i Col·legis amb la convocatòria d'aquesta reunió i que fins a la data no s'han rebuda observacions. Seguidament s'adreça als presents per si desitgen realitzar algun comentari o observació a la mateixa. Com no es formulen, declara que l'acta de la reunió de 4 de juliol de 2017 queda aprovada i que es publicarà en l'espai reservat al Fòrum en la pàgina web de l'Agència Tributària.
III.- En desenvolupament del tercer punt de l'ordre del dia , D. Santiago Menéndez cedeix la paraula a D. Ángel Rodríguez Rodríguez, Director del Servei de Planificació i Relacions Institucionals, qui exposa que, com ja ha avançat el Director General, el Grup de Treball d'aquest Fòrum es va reunir el passat dia 7 de novembre i la seva activitat va estar centrada en els següents temes:
-
En el primer punt de l'ordre del dia es va tractar el tema de la relació cooperativa prenent com a base l'esborrany de Codi de Bones Pràctiques d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris elaborat, tenint en compte tant les observacions i comentaris rebuts de les Associacions i Col·legis, com les qüestions debatudes en l'anterior reunió del Grup de Treball del mes de juny passat. En concret:
-
s'ha recollit la menció específica en el text del Codi als Agents de Duanes i Representants Duaners;
-
s'ha matisat el concepte de “pràctiques de planificació fiscal agressiva” com aquelles que tendeixen il·legalment a l'elusió o minoració d'impostos;
-
s'ha subratllat el respecte als límits que imposa el deure de secret professional en la informació subministrada; i
-
s'ha introduït la possibilitat de creació d'un logotip que identifiqui a les Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris, així com als intermediaris fiscals, que s'hagin adherit al Codi.
També es va posar de manifest en la reunió la necessitat d'una millora en el mecanisme d'adhesió de manera que quedés clar si afectava a l'associació o a un associat. En relació amb aquest punt, D. Ángel Rodríguez assenyala que en l'actual redacció de l'esborrany ha quedat clarificat.
Així mateix, i en relació amb els dubtes plantejats per algunes Associacions sobre els avantatges que aquestes podrien obtenir en cas d'adhesió al Codi, l'Agència Tributària va recordar el seu caràcter voluntari, que hauria de valorar cada Associació o Col·legi i els seus associats, i que s'obriria també a unes altres Associacions i Col·legis que no formessin part del Fòrum. En qualsevol cas, es tractaria d'un document viu, que s'aniria perfeccionant i concretant, i que suposaria un reconeixement i diferenciació respecte d'aquelles Associacions i Col·legis que no s'adherissin.
A continuació, es va comentar el projecte de Directiva de la Unió Europea perquè els intermediaris fiscals subministrin informació sobre planificacions fiscals de caràcter transfronterer en determinats supòsits.
-
-
En el segon punt de l'ordre del dia, la Subdirectora General de Tècnica Tributària va informar sobre les modificacions previstes per a 2018 en les declaracions informatives:
-
En el Model 181 (Declaració informativa de préstecs i crèdits, i operacions financeres relacionades amb béns immobles) es modifica la informació derivada del reintegrament d'interessos per anul·lació de les clàusules terra, per diferenciar les quantitats que tributen de les que no.
-
En el model 187 (Declaració informativa relativa a rendes o guanys patrimonials obtinguts com a conseqüència de les transmissions o reemborsaments d'accions i participacions de les Institucions d'Inversió Col·lectiva i de la transmissió de drets de subscripció) s'inclou la venda de drets de subscripció adquirits en el mercat primari, mentre que la venda de drets de subscripció adquirits en el mercat secundari per a la seva posterior transmissió es declara en el model 198.
-
En el model 193 (Declaració informativa sobre retencions i ingressos a compte de l'IRPF sobre determinats rendiments del capital mobiliari) s'introdueixen modificacions tècniques per diferenciar les rendes que hagin d'integrar-se en la Base Imposable General i les que van a la Base Imposable de l'Estalvi.
-
S'anticipen els terminis de presentació dels models 171, 184 i 345 al mes de gener de cada exercici, entrant en vigor el 2018. Finalment, el termini de presentació del model 347 s'anticipa al mes de gener, però seu entrada en vigor es trasllada a 2019 (respecte a operacions realitzades el 2018).
-
El model 190 es modifica per incloure tots els imports satisfets a un mateix perceptor en concepte de beques exemptes de l'article 7.j) de la Llei de l'IRPF, encara que el seu import no superi els 3.000 euros, unint així, en un només model de declaració informativa aquest tipus de rendes exemptes.
Respecte a modificacions en unes altres declaracions, en el model 030 es cregui un apartat de telèfons i adreces electròniques per rebre avisos informatius, i en els models 036 i 037 s'habiliten camps específics per comunicar els successors en declarar la baixa del Cens d'Empresaris, Professionals i Retenidors.
-
Prossegueix la seva exposició el Director del Servei de Planificació i Relacions Institucionals assenyalant que, en relació amb el Codi de Bones Pràctiques de Professionals Tributaris, també es va comentar en la reunió que, amb posterioritat a la seva aprovació, el Codi hauria d'anar complementant-se, de manera que es fossin definint qüestions com, entre d'altres, les conseqüències d'incompliments greus i reiterats i la definició amb major precisió dels mecanismes d'adhesió. En aquest sentit, D. Ángel Rodríguez proposa que les empreses facin arribar a l'Agència Tributària les qüestions que considerin prioritàries per tal d'iniciar aquests treballs el mes de febrer de 2018.
IV.- En desenvolupament del quart punt de l'ordre del dia , “Aprovació del Codi de Bones Pràctiques de Professionals Tributaris”, el president comença la seva exposició assenyalant que aquest Fòrum va néixer l'any 2011 amb l'objectiu de crear un lloc de trobada on les Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris i els representants de l'Agència Tributària poguessin debatre suggeriments i propostes, avançant en la col·laboració social, reforçant la seguretat jurídica en la relació ens contribuents i assessors i l'Agència Tributària i fent explícit el compromís de tots amb la prevenció i lluita contra el frau fiscal. Prossegueix D. Santiago Menéndez assenyalant que el Codi que es pretén aprovar en la sessió plenària d'avui suposa un avenç més en l'enfortiment d'una relació que ha anat guanyant en fluïdesa i que, sens dubte, reportarà grans beneficis a ambdues parts. Afegeix que l'objectiu del Codi és millorar, entre tots, l'aplicació del nostre sistema tributari, fent efectius principis tan importants com la seguretat jurídica, la confiança i el mutu acord. A més, el Codi suposa l'assumpció de principis que han de regir la relació entre ambdues parts i de compromisos que facin efectius aquests principis. Així, tant les Associacions i Col·legis de Professionals com els intermediaris fiscals que els componen, assumiran compromisos de transparència, responsabilitat i deontologia en el desenvolupament de les seves funcions. Per part seva, l'Agència Tributària es comprometrà a garantir el manteniment d'un canal permanent de comunicació que possibiliti oferir criteris jurídics que proporcionin seguretat jurídica i certesa. Prossegueix D. Santiago Menéndez reiterant que el Codi és un instrument de caràcter voluntari, respecte del qual cada Associació o Col·legi i els seus associats, haurà de valorar la seva adhesió al mateix, estant prevista la seva obertura a unes altres Associacions i Col·legis que no formen part del Fòrum. Afegeix que el Codi de Bones Pràctiques haurà de servir de base de la relació cooperativa i que caldrà anar desenvolupant-ho i concretant-ho amb l'esforç mutu.
A continuació, el Director General de l'Agència Tributària s'adreça als assistents per a, abans de procedir a aprovar el Codi, agrair expressament el treball i l'esforç desenvolupats durant els últims mesos per tots els membres d'aquest Fòrum, que suposarà l'inici d'una nova etapa en la col·laboració entre ambdues parts. Afegeix que entén que el text del Codi de Bones Pràctiques de Professionals Tributaris acordat, i sens perjudici de posteriors desenvolupaments, l'està a satisfacció de la majoria dels participants en aquest Ple.
A continuació, D. Santiago Menéndez sotmet a la votació del Ple el Codi de Bones Pràctiques de Professionals Tributaris, indicant que qui el desitgi pot exposar les seves objeccions o suggeriments.
Presa la paraula D. Luis de l'Amo, representant de REAF – REGAF, qui exposa que el col·lectiu al que representa necessita realitzar un procés de debat intern abans d'aprovar el Codi, ja que han d'analitzar si els seus codis deontològics s'adeqüen al contingut del mateix.
A continuació, intervé D. a Helena Pujalte, representant de AEDAF, qui assenyala que les seves objeccions van en la mateixa línia que l'exposat per D. Luis de l'Amo, però que, a més, la redacció definitiva del text en alguns punts no els sembla la desitjable. Continua manifestant que la seva Associació va aportar una sèrie de correccions que, en la seva majoria, s'han incorporat al text definitiu del Codi, cosa que agraeix a l'Agència Tributària, però que, no obstant això, alguna qüestió, en la seva opinió, important, no s'ha recollit. Assenyala que, per l'avantdit, no poden aprovar el Codi.
Presa la paraula D. a Raquel Cobos Casero, representant de GESAF, qui exposa que la seva Associació s'absté atès que no han tingut temps material per obtenir l'autorització del seu Consell Executiu.
Seguidament intervé D. Ángel Rodríguez per comentar que, sens perjudici de les observacions realitzades pels intervinents, cal diferenciar el que és l'aprovació del Codi, tenint en compte que el seu contingut s'anirà complementant amb el treball de tots, del que seria una futura adhesió, que seria voluntària i per a la qual, lògicament, pot ser necessària una reflexió.
Novament intervé D. a Helena Pujalte, per aclarir que és només un dels suggeriments que van fer i que no s'ha recollit en el text el que els impedeix aprovar el Codi en la seva actual redacció, ja que els preocupa.
A continuació D. Santiago Menéndez, sotmet a la votació del Ple el Codi de Bones Pràctiques de Professionals Tributaris, obtenint el vot favorable de la majoria, amb l'abstenció de GESAF i el vot en contra de AEDAF i REAF-REGAF.
Seguidament, el Director General de l'Agència Tributària obre un torn d'intervencions.
Presa la paraula D. a Helena Pujalte per indicar que el punt amb el que discrepen està en l'apartat “II. PRINCIPIS I COMPROMISOS”, on en el seu segon paràgraf es diu textualment “(…) En aquest sentit és interessant que, a través de les seves Associacions i Col·legis de Professionals, els intermediaris fiscals assumeixin compromisos com els de transparència, responsabilitat i deontologia en el desenvolupament de les seves funcions, orientant la seva activitat a la consideració del compliment de les obligacions fiscals corresponents pels contribuents com un aspecte més en el disseny i representació comptable de les operacions econòmiques i rebutjant plantejaments potencialment il·lícits de minimització del cost fiscal per part dels seus clientes. (…)”. Assenyala que la seva Associació havia suggerit l'eliminació de la paraula “il·lícits” i que el que ha ocorregut és que en el text definitiu no només no s'ha eliminat, sinó que s'ha afegit “potencialment”, resultant una redacció que els sembla interpretable. La seva proposta havia estat “…i rebutjant plantejaments de minimització del cost fiscal per part dels seus clientes.”
Seguidament el president del Fòrum pregunta als representants de REAF si la seva objecció és la mateixa que planteja AEDAF.
D. Luis de l'Amo contesta que no volen posar als seus associats en la tessitura d'haver de comprovar dels seus clientes una sèrie de dades que no tenen clar quins són i que, a més, els que decideixin no adherir-se per no comprometre's a realitzar verificacions, d'alguna manera, quedin assenyalats al no figurar en el llistat d'adherits al Codi. Aclareix que les seves objeccions no són a la redacció del text.
Novament intervé el Director General de l'AEAT i assenyala que la relació cooperativa, entesa de forma genèrica, és una via futura necessària en la que la tasca dels col·laboradors socials com representants dels contribuents és importantíssima en tots els aspectes, tant de control com d'assistència i ajuda. Prossegueix indicant que el Codi suposa per a l'Agència Tributària un compromís ferm de transparència i de coordinació de criteris en tots els àmbits territorials d'actuació, fomentant més seguretat jurídica. A més, es tracta d'un compromís permanent en el temps, de manera que les incidències o conflictes que vagin sorgint es resolguin en bona part a través dels canals de comunicació que es vagin establint. Continua assenyalant que, quan va assumir la direcció de l'Agència Tributària, pensava que era l'Administració qui anava a oposar una major resistència als canvis en relació cooperativa i que, tanmateix, el que ha trobat són pocs ajuts externs en aquesta tasca. Per això, agraeix el seu suport a les Associacions i Col·legis que veuen en el Codi de Bones Pràctiques de Professionals una forma d'avançar en relació cooperativa. Així mateix, indica que és una matèria que mediàticament és de complexa explicació per la qual cosa tots els avenços, ja siguin en aquest àmbit o en el del Fòrum de Grans Empreses, cal anar fent-los regladamente, per escrit i amb la major transparència possible, de manera que no es generin dubtes respecte a l'actuació de l'Administració. Continua comentant que, com a conseqüència de les noves tecnologies i dels avenços de la globalització, ha augmentat la quantitat d'informació que es maneja per Administració, contribuents i assessors fiscals i, com a conseqüència, la relació cooperativa es postula com la millor via per intentar prevenir els conflictes que poguessin sorgir en la interpretació dels fets i de les normes, d'una forma prèvia a què es produeixin les incidències, la qual cosa suposa més seguretat jurídica i aporta confiança a l'activitat econòmica, quedant sempre, per suposat, la possibilitat d'acudir als tribunals en cas de discrepàncies. Per això, avançar en relació cooperativa suposa un increment de la transparència, de la seguretat jurídica i de la coordinació dels criteris aplicats per l'Administració, que poden compartir-se o no i, en aquest cas, impugnar-se en la via judicial.
V.- En desenvolupament del cinquè punt de l'ordre del dia , el president del Fòrum indica que vol exposar breument la planificació estratègica de l'Agència Tributària a mitjà termini, 3 o 4 anys, i assenyala que en la mateixa els col·laboradors socials poden desenvolupar un paper molt important. Comença indicant que el Subministrament Immediat d'Informació (SII) ha suposat per a l'Agència Tributària una nova forma de relació amb el contribuent molt més flexible, transparent i mediata. Afegeix que la seva implantació ha estat difícil, però, fins i tot així, ha hagut un estalvi de 10 milions d'euros a l'any. Prossegueix indicant que l'Agència Tributària és conscient de què els canvis costen, encara que s'expliquin i s'apreciïn els avantatges dels mateixos, i de què ha suposat un esforç important per a les empreses que, també han hagut de replantejar-se els seus processos de facturació, de comptabilitat, de comunicació interna, però que, finalment, han pogut comprovar que aquest replantejament dels seus processos interns ha redundat en una major eficàcia en la gestió dels seus recursos. Per això, ha estat molt gratificant que en l'última sessió plenària del Fòrum de Grans Empreses que es va celebrar el passat dia 21, entitats que van ser molt reticents a la implantació del SII han felicitat expressament al Departament de Gestió Tributària per la flexibilitat, l'adaptabilitat i pels mecanismes d'ajuda amb què s'ha desenvolupat la implementació del nou sistema. Així, una de les línies estratègiques que s'abordaran en el mitjà termini serà un canvi en la relació entre l'Administració i el contribuent, ja sigui directament o a través del seu representant, i fer l'assistència i l'ajuda més flexible, més mediata i més directa i, això, fonamentalment, a través de tres canals:
-
Seguir millorant els serveis que ofereix la pàgina web de l'Agència Tributària a través d'intel·ligència artificial. Es tracta d'assistents virtuals que a través d'un mecanisme de preguntes i respostes van guiant al contribuent d'una manera àgil i amigable fins a trobar la informació que es busca, en un horari més ampli que el que pot tenir una assistència telefònica o presencial en una dependència de l'Administració, fet que suposa en termes personals una major eficàcia del temps.
-
Reduir la necessitat dels contribuents o els seus representants d'acudir a les oficines de l'Agència Tributària per a les seves gestions. Per fer-ho, a més d'intel·ligència artificial, s'està estudiant un major desenvolupament de l'assistència a través de plataformes telefòniques que evitin desplaçaments i, per consegüent, també un estalvi de temps.
-
S'està estudiant implantar un procediment d'atenció i assistència més directe, àgil i flexible per als col·laboradors socials que s'adhereixin al Codi de Bones Pràctiques.
A continuació, el Director General de l'Agència Tributària assenyala que un altre dels plans estratègics a mitjà termini és desenvolupar un canvi de mentalitat en la percepció mediàtica i social de la lluita contra el frau fiscal, explicant com es duu a terme aquesta activitat. En aquests moments es mesura pels resultats quantitatius i, sobre això, cal assenyalar que, malgrat que les xifres actuals es refereixin als exercicis de major crisi econòmica, els resultats han estat els millors de la història de la institució, i que s'han aconseguit amb un menor nombre d'efectius. Reitera D. Santiago Menéndez que la lluita contra el frau avui dia es mesura pels ingressos que s'obtenen o per la minoració de les devolucions que es practiquen, és a dir, es mesuren uns resultats que no discriminen si, per exemple, són conseqüència d'una liquidació realitzada a una gran empresa per disparitat amb l'Administració en l'aplicació d'un criteri o conseqüència d'una investigació que culmina en l'aflorament d'economia submergida. Així, més enllà de la dada numèrica, l'Agència Tributària pretén realitzar una tasca divulgativa sobre com es lluita contra el frau fiscal, explicant les causes que motiven la inclusió en els plans d'inspecció de determinats sectors d'activitat, com poden ser les empreses que tinguin negocis en paradisos fiscals, contribuents que puguin tenir entramats societaris tendents a l'opacitat del seu patrimoni o rendes, planificacions fiscals agressives, etc. És a dir, es tracta d'explicar les activitats d'inspecció i control ja que no és el mateix una liquidació per una qüestió interpretativa que la derivada d'una investigació tendent a aflorar un patrimoni que fins a la data era opac per a l'Administració.
Prossegueix el president del Fòrum assenyalant que avui dia és difícil separar quan una activitat de l'Agència Tributària és d'assistència i ajuda o és de control. Per exemple, el SII ha estat un projecte en què s'han combinat l'assistència i ajuda amb el control. Proporciona una quantitat important d'informació que permet automatitzar activitats de control, amb la qual cosa també es poden destinar més recursos a unes altres actuacions. En aquesta mateixa línia estan les modificacions en els terminis de presentació de determinades declaracions informatives ja al·ludides en aquesta reunió. Es tracta de que l'Agència Tributària pugui disposar de la informació com més aviat millor ja que la mateixa té incidència en unes altres campanyes, com pot ser la d'IRPF. Si es vol avançar aquesta campanya i millorar la qualitat dels serveis que es presten, és necessari disposar de la informació que s'inclou en les declaracions informatives.
Per finalitzar D. Santiago Menéndez reitera el ja comentat sobre que un dels objectius a mitjà termini, serà la transformació de la manera de relacionar-se de l'Agència Tributària amb els contribuents, on la relació cooperativa tindrà un paper molt important i anima a les Associacions i Col·legis que encara no veuen molt clara aquesta via com un mitjà d'avançar en transparència i seguretat jurídica, a fer una reflexió sobre la matèria.
Seguidament el Director General obre un torn de paraula.
En primer lloc D. Antonio Llobet, representant del Consell General de Col·legis d'agents i comissionistes de duanes, pregunta si l'Administració està treballant en una futura llei antifrau.
Novament presa la paraula D. Santiago Menéndez qui contesta que en aquests moments no existeix un projecte específic de lluita contra el frau. Prossegueix comentant que, a més, la situació parlamentària actual exigeix el consens per treure endavant qualsevol projecte normatiu. Afegeix que, d'altra banda, alguns dels projectes que ha comentat en aquesta sessió necessitaran, efectivament, un desenvolupament normatiu, però que estan més orientades als contribuents complidors i a aconseguir canvis en la relació amb els contribuents de manera que aquesta sigui més ràpida, flexible i més pròxima al moment de realització de l'activitat econòmica.
A continuació, D. Antonio Llobet exposa que el col·lectiu al que representa ve reclamant des de fa temps una llei duanera ja que en matèria de recaptació d'impostos aprecien una desconnexió entre el Codi Duaner de la Unió (CAU ) i la Llei general tributària. Pregunta si hi ha algun avenç en aquest tema.
Presa la paraula D. Vicente Cillero Martínez, Subdirector General de Gestió i Intervenció de IE del Departament de Duanes i Impostos Especials, i informa que s'està treballant en l'adequació del CAU a la normativa espanyola però que, de moment, no s'ha concretat.
Presa la paraula D. José Ruiz Sánchez, representant del Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya, qui exposa que els col·laboradors socials estan molt sensibilitzats en matèria de lluita contra el frau fiscal i l'economia submergida, ja que és un tema que, com a la resta de la societat, els afecta directament. Afegeix que li semblen bé els controls que es fan informàticament creuant dades però que, no obstant això, voldria saber si l'Agència Tributària, a més, realitza treballs de camp.
Novament intervé D. Santiago Menéndez i assenyala que el problema de l'activitat de l'Agència Tributària en matèria de lluita contra el frau és que, com a conseqüència de l'article 95 de la Llei general tributària, no es pot facilitar informació relativa a un contribuent concret, amb la qual cosa si, per exemple, apareix una notícia en la premsa, no es poden donar explicacions sobre l'actuació desenvolupada durant tot el procediment, amb la qual cosa no transcendeix la diferent naturalesa de les activitats que s'han dut a terme. Afegeix que l'Oficina Nacional d'Investigació del Frau desenvolupa tasques d'investigació al marge de les automatitzades i té fonts d'informació molt diverses, des de les denúncies fins a les tasques de camp, on es produeixen moltes entrades i registres amb autorització judicial, conseqüència d'un intens treball previ que dota a l'actuació inspectora de consistència.
A continuació, intervé novament D. José Ruiz Sánchez, qui sol·licita per als col·laboradors socials una acreditació com a tals que els permeti, sobretot en determinades èpoques que han d'anar a les oficines de l'Agència Tributària amb molta freqüència, un accés més directe i ràpid que no els faci perdre tant temps. Afegeix que s'està referint a una acreditació com la que existeix, per exemple, en els accessos als Jutjats.
Presa la paraula D. Santiago Menéndez i manifesta que pren nota de la sol·licitud i que s'estudiarà el tema.
A continuació, el president del Fòrum s'adreça als presents per si algú vol realitzar alguna consideració més. No realitzant-se més manifestacions, agraeix a totes la seva assistència i participació, i dona per conclosa la decimosegunda sessió del ple del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris.
La secretària Tècnica del Fòrum
D. a Dolores Carreño Beltrán
El president del Fòrum
D. Santiago Menéndez Menéndez