Acta de la reunió
ACTA DE LA REUNIÓ DEL PLE DEL FÒRUM D'ASSOCIACIONS I
COL·LEGIS DE PROFESSIONALS TRIBUTARIS
CELEBRADA EL 4 DE FEBRER DE 2015
President del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris
Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
D. Santiago Menéndez Menéndez
Membres en representació de l'Agència Estatal d'Administració Tributària:
Director del Departament de Gestió Tributària
D. Rufino de la Rosa Cordón
Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària
D. Luis Mª Sánchez González
Directora del Departament de Recaptació
D.a Soledad García López
Director del Servei de Planificació i Relacions Institucionals
D. Ángel Rodríguez Rodríguez
Director del Servei Jurídic
D. Juan Manuel Herrero de Egaña i Espinosa de los Monteros
Director del Departament d'Informàtica Tributària
D. Alfonso Castro Martínez
Directora del Departament de Duanes i Impostos Especials
D.a Pilar Jurado Borrego
Delegat Especial de Catalunya
D. Gonzalo David García de Castro
Membres en representació de les Associacions i Col·legis
Consell General de Col·legis de Gestors Administratius
Vicepresident del Col·legi d'Alacant
D. José Luis Tonda Martínez
Secretària de la Junta de Govern del Col·legi Oficial de Catalunya
D.a Carmen Dalmau i Barcardit
Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya
Membre especialista en assumptes fiscals i tributaris
D. José Castaño Semitiel
Membre de la Comissió d'Assumptes Fiscals
D. José Ruiz Sánchez
Consell General de l'Advocacia Espanyola
Vicedegà del Col·legi d'Advocats de les Balears
D. Rafael Gil March
Federació Espanyola d'Associacions Professionals de Tècnics Tributaris i Assessors Fiscals
Presidenta
D.a Pilar Arxé Fonalleras
Gabinet de Gestors Administratius i Assessors Fiscals
Advocada
D.a Raquel Cobos Casero
Registre General d'Assessors Fiscals / Registre d'Economistes Assessors Fiscals
Vocal del Consell Directiu
D. Jesús Fernández-Bravo Pinto
Vicepresident del Consell Directiu
D. Miguel Ángel Ruiz Ayuso
Associació Espanyola d'Assessors Fiscals
Subdirectora del Gabinet d'Estudis
D.a Marta González Álvaro
Associació Professional d'Experts Comptables i Tributaris d'Espanya
President
D. Carlos Berrocal Rangel
Secretaria Tècnica del Fòrum d'Associacions i col·legis professionals
Subdirector General de Comunicació Externa – Servei de Planificació i Relacions Institucionals
D. Eduardo Beut González
Madrid, 4 de febrer de 2015, se celebra la sisena reunió plenària del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris, assistint les persones ressenyades, i d'acord amb el següent
ORDRE DEL DIA
-
Obertura pel Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
-
Aprovació de l'acta de la sessió celebrada el 2 de juliol de 2014
-
Intervenció del Director del Departament de Gestió Tributària que comprendrà, entre d'altres, els següents assumptes:
-
Cita Prèvia: Accés pels col·laboradors socials
-
Campanya de pagament anticipat de deduccions per família nombrosa o persones amb discapacitat a càrrec (DAFAS) i procediments relatius als immigrants retornats
-
Descripció del nou disseny de la pàgina web de l'AEAT
-
Anàlisi de la passada campanya d'informatives
-
-
Altres consideracions, precs i preguntes
I.- En desenvolupament del primer punt de l'ordre del dia , intervé el president del Fòrum i Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària, D. Santiago Menéndez Menéndez, donant en primer lloc la benvinguda als assistents.
A continuació el president posa de manifest el seu compromís amb aquest Fòrum per seguir avançant en el model ja establert de transparència i confiança mútua entre l'Agència Tributària i els professionals tributaris.
II.- En desenvolupament del segon punt de l'ordre del dia , el president del Fòrum cedeix la paraula a D. Eduardo Beut-com responsable de la Secretaria Tècnica del Fòrum - que exposa el procés d'elaboració de l'acta de la reunió anterior. No formulant-se observacions queda aprovada l'acta de la reunió de 2 de juliol de 2014, que es publicarà en l'espai reservat al Fòrum en la pàgina web de l'Agència Tributària.
III.- En desenvolupament del tercer punt de l'ordre del dia , el president cedeix la paraula a D. Rufino de la Rosa Cordón, Director del Departament de Gestió Tributària qui en primer lloc posa de manifest l'efecte positiu de la major assiduïtat de les reunions del Fòrum, que permet rebre observacions dels professionals tributaris molt necessaris per al compliment de les funcions que l'Agència Tributària té encomanades.
Seguidament, i donant suport a la seva dissertació amb una presentació en pantalla, es refereix a les qüestions de l'ordre del dia.
-
Cita prèvia: accés pels col·laboradors socials. En relació amb la implantació del sistema de “Cita prèvia ”per als col·laboradors socials, indica que es tracta d'un sistema d'accés especial i que la principal novetat és l'establiment de les “cites vinculades”, que permeten al col·laborador social sol·licitar fins a nou cites consecutives tant per a un mateix servei com per a serveis diferents. A més, l'aplicació permet gestionar les cites individual o conjuntament. La forma d'accés al servei de cita prèvia és a través de la Seu Electrònica, amb el certificat electrònic de col·laborador social.
-
Campanya de pagament anticipat de deduccions per família nombrosa o persones amb discapacitat a càrrec (DAFAS) i procediments relatius als immigrants retornats: També es van abordar qüestions relatives a la campanya d'informació i assistència sobre la “Deducció anticipada per a famílies nombroses i persones amb discapacitat a càrrec (DAFAS)”. Es tracta d'una deducció de 1.200 € en la quota diferencial de l'impost que poden sol·licitar els contribuents per cada descendent o ascendent amb discapacitat a càrrec i per família nombrosa (que s'eleva a 2.400 € en el cas de famílies nombroses d'honor). Es pot sol·licitar l'abonament anticipat d'aquestes deduccions complimentant el model 143 i el seu import són 100 € cadascun dels mesos en què es compleixin els requisits, amb el límit de les cotitzacions socials a la Seguretat Social o a les corresponents mutualitats si escau. També hi ha la possibilitat de sol·licitar l'abonament anticipat de manera individual o col·lectiva.
Així mateix, els col·laboradors socials poden sol·licitar l'abonament anticipat a través de la Seu Electrònica. En cas de sol·licitud col·lectiva, el col·laborador social serà dipositari de la documentació mitjançant la qual els altres membres de la sol·licitud col·lectiva autoritzin la presentació de la mateixa en el seu nom.
La gestió d'aquesta campanya s'està realitzant a través d'un “miniportal” on el contribuent pot trobar tota la informació, inclosa la consulta de l'estat de la sol·licitud.
Finalment, D. Rufino de la Rosa destaca que la major part de les sol·licituds provenen del col·lectiu de famílies nombroses. Així mateix, el que també queda constatat és que la col·laboració social està realitzant una important tasca que agraïm.
Una altra de les qüestions tractades va ser la relativa a l'aplicació de la Disposició Addicional única de la Llei 26/2014, de 27 de novembre, amb un doble efecte: d'una banda el de la regularització de les pensions percebudes procedents de l'estranger i, per un altre, la condonació de les sancions, recàrrecs i interessos de demora als pensionistes que han vingut a denominar-se “retornats”.
S'estableix un període extraordinari fins al 30 de juny de 2015 perquè aquells contribuents que hagin percebut pensions procedents de l'exterior puguin regularitzar-les sense exigència d'interessos, sancions ni recàrrecs, podent-se realitzar el pagament fins aquella data. També està prevista la possibilitat d'ajornament o de fraccionament.
D'altra banda, la Disposició Transitòria estableix també una altra mesura, que és la relativa a la condonació dels interessos, els recàrrecs i les sancions per a aquell col·lectiu al que ja se li havia practicat liquidació per part de l'Agència Tributària. S'indica que s'ha establert un procediment perquè mitjançant una petició molt senzilla se sol·liciti la condonació i per tant, la devolució de les sancions, els interessos i recàrrecs corresponents. Hem establert per això un altre miniportal en la Seu Electrònica.
A tots els afectats per la Disposició Transitòria se'ls enviarà una carta traslladant-li tota aquesta informació.
-
Descripció del nou disseny de la pàgina web de l'AEAT : Es refereix a continuació a una sèrie de millores que s'han incorporat en la Seu Electrònica, amb la col·laboració del Departament d'Informàtica i del Servei de Planificació i Relacions Institucionals, consistent en què dins l'apartat dedicat a impostos s'ha situat la informació sobre IRPF, Societats o IVA en la seva icona específica, de manera que a cadascun d'aquells portals s'ubicaran els programes d'ajuda, la possibilitat de presentació de declaracions i, si escau, les consultes sobre l'estat de devolucions, retencions i pagaments fraccionats, etc., així com totes les novetats destacades, normatives, preguntes freqüents, etc.
També informa de què s'ha establert el calendari del contribuent en el format de i-calendar amb la qual cosa cadascun dels contribuents pot descarregar-s'ho en les seves aplicacions específiques.
-
Anàlisi de la campanya d'informatives: Finalment, assenyala que pel que fa a novetats en la campanya de declaracions informatives cap ressenyar que s'han establert dos nous models: el 187, per recollir determinada informació relativa a les institucions d'inversió col·lectiva, i el model 290, per recollir informació d'institucions financeres en relació amb l'Acord d'Intercanvi d'Informació amb ELS EUA Les novetats respecte al 347 bàsicament són les relatives a les modificacions derivades de l'aplicació de l'IVA de caixa i la consistent en la translació de l'obligació d'identificar els immobles arrendats, que passa al model 180. També existeixen modificacions menors en els models 190 i 182. Com a novetats de presentació s'elimina la limitació de registres quan s'utilitza la clau PIN i s'estén el model 190 per a les comunitats de propietaris. En el model 390, la principal novetat és l'exclusió de l'obligació de presentació per als arrendadors d'immobles.
Respecte de les declaracions informatives destaca l'important treball que l'Agència Tributària realitza, de caràcter preventiu, i en el que participen molt activament els col·laboradors socials.
Per finalitzar assenyala que s'ha avançat respecte de l'any anterior i s'ha millorat en la campanya.
IV.- A continuació, s'aborda el quart punt de l'ordre del dia: Altres consideracions, precs i preguntes.
D. José Luis Tonda Martínez, representant del Consell General de Col·legis de Gestors Administratius d'Espanya, es refereix a un error concret en el cas d'una empresa en la presentació del model 390.
D. Rufino de la Rosa li sol·licita que li remeti el supòsit per analitzar-ho i comprovar on poden trobar-se els errors. Indica que l'idoni seria que quan es produeixi una d'aquestes situacions es traslladés a l'Agència Tributària en temps real, ja que és millor detectar els errors dins les campanyes.
D. Alfonso Castro Martínez, Director del Departament d'Informàtica Tributària, afegeix que s'analitzarà el supòsit per solucionar la qüestió plantejada.
D. Rafael Gil March, representant del Consell General de l'Advocacia Espanyola, comenta que, amb l'excepció del projecte de cita prèvia, en què els col·laboradors socials sí han tingut una participació activa, a la resta de projectes entén que no és així. De cara al futur del Fòrum haurien de tenir una major participació en els temes que els interessen, com per exemple el projecte SII (Subministrament Immediat d'Informació). També desitgen participar en l'elaboració de l'ordre del dia de les reunions del Fòrum. Assenyala que pot que els col·laboradors socials tinguin aquella possibilitat i no l'estiguin utilitzant però assenyala que han observat que els suggeriments realitzades no sempre s'han tingut en compte. També existeixen deficiències en la comunicació de determinats projectes dels que manquen d'informació prèvia a la seva publicació.
Afegeix que haurien d'establir-se uns procediments per a les simples rectificacions que fossin àgils, de manera que amb això es facilités les correccions de les deficiències i errors. Així s'evitaria caure en l'automatisme de les sancions del sistema actual, que porta als col·laboradors socials a assumir una gran responsabilitat que moltes vegades els obliga a formalitzar assegurances de responsabilitat professional.
A continuació es refereix a la problemàtica del calendari fiscal, incidint en què suposa que alguna vegada s'aconseguirà reduir el termini. Afegeix que s'haurien d'aprofitar aquestes sessions per concretar aquelles matèries i que d'aquesta manera fossin més pràctiques i més profitoses.
Finalment destaca que estaria bé que es comuniquessin als col·laboradors les caigudes del sistema, quan aquestes es produeixen.
D.a Pilar Arxé Fonalleras, representant de la Federació Espanyola d'Associacions Professionals de Tècnics Tributaris i Assessors Fiscals, es refereix també al problema de la comunicació quan es produeix un problema informàtic a l'Agència Tributària, ja que seria molt senzill enviar un correu als membres del Fòrum comunicant la situació.
El president assenyala que està totalment d'acord, ja que la comunicació és una finalitat del Fòrum. No obstant això, per accedir a determinats nivells de treball estan els Grups de Treball. Per això es poden constituir des d'aquest Fòrum tots els que es necessitin. En qualsevol cas, quant a les qüestions de l'ordre del dia, l'Agència Tributària està oberta a tots els suggeriments que es vulguin incloure com punts de l'ordre del dia que es comuniquin. Assenyala que no hi ha res que els col·laboradors socials hagin volgut tractar en aquestes reunions que no s'hagi tractat. A més, indica que existeix un apartat de precs i preguntes a l'ordre del dia on qualsevol assumpte que no figuri explícitament en el mateix es pot incloure. Expressa que no hi ha cap problema en què es facin les propostes que es desitgin utilitzant els canals adequats de comunicació. El millor, fer-ho per escrit i a la Secretaria Tècnica del Fòrum. Assenyala que basta fer-ho així i s'inclouran a l'ordre del dia.
Continua assenyalant que pel que fa al projecte SII, s'ha informat amb força antelació als membres d'aquest Fòrum en una reunió del Grup de Treball de 26 de novembre de 2014. Respecte a uns altres projectes concrets, assenyala que aquests s'emprenen quan es produeixen les modificacions normatives i l'Agència Tributària el que duu a terme és la gestió d'aquestes modificacions. Per tant, el que hauria de buscar-se és un curs de comunicació amb la Direcció General de Tributs. Aquest curs podria ser fins i tot aquest Fòrum, però és preferible que aquí ens centrem en la gestió, doncs és l'àmbit propi d'aquest Fòrum.
Afegeix que pel que fa a la responsabilitat dels professionals, és una problemàtica que excedeix a les matèries pròpies del Fòrum. I respecte al que ha comentat sobre l'automatisme de les sancions, assenyala que una cosa és que els procediments estiguin automatitzats i una altra cosa és que la imposició de sancions es dugui a terme de manera automàtica, perquè això no és així.
Quant a les caigudes del sistema, lògicament són difícils de preveure, però la voluntat de l'Agència Tributària és de comunicació immediata amb els col·laboradors socials. Potser caldria pensar en cursos que comptin amb la immediatesa suficient per comunicar als col·laboradors socials el que passa i la seva solució.
D. Alfonso Castro Martínez els informa de què si es refereixen al problema tècnic que es va produir a finals del mes de gener per saturació puntual de l'equipament, un dels cursos de comunicació utilitzats va ser el del Centre d'Atenció Telefónica (CAT), on es va instal·lar una locució en la que s'informava de l'error a tots els que trucaven, avisant de la indisponibilitat. Una altra via de comunicació amb la que comptem és la d'un twitter associat a un compte de l'Agència Tributària on també es va donar puntual compte de l'incident, tant quan es va produir com quan es va resoldre. A més disposem de diversos mecanismes globals per a tots els contribuents en els quals òbviament es va informar de l'incident. No obstant això, no existeix cap problema a incloure als membres del Fòrum en alguna de les llistes de distribució existents per informar-los d'aquests incidents.
D. Eduardo Beut González afegeix que, des del punt de vista de la Secretaria Tècnica del Fòrum, és una solució molt encertada incloure als membres del Fòrum en el protocol que existeixi per a la comunicació d'aquest tipus d'incidents.
D. Jesús Fernández-Bravo Pinto, representant de REAF / REGAF, intervé per sol·licitar informació sobre l'aplicació del règim sancionador en relació amb el model 720. També esmenta que al Parlament Europeu s'ha obert una qüestió per problemes derivats del model 720.
Indica també que hauria d'existir una major coordinació entre els diferents Departaments de l'Agència Tributària. Cita un exemple concret en relació amb una operació subjecta a IVA, declarada un mes posterior al que era procedent, que finalment ha derivat en un procediment sancionador, però tanmateix la devolució que corresponia pel mes en el que efectivament es va incloure l'operació s'està demorant molt temps. També esmenta altres supòsits concrets de demora en l'obtenció de devolucions.
D. Luis María Sánchez González, Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària, indica el següent: El règim sancionador en relació amb el model 720 s'aplicarà en els termes que estableix la norma i amb aplicació de tots els principis establerts en el nostre Dret, que per suposat exclou l'automatisme en la imposició de sancions.
Respecte a la qüestió del Parlament Europeu, el president posa l'exemple del recentment esdevingut amb el cèntim sanitari, que quant hi ha una sentència d'un Tribunal, aquesta s'aplica immediatament per part de l'Agència Tributària.
En relació amb la descoordinació de Departaments apuntada, assenyala que entén que l'Agència treballa amb un índex de qualitat força elevat. Però també és cert que es realitzan controls i com a conseqüència dels mateixos es poden causar certs perjudicis no volguts.
D. Miguel Ángel Ruiz Ayuso, representant de REAF / REGAF, planteja la problemàtica que es produeix en les zones turístiques on resideixen molts europeus pensionistes que es converteixen en residents fiscals a Espanya i per tant en obligats a la presentació del model 720. Aquestes persones estan tenint seriosos problemes perquè no comprenen molt bé aquestes obligacions i s'estan anant d'Espanya.
El president assenyala que a l'Agència Tributària som tècnics i apliquem la normativa, és la nostra funció. S'estan plantejant potser una sèrie de problemes que no són de la matèria del Fòrum. L'Agència Tributària es dedica a gestionar i aplicar les normes. El que pretén l'Agència és no equivocar-se, ni en els procediments, ni en els actes administratius.
D. Luis María Sánchez González afegeix que en relació amb els estrangers i especialment si parlem dels pensionistes, precisament estan protegits en la norma perquè els guanys patrimonials són procedents llevat que el nou resident pugui acreditar que no era contribuent per l'impost. És a dir, la normativa no li afecta si va passar a ser resident fiscal a Espanya en un moment posterior a l'adquisició dels immobles situats fora d'Espanya. Aquesta hauria de ser la situació general de totes aquestes persones. Per tant, el que es ve comentant sobre que tot el seu patrimoni pogués veure's afectat, no es produeix en absolut. Només es veurien afectats per la presentació tardana del 720 i per la sanció formal que és més reduïda si la presentació és fora de termini però voluntària. Conclou assenyalant que existeixen dues situacions de salvaguarda fonamentals: no ser contribuent per l'impost o que ens trobem davant renda declarada. Si es donen aquelles circumstàncies no hi haurà guany patrimonial i, per suposat, no hi ha sanció associada a aquesta.
D. Luis María Sánchez González assenyala que, no obstant això, existeix molta casuística i caldria analitzar cada cas concret
El president afegeix que si existeixen dubtes en alguns aspectes relatius al model 720 sempre existeix l'opció de plantejar una consulta vinculant a la Direcció General de Tributs.
D. José Luis Tonda Martínez intervé per comentar la problemàtica dels certificats d'estar al corrent en el compliment d'obligacions tributàries, que unes altres Administracions Públiques obtenen directament de l'Agència Tributària. El problema es produeix amb contribuents que han sol·licitat per exemple un ajornament, perquè durant un període de temps més o menys llarg el certificat surt negatiu encara que l'ajornament ja s'hagi concedit per l'Agència.
També esmenta la problemàtica del calendari fiscal.
Finalment es refereix al PIN 24h convertit en Cl@ve. Assenyala que els col·laboradors precisarien un sistema específic per a ells, amb què poder sol·licitar major informació.
D.a Soledad García López, Directora del Departament de Recaptació, indica que el problema amb els certificats pot sorgir perquè existeixen altres entitats que emeten els seus certificats d'estar al corrent d'acord amb la informació que consta en la nostra base de dades, a què accedeixen directament. Llavors, si per donar el seu certificat d'estar al corrent per atorgar una subvenció mateixa, aquestes entitats accedeixen a la base de dades de l'Agència Tributària i de la informació que resulta dedueixen que segons la seva norma l'interessat no està al corrent de pagament, doncs llavors la qüestió és una cosa que caldria plantejar a aquelles entitats.
No obstant això, en el cas específic plantejat, l'idoni seria que es remetés en detall perquè pugui ser analitzat i així oferir una resposta adequada.
D. Rufino de la Rosa indica, en relació amb la problemàtica del calendari, que el Departament de Gestió Tributària treballa conjuntament amb el de Recaptació, sempre amb la intenció d'esgotar al màxim els terminis, però que l'Agència Tributària en aquesta matèria es troba amb la frontera dels bancs i les empreses que els impedeixen escurçar els terminis.
Respecte al PIN 24h i al sistema Cl@ve destaca que són sistemes que no venen a substituir al RENO, sinó que són eines addicionals. El RENO seguirà existint perquè és la forma de què els col·laboradors puguin descarregar les dades dels seus clientes i a l'Agència li facilita força la campanya de Renda. Quant a la possibilitat de proporcionar més dades fiscals, aquella és la línia en la que es pretén avançar amb el SII.
D.a Marta González Álvaro, representant de l'Associació Espanyola d'Assessors Fiscals, planteja una qüestió concreta relativa al model 390 i l'exclusió de la seva presentació per a determinats col·lectius. En el programa d'Ajuda del model s'esmenta que l'exclusió per a ells era obligatòria, però segons l'Ordre Ministerial aquella exclusió està condicionada a proporcionar determinada informació en el 303 del 4t trimestre. Desitja aclarir si seria sancionable el cas d'aquests col·lectius que presenten el 303 del 4t trimestre i no han proporcionat aquella informació i han presentat com sempre el model 390.
També planteja la qüestió del que s'ha de fer si s'ha presentat el model 303 de forma incompleta.
D. Rufino de la Rosa assenyala que respecte a la primera qüestió, no s'està tenint en compte realitzar cap actuació per part de l'Agència Tributària ja que l'incompliment es produeix quan no es presenta una cosa que calia presentar, però quan es presenta addicionalment encara que no existia obligació, ha d'entendre's que no estem davant un incompliment.
Respecte a la presentació incompleta del 303, D. Rufino de la Rosa indica que caldria completar aquella informació, bé presentant un 303 addicional o aportant la informació.
D. Carlos Berrocal Rangel, Representant de l'Associació d'Experts Comptables i Tributaris, informa de què s'han detectat problemes el mes de gener per a empreses que s'han donat d'alta en el Registre de devolució mensual d'IVA (REDEME) i abans que conclogués el dia 30 s'han acollit a l'opció de l'ajornament a l'IVA a la importació.
D. Rufino de la Rosa assenyala que el REDEME és un règim molt beneficiós en el que es produeix una considerable agilitació de les devolucions i en el que l'Agència necessita tenir una acreditació de la solvència de l'empresa. Això determina que no sigui un acte automàtic, sinó un acte sobre el qual es necessita comprovació. Aquesta cautela ara és fins i tot major per la implantació de l'opció de pagament diferit de l'IVA a la importació.
D.a Pilar Jurado Borrego, Directora del Departament de Duanes i Impostos Especials, informa de què aquesta incidència s'ha produït perquè en primer lloc s'han de reunir els requisits per estar a REDEME i posteriorment es pot aplicar l'opció esmentada de l'IVA. En aquest sentit des del Departament de Duanes s'ha informat a tots els que intervenen, operadors i associacions, perquè es fes tot el que calgui abans del final d'any.
El president s'adreça llavors als presents per recordar-los que la inclusió a REDEME suposarà l'obligatorietat d'acollir-se al SII i els comenta que de totes maneres aquest últim és un sistema avantatjós per a tots, en què els col·laboradors socials poden jugar un paper fonamental prestant el servei als seus clientes.
No realitzant-se més manifestacions, s'aixeca la sessió, amb l'agraïment a tots els participants i amb el compromís de l'Agència Tributària de treballar en la millora dels cursos de comunicació.
El secretari Tècnic del Fòrum
D. Eduardo Beut González
El president del Fòrum
D. Santiago Menéndez Menéndez