Codi de Bones Pràctiques Tributàries
Elaborat i aprovat pel Fòrum d'Empreses, Institucions i Entitats Públiques per impulsar una relació recíprocament cooperativa entre l'Agència Tributària i les entitats que el subscriguin
Codi de Bones Pràctiques Tributàries
INTRODUCCIÓ
Les Empreses, Institucions i Entitats Públiques que desenvolupen una activitat econòmica desenvolupen un paper molt important en la vida social, no només com generadores de treball i riquesa, sinó com instruments de l'Estat per promoure el desenvolupament i benestar dels ciutadans, constituint-se en actors fonamentals del desenvolupament de les comunitats en les que s'insereixen.
En l'àmbit del sector privat empresarial, nacional i internacional, es va iniciar fa més de 12 anys un procés de progressiu enfortiment de la responsabilitat social corporativa, el que està implicant seguir una sèrie de conductes que van més enllà del respecte a l'estricte compliment de les lleis i resta de normes, per adoptar postures de contribució activa i voluntària de la millora social, econòmica i mediambiental.
Resulta lògic doncs, que les esmentades Empreses, Institucions i Entitats Públiques formalitzin també patrons de responsabilitat social corporativa en els que es plasmi la seva contribució a la millora i fluïdesa de les relacions entre administracions, així com la col·laboració entre les mateixes, tot això amb la intenció d'aconseguir una major i necessària transparència respecte del compliment de les normes i codis de conducta a l'ús en els sectors en els que actuï.
Per part seva, també l'Administració tributària porta anys treballant intensament en la creació d'un conjunt de relacions estretes amb els contribuents que permetin un millor i més transparent compliment de les normes tributàries, contribuents entre els que s'inclouen les Empreses, Institucions i Entitats Públiques.
Aquest tipus de relació, cooperativa, és ja avui un estàndard en la relació entre l'Administració tributària i les Empreses, Institucions i Entitats Públiques, i a poc a poc es va fent extensiva a uns altres col·lectius (assessors, intermediaris tributaris, autònoms o les Pimes).
És en aquest context en el que s'ha constituït el Fòrum d'Empreses, Institucions i Entitats Públiques com un lloc de trobada entre l'Administració Tributària i les Entitats i Institucions Públiques que es vagin adherint al mateix, per aconseguir un espai comú de solució de controvèrsies, coneixement mutu i, en definitiva, per facilitar l'adequat compliment de les obligacions d'ambdues parts en la relació tributària.
Resulta evident avui que l'existència d'un adequat sistema tributari i duaner és un element destacat del marc institucional d'un país, el que justifica que ciutadans, agents socials i autoritats s'involucrin activament per al seu millor desenvolupament i efectiva aplicació.
En aquella línia, aquest Codi de Bones Pràctiques Tributàries conté recomanacions, voluntàriament assumides per l'Administració Tributària i les entitats adherides a ell, tendents a millorar l'aplicació del nostre sistema tributari i duaner a través de l'increment de la seguretat jurídica, la cooperació recíproca basada en la bona fe i confiança legítima entre l'Agència Tributària i les pròpies entitats, i l'aplicació de polítiques fiscals responsables. Aquestes recomanacions es formulen amb caràcter no exhaustiu i flexible, permetent que les Empreses, Institucions i Entitats Públiques que les assumeixin puguin adaptar-les a les seves pròpies característiques.
Constitueixen objectius primordials d'aquest Codi assolir una correcta gestió tributària i duanera per part de les Empreses, Institucions i Entitats Públiques, així com aconseguir els majors estàndards de seguretat jurídica en matèria fiscal, la qual cosa sens dubte comportarà una major fortalesa en els resultats de la gestió econòmica de les entitats adherides, minorant també els seus riscos, incloent els reputacionales.
Els principis de bona fe i confiança legítima que presideixen el funcionament de les Administracions Públiques cobren especial rellevància en l'actual sistema tributari, no només per la major exigència de la seva normativa, sinó també perquè l'activitat econòmica del sector públic ha assolit uns nivells de complexitat molt elevats, especialment en aquells sectors amb component internacional. En aquest escenari, l'adequada gestió dels riscos inherents al compliment de les obligacions tributàries demanda una major cooperació entre l'Administració Tributària i les Empreses, Institucions i Entitats Públiques amb una activitat econòmica que sigui significativa.
Una de les dues grans línies d'actuació de l'Agència Tributària d'acord amb la normativa que la regula consisteix en la prestació de serveis d'informació i assistència al contribuent. Més enllà de què l'Agència Tributària garanteixi en el desenvolupament de la seva activitat el ple exercici dels drets dels contribuents, una Administració Tributària moderna exigeix una proximitat major amb les Empreses, Institucions i Entitats Públiques, tant com principals contribuents, com per la seva valuosa actuació com a col·laboradors tributàries. Aquesta proximitat ha de caracteritzar-se, a més de per un millor i més detallat coneixement de l'actuació del contribuent, per una major publicitat i perdurabilitat dels seus criteris interpretatius i d'actuació.
En definitiva, sota aquest compromís de l'Administració Tributària es dotarà de la necessària seguretat jurídica als contribuents per tal d'aconseguir un compliment millor i més eficaç de les obligacions tributàries, entenent-se la gestió tributària ja no com un procediment de parts enfrontades, sinó com una col·laboració tendent a aconseguir una fi comuna.
Havent-se formulat un Codi de Bones Pràctiques Tributàries entre l'Administració Tributària i les grans empreses del sector privat, resulta a totes llums imprescindible plasmar de forma explícita els esmentats principis i guies d'actuació respecte de les relacions entre l'Administració Tributària i les Empreses, Institucions i Entitats Públiques, que ja de fet es venen produint per les vies naturals de l'entesa entre agents de l'administració.
En aquest marc, l'objectiu del Codi és promoure una relació recíprocament cooperativa entre l'Agència Estatal d'Administració Tributària (d’ara endavant, Agència Tributària) i les entitats/institucions públiques que el subscriguin, relació basada en els principis de transparència i confiança mútua, que ha de donar lloc, per tant, a un desenvolupament de la mateixa conforme als principis de bona fe i lleialtat entre les parts, incrementant l'eficàcia dels controls de l'Administració Tributària i reduint la inseguretat jurídica a la que podrien estar exposades les Empreses, Institucions i Entitats Públiques, així com la litigiositat que pogués sorgir.
BONES PRÀCTIQUES FISCALS
1. TRANSPARÈNCIA, BONA FE Y COOPERACIÓN CON L'AGENCIA TRIBUTARIA EN LA PRÁCTICA FISCAL EMPRESARIAL.
- Són bones pràctiques que han de ser fomentades per les Empreses, Institucions i Entitats Públiques adherides, totes aquelles que condueixin a la reducció de riscos fiscals significatius i a la prevenció d'aquelles conductes susceptibles de generar-los.
- Les Empreses, Institucions i Entitats Públiques evitaran la utilització d'estructures de caràcter opac amb finalitats tributàries, entenent-se per tals aquelles en les que, mitjançant la interposició de societats instrumentals a través de paradisos fiscals o territoris no cooperants amb les autoritats fiscals, estiguin dissenyades amb el propòsit d'impedir el coneixement per part de l'Agència Tributària del responsable final de les activitats, o el titular últim dels béns o drets implicats.
- Les Empreses, Institucions i Entitats Públiques i l'Agència Tributària col·laboraran en la detecció i cerca de solucions respecte d'aquelles pràctiques fiscals fraudulentes que puguin desenvolupar-se en els mercats en els quals estan presents per tal d'erradicar les ja existents, així com de prevenir la seva extensió.
- El Consell d'Administració o òrgan equivalent estarà informat de les polítiques fiscals aplicades per l'entitat. Abans de formular els comptes anuals i presentar la declaració de l'impost sobre societats, el responsable dels assumptes fiscals informarà al Consell o òrgan equivalent, directament o a través de la Comissió d'Auditoria si existís, de les polítiques seguides durant l'exercici.
Sens perjudici d'això, en el cas d'operacions o assumptes que hagin de sotmetre's a l'aprovació del Consell d'Administració o òrgan equivalent, s'informarà de quins són les conseqüències fiscals de les mateixes quan constitueixin un factor rellevant.
2. SEGURETAT JURÍDICA EN L'APLICACIÓ I INTERPRETACIÓ DE LES NORMES TRIBUTÀRIES PER PART DE L'AGÈNCIA TRIBUTÀRIA.
- L'Agència Tributària procurarà que en les seves actuacions es tinguin en compte els precedents administratius i vetllarà perquè en la interpretació de les normes es respecti la unitat de criteri de l'Administració Tributària.
A aquest efecte, l'Agència Tributària aplicarà els criteris interpretatius que es desprenguin de la doctrina administrativa i jurisprudencial. En absència de tal doctrina, quan tingués dubtes sobre el criteri a aplicar, sol·licitarà informe a la Direcció General de Tributs en l'àmbit de la seva competència.
Els Directors de Departament de l'Agència Tributària informaran al Comitè Permanent de Direcció de la mateixa d'aquells criteris interpretatius que pretenguin aplicar en les seves actuacions, sempre que es refereixin a qüestions d'especial transcendència sobre les quals no existeixi criteri establert per la Direcció General de Tributs, el Tribunal Economicoadministratiu Central, o els Tribunals de Justícia. - Sens perjudici de la regulació aplicable quant a la interpretació i qualificació de les normes tributàries i de la tasca d'informació i assistència als obligats tributaris, l'Agència Tributària farà públics els criteris seguits en els seus procediments de control en tant siguin susceptibles de ser aplicats amb caràcter general.
- L'Agència Tributària establirà procediments adequats per permetre que les Empreses, Institucions i Entitats Públiques que presentin dubtes sobre el tractament tributari de determinades operacions o operatives, puguin conèixer, amb la rapidesa requerida pel cas, els criteris que l'Administració aplicaria en tals operacions o operatives.
- Les entitats adherides podran presentar un annex explicatiu juntament amb les declaracions tributàries, manifestant tant els criteris seguits en la preparació de les mateixes com els fets en els que es fonamenten, la qual cosa serà valorat favorablement per l'Agència Tributària a l'efecte de determinar la diligència, el dol o culpa a què es refereix la Llei general tributària (en tant els fets s'adaptin a la realitat i els criteris es trobin raonablement fundats).
3. REDUCCIÓ DE LA LITIGIOSITAT I EVITACIÓ DE CONFLICTES.
- L'Agència Tributària i les Empreses, Institucions i Entitats Públiques tenen com a objectiu que les seves relacions siguin constructives, transparents i basades en la mútua confiança. Per aconseguir-ho, ambdues parts hauran de procurar minorar els conflictes derivats de la interpretació de la normativa aplicable, afavorint l'ús dels instruments que, a l'efecte, estableix l'ordenament jurídic tributari.
- L'Agència Tributària i les Empreses, Institucions i Entitats Públiques esgotaran totes les possibilitats que ofereix el caràcter contradictori del procediment inspector, potenciant l'acord en totes les fases procedimentals en què això sigui factible i assumint les següents pràctiques:
- L'Agència Tributària facilitarà tan aviat com resulti possible el coneixement dels fets susceptibles de regularització, de manera que, durant el curs de les actuacions inspectores s'afavoreixi el major intercanvi de parers, que possibiliti la correcció de les actuacions a futur.
- L'Agència Tributària comunicarà, en el tràmit d'audiència previ a la incoació de les actes d'inspecció, els fets que influeixin en l'eventual proposta de regularització. Així mateix, s'indicaran els conceptes essencials a regularitzar, i en la mesura del possible, a títol orientatiu, una quantificació provisional de la liquidació que resultaria d'acord amb les dades disponibles en aquest moment.
- L'Agència Tributària incorporarà en la motivació dels actes en què es basi la proposta de regularització, una valoració expressa de les al·legacions del contribuent.
Per tal de facilitar l'adequada valoració de les al·legacions presentades, les Empreses, Institucions i Entitats Públiques informaran d'això a l'òrgan que tramita el procediment tan aviat com les presentin, indicant el lloc de presentació facilitant una còpia de les mateixes, per mitjans electrònics en qualsevol cas. - L'Agència Tributària atendrà de manera efectiva, en les inspeccions de grups, les al·legacions que poguessin formular-se contra les diligències aixecades a les entitats dominades, prèvies a l'acta consolidada.
- L'Agència Tributària procurarà que totes les qüestions de fet rellevants per practicar la liquidació, així com l'activitat probatòria correlativa, es coneguin i discuteixin adequadament durant les actuacions inspectores prèvies a la signatura de l'acta o, si escau, en les actuacions complementàries que s'acordin a l'efecte.
- L'Agència Tributària i les Empreses, Institucions i Entitats Públiques potenciaran els acords i les conformitats en el procediment inspector.
- Així mateix, es procurarà que totes les qüestions de fet rellevants per instruir, si escau, l'expedient sancionador, es coneguin i discuteixin adequadament amb anterioritat a la resolució del mateix.
- Per reduir la càrrega fiscal indirecta que representa el compliment de determinades obligacions i l'atenció de determinats procediments, l'Agència Tributària delimitarà de la manera més precisa possible l'objecte dels requeriments i declaracions informatives i procurarà limitar la durada dels procediments de comprovació i investigació al temps estrictament necessari per poder realitzar una adequada actuació de control. Per part seva, les Empreses, Institucions i Entitats Públiques facilitaran la informació i documentació sol·licitada per l'Agència Tributària, així com qualsevol aquella que pugui resultar rellevant per al desenvolupament dels corresponents procediments, de la forma més ràpida, completa i eficaç.
ANNEX
ADHESIÓ AL CODI DE BONES PRÀCTIQUES TRIBUTÀRIES I SEGUIMENT DE L'APLICACIÓ DEL MATEIX
1. ÀMBIT SUBJECTIU D'APLICACIÓ.
Aquest codi ha estat elaborat i aprovat pel Fòrum d'Empreses, Institucions i Entitats Públiques per promoure una relació recíprocament cooperativa entre l'Agència Tributària i les mateixes que el subscriguin.
El Codi serà aplicat per l'Agència Tributària i per totes les Empreses, Institucions i Entitats Públiques que s'adhereixin al mateix, comprometent-se les parts afectades al seu desenvolupament i implementació en els seus respectius àmbits de competència. No obstant això, l'Agència Tributària desenvoluparà gradualment l'apartat 2.3. del mateix, tenint en compte el nombre d'Empreses, Institucions i Entitats Públiques adherides.
2. PROCEDIMENT D'ADHESIÓ.
La decisió d'adhesió al Codi de Bones Pràctiques Tributàries haurà de formalitzar-se a través d'un acord del Consell d'Administració o òrgan equivalent de l'entitat, que es comunicarà a l'Agència Tributària. De la mateixa manera, podrà comunicar en qualsevol moment la seva baixa del mateix.
L'adhesió i baixa hauran de ser a la totalitat del Codi, no essent admissible l'adhesió o baixa parcial a apartats específics del mateix.
Per tant, una vegada el Consell d'Administració o òrgan equivalent de l'entitat hagi acordat la seva adhesió al Codi de Bones Pràctiques Tributàries, l'entitat ha de comunicar aquell acord a l'Agència Tributària a través del següent procediment:
- Remissió a la Secretaria Tècnica del Fòrum d'Empreses, Institucions i Entitats Públiques-Servei de Planificació i Relacions Institucionals- del document d'acord d'adhesió del Consell d'Administració o òrgan equivalent, bé a través del registre de la Delegació Especial d'adscripció de l'empresa o de la Delegació Central de Grans Contribuents, bé a través de l'enviament d'un correu electrònic a la següent adreça: stecnica.foroentidadespublicas@correo.aeat.es
- A continuació, la Secretaria Tècnica del Fòrum d'Empreses, Institucions i Entitats Públiques comunicarà a la Delegació Especial d'adscripció de l'empresa o, si escau, a la Delegació Central de Grans Contribuents l'adhesió al Codi de Bones Pràctiques Tributàries de l'entitat.
- Finalment, una vegada obtingut el consentiment exprés de l'entitat, l'Agència Tributària publicarà la relació d'Empreses, Institucions i Entitats Públiques adherides al Codi de Bones Pràctiques Tributàries en la seva pàgina web, en l'apartat creat a l'efecte.
L'Agència Tributària podrà informar de quins són les entitats adherides al Codi previ consentiment exprés de les mateixes, a través de la Secretaria Tècnica del Fòrum.
L'informe anual de govern corporatiu o document anàleg (informe de gestió, memòria, …) de les Empreses, Institucions i Entitats Públiques adherides al Codi haurà de reflectir l'efectiu compliment per part d'aquelles del contingut d'aquest. En cas que aquesta qüestió no aparegui reflectida en l'informe, s'entendrà, llevat que mitjanci justificació suficient, que l'entitat ha decidit renunciar al mateix.
3. COMISSIÓ DE SEGUIMENT.
El Fòrum d'Empreses, Institucions i Entitats Públiques és la seu en la que l'Agència Tributària i les Empreses, Institucions i Entitats Públiques han d'estudiar i convenir la inclusió en el Codi de noves matèries i la interpretació de les recomanacions del mateix.
El Ple del Fòrum d'Empreses, Institucions i Entitats Públiques determinarà la creació d'una Comissió de Seguiment de l'aplicació del Codi de Bones Pràctiques Tributàries, composta per sis membres, nomenats anualment a parts iguals per l'Agència Tributària i les Empreses, Institucions i Entitats Públiques participants en el Fòrum. La condició de president recaurà en un dels membres nomenats per l'Agència Tributària i la de secretari en un membre d'entre els nomenats per les Empreses, Institucions i Entitats Públiques.
Constitueix una finalitat primordial de la Comissió de Seguiment presentar a la consideració d'aquell, tant les qüestions d'interpretació que consideri oportunes, com l'oportunitat d'abordar noves matèries, sens perjudici de qualssevol altres iniciatives que puguin ajudar a la materialització i posada en pràctica del Codi.
L'actuació de la Comissió de Seguiment estarà guiada pels principis de transparència, confiança mútua, bona fe i lleialtat que presideixen el Codi de Bones Pràctiques Tributàries.
Els acords de la Comissió de Seguiment s'adoptaran per consens entre els seus membres.
Totes les dades, informes o antecedents de qualsevol naturalesa presentats a la Comissió de Seguiment o obtinguts per la mateixa en l'acompliment de les seves funcions tindran caràcter reservat, estant les seus membres obligats al més estricte i complet sigil respecte dels mateixos.
La Comissió de Seguiment no podrà conèixer sobre situacions particulars de les Empreses, Institucions i Entitats Públiques adherides al Codi, no podent per tant intervenir en cap procediment tributari en curs.
La Comissió de Seguiment es reunirà tantes vegades com es consideri necessari per la representació de l'Agència Tributària o de les Empreses, Institucions i Entitats Públiques.