Acta de la reunió
ACTA DE LA REUNIÓ DEL PLE DEL FÒRUM D'ASSOCIACIONS I
COL·LEGIS DE PROFESSIONALS TRIBUTARIS
CELEBRADA EL 6 DE JULIOL DE 2023
Presidenta del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris
Directora General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
D.a Soledad Fernández Doctor
Membres en representació de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
Directora del Departament de Gestió Tributària
D.a Rosa María Prieto del Rei
Directora del Departament de Recaptació
D.a Virgínia Muñoz Fernández
Directora del Departament de Duanes i Impostos Especials
D.a Pilar Jurado Borrego
Director del Departament d'Informàtica Tributària
José Borja Tomé
Director del Servei Jurídic
Diego Loma-Osorio Lerena
Director del Servei de Planificació i Relacions Institucionals
Ignacio Fraisero Aranguren
Delegat Especial de la Delegació Especial de Catalunya
Isidoro García Millán
Subdirector General d'Ordenació Legal i Assistència Jurídica del Departament d'Inspecció Financera i Tributària
Manuel Luis Martínez Cabeza
Direcció General de Tributs
Subdirector General de Tributs
Carlos Gómez Jiménez
Membres en representació de les Associacions i Col·legis
Associació Espanyola d'Assessors Fiscals
Vocal Responsable d'Estudis i Investigació
Javier Gómez Taboada
Director del Gabinet d'Estudis
Arturo Jiménez Contento
Associació Professional d'Experts Comptables i Tributaris d'Espanya
Secretari de la Junta Directiva
José Antonio Fernández García-Moreno
Consell General de l'Advocacia Espanyola
Vicedegà del Col·legi d'Advocats de les Balears
Rafael Gil March
Consell General de Col·legis de Gestors Administratius d'Espanya
Responsable de l'Àrea Fiscal del Consell General
D.a Pilar Otero Moar
Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya
Vocal de la Comissió d'Assumptes Fiscals
José Castaño Semitiel
Vocal de la Comissió d'Assumptes Fiscals
José Ruiz Sánchez
Federació Espanyola d'Associacions Professionals de Tècnics Tributaris i Assessors Fiscals
President
Joan Torres Torres
Vicepresident segon
Adolfo Jiménez Ramírez
Gabinet de Gestors Administratius i Assessors Fiscals
Advocada
D.a Raquel Cobos Casero
Registre d'Economistes Assessors Fiscals
Vocal del Consell Directiu
D.a Esther Luque Sánchez
Secretaria Tècnica del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris
Subdirectora General de Comunicació Externa del Servei de Planificació i Relacions Institucionals
D.a Mª Dolores Carreño Beltrán
El dia 6 de juliol de 2023 se celebra la vigesimotercera reunió plenària del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris, assistint les persones ressenyades i d'acord amb el següent
ORDRE DEL DIA
- Obertura de la sessió per la Directora General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària.
- Aprovació de l'acta de la sessió celebrada el 29 de novembre de 2022.
- Informació sobre els temes tractats en els grups de treball.
- Balanç provisional de la campanya de Renda 2022.
- Autoliquidacions rectificatives.
- Propera convocatòria.
- Altres consideracions, precs i preguntes.
1. Obertura de la sessió per la Directora General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
Obre la sessió D.a Soledad Fernández Doctor, Directora General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària (d’ara endavant, Agència Tributària) i presidenta del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris, qui, després de saludar a les persones assistents i agrair la seva presència, assenyala que en l'última reunió plenària, celebrada el dia 29 de novembre de 2022, es va sol·licitar per part de l'Associació Espanyola d'Assessors Fiscals (AEDAF) la participació en les sessions d'aquest Fòrum de representants de la Direcció General de Tributs, del Tribunal Economicoadministratiu Central i del Consell per a la Defensa del Contribuent. Afegeix que ha tractat la qüestió amb els titulars d'aquestes organitzacions i, en principi, la Direcció General de Tributs assistirà amb una major habitualitat, el TEAC el farà quan la matèria a tractar el requereixi i, respecte del CDC, no es considera necessària la seva presència en aquest Fòrum, llevat que existeixi un tema concret que li pugui afectar directament. Així, la Sra. Soledad Fernández Doctor dona la benvinguda a la reunió a D. Carlos Gómez Jiménez, Subdirector General de Tributs, qui desenvoluparà el 5è punt de l'ordre del dia, i al que els membres del Fòrum tindran ocasió de dirigir-li les qüestions que considerin oportunes.
D'altra banda, la Directora General assenyala que també es va adquirir en l'últim Ple celebrat el compromís per part de l'Agència Tributària d'elaborar un llistat actualitzat amb les propostes realitzades per les associacions i col·legis que continuaven pendents, així com de l'estat de consecució de les mateixes. Afegeix que, partint de les actes de les sessions anteriors i dels assumptes tractats en les reunions dels grups de treball, s'estava elaborant una relació de propostes que es remetrà als membres del Fòrum quant estigui actualitzada, per tal de completar-ho amb els comentaris i observacions que es rebin. Així, indica que existeixen propostes que compten amb força antiguitat i d'altres que són més modernes, com, per exemple, les següents:
- Avisos de notificacions els caps de setmana: s'està estudiant l'assumpte amb deteniment ja que presenta certes complexitats tècniques i informàtiques. No obstant això, l'objectiu és reduir-les al màxim, si no eliminar-les per complet.
- Fer coincidir l'últim dia del termini per a la domiciliació d'autoliquidacions amb l'últim dia de presentació de les mateixes: aquesta qüestió s'està analitzant amb les entitats col·laboradores i, si bé no sembla factible que arribin a coincidir ambdós terminis, com a mínim, en un primer moment, sí s'està estudiant seriosament la possibilitat de reduir els cinc dies de desfasament que existeixen actualment.
- Establiment d'un canal de comunicació específic per a les entitats adherides al Codi de Bones Pràctiques, així com per als professionals tributaris adherits al mateix: l'Agència Tributària està permanentment desenvolupant instruments que millorin els serveis d'informació i assistència per tal d'impulsar un model cohesionat on les diferents eines s'integrin i complementin, facilitant a la ciutadania l'accés als ajuts que necessiti, ja sigui telefònica, presencial, a través de les ADI, mitjançant els informadors i assistents virtuals, etc. Així mateix, l'Administració és conscient de la importància que per al sistema tributari té la col·laboració que presten els professionals tributaris i, tal és així, que ja en el Pla Estratègic de l'Agència Tributària 2020 – 2023 es recull l'establiment d'un canal de comunicació específic per als col·laboradors socials. No obstant això, a causa de l'existència d'unes altres prioritats de la qual atenció immediata era més urgent, s'ha vist una mica relegat, si bé l'Agència Tributària ha estat treballant en el desenvolupament del mateix. Així, actualment s'ha reprès aquest compromís amb un major impuls i, previsiblement, a la tardor s'iniciï a aquest projecte, si bé, en un primer moment, afectarà a l'atenció presencial i especialitzada en el cas dels requeriments i liquidacions de l'àrea de gestió tributària en relació amb l'impost sobre societats, per a, posteriorment, anar estenent-la a unes altres figures impositives, com l'IVA o l'IRPF. També s'impulsarà el vídeo assistència per tal d'evitar pèrdues de temps als professionals tributaris en desplaçaments a les oficines de l'Agència Tributària.
- Proporcionar a la Seguretat Social les dades sobre el rendiment net d'empresaris i professionals de què disposa l'Agència Tributària: es tracta d'una proposta recent motivada pel nou sistema de cotització a la Seguretat Social per a treballadors per compte propi i autònoms, basat en els rendiments obtinguts. En aquest sentit, algunes associacions i col·legis han plantejat que certes dades econòmiques que se sol·liciten en el formulari elaborat per la Seguretat Social, són coneguts per l'Administració tributària i que, a fi que els col·laboradors socials no hagin de complimentar aquestes dades, l'Agència Tributària podia considerar la possibilitat de remetre'ls directament a la Tresoreria General de la Seguretat Social. Així, l'Agència Tributària està estudiant si la sol·licitud és factible i explorant diferents vies per a la seva implementació.
Finalment, la presidenta del Fòrum assenyala que considera raonables les propostes realitzades per les associacions i col·legis i que l'Agència Tributària està treballant amb l'objectiu de facilitar la seva tasca als col·laboradors socials. Així mateix, reitera que és voluntat de l'Agència Tributària continuar impulsant juntament amb els professionals tributaris un model de relació cooperativa efectiu, basat en la transparència i confiança mútua.
2. Aprovació de l'acta de la sessió celebrada el 29 de novembre de 2022
D.a Soledad Fernández Doctor, cedeix la paraula a D.a Mª Dolores Carreño Beltrán, Subdirectora General de Comunicació Externa del Servei de Planificació i Relacions Institucionals i secretària Tècnica d'aquest Fòrum, qui manifesta que l'acta de la vint-i-dosena sessió del ple va ser remesa a les associacions i col·legis amb anterioritat a aquesta reunió, no havent-se rebuda observacions; afegeix que, si no les hagués en aquest moment, quedaria definitivament aprovada. Atès que no es formula cap objecció, declara aprovada l'acta de la 22a sessió plenària que va tenir lloc el passat 29 de novembre de 2022.
3. Informació sobre els temes tractats en els grups de treball
A continuació, la Directora General de l'Agència Tributària assenyala que els grups de treball del Fòrum es van reunir conjuntament el passat dia 21 d'abril i, a fi que comenti l'activitat dels mateixos de l'àrea del Departament de Gestió Tributària, atorga la paraula a la seva Directora.
- Pel que fa a la campanya de renda, la Subdirectora General de Tècnica Tributària va anunciar que l'Assistent virtual de Renda ja no es limitava a les qüestions relatives a la tributació dels immobles i que s'havien inclòs les principals matèries que plantejava la campanya (dates clau, novetats, formes de presentació, etc.). A més, es va destacar que aquesta eina estaria a disposició del contribuent durant tot l'any. Així mateix, es va recordar l'existència de l'Informador de Renda, que ampliava els temes tractats respecte de l'any anterior i incloïa temes forals. També es va informar de què en Renda WEB s'havien inclòs enllaços a les eines virtuals a fi que estiguessin més accessibles per si es desitjava realitzar alguna consulta mentre es complimentava l'autoliquidació.
- Pel que fa a la campanya de l'impost de societats, es van analitzar les novetats introduïdes en els models de declaració per tal de recollir les noves caselles aprovades com a conseqüència de les modificacions normatives. Així:
- En l'apartat que recull les activitats agrícoles i/o ramaderes s'ha de consignar l'import net del volum de negoci per tal que l'Agència Tributària pugui informar al Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació, facilitant-los així la gestió dels ajuts de la PAC.
- Cal completar la informació del règim especial de dissolució i liquidació de les SICAV.
- S'inclouen com a contribuents de l'impost de societats certes entitats en règim d'atribució de rendes per tal de corregir asimetries híbrides.
- En el Règim especial de vaixells i empreses navilieres a les Canarias es desglossa la informació de manera que es pugui realitzar un seguiment de la compensació de les bases imposables negatives derivades de les activitats que generen el dret a l'aplicació del règim especial, evitant així que es compensin amb les bases positives generades per la resta d'activitats de l'entitat.
- Les empreses emergents han de consignar l'import net del volum de negoci dels dotze mesos anteriors a la data d'inici del període impositiu.
- Finalment, en la reunió també es van desenvolupar, entre d'altres, les modificacions normatives que afectaven a les deduccions i la tributació mínima.
Així mateix, la Directora del Departament de Gestió Tributària afegeix que també es van exposar les següents qüestions:
- Es van comentar els projectes d'ordres en tramitació destacant que ja havia estat aprovada la modificació del model 036 relativa al Registre d'extractors de dipòsits fiscals de productes inclosos en els àmbits objectius dels Impostos sobre l'Alcohol i Begudes Derivades o sobre Hidrocarburs. Així mateix, es va indicar que, en relació amb el SII, també estava ja aprovada la modificació per la qual s'incloïa una nova clau en “tipus de factura” del llibre de factures emeses dels llibres registre d'IVA.
- En relació amb el model 718 “Impost Temporal de Solidaritat de les Grans Fortunes”, que actualment ja està aprovat i el passat 1 de juliol s'ha iniciat el termini per a la presentació corresponent a l'exercici 2022, es va indicar en la reunió que només havia de presentar-se si la quota era positiva.
- Quant a l'aprovació de les modificacions en els models relatius al règim especial recollit en l'article 93 LIRPF (impatriados) es va aclarir que depenia de l'aprovació de la modificació del Reglament de l'IRPF.
- Per part de les associacions i col·legis es va preguntar si s'havien detectada incidències amb les dades fiscals en la campanya de renda, al que es va respondre que no s'havien observat per part de l'Agència Tributària incidències destacables.
Per finalitzar la seva intervenció la Directora del Departament de Gestió Tributària assenyala que a proposta de les entitats membres del Fòrum s'havien inclòs les següents qüestions a l'ordre del dia:
- En relació amb els interessos de demora abonats per l'Agència Tributària que, d'acord amb la recent sentència del Tribunal Suprem, de 12 de gener de 2023, han d'integrar-se en la base general de l'IRPF com a guany patrimonial, les associacions i col·legis van sol·licitar conèixer el contingut de l'informe emès per la Direcció General de Tributs de 8 de març de 2023, així com aclariments sobre com aquest canvi de criteri afectava als exercicis anteriors tenint en compte el principi de confiança legítima. En aquest sentit, D.a Rosa María Prieto assenyala que, si bé el passat 21 d'abril aquestes qüestions podien no estar suficientment clares, avui dia ja estan resoltes.
- Respecte a l'IRPF, es va preguntar quin Import s'havia de consignar com a valor d'adquisició en el càlcul del guany patrimonial per transmissió d'un immoble, en el cas de comprovació prèvia d'aquest valor per part d'una Administració autonòmica. Es va contestar que l'Agència Tributària no quedava vinculada per l'actuació de l'Administració autonòmica ja que, a falta de més dades de l'expedient, s'aplicaria el valor de referència.
- Un altre tema debatut va ser el dels requeriments per justificar determinats ingressos en comptes bancaris. Les associacions i col·legis van comentar la problemàtica que tenien amb les entitats financeres per accedir als extractes bancaris d'exercicis anteriors i van sol·licitar una millora en els filtres, de manera que no se sol·licitessin els moviments entre comptes del mateix titular. Per part seva, els representants de l'Agència Tributària van respondre que, normalment, es “netean” les operacions i van sol·licitar la remissió del requeriment per tal de comprovar el motiu de la seva emissió.
A continuació, presa la paraula el Director del Departament d'informàtica Tributària per assenyalar que, quant a la facturació electrònica, en la reunió dels grups de treball, bàsicament, es van explicar les diferències existents entre el projecte de Reglament que desenvolupa l'article 29 de la Llei general tributària i l'establiment de la factura electrònica obligatòria B2B recollit en la Llei 18/2022, de 28 de setembre, de creació i creixement d'empreses. Així, es va destacar el següent:
- En relació amb el Projecte de Reial decret pel qual s'aprova el reglament que estableix els requisits que han d'adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suportin els processos de facturació d'empresaris i professionals, i l'estandardització de formats dels registres de facturació es va comentar que el mateix havia estat impulsat des de l'Agència Tributària i que estava pendent del dictamen del Consell d'Estat. Així mateix, quant al seu contingut, es va reiterar l'exposat en anteriors reunions:
- Estableix la manera com els sistemes informàtics de facturació han de complir amb les exigències legals d'integritat, conservació, accessibilitat, llegibilitat, traçabilitat i inalterabilitat dels registres.
- Impulsa la interoperabilitat mitjançant l'adopció d'un format estàndard de facturació electrònica comú per a tots els professionals i empresaris, facilitant les comunicacions i intercanvis de factures d'una manera automàtica a través dels seus sistemes informàtics.
- Es possibilita l'opció de remetre els registres de facturació de manera voluntària i automàtica a través dels “Sistemes VERI*FACTU”.
- Les entitats fabricants o desenvolupadores del programa assumeixen la responsabilitat de la certificació de què el sistema informàtic compleix els requisits legals.
- Quant a l'obligatorietat de la factura electrònica B2B establerta en la Llei 18/2022, es va comentar el següent:
- El projecte s'ha impulsat des del Ministeri d'Afers Econòmics i Transformació Digital i un dels seus objectius és la reducció de la morositat.
- Estableix que el futur sistema espanyol de factura electrònica està conformat per les plataformes d'intercanvi de factures electròniques de caràcter privat, complementat per la trucada “Solució Pública de Facturació Electrònica”.
- Quant als requisits tècnics, configura un sistema interoperable, basat en la capacitat tècnica de les solucions informàtiques i de les plataformes per traduir els diferents formats estructurats admesos, així com interconnectat, ja que una plataforma té l'obligació d'interconnectar-se amb qualsevol altra que li ho sol·liciti.
- La factura ha de contenir, a més de les dades exigides per la normativa tributària, informació relativa al pagament de la mateixa, ja que es considera que una major transparència en aquest sentit pot afavorir la reducció de la morositat en les relacions comercials, així com un major compliment dels terminis de pagament establerts legalment.
No obstant això, D. José Borja assenyala que en la reunió es va comentar que existien alguns problemes, com el cost de contractar una plataforma privada, la dificultat de regular la interoperabilitat, haver de proporcionar informació sensible a entitats privades, etc., i indica que, per tal de donar resposta als reptes plantejats, s'ha arribat a una solució conjunta amb el Ministeri d'Afers Econòmics i Transformació Digital consistent en la creació d'una plataforma pública gestionada per l'Agència Tributària que ofereix sistemes bàsics de facturació electrònica i compleix, a més, la funció de repositori de factures. Així mateix, afegeix que la solució pública és voluntària, ja que el servei de facturació electrònica es pot contractar amb una plataforma privada.
A continuació, la Directora General de l'Agència Tributària ofereix la paraula a les persones assistents per si desitgen realitzar algun comentari.
José Castaño Semitiel, representant del Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya pregunta si l'Agència Tributària emetrà requeriments als declarants de pèrdues en l'IRPF de l'exercici 2022 derivades d'inversions a Fórum Filatélico, o si, al contrari, disposa de la informació. La Directora del Departament de Gestió Tributària contesta que s'està intentant demanar tota la informació i que, de no ser possible, es realitzarien els requeriments necessaris. En segon lloc, D. José Castaño sol·licita aclariment sobre les comprovacions que realitzarà l'Agència Tributària en relació amb el compliment dels requisits per a l'aplicació de la deducció per la instal·lació de plaques solars, al que D.a Rosa María Prieto respon que, respecte de la deducció per la realització d'obres de millora de l'eficiència energètica d'habitatges, el contrast es realitzarà amb la informació subministrada per les Comunitats Autònomes, el que no implica que no hagi casos en els que es requereixi al contribuent perquè aporti informació o aclariu alguna qüestió. En tercer lloc, el representant del Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya assenyala que alguns clientes han rebut comunicacions sobre discrepàncies en l'impost sobre societats de l'exercici 2021 en relació amb les dades fiscals que, finalment, no eren tals. Per part seva, la Directora del Departament de Gestió Tributària aclareix que s'intenta informar el contribuent qüestions detectades que poguessin no ser correctes. Així, en l'emplenament del IS, quan es presentarà l'autoliquidació, apareixen una sèrie d'“Avisos ”a fi que el contribuent revisi certs apartats. L'Agència Tributària, en alguns casos, entén que pogués no haver-se-li prestat la suficient atenció a aquests avisos i, per aquell motiu, s'emeten les comunicacions; no obstant això, si després de la revisió es constata que les dades són correctes no és necessari realitzar cap modificació.
Seguidament, D. Adolfo Jiménez Ramírez, representant de la Federació Espanyola d'Associacions Professionals de Tècnics Tributaris i Assessors Fiscals, assenyala que la dada de les pèrdues derivades de les inversions a Fórum Filatélico hauria d'estar en poder de l'Agència Tributària, atès que va ser un dels tres administradors concursals. Afegeix que amb els clientes que han conservat la documentació no hi ha cap problema, però que, els que no la tenen, esperen que l'Agència Tributària se la proporcioni. La Directora del Departament de Gestió Tributària reitera que s'està intentant demanar la informació.
A continuació D. Joan Torres Torres, president de la Federació Espanyola d'Associacions Professionals de Tècnics Tributaris i Assessors Fiscals, agraeix a la Directora General de l'Agència Tributària que s'estudiïn les propostes que els professionals tributaris han vingut realitzant. D'altra banda, D. Joan Torres assenyala que, en relació amb els requeriments per justificar ingressos per moviments bancaris entre comptes d'un mateix titular, en la reunió del grup de treball els representants de l'Agència Tributària van indicar que, en qualsevol cas, l'anaven a comprovar. Així, pregunta si hi ha algun avenç en aquest assumpte.
D.a Rosa María Prieto contesta que, efectivament, s'ha estudiat la qüestió i que, en general, els moviments es “netean”. Afegeix que, no obstant això, no es pot descartar que existeixi algun cas puntual en el que no sigui així, atès que els requeriments poden ser realitzats per diferents departaments i tenint en compte diversos motius.
Finalment D. Joan Torres planteja que, a Catalunya, en intentar anul·lar una autoliquidació de l'impost sobre el patrimoni i presentar una altra en el seu lloc, l'Administració autonòmica els assenyala que la informació la té l'Agència Tributària i que fins al novembre no se la subministra. Per part seva, l'Administració estatal els contesta que la gestió de l'impost és competència de les comunitats autònomes. Així, pregunta si hauria alguna manera de solucionar aquestes situacions.
La Directora del Departament de Gestió Tributària aclareix que, en el cas de les autoliquidacions, només es pot presentar una rectificació de les mateixes o una autoliquidació complementària, no existint la possibilitat d'anul·lar l'autoliquidació original i/o presentar una substitutiva. Afegeix que amb les declaracions informatives, tanmateix, sí es poden presentar substitutives.
Isidoro García Millán, Delegat Especial de la Delegació Especial de Catalunya, explica que la gestió de l'impost la realitza les CA i que, efectivament, existeix un problema doncs els fitxers s'envien més tard. Afegeix que en l'IRPF, en l'àmbit de la seva Delegació, han resolt la qüestió d'una forma manual mitjançant l'establiment d'un sistema que permet detectar les rectificacions d'autoliquidacions presentades i, ja que aquestes no estan resoltes, no s'inicia l'acció recaptatòria de la primera autoliquidació. Afegeix que, de moment, aquesta solució no és aplicable a l'impost sobre el patrimoni.
Per finalitzar amb aquesta qüestió, D.a Soledad Fernández Doctor sol·licita al Delegat Especial que remeti el supòsit concret per tal d'esbrinar si també s'està produint en uns altres àmbits territorials i explorar possibles vies de solució. Així mateix, sol·licita la remissió del sistema que estan aplicant en la Delegació Especial per resoldre el problema en relació amb l'IRPF.
A continuació D. José Castaño assenyala que desitja reiterar la sol·licitud realitzada en ocasions anteriors relativa a la possibilitat de domiciliació de les declaracions complementàries d'exercicis anteriors per la percepció d'endarreriments de salaris, presentades dins el seu termini, ja que considera que és una qüestió important per als professionals tributaris que els facilitaria molt aquesta gestió. Per part seva, la Directora del Departament de Recaptació contesta que entén la importància d'aquesta sol·licitud i afegeix que es compromet a analitzar-la amb deteniment, ja que, si no hagués impediments de consideració, podria implementar-se.
Seguidament D. Rafael Gil March, representant del Consell General de l'Advocacia Espanyola manifesta que també desitja reiterar que el sistema de cita prèvia i atenció als professionals tributaris és millorable. Afegeix que reben queixes dels seus col·legiats atès que no s'aconsegueixen cites a temps i a què, especialment, el procediment per renovar una signatura electrònica caducada és molt complex i entranya moltes dificultats.
La Directora del Departament de Gestió Tributària li respon que, llevat d'alguna incidència puntual, es fa especial èmfasi a donar cites amb la major celeritat possible i, en concret, en relació amb els certificats, el termini és de dos o tres dies. Així mateix, el Director del Servei de Planificació i Relacions Institucionals afegeix que el sistema exigeix que totes les oficines compleixin amb què el contribuent disposi de la seva cita en el termini de tres dies, al que D. Rafael Gil contesta que en l'Administració de Palma de Mallorca s'incompleix aquest termini.
La Directora General de l'Agència Tributària comunica que el comentat en relació amb les Balears es comprovarà per tal de solucionar les incidències que es puguin estar produint. Així mateix, indica que, en relació amb la segona qüestió plantejada, és cert que és complicat el procediment de recuperació del NIF, però que cal tenir en compte que es cursa la baixa d'una empresa en el cens quan ha existit una deixadesa absoluta de la mateixa en el compliment de les seves obligacions, desatenent els requeriments que des de l'Administració s'hagin pogut realitzar. Per part seva, D. Rafael Gil contesta que es podria buscar una fórmula alternativa, com pogués ser l'atorgament d'un NIF provisional.
Per finalitzar la seva intervenció, el representant del Consell General de l'Advocacia Espanyola assenyala el problema existent en complimentar el model 210 de contribuents no residents amb més d'un immoble, ja que és necessari obtenir i presentar multitud d'informació. Així, sol·licita que per part de l'Agència Tributària s'estudiï la seva simplificació.
A continuació intervé D. Arturo Jiménez Contento, representant de l'Associació Espanyola d'Assessors Fiscals (AEDAF), per indicar que, en relació amb els requeriments d'informació, en una reunió dels grups de treball d'aquest Fòrum els representants de l'Agència Tributària van informar que en primer lloc se sol·licitaven els llibres registre i, després de la seva anàlisi, se sol·licitaven aquelles factures que poguessin presentar algun tipus d'incidència. Afegeix que, sobretot a Catalunya, se segueixen rebent requeriments molt genèrics en els que des d'un primer moment es requereixen els llibres, factures, etc.
Isidoro García Millán li respon que, sens perjudici que pugui existir alguna excepció, avui dia no s'emet aquest tipus de requeriments, si bé reconeix que amb anterioritat, en concret, fa quatre anys, en una oficina, sí que va caldre corregir alguna disfunció en aquest sentit. Afegeix que aquestes incidències també s'han posat de manifest per part de diferents associacions, i que, una vegada estudiats els casos concrets que les mateixes han facilitat, s'ha conclòs que no s'intentaven primers requeriments.
Seguidament D.a Soledad Fernández Doctor sol·licita als presents que es remetin a la Secretaria Tècnica del Fòrum aquells requeriments d'informació que s'apartin de les instruccions de l'Agència Tributària comentades, per tal de comprovar-los i, si escau, corregir-los.
Atès que no es produeixen noves intervencions, la Directora General de l'Agència Tributària dona pas al punt següent de l'ordre del dia.
4. Balanç provisional de la campanya de Renda 2022
La Directora General de l'Agència Tributària cedeix la paraula a la Directora del Departament de Gestió Tributària, qui, donant suport a la seva exposició en una presentació en power point, assenyala que, de la campanya de renda 2022 en comparació de la de 2021, es poden destacar les qüestions següents, si bé tenint en compte que encara són dades provisionals:
- Formes d'accés als serveis personalitzats de Renda: el número de referència segueix essent la forma més utilitzada (11.477.000), si bé es pot apreciar una disminució en el seu ús i un increment del certificat electrònic i del sistema Cl@ve de, respectivament, al voltant d'un 20 i un 24%, sumant conjuntament gairebé nou milions d'usuaris. En relació amb el sistema Cl@ve cal assenyalar que un factor que ha incidit en l'augment de la seva utilització és la campanya divulgativa realitzada en relació amb el mateix.
- Vies de presentació:
- A través de Renda WEB: s'ha incrementat el seu ús en un 4,48%, podent diferenciar-se:
- Ha augmentat la descàrrega de l'APP al voltant d'un 20% i la subscripció a la mateixa amb identificació al voltant d'un 14,71%. Les presentacions per l'aplicació s'han incrementat en un 23,64%, de les quals, sense modificació de l'esborrany (a un només clic), han augmentat en un 31,65%, i, amb modificació a través de Renda WEB, al voltant d'un 4%.
- Internet és la via majoritàriament escollida pel contribuent, havent-se produït un increment en el seu ús del 3,61%.
- El nombre de presentacions telefòniques es manté estable (al voltant d'1.070.000).
- L'atenció presencial en les oficines està completament normalitzada, havent-se incrementat el nombre de presentacions al voltant d'un 20%.
- A través de programes que no són de l'Agència Tributària: s'ha incrementat en un 1,90%, si bé en proporció inferior a l'augment del percentatge de declaracions presentades (3, 89%) i al de Renda WEB (4,48%).
- A través de Renda WEB: s'ha incrementat el seu ús en un 4,48%, podent diferenciar-se:
- Declaracions presentades segons el seu resultat:
- Per ingressar: si bé el seu número ha descendit al voltant d'un 4%, el seu import ha augmentat en un 8,32%.
- Sol·licituds de devolució: s'ha incrementat tant el seu número (8,59%), com l'import de devolució sol·licitat (16,46%).
- Negatives i renúncies: han disminuït al voltant d'un 4%.
- Accessos a les eines virtuals d'IRPF :
- El nombre d'accessos a l'informador i a l'assistent virtual és pràcticament el mateix (poc més de 421.000 al primer i de 424.000 al segon).
- Valoració de les respostes pels contribuents:
- Positives: al voltant de 750.000, tenint en compte que en aquest número també estan inclosos els accessos que finalitzen sense valoració i els que acaben en un estadi intermedi.
- Negatives: al voltant de 106.000, si bé els accessos que han finalitzat amb aquesta valoració són al voltant de 56.000, ja que 38.000 consultes s'han desviat als especialistes de les ADI o, si l'accés ha estat a través de l'Assistent virtual, se'ls ha dirigit a l'Informador de Renda (12.000).
A continuació la Directora General de l'Agència Tributària ofereix la paraula als assistents i, atès que no es produeix cap intervenció, dona pas al punt següent de l'ordre del dia.
5. Autoliquidacions rectificatives
D.a Soledad Fernández Doctor avança que la proposta de modificació es troba en tramitació i aclareix que l'objectiu de la reforma en cap cas és impedir o limitar el dret al recurs ni sancionar conductes que no eren sancionables fins ara. Seguidament, atorga la paraula al D.a Rosa María Prieto.
La Directora del Departament de Gestió Tributària afegeix que la reforma del procediment de rectificació es ve reclamant des de fa molts anys, tant per l'Administració com per part dels contribuents i els seus assessors. Així, indica que, actualment, existeixen dues vies per rectificar una autoliquidació (presentació d'una complementària o una sol·licitud de rectificació), i que arriben nombroses queixes per part dels contribuents ja que no acaben de diferenciar-les. D'altra banda, assenyala que, sense tenir en compte la incidència produïda per casos excepcionals com va poder ser la sentència del Tribunal Suprem en relació amb la prestació per maternitat, durant el període 2018 – 2022 s'han realitzat al voltant de 500.000 rectificacions, de les quals entre un 80 i un 85% s'han resolt totalment o parcialment a favor del contribuent, ja que en la majoria dels casos es tractava de petits errors, com poden ser deduccions no aplicades, grau de discapacitat que no s'ha tingut en compte,… Així, D.a Rosa María Prieto assenyala que la modificació normativa té com a objectiu fonamental el simplificar i agilitzar el procediment, sobretot, per a aquest 80 - 85% de casos, que constitueixen el gruix de les rectificacions. D'altra banda, afegeix que desitja abundar en el que ha manifestat per la Directora General en relació amb que en cap cas se sancionaran actuacions que actualment no són sancionables, el que no implica que no existeixin supòsits en els que calgui aplicar el procediment sancionador davant conductes abusives que pretenguin pervertir el marc normatiu. A títol il·lustratiu afegeix que, en el cas de l'IRPF, avui dia es poden realitzar les sol·licituds de rectificació a través de Renda WEB i, que es conegui, no s'ha tramitat cap sanció. També indica que en l'actual campanya de Renda ja s'ha atès el 80% de les sol·licituds de devolució, el que no vol dir que l'Agència Tributària es limiti a realitzar les devolucions sense aplicar algun tipus d'anàlisi de riscos, essent precisament aquest, el motiu de què existeixi un 20% de sol·licituds sense emetre, ja que han de ser objecte d'una atenció més detallada. En aquest sentit, la Directora del Departament de Gestió Tributària assenyala que, per suposat, el nou sistema de rectificació, igualment, comptarà amb una anàlisi de riscos per part de l'Agència Tributària que, d'altra banda, ja està funcionant, i que en cap cas és un objectiu de la modificació reglamentària el realitzar les devolucions automàticament i d'aquesta manera, amb posterioritat, iniciar una comprovació i, si escau, aplicar la sanció corresponent. D'altra banda, indica que en les diverses reunions celebrades amb diferents col·lectius s'havien plantejat algunes qüestions puntuals, sobretot tècniques, però no s'havien posat de manifest aquestes reticències en relació amb l'aplicació de les sancions. Per finalitzar, indica que amb el nou procediment la majoria de les rectificacions es tramitaran amb una major agilitat, ja que, com ha comentat, el 80 - 85% dels casos, no existeixen discrepàncies amb les dades de què disposa l'Administració.
A continuació intervé D. Carlos Gómez Jiménez, Subdirector General de Tributs, qui assenyala que el projecte normatiu no es tracta d'una reacció conjuntural, ja que porta temps estudiant-se. Reitera que la intenció de la modificació normativa és simplificar i agilitzar els procediments de rectificació i que, en cap moment, ha existit un interès a sancionar. Així, afegeix que en cas de discrepància jurídica s'aplicaria l'article 179.3 de la Llei 58/2003, General Tributària, per la qual cosa en aquesta qüestió no es produeixen canvis. D'altra banda, el Subdirector General de Tributs exposa que en el tràmit d'audiència i informació pública el projecte no ha tingut gaires participants, si bé l'Associació Espanyola d'Assessors Fiscals (AEDAF) ha presentat un informe, en la seva opinió, força ponderat que es va estudiar pel Ministeri i l'Agència Tributària, per tal d'analitzar si és possible donar acomodo en el text a les observacions formulades.
Seguidament, presa la paraula D. Javier Gómez Taboada, representant de l'Associació Espanyola d'Assessors Fiscals, per indicar que en AEDAF no es jutgen ànims ni intencions ni objectius que, d'altra banda, es consideren més que lloables. Afegeix que, no obstant això, el mitjà escollit i el seu possible resultat els genera certa inquietud. Així, assenyala que la modificació normativa es postula com favorable per al contribuent, atès que agilitzen i simplifiquen els tràmits, però que cal tenir en compte que també introdueix el risc d'un control a posteriori que, en la seva opinió, pot donar lloc a la pèrdua per part del contribuent del seu dret a discrepar, com a mínim, en els mateixos termes que existeixen actualment. Així mateix, comenta que aquesta percepció és compartida per unes altres associacions, independentment de què hagin formulat observacions o no ho hagin fet. Per finalitzar, D. Javier Gómez Taboada agraeix a D. Carlos Gómez la valoració realitzada en relació amb l'informe de AEDAF i afegeix que confia en què, efectivament, s'incorporin a la modificació normativa, de manera que es faciliti al contribuent el seu dret tant a la rectificació com a la discrepància.
A continuació, D.a Esther Luque Sánchez, representant del Registre d'Economistes Assessors Fiscals, assenyala que, efectivament, el projecte normatiu permetrà agilitzar el tràmit per a la majoria dels contribuents, si bé, amb el sistema actual, quan es presenta una rectificació existeix la percepció de què l'Administració la comprova abans d'acceptar-la, amb la qual cosa no s'incorre en una infracció que pogués ser sancionable. Tanmateix, amb la modificació normativa s'obre la possibilitat que en un control a posteriori l'Agència Tributària discrepi, podent donar lloc a algun tipus de sanció. Així, la representant de REAF indica que, possiblement, només es veuran afectades una petita part de les rectificacions que es presentin, però que el desitjable seria que el text de la modificació reglamentària aportés, d'alguna manera, una major rapidesa en el procediment, però sense incloure la possibilitat d'incórrer en sancions. Finalment, D.a Esther Luque pregunta si en presentar l'autoliquidació rectificativa serà necessari aportar la documentació justificativa.
La Directora General de l'AEAT li respon que no serà necessari. Així mateix, comenta que les propostes i preocupacions dels col·laboradors socials estan clares i afegeix que, atès que en cap moment ha estat en l'ànim de l'Administració incrementar les sancions en aquesta matèria, s'analitzarà si existeix alguna via que, d'alguna manera, contribueixi a eliminar suspicàcies i a introduir una major tranquil·litat en aquell sentit.
6. Propera convocatòria
D.a Soledad Fernández Doctor manifesta que la intenció és mantenir la periodicitat semestral de les reunions, assenyalant pel que fa al cas que la propera reunió se celebraria, previsiblement, el mes de novembre. D'altra banda, indica que, quant estigui enllestestit el llistat amb les propostes i sol·licituds que els col·legis i associacions han anat presentant i que continuen pendents d'implementació, es remetrà als membres del Fòrum per si desitgen afegir alguna altra qüestió o realitzar qualsevol comentari o observació. Així mateix, comenta que amb caràcter previ a la celebració de la sessió plenària també es convocaran les reunions dels grups de treball, en les que, entre altres assumptes, es continuarà treballant en avançar en totes aquestes qüestions pendents, algunes des de fa força temps.
A continuació la Directora General de l'Agència Tributària comenta que, com tots els membres del Fòrum coneixen, en compliment dels compromisos assumits pel Govern d'Espanya en el Component 27 del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, està previst remetre a la Comissió Europea un informe definitiu sobre els resultats de l'aplicació de la Llei 11/2021, de prevenció i lluita contra el frau fiscal. Així, durant el 4t trimestre de 2023 l'Agència Tributària ha de preparar una avaluació en relació amb aquesta aplicació, en què també es reflectirien les possibles millores a introduir en la normativa tributària. Per a aquest comès, D.a Soledad Fernández Doctor sol·licita la col·laboració dels membres del Fòrum i indica que des de la Secretaria Tècnica del Fòrum se'ls remetrà un correu en aquell sentit. Finalment, manifesta que desitja agrair per endavant la col·laboració que, sens dubte, prestaran les associacions i col·legis en aquesta tasca.
7. Altres consideracions, precs i preguntes
A continuació, la presidenta del Fòrum dona pas al 7è punt de l'ordre del dia i ofereix la paraula a les persones assistents.
En primer lloc, intervé D. Adolfo Jiménez, per comentar que, si bé, en la seva opinió, la problemàtica dels avisos en caps de setmana se soluciona sense cap transcendència no obrint el correu fins dilluns, no ocorre el mateix amb els avisos rebuts el mes d'agost, el que obliga als despatxos petits a no poder gaudir de vacances, ja que no sempre poden aconseguir que tots les seus clientes sol·licitin els dies de cortesia durant aquest mes. Així, sol·licita que amb el tema dels avisos s'estudiï la possibilitat que no s'emetin en caps de setmana, ja que quan està plantejat serà perquè algun col·lectiu es veu afectat, així com que tampoc s'emetin el mes d'agost. D'altra banda, també assenyala la problemàtica que existeix en relació amb els treballadors assalariats, normalment amb sous baixes, que canvien de pagador en un exercici, per la qual cosa estan obligats a presentar la declaració de l'IRPF i aquesta sol ser per ingressar. Afegeix que un exemple típic és el cas del personal de neteja que es veu afectat a meitat d'any per una subrogació davant un canvi d'empresa i que a l'any següent no pot afrontar el pagament resultant de la declaració de l'IRPF, decidint no presentar-la. En aquest sentit, assenyala que aquesta situació provoca un perjudici a la hisenda pública ja que, habitualment, no es pot embargar la quantitat deguda o, si es pot, és per un import petit. Així, suggereix com solució que sigui obligatori que, el mes següent al canvi de pagador, l'assalariat pugui obtenir el certificat de retencions i retribucions percebudes i, al seu torn, que el segon pagador el tingui en compte a l'hora de calcular les retencions.
La Directora General de l'Agència Tributària, en relació amb la primera qüestió plantejada, sol·licita als directors de departament que el mes d'agost s'emeti el menor nombre d'avisos possible, afegint que, no obstant això, és una qüestió complicada i que moltes de les notificacions són favorables per a l'interessat. Així mateix, quant a la proposta d'establir l'obligatorietat d'emetre un certificat de retencions per part del primer pagador, indica que s'estudiarà, ja que, si bé hi ha la possibilitat de què el treballador sol·liciti al segon pagador que li apliqui un tipus de retenció superior, moltes vegades aquesta possibilitat es desconeix per part del contribuent.
A continuació presa la paraula D. Javier Gómez Taboada per anunciar que, atès que en la via contenciosa administrativa no existeixen dies de cortesia, dirigiran a la presidència del TEAC la sol·licitud de què incorporin aquesta eina per a les notificacions que emetin. Afegeix que el motiu de comunicar-ho en aquest Fòrum és per si les associacions i col·legis presents desitgen sumar-se a aquesta sol·licitud, ja que les notificacions dels tribunals economicoadministratius el mes d'agost introdueixen molta pressió als col·laboradors socials en l'acompliment de les seves funcions. D'altra banda, també fa al·lusió a què AEDAF, com l'Agència Tributària ja coneix, ha impugnat les Instruccions 1 i 2 de 2023 del Departament de Recaptació, ja que entenen que s'ha produït una modificació substancial de la norma en relació amb el statu quo previo en materia de aplazamientos y fraccionamientos, utilizando un procedimiento inadecuado que, asimismo, atribuye a la Agencia Tributaria una interpretación unilateral sobre si las condiciones han cambiado o no, a modo de cláusula rebus sic stantibus. Finalment, D. Javier Gómez Taboada afegeix que AEDAF entén que les instruccions són recurribles donada la seva naturalesa, el tipus de modificació que introdueixen i les innovacions que inclouen (valoració de garanties, etc …), ja que, al seu judici, van en perjudici del contribuent.
Seguidament D.a Pilar Otero Moar, representant del Consell General de Col·legis de Gestors Administratius d'Espanya, assenyala que desitja posar de manifest un tema que, en la seva opinió és de difícil solució, i que afecta a la declaració de l'IRPF de cònjuges separats amb fills menors i guàrdia i custòdia compartida. Així, indica que, en aquells casos en què la comunicació personal entre els progenitors és nul·la i mútuament desconeixen si l'altre està presentant la declaració conjunta amb algun dels menors o si ha aplicat el 50% del mínim per descendents, solen produir-se incongruències que donen lloc posteriorment a liquidacions per l'Agència Tributària, fins i tot en cas que un dels excònjuges estigui incomplint les obligacions econòmiques fixades en el conveni regulador respecte dels seus descendents. Afegeix que ja existeixen sentències judicials en les que s'atén a la situació de fet i sol·licita que l'Agència Tributària i la Direcció General de Tributs estudiïn la qüestió i intentin arbitrar algun mecanisme que eviti que es produeixin aquestes incidències.
Per part seva, els representants de l'Agència Tributària en la reunió li responen que, efectivament, la qüestió no té una solució senzilla ja que la legislació en matèria de protecció de dades personals impedeix facilitar informació alguna sobre les dades consignades en una declaració a una altra persona que no sigui el propi contribuent.
A continuació D. José Castaño informa sobre els problemes existents amb les retencions dels professionals i, en concret amb les dels notaris i registradors, ja que aquests emeten un número considerable de factures i el receptor no sempre ingressa la retenció practicada. Afegeix que aquest fet produeix diferències entre el que ha consignat pel professional i les imputacions, que donen lloc a requeriments de documentació per part de l'Agència Tributària que finalment, una vegada examinada, solen acabar donant la raó al contribuent. Així, el representant del Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya assenyala que aquesta qüestió ja s'ha plantejat amb anterioritat en aquest Fòrum i, al seu moment, es va proposar que s'eliminessin les retencions als notaris i registradors ja que es tracta d'un col·lectiu que, en la seva opinió, no hagués de tenir cap problema per ingressar el 20% en la corresponent autoliquidació trimestral. A més, indica que té entès que quan la retenció és per un import petit l'Agència Tributària no requereix a la persona obligada al seu ingrés, amb la qual cosa la major perjudicada per les retencions que deixen d'ingressar-se és la hisenda pública. D'altra banda, assenyala que, canviant de tema, desitja manifestar que li sembla una bona iniciativa l'organització de jornades informatives per col·lectius en les delegacions de l'Agència Tributària, com la que ha tingut lloc recentment a Murcia amb els Graduats Socials i en la que, per cert, en l'última reunió es va tractar la qüestió relativa al procediment de devolució de l'Impost sobre els envasos de plàstic no reutilitzables. Afegeix que es va aclarir que calia elaborar un Excel i adjuntar a la sol·licitud de devolució còpies de les factures i els justificants del pagament de l'impost per a la seva comprovació i anàlisi per part de l'Agència Tributària. Així, assenyala que, en la seva opinió, aquest procediment manual i no informatitzat genera una càrrega de treball considerable tant a l'Administració com als professionals tributaris.
D.a Pilar Jurado Borrego, Directora del Departament de Duanes i Impostos Especials, li contesta que coincideix en què les sol·licituds de devolució comporten una càrrega administrativa de consideració, si bé, del que es tracta és de què en el propi sistema informàtic del contribuent es reculli la informació amb un nivell de desglossament tal que permeti, automàticament, generar el full de càlcul. Afegeix que la tramitació de les devolucions de l'impost està configurada així en la Llei i que, internament, s'estan explorant diferents vies per si es pogués donar amb alguna fórmula que facilités la tasca tant a l'Administració com al contribuent.
Atès que no es realitzan noves intervencions, la Directora General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària agraeix a les persones assistents la seva presència i participació i dona per conclosa la vigesimotercera sessió del ple del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris.
La secretària Tècnica del Fòrum
D.a Dolores Carreño Beltrán
La presidenta del Fòrum
D.a Soledad Fernández Doctor