Acta de la reunió

Fòrum de Grans Empreses
ACTA PLE 1/2019

ACTA DE LA REUNIÓ DEL PLE DEL FÒRUM DE GRANS EMPRESES
CELEBRADA EL 18 DE JUNY DE 2019
Vicepresident del Fòrum de Grans Empreses
Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
D. Jesús Gascón Catalán
Membres en representació de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
Director del Departament de Gestió Tributària
D. Gonzalo David García de Castro
Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària
D. Javier Hurtado Puerta
Directora del Departament de Duanes i Impostos Especials
D.a Mª Pilar Jurado Borrego
Delegat Central de Grans Contribuents
D. Manuel Trillo Álvarez
Membres en representació de les Grans Empreses
ACS
Director Assessoria Fiscal
D. Alfonso Moreno García
AMADEUS IT GROUP SA
Vicesecretari del Consell d'Administració
D. Jacinto Esclapés Díaz
BANCO SANTANDER
Group Executive Vice President
D.a Carmen Alonso Peña
BBVA
Director del Departament Fiscal
D. José María Vallejo Chamorro
LA CAIXA
Director Assessoria Fiscal
D. Manuel Alfonso García Rodríguez
CEPSA
Director Fiscal
D. Alberto Martín Moreno
COFARES
Assessor Consell Rector
D. Luis Valdeolmos González
EL CORTE INGLÉS
Directora d'Impostos
D.a Pilar Fernández Medina
ENDESA
Responsable d'Assumptes Fiscals
D.a María Muñoz Viejo
FCC
Director de l'Àrea Fiscal
D. Daniel Gómez-Olano González
GAS NATURAL
Director de Planificació Fiscal
D. Baltasar Gómez Febrel
GENERALI
Director Àrea Comptabilitat
D. Martí Jo Ruiz
IBERDROLA
Directora Global de Fiscalitat
D.a Begoña García-Rozado González
IBERIA
Spanish Tax Lead
D.a Elena Sánchez LLORENTE
INDITEX
Director Assessoria Fiscal
D. Andrés Sánchez Iglesias
MAPFRE
Director d'Assessoria Fiscal
D. Antonio Lafuente González de Suso
MERCADONA
Gerent Fiscal
D. Rafael Hilario López Villanueva
NORFIN HOLDER
Director Assessoria Fiscal
D. José Antonio Gibello Saiz
REPSOL
Director General Econòmic i Fiscal
D. Luis López-Tello i Díaz Aguado
SEAT
Director d'Impostos
D. Francisco Javier Baulenas Setó
SIEMENS
Directora d'Impostos
D.a Ana Mª Moreda Galante
TELEFÓNICA
Director Fiscal Llatinoamèrica
D. Miguel Iglesias San Martín
VODAFONE
Director d'Assessoria Fiscal
D. Javier Viloria Gutiérrez
Secretaria Tècnica del Fòrum de Grans Empreses
Secretària Tècnica
D.a Rosa María Prieto del Rei
Madrid, 18 de juny de 2019, se celebra la divuitena sessió plenària del Fòrum de Grans Empreses, assistint les persones ressenyades, i d'acord amb el següent
ORDRE DEL DIA
- Obertura de la sessió
- Aprovació de l'acta de la reunió celebrada el dia 20 de novembre de 2018
- Resultats dels diferents grups de treball del Fòrum
- Propera convocatòria
- Altres consideracions, precs i preguntes
1. Obertura de la sessió
Obre la sessió D. Jesús Gascón Catalán, Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària i Vicepresident del Fòrum de Grans Empreses, qui, després d'agrair als assistents la seva presència, assenyala que hauria volgut portar a aquest ple la presentació de la planificació estratègica de l'Agència Tributària per als propers anys, per tal de donar a conèixer quins van a ser les línies d'actuació, així com les implicacions per a les grans empreses. Afegeix que, si escau, una vegada consolidada la legislatura, no descarta convocar una reunió per realitzar aquesta presentació. D'altra banda, indica que, quant a la reiterada qüestió sobre la presentació de les dades estadístiques de manera que es reflecteixi la imatge real de la contribució dels agents econòmics, l'Agència Tributària està analitzant la informació continguda en els Informes CbC per tal de realitzar una explotació estadística dels mateixos, garantint la confidencialitat de les dades de les entitats. Prossegueix exposant les dades més rellevants deduïts dels informes: En termes d'impostos meritats del que declara els 134 grups econòmics amb base espanyola, l'aportació global és de 14.250 milions d'euros que, respecte del benefici declarat en els models, suposa un tipus efectiu del 15,5%. Quant a impostos pagats, l'aportació és d'11.594 milions d'euros i el tipus efectiu sobre el benefici mundial és el 12,6%. Així mateix, el 30% dels grups ha declarat un tipus efectiu superior al 25%; el 33% aproximadament ha declarat un tipus efectiu entre el 10 i el 25% i la resta per sota del 10%. Aquesta és l'única informació que es pot publicar sense risc de perdre confidencialitat. En aquests moments, les dades, amb les seves corresponents notes metodològiques, s'han enviat al Ministeri d'Hisenda a fi que es pronunciïn sobre la pertinència de la seva publicació.
D'altra banda, D. Jesús Gascón continua la seva intervenció assenyalant que el Govern va encomanar el 2018 a l'Autoritat Independent de Responsabilitat Fiscal (AIReF) una revisió sobre determinades polítiques de despeses (
A continuació, D. Jesús Gascón dona pas al segon punt de l'ordre del dia.
2. Aprovació de l'acta de la reunió celebrada el dia 20 de novembre de 2018
D. Jesús Gascón cedeix la paraula a D.a Rosa María Prieto, qui assenyala que l'acta de la 17a sessió del Ple del Fòrum es va remetre als integrants del mateix i afegeix que, no havent-se rebuda observacions i si no les hagués en aquest moment, quedaria definitivament aprovada. Al no realitzar-se cap observació pels presents, declara aprovada definitivament l'acta de la sessió plenària del dia 20 de novembre de 2018.
3. Resultats dels diferents grups de treball del Fòrum
En aquest punt de l'ordre del dia, el Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària cedeix la paraula a D. Javier Hurtado Puerta, Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària, qui comentarà l'activitat del grup de treball d'Anàlisi de la normativa tributària i de Reducció de la Conflictivitat.
D. Javier Hurtado inicia la seva exposició assenyalant que abans de comentar les qüestions que es van tractar en l'última reunió del grup de treball, celebrada el passat 22 de maig, vol ressaltar tres idees que li semblen importants per entendre la postura de l'Agència Tributària en relació amb l'“Administració cooperativa”. En primer lloc indica que des que l'“Administració cooperativa” va començar el seu camí, amb molts dubtes al principi, no ha fet més que créixer i incrementar la seva influència en l'activitat de l'Agència Tributària i, en particular, en la del Departament d'Inspecció Financera i Tributària, comptant cada vegada amb més persones que creuen en la possibilitat d'un nou model de treball amb les grans empreses, una nova relació basada no en la conflictivitat, sinó en l'entesa i la cooperació per al compliment dels respectius interessos. En segon lloc, assenyala que cal ressaltar que l'avenç en aquesta relació cooperativa exigirà un esforç d'empatia per a tots, és a dir, caldrà posar-se al lloc de l'altre i comprendre els seus interessos, entenent que tots formem part d'una mateixa societat, a desenvolupament del qual contribueix cadascun des de les seves responsabilitats i amb la seva feina. Finalment, comenta que la tercera idea, en relació amb les dues ja exposades, és que a l'Agència Tributària el desenvolupament d'aquella empatia passa per assegurar el compliment tributari, és a dir, sense detriment de la recaptació tributària, ja que aquest element serà una indicadora clau a l'hora de valorar el funcionament del model cooperatiu.
Quant a l'última reunió del grup de treball d'Anàlisi de la normativa tributària i de Reducció de la Conflictivitat, el Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària indica que els punts de l'ordre del dia tractats en la mateixa van ser aportats per l'Administració, essent desitjable que per a les properes convocatòries les empreses remetessin també els temes del seu interès. A continuació D. Javier Hurtado exposa les qüestions que es van tractar en la reunió:
-
Quant a la “Nota de l'Agència Tributària sobre interposició de societats” publicada a la pàgina web, explica que va sorgir com a conseqüència de la polèmica existent a peu de carrer respecte a un possible canvi de criteri en el tractament d'aquest tipus d'entitats. En la reunió es va aclarir que no havia existit tal canvi de criteri i que per a l'Agència Tributària quan una societat assumeix funcions, riscos o actius o bé aporta valor al servei que presta, s'està davant una entitat legítima. En la mesura en què no es produeixi aquella aportació de valor, l'Agència Tributària entén que és procedent una regularització tributària utilitzant, o bé el sistema d'aixecament del vel, o bé el de valoració de les prestacions a preus de mercat. En qualsevol cas, afegeix que aquest ha estat un tema de preocupació constant per a l'Agència Tributària i per això consta en els Plans de Control Tributari dels últims anys, podent ser consultat en les Resolucions que els aproven.
-
Pel que fa a l'estat de tramitació de la transposició de la Directiva (UE) 2018 del Consell, de 25 de maig de 2018 (Directiva sobre Intermediaris fiscals o DAC 6), la Direcció General de Tributs va assenyalar que havia hagut un procés de consulta prèvia en el que s'havien demanat observacions molt útils dels contribuents i dels intermediaris. També va afegir que havia estat un tràmit molt enriquidor i que els treballs tècnics estaven a punt de fructificar. Quant a la possible extensió de l'obligació a les operacions domèstiques, es va indicar que aquell assumpte seria resolt amb la transposició. D'altra banda, pel que fa al règim sancionador, es va assenyalar que el desitjable seria que es tractés d'un règim aplicable, raonable i proporcional. Finalment, des de la DGT es va indicar que la Directiva busca operacions de planificació fiscal d'una certa importància i que pretén una transposició en la que totes les parts se seuen còmodes. D. Javier Hurtado afegeix que no és molt propi de l'ordenament jurídic espanyol tenir aquest tipus de directives, però que, en un món cada vegada més internacionalitzat, la UE ha decidit que aquesta ha de ser la línia de treball i, per tant, caldrà anar encaixant els nous conceptes que proporciona aquest marc en les relacions juridicotributàries.
-
En tercer lloc, es va tractar l'aportació extemporània de proves en els procediments d'aplicació dels tributs: el Departament d'Inspecció va mostrar la seva preocupació per aquelles conductes de contribuents que no aporten els elements de prova que han estat sol·licitats durant el curs del procediment inspector, per aportar-los posteriorment en via contenciosa administrativa. Es va fer referència a una sentència del Tribunal Suprem en la que s'estableix que la jurisdicció contenciosa administrativa, com instància revisora que és, té la facultat de valorar noves proves, encara que no fossin posades de manifest durant el procediment inspector. Per part del Departament d'Inspecció es va assenyalar que aquesta sentència estava provocant canvis en els hàbits de treball del personal de la Inspecció, essent la principal mesura adoptada el diligenciat exacte de tot el sol·licitat i del que s'ha aportat, fent constar, si escau, la falta de documents, i instruint expedients sancionadors quan es consideri que una omissió és intencional o deliberada, en aplicació de l'article 203.6 de la Llei general tributària (incompliment del deure de col·laboració).
-
Quant al principi de confiança legítima en dret tributari i els canvis de criteri en l'Administració, el Departament d'Inspecció va manifestar que són els òrgans interpretatius els qui han d'interpretar la norma. No obstant això, el principi de confiança legítima és subsidiari del principi de legalitat, ja que el primer que cal fer és aplicar la Llei, sabent el que diu per poder interpretar-la correctament. Així, en el procés d'interpretació pot haver criteris que variïn degut, per exemple, a una decisió interpretativa d'una instància superior. Es va fer al·lusió a la sentència del Tribunal Suprem de 13 de juny de 2018 en la que es recull una exposició del principi de confiança legítima. Entenen que podria sorgir quan l'Administració s'ha pronunciat sobre determinats fets i les seves conseqüències jurídiques (a través de consultes vinculants de la Direcció General de Tributs o resolucions del TEAC) i posteriorment canvia el seu criteri sense haver estat modificada la normativa. Produït aquell canvi de criteri, el dubte resideix en si ha de projectar-se només a futur o si podria aplicar-se també de forma retroactiva. En aquest sentit, el Tribunal Suprem ve declarant que és des del moment en què es va aprovar la norma i no des que es va dictar la sentència. Així, la polèmica sorgeix quan un contribuent ha ajustat la seva actuació a un criteri externalitzat clarament per l'Administració i un òrgan interpretatiu, no tan alt com el Tribunal Suprem, en un moment donat varia aquesta interpretació. És en aquest moment quan, partint de principi de confiança legítima, caldria entendre que els efectes es produeixen a partir del canvi de criteri i no cap a endarrere i, a més, hauria d'anar en ambdós sentits, és a dir, que el principi de confiança legítima ha de ser bilateral, havent d'haver una posició jurídica equilibrada d'ambdues parts, Agència Tributària i contribuent. Aquest és el criteri que ha reconegut l'Audiència Nacional en recent jurisprudència i coincideix amb el plantejament de l'Agència Tributària, tenint en compte que sempre caldrà analitzar cas per cas.
-
Quant a la tributació dels dividends pagats per societats holdings, la Oficina Nacional de Fiscalidad Internacional comentó las recientes sentencias del Tribunal de Justicia de la Unión Europea y los aspectos conflictivos respecto a la utilización de entidades holdings. Així, el TJUE va dictar dues sentències el passat 26 de febrer que han aportat elements rellevants per a la interpretació de la Directiva Matriu-filial i de la Directiva d'Interessos i Cànons, en les que es pronuncia sobre la invocació del principi general de prohibició de pràctiques abusives, el concepte d'abús de dret i els seus indicis, el concepte de “beneficiari efectiu” com clàusula autònoma per denegar els beneficis de les directives i l'efectiva subjecció a impostos com a condició per poder beneficiar-se de l'exempció.
Per finalitzar la seva intervenció, el Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària assenyala que, en relació amb l'últim punt tractat en la reunió del grup de treball, en aquests moments l'Agència Tributària no està donant a aquesta jurisprudència una aplicació immediata i directa, sinó que s'està estudiant amb deteniment, per tal de tenir una línia clara d'actuació.
D. Jesús Gascón agraeix a D. Javier Hurtado Puerta la seva intervenció i cedeix la paraula a D. Gonzalo García de Castro, Director del Departament de Gestió Tributària, per tal que comenti l'activitat del grup de treball per a l'Anàlisi i Racionalització de Càrregues Fiscals Indirectes.
D. Gonzalo García de Castro indica que en la reunió d'aquest grup de treball del passat 23 de maig es va comentar, en primer lloc, la millora de la qualitat de la informació del sistema de Subministrament Immediat d'Informació; en segon lloc, els resultats de la tramitació en l'entorn TGVI online en l'última campanya de declaracions informatives; en tercer lloc, aspectes vinculats a l'Ordre Ministerial d'aprovació del model de declaració de l'impost sobre societats 2018; en quart lloc, el format de Llibres Registre d'IVA i les perspectives de l'Agència Tributària respecte als Llibres Registre d'IRPF ; i, finalment, algunes consideracions vinculades als certificats de residència fiscal.
Prossegueix la seva exposició assenyalant que, en relació amb el SII, el dia 20 de juny està previst celebrar una reunió amb més de dos-cents assistents, en què s'analitzarà tota la problemàtica d'aquest sistema per tal d'intentar implementar un esquema que permeti, al seu torn, la introducció de noves validacions que atorguin una major consistència a la informació de què disposa l'Administració, de manera que pugui ser utilitzada per l'Agència Tributària en la millora de l'assistència al contribuent i, al mateix temps, que sigui útil per identificar comportaments de risc. El Director del Departament de Gestió Tributària assenyala que en el transcurs de la reunió es posaran en comú de manera detallada les especificacions tècniques, intentant generar un cert consens, ja que no implicaran modificacions en els dissenys de registre. Així mateix, comenta que s'adequarà l'apartat de “preguntes freqüents”. Quant a les transformacions que requerirà la introducció de les noves validacions, aquestes consisteixen en què missatges que en aquests moments són només d'avís, passin a ser de rebuig i no s'admeti la informació en tant no es corregeixi. Afectaran exclusivament als llibres registre de factures emeses i rebudes. Per finalitzar amb aquest punt, D. Gonzalo García de Castro reitera que es tracta de millorar la qualitat de la informació i que és necessària la participació de tots.
En relació amb el TGVI online, el Director del Departament de Gestió Tributària agraeix a les empreses la seva col·laboració en l'eficaç desenvolupament de la campanya de declaracions informatives ja que, sense la important cooperació dels obligats a subministrar la informació i la seva actitud constructiva, no hauria funcionat. Afegeix que l'Agència Tributària ha pogut tractar la informació amb gran agilitat i que, fins al moment, el major impacte s'ha produït en la declaració de l'IRPF, amb el trasllat als contribuents de les dades de què disposa l'Administració per tal de facilitar-los la confecció de les seves declaracions.
Prossegueix D. Gonzalo García de Castro assenyalant que en la reunió del grup de treball es van analitzar també les següents qüestions:
-
En relació amb l'Ordre Ministerial d'aprovació del model de declaració de l'impost sobre societats 2018: es va informar del canvi de programa d'ajuda a formulari web de presentació (Societats Web). A més, es va indicar que aquest any havia hagut poques novetats normatives i que s'havien incorporat en l'Ordre HAC/554/2019, de 26 d'abril, per la qual s'aproven els models 200 i 220. Així mateix, es van comentar altres novetats incorporades al model 200.
-
En quan al format de Llibres Registre d'IVA : es va comentar que l'àmbit subjectiu es refereix a contribuents que no estan obligats al SII i que estan sotmesos en un procediment de comprovació per IVA 2018. L'objectiu és normalitzar el format electrònic per homogeneïtzar els llibres registre d'IVA que sol·licita l'Agència Tributària, no només en l'àmbit de gestió sinó també en l'àmbit d'inspecció. Això permet una tramitació més ràpida dels procediments. Es va assenyalar, a més, que el format dels Llibres està publicat al web de l'Agència Tributària i s'ha facilitat a les empreses de desenvolupament informàtic perquè, si així el decideixen, l'utilitzin com plataforma bàsica de confecció de llibres registre.
-
Quant a les acreditacions de residència fiscal de no residents: es va comentar que aquesta matèria té una problemàtica molt heterogènia, fins i tot de coordinació entre Administracions, ja que algunes funcionen amb un esquema encara molt tradicional, mentre que l'Administració tributària espanyola ha implementat un sistema d'expedició de certificats, inclosos els de residència fiscal a l'efecte de conveni, caracteritzat per la seva immediatesa i la possibilitat de verificació des de qualsevol lloc del món en qualsevol moment. D. Gonzalo García de Castro finalitza la seva intervenció assenyalant que les acreditacions de residència fiscal afecten molt substancialment a l'àmbit financer, per la qual cosa cal obrir un procés de reflexió, obert a rebre propostes i comentaris, amb la finalitat de garantir la robustesa del sistema d'acreditació espanyol i l'eficàcia dels certificats que emet, davant unes altres autoritats fiscals o altres contribuents.
D. Jesús Gascón agraeix a D. Gonzalo García de Castro la seva intervenció i cedeix la paraula a D.a María Pilar Jurado Borrego, Directora del Departament de Duanes i IE, per tal que comenti l'activitat del grup de treball d'Impostos Especials.
D.a Pilar Jurado comença la seva exposició assenyalant que el grup de treball d'Impostos Especials es va reunir el dia 24 de maig i es van abordar les següents qüestions:
-
Quant al procediment de vendes en ruta i avituallaments de carburants a embarcacions i aeronaus es va informar sobre el nou règim aplicable, que suposarà la transmissió electrònica a l'Agència Tributària dels fitxers que contenen la informació. En la reunió les empreses van manifestar la seva preocupació per la possibilitat de no tenir preparats els seus sistemes informàtics per a l'1 de juliol. Atès que aquesta inquietud també s'havia posat de manifest en el tràmit d'informació pública, D.a Pilar Jurado comenta que l'Agència Tributària ha publicat una nota informativa on es recull que l'aplicació del nou sistema es demora fins a l'1 d'octubre.
-
D'altra banda, en la reunió també es va informar de què l'Agència Tributària havia hagut d'abordar una actualització del EMCS intern per adaptar-ho a l'Ordre Ministerial i que en la Seu electrònica s'havia habilitat un apartat específic (portal SIANE - Sistema Integrat d'Avituallaments i Notes d'Entrega) on s'estava recollint tota la informació i documentació relativa al nou sistema per tal de facilitar el compliment de les seves obligacions tributàries a les entitats afectades. També es va informar de la publicació de les instruccions tècniques i un entorn de proves. La Directora afegeix que en aquests moments s'ha produït ja l'obertura real, si bé sense conseqüències jurídiques fins a l'entrada en vigor de la normativa.
-
Pel que fa a la gestió de la comptabilitat dels impostos especials en la Seu electrònica de l'Agència Tributària, el denominat SILICIE (Subministrament Immediat de Llibres Comptables d'Impostos Especials), que entra en vigor l'1 de gener de 2020, agraeix a les empreses la seva col·laboració i el seu esforç per a l'adaptació al nou sistema. En la reunió es va comentar que s'havien desenvolupada sessions informatives amb les principals associacions dels sectors afectats, en les que s'havia facilitada informació detallada sobre el contingut i models de llibres. A més, es va informar de què s'havien visitada empreses, tant grans com petites, per conèixer la problemàtica concreta, i que l'Agència Tributària havia realitzat l'esforç d'adaptar-se el més possible als processos productius dels tres grups principals d'impostos (hidrocarburs, alcohol i tabac), per tal d'aconseguir un model vàlid per a les empreses. D.a Pilar Jurado afegeix que les especificacions tècniques ja estan publicades i que aviat es publicarà un apartat de “preguntes freqüents”. Així mateix, agraeix tots els suggeriments rebuts i comenta que és propòsit de l'Agència Tributària continuar amb les sessions informatives.
-
Pel que fa a les marques fiscals de begudes derivades, en la reunió es va informar de què s'estava treballant en una precinta fiscal més potent, consistent en un model autoadhesiu, dotat d'un codi de punts al que va associada una informació que es transmet a l'Agència Tributària en el moment del seu embotellat. Així mateix, s'ha introduït un segell rodó que pot facilitar els processos de lectura o de distribució posterior.
-
Finalment, en relació amb l'Impost sobre l'Electricitat comenta que les reduccions i exempcions d'aquest impost són objecte d'anàlisi per la UE. Assenyala que ha calgut adaptar els codis per motiu de la informació que Espanya ha de subministrar a l'efecte d'ajuts d'Estat. Així, els destinataris d'aquestes reduccions i exempcions tindran un canvi de codi que els subministradors hauran de tenir en compte.
D. Jesús Gascón agraeix a D.a Pilar Jurado la seva intervenció i cedeix la paraula a D. Manuel Trillo Álvarez, Delegat Central de Grans Contribuents, a fi que comenti l'activitat del grup de treball de Relació Cooperativa.
Presa la paraula el Delegat Central i manifesta que se suma a la proposta realitzada pel Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària, quant a que serien benvingudes les propostes i iniciatives que remetin les empreses per ser tractades en els grups de treball.
D. Manuel Trillo prossegueix assenyalant que el grup de treball de Relació Cooperativa es va reunir el passat 24 de maig i en el mateix es van tractar, bàsicament, cinc temes: els informes de transparència, el programa
A continuació, el Delegat Central detalla cadascun dels punts:
Quant als informes de transparència informa que, atès que es tracta d'una eina respecte de la qual no existeix regulació alguna, se li està dedicant moltes hores de treball, però que s'estan extraient importants conclusions. Entén que és un camí molt satisfactori i agraeix l'interès de les empreses i la millora clara en el contingut dels informes. Assenyala que s'ha decidit estudiar tots els informes rebuts, a diferència del que es venia fent, on només se seleccionava una part dels mateixos. Afegeix que aquest any ha hagut una presentació superior, però encara manejable. En concret, són vint-i-dos informes als que s'està dedicant atenció, tenint als presentadors com interlocutors. En aquest sentit, indica que fins a la data s'han celebrada reunions amb setze entitats, en les que el personal de l'Agència Tributària que ha estudiat l'informe planteja les qüestions suscitades arran de la seva lectura, es discuteixen amb l'entitat i, si escau, se sol·licita documentació addicional. D. Manuel Trillo agraeix a les empreses la celeritat amb què aporten la informació addicional sol·licitada, segons li ha transmès la Dependència de Control Tributari i Duaner, que és qui assisteix a aquestes reunions i que li ha indicat que estan essent summament interessants. D'altra banda, el Delegat Central manifesta que tenir la possibilitat de dur a terme una certa anàlisi de risc in situ amb la pròpia entitat és un gran avantatge per a tots. Així, els informes de transparència estan essent un element definitiu a l'hora decidir les actuacions a realitzar a curt i mitjà termini quant a l'anàlisi de risc que l'Agència Tributària duu a terme permanentment, ja que permeten tenir un major coneixement, i molt pròxim, de la realitat que, d’altra manera, per conèixer-la, caldria iniciar formalment un procediment, amb tot el que això suposa. Per part seva, les empreses van sol·licitar que, com a resultat d'aquestes reunions, s'emetés algun document que poguessin presentar als seus respectius Consells. El Delegat Central informa que s'està estudiant la proposta.
Quant al programa
En aquest punt el Director General de l'Agència Tributària abandona la reunió.
El Delegat Central prossegueix la seva intervenció assenyalant que a partir d'aquí es realitzan reunions amb certa periodicitat, on cada país centra la seva atenció en funció de les seves preocupacions, si bé totes les Administracions tenen com única finalitat determinar des d'un punt de vista multilateral el nivell de risc apreciat. Bàsicament, existeixen dues qualificacions, "sota risc" o "no sota risc", que es recull en una "carta de resultats" on es justifica la qualificació, així com les reserves que, si escau, pugui realitzar algun país. La validesa del document s'estén als dos anys posteriors a la seva emissió, sempre que no variïn les circumstàncies que han estat avaluades. D. Manuel Trillo afegeix que d'aquest document es pot aprendre molt de cara als informes de transparència. Continuant amb el
Quant al
Continua la seva exposició el Delegat Central i assenyala que, quant a les consultes sobre criteris aplicables a operacions concretes, entén perfectament que les empreses, davant determinades operacions amb una transcendència tributària notable, vulguin contrastar opinions. Així, en la reunió del mes de maig passat, el Cap de la Dependència de Control Tributari i Duaner va oferir a les empreses adherides al Codi de Bones Pràctiques Tributàries la possibilitat de plantejar els dubtes fiscals que desitgessin. Afegeix que des de la Subdirecció General d'Ordenació Legal i Assistència Jurídica es va aclarir que l'emissió per part de l'Agència Tributària de criteris interpretatius en supòsits concrets no podia substituir en cap cas a la Direcció General de Tributs en l'emissió de consultes vinculants, ja que, com s'ha repetit en nombroses ocasions, cada organització té les seves competències. El Delegat Central afegeix que es pretén que aquesta via sigui més ràpida, però no substitutiva, i que, en col·laboració amb el Departament d'Inspecció Financera i Tributària, es puguin anar resolent les qüestions plantejades per les empreses.
Seguidament el Delegat Central informa que el quart tema que es va tractar en la reunió del grup de treball va ser la Norma UNE 19.602. Assenyala que, si bé l'Administració tributària valora positivament aquesta Norma, igual que unes altres iniciatives sorgides en el context del compliance, no constituye una propiamente norma jurídica. Añade el matiz de que la Agencia Tributaria no participó en la elaboración de dicha Norma y se está creando la falsa expectativa de que someterse a los procedimientos de auditoría que la Norma UNE establece y obtener el sello por parte de los autorizadores, va a proporcionar una especie de “blindaje” frente al régimen sancionador. Aclara que la Administración tributaria siempre realizará, de acuerdo con el procedimiento establecido, las valoraciones que estime pertinentes, al margen de que la empresa se haya adherido voluntariamente al cumplimiento de la Norma UNE. Por su parte, en la reunión también se informó que la due diligence que qualsevol grup empresarial pogués adoptar rebria el mateix tractament que la Norma UNE.
Continua la seva exposició el Delegat Central assenyalant que en la reunió es va sol·licitar a les empreses que proporcionessin a l'Agència Tributària un coneixement aviat de determinats fets significatius des del punt de vista de la seva rellevància tributària, com podia ser la presentació de declaracions rectificatives d'importància considerable.
Per finalitzar, D. Manuel Trillo indica que també es va sol·licitar la col·laboració de les empreses perquè informessin a l'Agència Tributària quan tinguessin coneixement de què un tercer pogués causar dany tant a les pròpies empreses com a l'Administració.
A continuació, la secretària Tècnica agraeix la intervenció de D. Manuel Trillo, així com la dels altres Directors i dona pas al punt següent de l'ordre del dia.
4. Propera convocatòria
Respecte de la propera convocatòria, D.a Rosa María Prieto manifesta la intenció de mantenir la periodicitat semestral de les reunions, assenyalant pel que fa al cas que la propera reunió se celebraria, previsiblement, el mes de novembre. Afegeix que, no obstant això, és probable que, tal com ha anunciat el Director General, es convoqui una reunió extraordinària amb anterioritat al proper ple.
5. Altres consideracions, precs i preguntes
A continuació, la secretària Tècnica dona pas al 5è punt de l'ordre del dia, “Altres consideracions, precs i preguntes” i abans d'oferir la paraula als assistents, comenta que a la Secretaria Tècnica estan arribant des de fa temps nous sol·licituds de participació en els diferents grups de treball. Així, informa que, d'acord amb les normes de funcionament d'aquest Fòrum, a través de la col·laboradora de la Secretaria en representació de les empreses, es realitzarà formalment la consulta i, si no hi ha oposició per part de les empreses, es valorarà ampliar els integrants d'algun grup de treball, en funció dels sectors que l'integren i per aportar un major dinamisme, sempre dins uns límits i de manera que els grups de treball puguin seguir essent operatius.
A continuació, presa la paraula D.a Begoña García-Rozado González, representant d'Iberdrola, qui informa que la Diputació Foral està estudiant canvis normatius de manera que totes les factures s'emetin electrònicament i es remetin posteriorment a l'Administració. Per fer-ho, està duent a terme un projecte pilot en el que la seva entitat està participant. La idea de la Hisenda Foral és, possiblement, substituir al SII. Semblar ser que s'aplicarà en primer lloc a les caixes registradores i s'anirà estenent a totes les factures. Així, D.a Begoña García-Rozado pregunta si en territori comú es té pensat fer alguna cosa semblant i, si és així, si això afectaria a les empreses que presenten en SII i, si escau, sol·licita que els ajustaments que han de realitzar en el sistema de facturació de la companyia per adaptar-se a la normativa foral serveixin si en un futur s'implanta una mica similar a la resta del territori.
D.a Rosa María Prieto li contesta que no existeix en aquests moments cap projecte en aquell sentit.
A continuació, presa la paraula el Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària qui informa que el projecte “factura-bai” de les Hisendes forals bascos afecta en principi al control de la facturació de caixes registradores per a després fer-ho extensiu al control de tota la facturació. Afegeix que en el territori comú existeix un projecte de control de caixes registradores que a més se suportaria en un canvi en la Llei general tributària quant al compliment de certs requisits com són autenticitat, conservació, no mutabilitat de les factures una vegada emeses, etc. No obstant això, caldria fer canvis en el reglament de facturació i només estarien afectades les factures simplificades, que haurien de complir algun requisit de validació com podria ser dotar-les d'un codi QR. D'altra banda, el sistema de caixes registradores no afectaria a les empreses obligades al SII, ja que, encara que compten amb caixes registradores, s'entén que els sistemes de control de la pròpia empresa són suficients. No obstant això, D. Javier Hurtado assenyala que, si bé no existeix en aquests moments un projecte en aquell sentit, no es pot descartar que en un futur s'abordi, ja que podria mancar de sentit el fet que a les empreses que estan en el SII se'ls exigeixin els tiquets acumulats de manera diària, mentre que la resta d'empreses l'hagi de fer tiquet a tiquet. D'altra banda, el Director del Departament d'Inspecció assenyala que el reglament de facturació és comú per a tot el territori.
Seguidament intervé D. Andrés Sánchez Iglesias, representant d'Inditex, qui comenta que quan el SII era només un projecte, en els seus inicis, ja va sorgir la qüestió de poder sol·licitar el tiquet a tiquet, que no va prosperar a causa de les dificultats tècniques i de gestió que comportava, i es va decidir que es fes acumuladament. Afegeix que, si es realitzaran modificacions en aquest tema, agrairia que s'informés a les empreses a fi que puguin respondre dins el termini establert i en la forma escaient, així com iniciar un debat sobre la seva conveniència.
La Directora del Servei de Planificació i Relacions Institucionals li respon que, efectivament, amb el sistema SII, finalment, es va optar per la presentació acumulada. Afegeix que, no obstant això, en un futur, amb alguns canvis tecnològics i normatius potser es pugui valorar d’altra manera.
A continuació, presa la paraula D.a Carmen Alonso, representant del Banco Santander i col·laboradora de la Secretaria Tècnica, qui sol·licita que, abans de la publicació de les dades estadístiques, encara que sigui de forma agregada, l'Agència Tributària informe a les empreses sobre quins són els objectius que es persegueixen amb la publicació de les dades i la manera com se subministraran.
Prossegueix D.a Carmen Alonso assenyalant que, d'altra banda, efectivament, la majoria dels temes tractats en els grups de treball han estat proposats per l'Agència Tributària i després s'han complementat per part de les empreses. Afegeix que cal entendre que les empreses tenen el hándicap de què són moltes i té el seu treball posar-se d'acord abans de cada reunió. No obstant això, indica que faran l'esforç i intentaran remetre una llista dels temes que els preocupen. Prossegueix assenyalant que, per destacar un assumpte de sumo interès, aquest seria el de la “confiança legítima” i comenta que seria desitjable que l'Administració conegués l'opinió de les empreses, encara que aquesta no estigui totalment consensuada, abans de fer pública una nota informativa.
La representant del Banco de Santander continua la seva intervenció comentant que agraeix les reunions derivades dels informes de transparència i que, com a col·laboradora de la Secretaria Tècnica, pot dir que, en general, es valoren molt positivament i que evidencien que, quant a transparència, les empreses i l'Administració van en la mateixa línia. Afegeix que també vol agrair a la Secretaria Tècnica l'esforç que ha realitzat remetent els resums de les reunions dels grups de treball, ja que és l'única manera de què totes les empreses estiguin informades i puguin realitzar els seus comentaris.
Finalment, D.a Carmen Alonso comenta que es pot apreciar l'esforç que des de les empreses i la direcció de l'Agència Tributària s'està duent a terme en transparència, però assenyala que encara li han arribat algunes queixes sobre les actuacions dels equips d'inspecció, per la qual cosa sol·licita que per tal de reduir la conflictivitat en la mesura del possible, igual que en les empreses s'està fomentant la transparència i es facilita informació sense necessitat d'un requeriment de l'Administració, des de l'Agència Tributària es promoguin actituds de cooperació en el mateix sentit.
Presa la paraula D.a Rosa María Prieto i, després d'agrair la col·laboració de les empreses en els treballs d'aquest Fòrum, indica que traslladarà al Director General les propostes realitzades. A continuació, atès que no es produeixen més intervencions, la secretària Tècnica conclou la sessió agraint a tots els assistents la seva presència.
LA SECRETÀRIA TÈCNICA
D.a ROSA MARÍA PRIETO DEL REY
Vist i plau
EL VICEPRESIDENT DEL FÒRUM
D. JESÚS GASCÓN CATALÁN