Acta de la reunió
Fòrum de Grans Empreses
ACTA PLE 1/2018
ACTA DE LA REUNIÓ DEL PLE DEL FÒRUM DE GRANS EMPRESES
CELEBRADA L' 11 DE JULIOL DE 2018
Vicepresident del Fòrum de Grans Empreses
Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
D. Jesús Gascón Catalán
Membres en representació de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària
D. Javier Hurtado Puerta
Director del Departament de Gestió Tributària
D. Gonzalo David García de Castro
Director del Departament de Recaptació
D. Guillermo Barros Gallego
Directora del Departament de Duanes i Impostos Especials
D.a Mª Pilar Jurado Borrego
Delegat Central de Grans Contribuents
D. Manuel Trillo Álvarez
Membres en representació de les Grans Empreses
ACS
Director Assessoria Fiscal
D. Alfonso Moreno García
AMADEUS IT GROUP SA
Vicesecretari del Consell d'Administració
D. Jacinto Esclapés Díaz
BANCO SANTANDER
Assessora Fiscal
D.a Carmen Alonso Peña
BANKIA
Director d'Assessorament Fiscal – Direcció d'Assessoria Fiscal
D. Juan José Lagares Gómez-Abascal
BBVA
Director del Departament Fiscal
D. José María Vallejo Chamorro
LA CAIXA
Director Assessoria Fiscal
D. Manuel Alfonso García Rodríguez
CEPSA
Director Fiscal
D. Alberto Martín Moreno
COFARES
Assessor Consell Rector
D. Luis Valdeolmos González
EL CORTE INGLÉS
Directora d'Impostos
D.a Pilar Fernández Medina
ENDESA
Responsable d'Assumptes Fiscals
D.a María Muñoz Viejo
FCC
Director de l'Àrea Fiscal
D. Daniel Gómez-Olano González
GENERALI ESPAÑA
Director de l'Àrea de Comptabilitat
D. Martí Jo Ruiz
IBERDROLA
Directora Global de Fiscalitat
D.a Begoña García-Rozado González
INDITEX
Director Assessoria Fiscal
D. Andrés Sánchez Iglesias
MAPFRE
Director d'Assessoria Fiscal
D. Antonio Lafuente González de Suso
MERCADONA
Gerent Fiscal
D. Benjamín Torres Belenguer
NORFIN HOLDER
Director Assessoria Fiscal
D. José Antonio Gibello Saiz
RENAULT ESPAÑA
Director Assumptes Fiscals i Duanes
D. Felix Ruiz Madarro
REPSOL
Director General Econòmic i Fiscal
D. Luis López-Tello i Díaz Aguado
SEAT
Director d'Impostos
D. Francisco Javier Baulenas Setó
SIEMENS
Directora d'Impostos
D.a Ana Mª Moreda Galante
TELEFÓNICA
Director Fiscal
D. Ángel Martín Gómez
VODAFONE
Director d'Assessoria Fiscal
D. Javier Viloria Gutiérrez
Secretaria Tècnica del Fòrum de Grans Empreses
Secretària Tècnica
D.a Rosa María Prieto del Rei
Madrid, 11 de juliol de 2018, se celebra la setzena sessió plenària del Fòrum de Grans Empreses, assistint les persones ressenyades, i d'acord amb el següent
ORDRE DEL DIA
- Obertura de la sessió
- Aprovació de l'acta de la reunió celebrada el dia 21 de novembre de 2017
- Resultats dels diferents grups de treball del Fòrum
- Adaptació del procediment d'adhesió al Codi de Bones Pràctiques Tributàries al Reglament general de protecció de dades
- Propera convocatòria
- Altres consideracions, precs i preguntes
1. Obertura de la sessió
Obre la sessió D. Jesús Gascón Catalán, Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària, i Vicepresident del Fòrum de Grans Empreses, qui, en primer lloc, trasllada la salutació i la disculpa de la secretària de l'Estat d'Hisenda i presidenta de l'Agència Tributària per no haver pogut assistir a la reunió. A continuació, D. Jesús Gascón fa una breu presentació dels nous càrrecs a l'Agència Tributària, assenyalant que en general són persones veteranes i conegudes en l'àmbit tributari, i remarcant que l'Agència Tributària és una institució amb una llarga trajectòria projectes estratègics dels quals es mantenen en el temps independentment del fet que pugui haver canvis en les persones. El Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària presenta en primer lloc a D.a Rosa Prieto del Rei, qui, en aquesta ocasió assisteix a la reunió com Directora del Servei de Planificació i Relacions Institucionals i secretària del Fòrum; D. Javier Hurtado, actual Director d'Inspecció i que durant molts anys va ser Subdirector d'Inspecció Territorial, bon coneixedor, per tant, de la problemàtica de l'àrea; D. Manuel Trillo, actual Delegat Central de Grans Contribuents, destacant el seu anterior càrrec com Delegat Especial de Madrid i com inspector en la Delegació Central, familiaritzat per tant amb els temes propis de la relació amb les grans empreses; D. Gonzalo García de Castro, anterior Delegat Especial de Catalunya i actualment Director del Departament de Gestió Tributària, i finalment, D. Guillermo Barros, Director de Recaptació, amb una àmplia trajectòria dins l'Administració Tributària.
Prossegueix D. Jesús Gascón assenyalant que l'Agència Tributària va apostar per la relació cooperativa pràcticament des del principi, quan aquesta matèria es va incloure en l'agenda de l'OCDE, l'any 2005. Afegeix que, amb l'esforç de tots, s'ha aconseguit que el Fòrum vagi per la seva reunió setzena i que uns altres instruments cooperatius com les actes amb acord o els AU i no només els derivats de la pròpia existència del Fòrum, com són el Codi de Bones Pràctiques o l'informe de transparència, s'hagin convertida en alguna cosa quotidià i conegut per tots. És per això necessari seguir avançant perquè aquestes relacions es vagin convertint cada vegada més en relacions de confiança i, en definitiva, poder reduir els conflictes i anticipar la seva resolució. Les controvèrsies en l'àmbit tributari són pràcticament inevitables, atès que la normativa és molt complexa i canviant, per la qual cosa un dels objectius prioritaris és la identificació d'aquestes controvèrsies per a, en la mesura del possible, buscar les fórmules adequades que evitin que les mateixes es prolonguin indefinidament en el temps.
D'altra banda, el Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària fa referència al problema de la desigualtat de tracte als contribuents, assumpte que ja es va identificar com a tal per l'OCDE fa més de deu anys, assenyalant que el principal problema és identificar que ens trobem davant contribuents amb comportaments prou diferenciats com perquè el tracte amb ells sigui diferent. En aquest sentit s'ha de valorar si el model ha de ser pla davant qualsevol contribuent o si és possible diferenciar-ho en funció dels comportaments fiscals, perquè participen en un procés col·laboratiu, per ser més transparents, per haver signat el Codi de Bones Pràctiques, etc. És per això que l'Agència Tributària ha d'estudiar com adaptar la seva estratègia a aquesta nova realitat. Contínua D. Jesús Gascón indicant que l'exposat anteriorment no és només una reflexió teòrica, sinó que té conseqüències pràctiques, i afegeix que es tracta de temes de suficient entitat com per a ser objecte d'anàlisi en el fòrum i en els grups de treball. Prossegueix D. Jesús Gascón comentant que el control tributari és imprescindible, però no necessàriament el control tributari passa per les comprovacions a posteriori tradicionals, sinó que la prevenció serà un punt clau en els propers anys, esperant poder contribuir a establir mecanismes que facilitin el compliment tributari.
2. Aprovació de l'acta de la reunió celebrada el dia 21 de novembre de 2017
D. Jesús Gascón cedeix la paraula a D.a Rosa Prieto, qui, després d'agrair a tots els presents la seva assistència, assenyala que l'acta de la 15a sessió del Ple del Fòrum es va remetre als integrants del mateix i afegeix que no havent-se rebuda observacions i, si no les hagués en aquest moment, quedarà definitivament aprovada. Al no realitzar-se cap observació pels presents, declara aprovada definitivament l'acta de la sessió plenària del dia 21 de novembre de 2017.
3. Resultats dels diferents grups de treball del Fòrum
En aquest punt, el Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària cedeix la paraula a D. Javier Hurtado, Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària, per tal que comenti els resultats del grup de treball d'Anàlisi de la normativa tributària i de Reducció de la Conflictivitat.
D. Javier Hurtado assenyala que el contingut del grup s'ha centrat en l'últim any i mitjà en l'Informe País per País. S'han abordat també les qüestions relatives a la implementació de les línies de treball de l'OCDE i de la UE : l'entrada en vigor del model 231, els ajustaments, les millores que cap fer tant a la normativa com al propi model i altres temes com ara si les dades han d'entendre's agregats o consolidats, què s'ha d'entendre per impost pagat o impost meritat, quin tractament donar a les devolucions d'impostos …Continua D. Javier Hurtado indicant que l'Informe País per País és un pas endavant en el marc internacional que hem assumit tots els països de la UE i molts de l'OCDE, en nom a una major transparència en la informació dels grups multinacionals. Matisa D. Javier Hurtado que l'Agència Tributària té interès en la implementació del model i en l'ús de les dades, no per fer inspeccions sinó per analitzar quins són els riscos que estan en presència d'aquests grups. Així mateix, assenyala el Director del Departament d'Inspecció que la informació país per país pot servir perquè les empreses tinguin una visió global de la seva activitat, el que pot contribuir a què prenguin les decisions correctes.
Quant al futur del grup, assenyala D. Javier Hurtado que, des del Departament d'Inspecció estarien interessats, en contacte amb la Delegació Central de Grans Contribuents, la ONFI, etc., a avançar en unes altres qüestions plantejades per les grans empreses, i respecte de les que el Departament, una vegada analitzades, té un posicionament clar.
Al marge de l'exposat sobre aquest grup de treball, D. Javier Hurtado fa una reflexió sobre l'Administració Cooperativa i el problema de compliance. A este respecto, el Director del Departamento de Inspección señala que hace ya diez años, participó en el subgrupo de la OCDE denominado compliance Subgroup. Desde su perspectiva como inspector de hacienda, la idea de compliance es una idea ajena a la filosofía tributaria española, pudiendo traducirse este concepto como “cumplimiento tributario”. El compliance no es un problema de aplicación de ley sino más bien de organización social. Desde este punto de vista, y avanzando en las ideas de compliance, continua D. Javier Hurtado indicant que en aquell grup de treball de l'OCDE es van tractar alguns assumptes que marcaran el futur, com és la idea del compliment normatiu, fet que suposa que tot el sistema està muntat perquè es compleixin les obligacions d'una forma raonable, sense controvèrsies, com membres tots d'una única comunitat. En relació amb això, indica el Director del Departament d'Inspecció, que l'ideal seria que tots els presents, tant representants de l'Agència Tributària com de les Grans Empreses, busquessin el mateix: millorar una relació que sempre ha estat una mica controvertida, perquè en un futur hagi una relació més fluida, més ràpida i més eficaç.
D. Jesús Gascón agraeix al Director del Departament d'Inspecció la seva intervenció, i dona pas a D. Gonzalo García de Castro, Director del Departament de Gestió Tributària, per tal que comenti el contingut del grup de treball Anàlisi i Racionalització de Càrregues Fiscals Indirectes.
D. Gonzalo García de Castro assenyala que una de les principals línies estratègiques d'acció de l'Administració Tributària és minimitzar els costos, en la mesura del possible, del conjunt de càrregues i obligacions formals que de forma inextingible acompanyen al compliment tributari material. Aquesta estratègia exigeix un esforç continuat, que segurament no produeix conseqüències immediates o tan immediates com es desitjaria. Aprofita D. Gonzalo García de Castro per agrair el treball del seu antecessor, D. Rufino de la Rosa, posant de manifest la seva intenció de mantenir una continuïtat. Prossegueix el Director del Departament de Gestió Tributària indicant que en els últims temps s'ha produït una redefinició del context de la relació entre l'Administració i els administrats, sobretot en l'àmbit de les grans empreses, com a conseqüència de la implantació del SII, destacant el paper fonamental que desenvolupen aquestes grans empreses com subministradors d'informació a l'Administració Tributària. Comenta també el resultat positiu que ha tingut la posada en marxa del SII , amb uns nivells de compliment superiors al 95% amb caràcter general i, de forma específica per als contribuents que presenten autoliquidacions de l'impost, superior al 98%. El SII obre una via quant als mecanismes de reducció de càrregues en el sentit que, a més subministrament automàtic, menys captació i menys actuacions individualitzades d'informació.
Finalitza D. Gonzalo García de Castro manifestant la seva intenció de continuar en la mateixa línia i de reprendre les reunions del grup com més aviat millor. Així mateix, es posa a disposició de les Grans Empreses per a tot el que considerin necessari i que pugui dependre del Departament de Gestió Tributària.
D. Jesús Gascón agraeix a D. Gonzalo García la seva intervenció, i fa extensiu el reconeixement efectuat a l'anterior Director del Departament de Gestió Tributària a la resta d'anteriors Directors així com a l'anterior Director de l'Agència Estatal d'Administració Tributària, en la mesura en la que ha contribuït a mantenir el Fòrum i a potenciar-ho en els últims anys. A continuació, D. Jesús Gascón cedeix la paraula a D. a Pilar Jurado, Directora del Departament de Duanes i Impostos Especials, per tal que comenti els treballs del grup dedicat als impostos especials.
D.a Pilar Jurado comença la seva exposició comentant breument els antecedents d'aquest grup de treball. En aquest sentit, explica que aquest grup es va separar del grup de simplificacions procedimentals a petició de les empreses que pertanyen al Fòrum i que treballen en l'àmbit dels impostos especials. Continua D.a Pilar Jurado assenyalant que en les reunions es debaten tant temes proposats per les pròpies empreses com per l'Agència Tributària, com és el cas de l'última reunió, en què s'han exposat les modificacions normatives referents a les obligacions formals dels consumidors de gasoil bonificat que el destinen a la producció d'energia elèctrica o cogeneració, el model de declaració de consumidor final per a gasoil bonificat i l'esborrany d'ordre ministerial que actualment s'està tramitant per al desenvolupament del procediment de vendes en ruta i avituallaments a embarcacions i aeronaus. Així mateix, assenyala que, en les últimes reunions, s'ha informat sobre el treball que des del Departament s'està duent a terme per a la gestió de la comptabilitat d'impostos especials en Seu electrònica, conegut com el SII d'impostos especials, consistent a traslladar la comptabilitat d'existències a la pròpia Administració Tributària. Afegeix D.a Pilar Jurado que actualment estan treballant a nivell intern en un grup de treball en el que participen serveis territorials i centrals valorant cada tipus de producte, hidrocarburs, alcohols i tabac, i aprofita l'ocasió per donar les gràcies a les empreses que els han rebut en les seves pròpies instal·lacions, el que els ha permès conèixer en directe el seu funcionament. Prossegueix la Directora del Departament de Duanes i Impostos Especials indicant que s'estan visitant tots els models d'empresa: de fabricació de cervesa, fabricació de vi, de begudes alcohòliques, de tabac… amb l'objectiu de captar les seves necessitats i poder extreure conclusions al si del grup, que posteriorment es traslladaran a les empreses. Una altra de les qüestions que s'ha tractat en les reunions del grup de treball, ha estat la supressió del tram autonòmic de l'impost sobre hidrocarburs, modificant-se també l'ordre ministerial relativa al model de declaració d'aquest impost. Finalment, per concloure amb la seva intervenció, D.a Pilar Jurado assenyala que s'està modificant el model d'autoliquidació de l'impost sobre l'electricitat per incloure una casella en la que es detalli el subministrament o consum en regs agrícoles i activitats industrials que obtenen beneficis fiscals.
D. Jesús Gascón agraeix a D.a Pilar Jurado la seva intervenció i cedeix a continuació la paraula a D. Manuel Trillo, Delegat Central de Grans Contribuents, per tal que comenti l'activitat del grup de treball de Relació Cooperativa.
D. Manuel Trillo, després d'oferir als assistents el seu total disposició perquè, dins la controvèrsia que inevitablement hi haurà, pugui arribar-se a una entesa, comença la seva exposició assenyalant que tots els integrants del grup de treball haurien de plantejar-se quina utilitat es pot obtenir de la relació cooperativa; és a dir, hauria d'analitzar-se què necessita cadascun i a partir d'aquí buscar els instruments útils per aconseguir-ho. Prossegueix el Delegat Central de Grans Contribuents disculpant-se per la cancel·lació de la reunió del grup de treball prevista per al passat 2 de juliol, i comunica la continuïtat del mateix a partir de setembre. Reprenent el tema anterior, D. Manuel Trillo fa una referència als informes de transparència presentats per les grans empreses i que estan essent objecte d'anàlisi per part d'equips especialitzats, amb la finalitat d'extreure conclusions que puguin debatre's posteriorment al si del grup de treball. Afegeix que s'està treballant en la possibilitat de tenir informació per començar a treballar en una detecció primerenca de riscos i evitar així possibles controvèrsies. La primera reflexió, assenyala D. Manuel Trillo, seria preguntar-se si serveixen els informes de transparència a aquest objectiu. Els informes de transparència haurien de servir per a tots: per a les empreses haurien de ser un bon mitjà de comunicació, un bon mitjà per plantejar operacions, problemes, dubtes, etc, que poguessin valorar-se des d'un principi per l'Agència Tributària, i per a aquesta hauria de ser una bona eina per saber com treballar en el futur. Conclou D. Manuel Trillo indicant que aquesta seria alguna de les qüestions a tractar en aquest grup de treball.
D. Jesús Gascón agraeix la intervenció de D. Manuel Trillo i assenyala que, si bé existeix un apartat previst per a “Precs i preguntes” a l'ordre del dia, si algú vol comentar alguna qüestió relacionada amb els grups de treball, pot fer-ho en aquell moment, sens perjudici que es pugui intervenir novament al final de la reunió.
Aprofita l'ocasió, D.a Carmen Alonso, col·laboradora de la Secretaria Tècnica i representant del Banco Santander, per presentar-se i agrair la celebració de la reunió. Assenyala que és interessant la continuïtat en la celebració dels grups de treball i afegeix que si bé, alguns grups, com en el d'Anàlisi de la normativa tributària i de Reducció de la Conflictivitat que s'ha centrat principalment en l'Informe País per País, per tractar-se d'un tema que preocupava en aquell moment, l'interès comú és que, a través d'aquests grups, s'ajudi a entendre els criteris de l'Agència Tributària i es redueixi la conflictivitat, atès que la finalitat del Fòrum de Grans Empreses és en definitiva la relació cooperativa i no només aportar els informes de transparència per millorar el control tributari. Així mateix, sol·licita D.a Carmen Alonso, que, en aquests moments d'incertesa en els que s'estan plantejant noves reformes, es compti amb les empreses i que aquestes reformes es puguin tractar en els grups de treball.
Continua D. Jesús Gascón manifestant el seu acord amb l'assenyalat per D.a Carmen Alonso i afegeix que el contingut dels grups ha d'evolucionar en funció de les necessitats de cada moment. A continuació, cedeix la paraula a D. Antonio Lafuente, representant de MAPFRE.
D. Antonio Lafuente, es reitera en la reivindicació que porten fent des de fa temps en relació amb les dades que figuren en els informes de l'Agència Tributària relatives als tipus de les grans empreses, atès que considera que aquestes dades no representen el que realment haurien de representar, i afegeix que aquest fet està fent molt dany de cara a l'opinió pública. En aquest sentit, assenyala D. Antonio Lafuente que la idea que transmet és que les grans empreses tributen al voltant d'un tipus del 7%, i realment això no és així atès que, concretament el grup al que representa, tributa a un tipus pròxim al 30%. Continua D. Antonio Lafuente indicant que el problema és comparar l'impost que es paga a Espanya amb el benefici que s'obté a nivell mundial, obtenint-se així tipus que no reflecteixen la realitat. Si s'incloguessin en el numerador tots els impostos internacionals que paguen les empreses, i que constitueixen en definitiva impostos sobre societats, aquestes taxes es corregirien adequant-se a la realitat. Tenint en compte l'anterior, D. Antonio Lafuente sol·licita la possibilitat de crear un equip conjunt per aprofundir sobre aquest tema i arribar a un acord sobre una xifra que sigui més representativa de la realitat de les empreses espanyoles.
En relació amb la petició efectuada, D. Jesús Gascón assenyala que es tracta d'un problema per ell conegut i que, si bé es tracta en realitat d'una dada en una pàgina d'un informe molt dens, és cert que la política de comunicació s'ha centrat en aquest percentatge. Continua assenyalant que aviat es publicarà l'informe anual de recaptació de 2017 i anticipa que en el mateix seguirà constant aquesta dada, atès que la seva eliminació seria contraproduent, essent millor mantenir les sèries històriques. Afegeix D. Jesús Gascón que podria oferir-se una major explicació sobre aquesta dada i en aquest sentit el Country by Country Repport, és a dir, el model 231, podria ser una oportunitat. D. Jesús Gascón es compromet a valorar aquesta opció, o si fora necessari planteja la possibilitat de buscar algun producte diferenciat centrat exclusivament en grups, amb la finalitat de millorar la comunicació i ser més transparents sobre els impostos que realment paguen les grans empreses.
A continuació, presa la paraula D. José María Vallejo, en representació del BBVA, assenyalant que efectivament ni l'organització ni la iniciativa han canviat essencialment, únicament les persones, i destaca la importància del compromís que hi ha en el Fòrum amb la relació cooperativa. Afegeix que aquesta relació requereix una renovació de vots permanent, atès que es tracta d'una iniciativa que es construeix entre tots i es veu influïda per aspectes com són el moment social i polític. A continuació, D. José María Vallejo, mostra el seu acord amb l'anteriorment assenyalat per D. Jesús Gascón en relació amb el problema de desigualtat de tracte als contribuents i la necessitat de fer un exercici de transmissió a la societat d'aquesta realitat, de forma trasparente i clara. Manifesta que és important avançar en la relació cooperativa i una vegada acreditada la validesa d'aquesta relació i la bona voluntat de les parts, el següent pas seria traduir-ho en instruments. En relació amb la idea de compliment normatiu, a què ha fet referència el Director del Departament d'Inspecció, D. José María Vallejo assenyala la necessitat de què tots els presents, com agents econòmics molt importants per al país, siguin capaços d'exercir empatia i actuar com a socis, de manera que no només es contribuirà a la seguretat jurídica, sinó també a la seguretat financera, i d'alguna forma, s'aportarà valor a Espanya com lloc d'inversió. Respecte al que ha comentat pel Delegat Central de Grans Contribuents sobre l'informe de transparència, D. José María Vallejo destaca la valentia de tots en aquesta iniciativa, afegint que es tracta d'un camp en el que cal començar a aterrar i en el que hi ha marge per treballar. Finalment, en relació amb el que ha assenyalat per D. Antonio Lafuente, representant de MAPFRE, referent als tipus que resulten dels informes de l'Agència Tributària, D. José María Vallejo mostra el seu acord amb l'indicat per D. Jesús Gascón sobre la necessitat de mantenir les sèries històriques i la metodologia, si bé aposta per treballar en la comunicació, atès que suposa un cost reputacional immerescut.
D. Jesús Gascón agraeix a D. José María Vallejo la seva intervenció, i destaca el resum perfecte que ha efectuat sobre tots els temes fins aquell moment tractats en la reunió. A continuació, pregunta novament si algú més està interessat a parlar en aquell moment i atès que no hi ha cap altra intervenció dona pas al punt següent de l'ordre del dia.
4. Adaptació del procediment d'adhesió al Codi de Bones Pràctiques Tributàries al Reglament General de Protecció de dades
D. Jesús Gascón cedeix la paraula a D.a Rosa María Prieto, qui explica que atès que ha entrat en vigor el Reglament General de Protecció de Dades el 25 de maig és necessari modificar l'annex del Codi de Bones Pràctiques. Assenyala D.a Rosa María Prieto que en l'esmentat annex s'indica expressament que l'Agència Tributària podrà informar quins són les entitats adherides al Codi llevat de manifestació expressa en contrari de l'empresa i sobre la base d'això s'ha vingut publicant la relació d'empreses adherides al Codi de Bones Pràctiques. Atès que el Reglament de protecció de dades exigeix un consentiment exprés per part de les empreses perquè es publiqui com empresa adherida al Codi i atès que no totes les empreses quan es van adherir van prestar aquell consentiment exprés, és convenient, per motius procedimentals i formals sotmetre a votació dels representants del ple aquesta adaptació del Codi al Reglament General de Protecció de Dades. D.a Rosa María Prieto sotmet a votació aquesta adaptació i seguidament, atès que no existeix cap oposició, procedeix a l'aprovació de la proposta. Informa també que es remetrà un correu electrònic a totes aquelles empreses que no van prestar aquest consentiment exprés perquè el remetin i, en cas que alguna d'elles no ho remetés o manifestés el contrari, no apareixeria publicada a la llista d'empreses adherides al Codi.
5. Propera convocatòria
Respecte de la propera convocatòria, D. Jesús Gascón manifesta la intenció de mantenir la periodicitat semestral de les reunions, assenyalant pel que fa al cas que la propera reunió se celebraria aproximadament el novembre.
A continuació, dona pas al torn de precs i preguntes, i en aquest punt aprofita per manifestar la seva inquietud sobre el percentatge d'empreses espanyoles, només un 31%, que tenen previstos plans de contingència davant el Brexit. Amb la intenció de poder traslladar al Ministeri un missatge de tranquil·litat, D. Jesús Gascón sol·licita l'opinió dels presents sobre aquest assumpte.
Presa la paraula D. Francisco Javier Baulenas, representant de SEAT, qui assenyala que el pla de contingència en definitiva es tradueix en determinar quants recursos més s'han de destinar per fer front a les possibles contingències que puguin produir-se en la gestió dels tràmits duaners, i si escau particular, en l'exportació de vehicles i parts al Regne Unit. Considera que es tracta d'un tema encara difícil d'apreciar, atès que existeix força incertesa i encara no es coneixen els termes en els que es durà a terme el Brexit. Continua comentant que, en aquest sentit, seria d'ajuda la informació que, si escau, pogués tenir l'Agència Tributària sobre aquest tema. Aprofitant la seva intervenció i en relació amb el tema de la relació cooperativa, el representant de SEAT assenyala que aquesta relació cooperativa s'ha concretat essencialment en dos instruments. Un seria l'informe de transparència fiscal, essent necessari ara concreció per part de l'Agència Tributària, atès que moltes empreses ja han presentat l'informe, han assistit a reunions de seguiment i han aportat documentació addicional. L'altre instrument seria les possibles consultes que es podrien presentar partint de Codi de Bones Pràctiques. Considera D. Francisco Javier Baulenas que seria important revitalitzar novament aquest assumpte, atès que últimament es troba paralitzat a causa de les dificultats que està tenint la Direcció General de Tributs per resoldre consultes, plantejant la possibilitat que l'Agència Tributària es posi en contacte amb la Direcció General de Tributs amb la finalitat d'intentar accelerar la resposta de les mateixes.
D. Jesús Gascón agraeix la intervenció de D. Francisco Javier Baulenas. Assenyala en relació amb els plans de contingència que, en el cas de l'Agència Tributària, aquests plans es tradueixen en efectius necessaris per afrontar els riscos que es poden apropar, si bé, la incertesa és total. En relació amb la seguretat jurídica i els instruments disponibles, aclareix D. Jesús Gascón que estan en contacte amb la Direcció General de Tributs, no només per ajudar-los en la mesura del possible perquè les respostes a consultes es facin en un termini més breu, sinó també per veure de quina manera es pot col·laborar de forma més efectiva. Segons resulta de la informació obtinguda a través dels models de relació cooperativa, tant d'aquest Fòrum com del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris, moltes vegades les incidències van més enllà de casos concrets que afecten a una empresa, per la qual cosa en tractar-se de problemes que afecten a un sector o a una col·lectivitat de contribuents seria important donar una resposta més ràpida. D. Jesús Gascón assenyala que pren nota del comentat, si bé es tracta d'un assumpte sobre el qual l'Agència Tributària ja està treballant.
Novament presa la paraula D. Francisco Javier Baulenas plantejant la possibilitat que les empreses que s'adhereixin al Codi de Bones Pràctiques, presentin informes de transparència, etc., puguin tenir una certa prioritat en la resposta a les consultes que presentin davant la Direcció General de Tributs, atès que aquest tipus d'avantatges es tradueixen en una major solidesa en la relació cooperativa, que en definitiva és el que es busca.
A continuació, intervé D. Jesús Gascón qui, en relació amb la proposta realitzada per D. Francisco Javier Baulenas i amb el tracte desigual als contribuents, assenyala que és necessari construir prèviament un nou model i afegeix que actualment el més factible és utilitzar aquests canals de comunicació per detectar problemes generals als que donar prioritat, i posteriorment, en una evolució futura del model cooperatiu, poder donar prioritat a uns altres problemes individuals que afectin als qui hagin apostat per aquest model cooperatiu. Conclou D. Jesús Gascón assenyalant que tots els esforços que es facin per reduir les controvèrsies i resoldre-les com més aviat millor seran ben rebudes per part de l'Agència Tributària.
Presa la paraula D. Jacinto Escaplés, representant d'AMADEUS IT GROUP, qui, en relació amb els temes tractats de relació cooperativa i conflictivitat indica que, evitar la conflictivitat requereix en primer lloc un “desarmament normatiu” que permeti a les empreses conèixer per endavant. D. Jacinto Escaplés manifesta el seu especial preocupació per la possible creació de l'impost “tecnològic”, del qual primer objectiu seria el de perseguir determinades actuacions de determinades companyies, però que, de manera col·lateral afectarà en major o menor mesura a totes les empreses. Continua assenyalant que, si bé desconeix el contingut de la norma que es desenvoluparà, està convençut de què donarà lloc a importants controvèrsies i discussions a l'àmbit nacional i internacional. Davant aquesta preocupació, D. Jacinto Escaplés planteja la possibilitat que, abans que es materialitzi la norma, es faci partícips a les companyies que puguin resultar afectades, atès que aquest impost es traduirà en una doble tributació que, per a empreses com la que representa, que ja tributen a un tipus del 27 al 31%, suposarà una quantitat important.
D. Jesús Gascón assenyala la preocupació també de l'Agència Tributària davant possibles canvis normatius. No obstant això, afegeix que, basant-se en la seva experiència personal, més com ex Director de Tributs que com Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària, cal tenir en compte que, amb motiu dels canvis en el Govern, els mitjans de comunicació es fan eco d'hipòtesi de treball que no sempre s'acaben materialitzant, per la qual cosa en aquests moments no es pot visualitzar amb claredat què es pot convertir en projecte llei en el curt termini. Continua assenyalant D. Jesús Gascón que l'opinió de l'Agència Tributària és que la tramitació normativa hauria de ser ortodoxa, que hagi un avantprojecte que se sotmeti a informació pública abans de convertir-se en projecte i enviar-se a les Corts Generals.
Atès que no es produeixen més intervencions, D. Jesús Gascón conclou agraint a tots els assistents la seva presència i emplaçant-los al següent ple que, previsiblement tindrà lloc el mes de novembre.
LA SECRETÀRIA TÈCNICA
D.a ROSA MARÍA PRIETO DEL REY
Vist i plau
EL VICEPRESIDENT DEL FÒRUM
D. JESÚS GASCÓN CATALÁN