Acta de la reunió
ACTA DE LA REUNIÓ DEL PLE DEL FÒRUM D'ASSOCIACIONS I
COL·LEGIS DE PROFESSIONALS TRIBUTARIS
CELEBRADA EL 3 DE JULIOL DE 2018
President del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris
Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
D. Jesús Gascón Catalán
Membres en representació de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
Director del Departament de Gestió Tributària
D. Rufino de la Rosa Cordón
Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària
D. Luis Mª Sánchez González
Director del Departament de Recaptació
D. Guillermo Barros Gallego
Director del Departament d'Informàtica Tributària
D. Manuel Alfonso Castro Martínez
Director del Servei Jurídic
D. Diego Loma-Osorio Lerena
Directora del Servei de Planificació i Relacions Institucionals
D.a Rosa María Prieto del Rei
Inspectora d'Hisenda de la Subdirecció General de Gestió i Intervenció de IE – Departament de Duanes i IE
D.a María Sánchez-Cervera Valdés
Membres en representació de les Associacions i Col·legis
Associació Espanyola d'Assessors Fiscals
Directora del Gabinet d'Estudis
D.a Lucía Torrejón Sanz
Vocal Responsable d'Estudis i Investigació
D. Javier Gómez Taboada
Associació Professional d'Experts Comptables i Tributaris d'Espanya
Delegat de Madrid
D. José Antonio Fernández García-Moreno
Consell General de Col·legis d'agents i comissionistes de duanes
Secretari del Consell
D. Manuel López Frías
Consell General de Col·legis de Gestors Administratius d'Espanya
Responsable de l'Àrea Fiscal del Consell General
D.a Pilar Otero Moar
Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya
Vocal de la Comissió d'Assumptes Fiscals
D. José Castaño Semitiel
Vocal de la Comissió d'Assumptes Fiscals
D. José Ruiz Sánchez
Federació Espanyola d'Associacions Professionals de Tècnics Tributaris i Assessors Fiscals
President
D. Joan Torres Torres
Adjunt a Presidència
D. José Luis Carreras Torres
Gabinet de Gestors Administratius i Assessors Fiscals
Advocada
D.a Raquel Cobos Casero
Registre General d'Assessors Fiscals / Registre d'Economistes Assessors Fiscals
Vicepresident del Consell Directiu
D. Miguel Ángel Ruiz Ayuso
Secretaria Tècnica del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris
Subdirectora General de Comunicació Externa – Servei de Planificació i Relacions Institucionals
D.a María Dolores Carreño Beltrán
Madrid, 3 de juliol de 2018, se celebra la tretzena reunió plenària del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris, assistint les persones ressenyades, i d'acord amb el següent
ORDRE DEL DIA
- Obertura pel Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària.
- Aprovació de l'acta de la sessió celebrada el 28 de novembre de 2017.
- Codi de Bones Pràctiques de Professionals Tributaris: propostes de millora.
- Balanç provisional de la campanya d'IRPF 2017.
- Altres consideracions, precs i preguntes.
1. Obertura pel Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària.
Obre la sessió D. Jesús Gascón Catalán, Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària i president del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris, qui, després de donar la benvinguda i agrair l'assistència a tots els presents, demana disculpes per no haver-se pogut posar en contacte amb cadascun dels assistents amb anterioritat a la celebració de la sessió plenària, al mateix temps que manifesta la seva sencera disposició a les Associacions i Col·legis representats en el Fòrum. Seguidament assenyala que l'important no són les persones sinó les Institucions i, en aquest sentit, indica que l'Agència Tributària es va comprometre fa ja més d'una dècada amb els mecanismes cooperatius, alineant-se amb els països més avançats de la Unió Europea i de l'OCDE, essent aquesta la línia de treball que se seguirà impulsant. Continua assenyalant que la relació entre l'Administració Tributària i els contribuents, així com amb els professionals que els representen, ha de ser fluida, bidireccional i amb un grau de confiança cada vegada major, podent servir aquest Fòrum de curs per a l'èxit d'aquest nou model de relació. Afegeix D. Jesús Gascón que el canvi no és opcional i que l'Administració ha d'avançar, ja que en la societat es produeixen contínues transformacions, havent de treballar per afrontar els nous reptes com la transposició de la DAC6 o les modificacions a l'IVA. Així mateix, s'ha d'avançar en el desenvolupament de mecanismes de cooperació que reforcin la seguretat jurídica, essent el paper dels professionals tributaris clau en aquests treballs. Finalment, proposa obrir una ronda d'intervencions perquè els assistents puguin realitzar els seus comentaris.
Presa la paraula D. José Ruiz Sánchez, representant del Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya, qui, després de felicitar al Director General pel seu nomenament, manifesta el seu interès en què segueixi existint una estreta col·laboració entre ambdues parts. Prossegueix assenyalant que els professionals tributaris necessiten que se'ls escolti, atès que en la seva tasca diària mantenen una relació molt directa amb l'Administració, podent aportar solucions a problemes amb els que de vegades es troba, que redundarien en benefici dels seus clientes i, per això, de l'Administració i dels propis professionals tributaris.
Intervé D. Jesús Gascón per assenyalar que en matèria de relació cooperativa es continuarà avançant en la mateixa línia que l'han fet els seus predecessors, ja que es tracta d'un objectiu institucional de l'Agència Tributària, independentment de la persona que la dirigeixi.
Presa la paraula D. José Castaño Semitiel, representant també del Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya, qui indica que els col·laboradors socials volen aprofitar l'oportunitat que els brinda el Fòrum per abordar matèries del seu interès i reitera la petició de comptar amb representants de la Direcció General de Tributs en el mateix.
En relació amb aquesta petició, el Director General de l'Agència Tributària assenyala que, si bé, aquest Fòrum està centrat a l'Administració Tributària, no existeix inconvenient en què la Direcció General de Tributs pugui participar en algun grup de treball.
Presa la paraula D.a Raquel Cobos Casero, representant del Gabinet de Gestors Administratius i Assessors Fiscals (GESAF) i a continuació D.a Pilar Otero Moar, representant del Consell General de Col·legis de Gestors Administratius d'Espanya els qui, després de felicitar a D. Jesús Gascón pel seu recent nomenament, se sumen a les peticions efectuades pels seus companys, assenyalant la necessitat de què les seves propostes siguin analitzades i tingudes en compte.
Seguidament intervé D. Miguel Ángel Ruiz Ayuso, representant del Registre General d'Assessors Fiscals i del Registre d'Economistes Assessors Fiscals (REAF – REGAF), qui, després de felicitar al Director General pel seu nomenament, ofereix la col·laboració de l'organització a la que representa per potenciar l'activitat dels grups de treball, avançar en els problemes que la pràctica diària els presenta i fomentar la bilateralitat en les relacions amb l'Administració.
Presa la paraula D. Joan Torres Torres, representant de la Federació Espanyola d'Associacions Professionals de Tècnics Tributaris i Assessors Fiscals (FETTAF), qui se suma a l'assenyalat anteriorment pels seus companys i destaca la necessitat de què existeixi una bona relació entre els professionals tributaris i l'Agència Tributària, així com la possibilitat que aquesta actuï com portaveu davant el Ministeri o altres òrgans de l'Administració e, fins i tot, davant les Corts, per transmetre les seves inquietuds.
Intervé D. Jesús Gascón, per manifestar que, amb seguretat, trobaran punts de trobada en temes com la certesa jurídica, la simplificació del sistema tributari, etc., en ser aquestes preocupacions comunes, perquè, el que constitueix una càrrega per a l'obligat tributari i per als professionals que l'assessoren, moltes vegades també l'és per a la pròpia Administració.
Seguidament intervé D. José Luis Carreras Torres, representant també de FETTAF, qui s'adhereix al ja comentat en les anteriors intervencions.
Presa la paraula D. Manuel López Frías, representant del Consell General d'agents i comissionistes de duanes, qui, després de reiterar la felicitació al nou Director, exposa que des de la seva associació sempre s'han considerat col·laboradors de l'Administració i consideren aquest Fòrum de suma importància, atès que en ell estan presents un elenc dels professionals tributaris d'aquest país, on poden ser escoltats i tingudes en compte les seves propostes.
Intervé D. Jesús Gascón per indicar que l'àmbit duaner és un bon exemple de la necessitat de combinar els controls amb la facilitació del comerç. L'Agència Tributària ha de garantir el compliment de les obligacions tributàries, però sense que això afecti al normal desenvolupament de la seva activitat econòmica, i és en això en el que cal buscar punts de trobada, fent extensiu el model duaner a uns altres àmbits.
Presa la paraula D. José Antonio Fernández García-Moreno, representant de l'Associació Professional d'Experts Comptables i Tributaris (AECE), qui se suma al ja comentat en les intervencions anteriors.
A continuació, intervé D. Javier Gómez Taboada, representant de l'Associació Espanyola d'Assessors Fiscals (AEDAF), qui subscriu el que s'ha dit pels seus companys i afegeix que la seva Associació considera que és important aprofitar el Fòrum per a un millor coneixement d'ambdues parts i destaca el ferm i contrastat compromís de totes les Associacions i Col·legis representats amb la professionalitat en l'exercici de l'assessorament fiscal. Prossegueix assenyalant que, com primers aplicadors del sistema tributari, rebutgen el frau i el combaten fent una necessària i diària tasca pedagògica amb els seus clientes, per la qual cosa en aquesta tasca donen suport a l'Agència Tributària. D'altra banda, D. Javier Gómez assenyala que la desitjable cooperació es construeix necessàriament entre dues parts, l'Agència Tributària i els assessors, aquests com representants dels contribuents, essent necessària la confiança mútua per aconseguir una relació fructífera. A continuació, el representant de AEDAF, comenta breument alguns casos rellevants en l'àmbit tributari que s'han produït en els últims temps i que considera paradigmàtics:
- El Tribunal Suprem, amb el nou règim del recurs de cassació, ha denunciat diverses pràctiques administratives que venen desatenent interpretacions judicials, algunes d'elles emeses pel propi Tribunal Suprem.
- Els vocals del Tribunal Economicoadministratiu Central porten en funcions gairebé un any.
- L'Agència Tributària perd un de cada dos plets davant els Tribunals Economicoadministratius o els Tribunals de Justícia i això en un país on, per imperatiu legal, l'activitat administrativa està dotada de presumpció de legalitat, certesa i validesa.
- Espanya en matèria tributària ha rebut diversos cops de la Unió Europea, sense que això hagi tingut especials conseqüències.
- El mes de maig passat trenta-cinc catedràtics de dret tributari van denunciar que l'escenari tributari a Espanya ha suposat la degradació del ciutadà a súbdit.
Presa la paraula D. Jesús Gascón per assenyalar que, efectivament, del que es tracta és de posar de manifest els problemes que sorgeixin per buscar solucions. Prossegueix la seva intervenció valorant positivament l'existència d'un nou recurs de cassació davant el Tribunal Suprem que rectifiqui o ratifiqueu el criteri de l'Agència Tributària, si bé el desitjable seria que el procés finalitzés abans, amb normes més clares i procediments de resolució més àgils. Afegeix D. Jesús Gascón que la litigiositat és un tema d'especial preocupació, ja que el fet que es produeixin resolucions contràries al criteri de l'Agència Tributària significa que l'actuació de l'Administració no ha estat la desitjable. Quant a les xifres, indica D. Jesús Gascón que, en aquests moments, un de cada tres expedients que arriben als Tribunals s'anul·len. Si bé les estadístiques donen una xifra major, això es deu a que hi ha reclamacions que procedeixen d'altres òrgans i d'uns altres tributs, especialment els cedits, que tenen una conflictivitat molt alta, el que desvirtua les xifres. No obstant això, i al marge de les estadístiques, és un fet que existeix una alta litigiositat amb un significatiu nombre d'errades en contra de l'Agència Tributària que haurien d'evitar-se, per a la qual cosa és necessari molt diàleg. Finalment, el Director General mostra el seu agraïment a la col·laboració mostrada pels professionals en aquesta tasca.
2. Aprovació de l'acta de la sessió celebrada el 28 de novembre de 2017.
El president del Fòrum cedeix la paraula a D.a Mª Dolores Carreño Beltrán, responsable de la Secretaria Tècnica del Fòrum, qui manifesta que l'acta de la 12a sessió plenària va ser remesa a les Associacions i Col·legis per tal que remetessin els seus comentaris a la mateixa. GESAF va enviar observacions que van ser incorporades al text i comunicades a la resta dels participants en aquest Fòrum. Per part seva AEDAF va informar que tenia objeccions a la redacció de l'acta, si bé les mateixes serien exposades en el Ple. A continuació, cedeix la paraula als representants de AEDAF.
Presa la paraula D. Javier Gómez Taboada qui comença la seva exposició explicant que la seva Associació es va reservar el dret de fer públiques les seves observacions fins a la celebració d'aquest Ple atès que les mateixes transcendeixen a la redacció de la pròpia acta i afecten, fins i tot, a un altre punt de l'ordre del dia. Prossegueix comentant que, en el que a l'acta es refereix, l'objecció de AEDAF és al punt IV, on literalment es diu “A continuació D. Santiago Menéndez, sotmet a la votació del Ple el Codi de Bones Pràctiques de Professionals Tributaris, resultant aprovat per la majoria, amb l'abstenció de GESAF i el vot en contra de AEDAF i REAF-REGAF. Així, el president del Fòrum declara que el Codi de Bones Pràctiques de Professionals Tributaris queda aprovat”. D. Javier Gómez Taboada afegeix que les normes de funcionament del Fòrum en el seu apartat III.1.7 disposen que “Els acords s'adoptaran sempre per consens entre els assistents a les reunions del Ple” i que el diccionari de la RAE defineix consens com “acordo produït per consentiment entre tots els membres d'un grup”, per la qual cosa AEDAF entén que el Codi de Bones Pràctiques no va poder quedar aprovat, ja que va haver dues associacions que van votar en contra. Per tot això, AEDAF manifesta la seva oposició a la redacció de l'acta en aquells termes, negant-se a la seva aprovació i sol·licitant que aquests motius s'incorporin a l'acta de la 13a sessió.
A continuació, intervé D. Miguel Ángel Ruiz Ayuso, representant de REGAF-REAF per assenyalar que el Registre d'Economistes comparteix l'opinió de AEDAF, adherint-se a la seva proposta.
Seguidament presa la paraula D. Manuel López Frías qui indica que en el Grup de Treball s'han anat succeint nombroses versions del text del Codi, en les que s'han anat recollint les observacions proposades per les associacions, arribant-se a un document amb el que la majoria està d'acord i, per això, es va sotmetre a votació, a fi que quedés constància.
En aquest punt diversos participants de la reunió donen la seva opinió sobre el terme “consens” i el sentit amb el que, en les seves respectives opinions, es va recollir en les normes de funcionament del Fòrum.
A continuació, intervé la Directora del Servei de Planificació i Relacions Institucionals, qui indica que “consens” és un terme difús ja que no és un concepte jurídic, però que, atès que en les normes de funcionament consta, caldrà atenir-se a ell. Per això, es modificarà el text de l'acta de la 12a sessió plenària.
A continuació, presa la paraula D. Jesús Gascón per indicar que, en la seva opinió, en un tema d'aquesta importància, no es traslladaria una bona imatge si no s'aprovés el Codi per consens, entès com unanimitat. Si bé, de cara al futur es podrien plantejar, com ha fet la pròpia Unió Europea, mecanismes de cooperació reforçada i l'aprovació per majoria simple o qualificada de determinades qüestions, mantenint, no obstant això, la necessitat de consens en els temes nuclears. D. Jesús Gascón continua la seva intervenció manifestant que és important que les Associacions que no estan conformis amb el Codi traslladin les seves observacions, a fi que pugui obtenir-se la desitjable unanimitat.
Presa la paraula D. Javier Gómez i assenyala que l'oposició de AEDAF al Codi de Bones Pràctiques és una esmena a la totalitat i els seus arguments són els següents:
- Les normes de funcionament d'aquest Fòrum disposen que els acords que s'adoptin mancaran d'efectes jurídics vinculants, per la qual cosa no consideren el Fòrum un instrument adequat per arbitrar una relació que generarà drets i obligacions.
- L'establiment d'una relació entre l'Agència Tributària i els assessors, de l'índole que es pretén, hauria de desenvolupar-se en un altre àmbit que, entre altres aspectes, pogués fins i tot arribar a incloure la pròpia regulació de l'exercici de l'assessorament fiscal a Espanya.
- S'aprecia en el text una manifesta inequidad entre els compromisos que se li exigeixen als assessors fiscals i els que assumeix l'Agència Tributària.
- El dit esperit col·laboratiu no s'implanta amb l'aprovació d'un Codi, sinó que, primerament, és necessari generar un ambient adequat de confiança mútua, no essent aquest precisament l'escenari en què es troben en el desenvolupament de la seva activitat.
- La transposició de la DAC6 sembla l'ocasió idònia per arbitrar l'escenari en què desenvolupar l'assessorament fiscal sota uns paràmetres de confiança i seguretat. Consideren que fer-ho ara, mitjançant el Codi, és una innecessària i precipitada anticipació d'un debat que, sens dubte, haurà d'abordar-se.
A continuació, intervé D. Miguel Ángel Ruiz Ayuso, qui assenyala que en la seva entitat no tenen una posició tan clara com la manifestada pel representant de AEDAF, ja que, al si de la seva organització, s'està duent a terme un procés de reflexió sobre el Codi, valorant el contingut amb el que estan conformis i amb el que podrien aprovar el text.
Seguidament intervé D. Manuel López Frías qui, adreçant-se al representant de AEDAF, assenyala que els arguments exposats no van ser tanmateix manifestats en les reunions celebrades en els últims anys en relació amb el Codi, i afegeix que, en la seva opinió, la postura de AEDAF implicaria tornar a començar des del principi.
A continuació, presa la paraula D. Joan Torres, qui comparteix l'exposat per D. Manuel López Frías. Afegeix que, si les normes de funcionament estableixen consens, haurà d'haver-ho, però, estant la majoria d'acord, no considera que hagi un motiu suficient per paralitzar l'aprovació del Codi. D'altra banda, D. Joan Torres assenyala que, en la 12a sessió plenària, la representant de AEDAF va votar en contra de l'aprovació del text per unes definicions incloses en el mateix que, tanmateix, no s'han exposat en la sessió d'avui.
Novament intervé D. Manuel López Frías per afegir que Espanya ha d'avançar en matèria de relació cooperativa i el Codi de Bones Pràctiques suposa una oportunitat de diàleg entre els col·laboradors socials i l'Administració, atès que es tracta d'un text viu que s'anirà perfeccionant entre tots. Suposa a més un marc on els professionals tributaris van a poder exposar diversos aspectes de la seva activitat, per la qual cosa reitera el seu desacord amb la paralització del Codi.
Seguidament presa la paraula D. José Ruiz Sánchez, representant del Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya, per reiterar la conformitat de la seva organització amb el text del Codi de Bones Pràctiques.
Presa la paraula D. Jesús Gascón, qui fa una breu reflexió sobre el Codi de Bones Pràctiques aprovat al si del Fòrum de Grans Empreses, assenyalant que, en aquest cas, es va aprovar un document marc amb un determinat nivell de compromisos i a partir d'aquí s'han anat creant altres mecanismes de desenvolupament del model cooperatiu. Continua assenyalant que actualment el nombre d'adhesions és prop de 135 entitats, fet que suposa que hi ha moltes entitats que no han subscrit el Codi, però també hi ha moltes altres que han mostrat un més alt nivell de compromís presentant el denominat “Informe Anual de Transparència Fiscal”. Per concloure, D. Jesús Gascón, proposa desenvolupar en aquest Fòrum un model similar, d'estructura modular. Per fer-ho, seria necessari identificar quina part del text actual seria acceptable per a tots els integrants del Fòrum i, a partir d'aquí, avançar en un model on cadascú pogués situar-se en el mòdul que consideri més adequat.
Presa la paraula D. Miguel Ángel Ruiz Ayuso per manifestar que REAF – REGAF està d'acord amb aquesta proposta.
A continuació, intervé D. Manuel López Frías qui mostra la seva conformitat amb el text actual i matisa que, com Col·legi de Professionals, disposen d'un Codi de Bones Pràctiques individualitzat. Afegeix que és necessari avançar i si bé el text actual del Codi de Bones Pràctiques es pot millorar, és necessari tenir un punt de partida.
Seguidament presa la paraula el D. Jesús Gascón, qui, en relació amb el que ha exposat per D. Manuel López Frías, afegeix que, precisament, el fet que totes les organitzacions comptin amb un codi intern de conducta és indicatiu de què és possible trobar un mínim comú denominador que es pugui plasmar en un document. D'altra banda, indica que l'Agència Tributària està oberta a rebre propostes en relació amb els compromisos que assumiria cada Associació o Col·legi, per tal d'aconseguir un consens de mínims i a partir d'aquí avançar mitjançant un sistema modular. En aquest sentit sol·licita que es remetin a l'Agència Tributària les propostes que es considerin oportunes, i proposa, si fora necessari, convocar una sessió plenària extraordinària per tancar aquest acord de mínims.
Novament presa la paraula D. Manuel López Frías per recordar que, ja amb anterioritat, es va plantejar en el Fòrum que l'adhesió al Codi suposaria avenços positius per a tots els col·lectius aquí representats, destacant el compromís de l'Agència Tributària de concedir vies més directes en el sistema de cita prèvia per a la tramitació de les seves gestions administratives.
A continuació, intervé D.a Lucía Torrejón Sanz qui manifesta que acaba d'incorporar-se a AEDAF, com Directora del Gabinet d'Estudis, essent aquesta la primera vegada que assisteix a una sessió d'aquest Fòrum. Li sorprèn que estiguin representats col·lectius tan diferents com poden ser els agents i comissionistes de duanes i els assessors tributaris, i afegeix que, com anterior treballadora a l'Administració Tributària, des de la mateixa és molt difícil entendre la tasca que desenvolupen els assessors fiscals, ja que l'Administració té una activitat molt compartimentada en diferents òrgans, mentre que sobre l'assessor fiscal recau tota l'actuació. D'altra banda, D.a Lucía Torrejón Sanz mostra la seva conformitat amb la proposta del Director General quant a establir un sistema modular.
En aquest punt presa la paraula D. Jesús Gascón per manifestar que, precisament, la pluralitat és el que enriqueix el Fòrum i per això en el mateix estan representats diferents àmbits professionals, tots ells legítims i que compten amb el reconeixement de l'Agència Tributària. Afegeix que aquest és un dels motius pel qual és partidari d'un Codi amb un sistema modular, ja que les prioritats dels diferents col·lectius poden no coincidir. D'altra banda, assenyala el president del Fòrum que qualsevol mecanisme cooperatiu que s'adopti ha de suposar algun avantatge per a aquells que l'assumeixen i que l'Agència Tributària està disposada també a assumir compromisos concrets que facilitin l'activitat dels col·laboradors socials, com pot ser la comentada via més directa en el servei de cita prèvia.
A continuació, intervé D. Manuel López Frías per aclarir que els Agents de Duanes són també professionals tributaris i afegeix que la declaració de duanes és, de fet, una de les declaracions tributàries més complicades.
Novament presa la paraula D. Jesús Gascón per matisar que quan en l'article 103 de la Llei 31/1990 es disposa que li correspon a l'Agència Tributària l'aplicació efectiva del sistema tributari estatal i duaner, no vol dir que el sistema duaner no sigui tributari, sinó que no és estatal, ja que és europeu.
Seguidament intervé la Directora del Servei de Planificació i Relacions Institucionals qui, en relació amb el Codi de Bones Pràctiques, proposa que, per concretar i ordenar els propers treballs, des de la Secretaria Tècnica es remeti un correu a totes les organitzacions a fi que informin en un termini determinat del contingut mínim que estarien disposades a assumir.
3. Codi de Bones Pràctiques de Professionals Tributaris: propostes de millora.
En aquest punt de l'ordre del dia, D. Jesús Gascón cedeix la paraula novament a D.a Rosa María Prieto perquè comenti els principals temes que es van tractar en la reunió del Grup de Treball celebrada el passat 17 de maig.
La Directora del Servei de Planificació i Relacions Institucionals comença la seva exposició assenyalant que en el Grup de Treball es van debatre fonamentalment dues qüestions: el Codi de Bones Pràctiques i determinades modificacions i millores tècniques en les que està treballant l'Agència Tributària. Quant al Codi de Bones Pràctiques es va analitzar una versió millorada que incloïa les aportacions realitzades per algunes associacions, principalment AEDAF i REAF, considerant-se que, amb aquelles millores, pràcticament existia ja un consens, no obstant això, com ha quedat patent en aquesta sessió, no és així. Indica també que aquest text millorat del Codi serà el que la Secretaria Tècnica remeti a les associacions per a es pronunciïn sobre el contingut mínim que estarien disposades a assumir. Quant a la segona qüestió, D.a Rosa María Prieto resumeix les principals modificacions i millores funcionals que van ser exposades per la Subdirectora General de Tècnica Tributària, destacant les següents:
- Quant a l'impost sobre societats, es va comentar l'avenç en la publicació respecte a anys anteriors de l'Ordre Ministerial i del manual en la pàgina web de l'Agència Tributària, i es va informar sobre les millores en les que està treballant l'Agència Tributària per a l'adaptació del model de declaració de l'impost al format que s'està generalitzant, és a dir, la presentació mitjançant formulari.
- Relacionat amb la presentació de declaracions informatives, es van comentar les millores en el sistema d'identificació de contribuents, elevant-se de cara a l'any vinent el nivell d'exigència respecte a la correcció de les dades proporcionades.
Exposa també D.a Rosa María Prieto la queixa generalitzada de les associacions quant a l'avenç de la presentació de les declaracions informatives fent-la coincidir amb la d'unes altres declaracions, sobretot la del model 347.
En relació amb aquest últim apartat, la Directora del Servei de Planificació i Relacions Institucionals informa que està previst avançar el termini d'inici de la campanya d'IRPF de 2019, essent aquest el principal motiu pel qual es necessita disposar de dades fiables i correctes amb una major antelació. Prossegueix convidant als presents a utilitzar l'eina d'ajuda disponible en la pàgina web de l'Agència Tributària a fi que realitzin proves i es vagin adaptant al nou nivell d'exigència en les dades identificatives. Finalment, en relació amb el model 347 D.a Rosa María Prieto comenta que, si bé l'any vinent està previst que es presenti el gener, per part de l'Agència Tributària s'estudiarà si existeix alguna possibilitat de millora.
4. Balanç provisional de la campanya d'IRPF 2017.
D. Jesús Gascón Catalán cedeix la paraula a D. Rufino de la Rosa Cordón, Director del Departament de Gestió Tributària, qui comença la seva exposició aclarint que les dades que es mostren són provisionals atès que encara pot remetre's informació per part de les entitats financeres.
Prossegueix D. Rufino de la Rosa indicant les principals novetats d'aquesta campanya d'IRPF :
- Bestreta temporal d'alguns serveis d'assistència (dades fiscals, nou portal mòbil …).
- Consolidació de Renda Web com únic servei de confecció de declaracions de l'Agència Tributària.
- Millores en la visualització, descàrrega de dades i ús de l'aplicació, així com en la presentació amb una interfície millorada.
- Nova app de l'Agència Tributària per als serveis de Renda 2017.
- Extensió del servei telefònic mitjançant “trucades de sortida ”des de l'inici de la campanya.
Basant-se en una presentació, D. Rufino de la Rosa mostra als assistents els resultats relacionats amb la presentació de declaracions tributàries de l'IRPF, concloent que, fins a finals de maig, existeix un increment considerable en la presentació de declaracions respecte als exercicis anteriors. Així mateix, ressalta que el gran repte des d'un punt de vista mediàtic i tecnològic d'aquesta campanya ha estat el llançament de l'app de l'Agència Tributària que, en la seva opinió, ha tingut molt bons resultats.
Quant als principals resultats de presentació de declaracions, destaca els següents:
- Serveis d'assistència i ajuda: s'ha atès a més de setze milions d'usuaris, essent el número de referència la forma d'accés més utilitzada, amb més de tretze milions i mig de contribuents, seguit del certificat electrònic (al voltant d'un milió set-cents mil).
- RENØ: ha hagut més de 22 milions de sol·licituds, de les quals al voltant de 20 milions i mig s'ha realitzat mitjançant la casella 450 de la declaració d'IRPF de l'exercici 2016.
- Declaracions presentades: s'han presentat 19.732.699 declaracions, fet que suposa un increment de l'1,73% respecte de l'exercici anterior.
- Declaracions presentades per ingressar: ha hagut un increment del 9,04%, en línia amb les previsions, si bé l'import ingressat ha estat superior al previst incrementant-se al voltant d'un 15% respecte a l'exercici anterior.
- Declaracions presentades per retornar: s'ha produït un petit descens respecte de l'exercici anterior (0,48%), si bé l'esperat era major, al voltant d'un 2%. Quant a l'import sol·licitat també ha estat superior al previst, amb un increment del 0,15%.
- Resultats nets de la campanya: en aquest apartat és on ha hagut menys variació respecte de les previsions, produint-se per primera vegada un resultat positiu de 116 milions d'euros.
- Devolucions pagades al tancament de la campanya: aquest exercici ha hagut major agilitat en l'execució de les sol·licituds de devolució amb un increment del 0,29%, amb un import que també ha augmentat en un 1,59%.
Pel que fa a les formes de presentació de les declaracions, D. Rufino de la Rosa assenyala que Internet ha estat la via predominant amb gairebé un 87% i més de 17 milions de declaracions. Les presentades per Intranet han patit un descens del 9,45%, mentre que les telefòniques, degut sobretot a l'extensió del “Pla LI TRUQUEM”, s'han incrementat en gairebé un 83%. No obstant això, aclareix que en un 60% aproximadament de les trucades telefòniques es va ajudar al contribuent a confeccionar la declaració, si bé finalment es va optar per presentar-la per una altra via.
Continua la seva intervenció D. Rufino de la Rosa destacant que les declaracions presentades en paper en les oficines de l'Agència Tributària han estat 29.481, amb un descens del 36,77% i en les entitats financeres, 140.862, amb descens respecte de l'any anterior de més del 50%. Afegeix que aquestes xifres reflecteixen la tendència del contribuent a utilitzar en major mesura els mitjans electrònics degut tant al desenvolupament personal del propi ciutadà com a la millora dels serveis telemàtics de l'Agència Tributària.
Quant al servei telefònic d'informació tributària de la campanya de renda, comenta que les xifres s'han mantingut en nivells similars als de l'exercici passat pel que fa a les trucades ateses, si bé cal destacar que el mes en què més es va demandar aquest servei va ser abril a causa de l'avenç de la posada a disposició de les dades fiscals.
Prossegueix D. Rufino de la Rosa reiterant que la novetat més destacada ha estat la possibilitat de presentar la declaració de l'IRPF a través del telèfon mòbil, mitjançant l'app de l'Agència Tributària. Han estat gairebé 200.000 les declaracions presentades per aquesta via, el que, en la seva opinió, és un resultat molt positiu.
Finalment D. Rufino de la Rosa destaca el fet que els contribuents any rere any van avançant la data de presentació de la seva declaració de l'IRPF. Així, aquest any a 31 de maig, s'havia produït un increment respecte del mateix període de l'any anterior del 51,52%.
A continuació, presa la paraula D. Jesús Gascón per ressaltar que, gràcies a la col·laboració de tots, s'han gestionat gairebé vint milions de declaracions, i assenyala que la campanya de renda és un exemple de prevenció i control a priori, mitjançant l'enfortiment dels serveis d'assistència i ajuda, essent aquest el model a seguir a la resta d'impostos.
5. Altres consideracions, precs i preguntes.
D. Jesús Gascón Catalán s'adreça als presents i obre un torn de paraula.
Intervé D. Joan Torres Torres per comentar que, en l'última reunió del Grup de Treball, en relació amb el model 347, se'n va recordar proposar al Ministeri la possibilitat d'ampliar el termini de presentació fins al 20 o 28 de febrer, i pregunta si existeix alguna novetat sobre això.
D. Jesús Gascón Catalán assenyala que es tracta d'un tema que encara no ha estat valorat, no obstant això, reitera que l'avenç de la presentació del model 347 obeeix a l'objectiu de l'Agència Tributària d'avançar també l'inici de la campanya de renda de 2018.
Seguidament intervé D. José Castaño Semitiel, qui, en relació amb l'avenç de l'inici de la campanya de renda, sol·licita, igual que va fer en les anteriors sessions plenàries, que no s'avanci també la data de fi de campanya, ja que, atès que el 20 d'abril és l'últim dia de presentació de moltes declaracions, els professionals tributaris no comencen a treballar amb les declaracions d'IRPF fins al mes de maig. Finalment, mostra la seva conformitat al comentat per D. Joan Torres Torres en relació amb el model 347.
Atès que no es realitzan noves intervencions en aquest punt final de l'ordre del dia, el director de l'Agència Tributària, agraeix novament a totes la seva assistència i participació, i dona per conclosa la tretzena sessió del ple del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris.
La secretària Tècnica del Fòrum
D. a Dolores Carreño Beltrán
El president del Fòrum
D. Jesús Gascón Catalán