Acta de la reunió

Fòrum de Grans Empreses
ACTA PLE 2/2016

ACTA DE LA REUNIÓ DEL PLE DEL FÒRUM DE GRANS EMPRESES
CELEBRADA EL 20 DE DESEMBRE DE 2016
President
President de l'Agència Estatal d'Administració Tributària - secretari de l'Estat d'Hisenda
D. José Enrique Fernández de Moya Romero
Vicepresident del Fòrum de Grans Empreses
Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
D. Santiago Menéndez Menéndez
Membres en representació de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
Director del Departament de Gestió Tributària
D. Rufino de la Rosa Cordón
Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària
D. Luis María Sánchez González
Directora del Departament de Recaptació
D.a Soledad García López
Directora del Departament de Duanes i Impostos Especials
D.a Pilar Jurado Borrego
Delegat Central de Grans Contribuents
D. Ignacio Huidobro Arreba
Membres en representació de les Grans Empreses
ACERINOX
Secretari General
D. Luis Gimeno Valledor
ACS
Cap del Departament Fiscal Corporatiu
D. José Miguel Moreno Pérez
AMADEUS IT GROUP SA
Vicesecretari del Consell d'Administració
D. Jacinto Esclapés Díaz
BANCO SANTANDER
Assessora Fiscal
D.a Carmen Alonso Peña
BANKIA
Director d'Assessoria Fiscal
D. Javier María Tello Bellosillo
BBVA
Director Departament Fiscal
D. José María Vallejo Chamorro
LA CAIXA
Director Assessoria Fiscal
D. Manuel Alfonso García Rodríguez
CEPSA
Director Fiscal
D. Alberto Martín Moreno
COFARES
Assessor Consell Rector
D. Luis Valdeolmos González
EL CORTE INGLÉS
Directora d'Impostos
D.a Pilar Fernández Medina
ENDESA
Responsable d'Assumptes Fiscals
D.a María Muñoz Viejo
FCC
Director de l'Àrea Fiscal
D. Daniel Gómez-Olano González
GAS NATURAL FENOSA
Director de Fiscalitat
D. Jaume Menéndez Fernández
IBERDROLA
Director Fiscal
D. Fernando Arias Coterillo
IBERIA
Spanish Tax Lead
D.a Elena Sánchez Llorente
INDITEX
Director del Departament Fiscal
D. Andrés Sánchez Iglesias
MAPFRE
Director d'Assessoria Fiscal
D. Antonio Lafuente González de Suso
MERCADONA
Divisió Fiscal
D. Benjamín Torres Belenguer
MICHELIN
Responsable Fiscal
D.a Rosa María Peña García
NORFIN HOLDER
Director Fiscal
D. José Antonio Gibello Saiz
RENAULT ESPAÑA
Director Assumptes Fiscals i Duaners
D. Felix Ruiz Madarro
REPSOL
Director General Econòmic i Fiscal
D. Luis López-Tello i Díaz-Aguado
SEAT
Director d'Impostos
D. Francisco Javier Baulenas Setó
SIEMENS
Directora d'Impostos
D.a Ana Mª Moreda Galante
VODAFONE
Director d'Assessoria Fiscal
D. Javier Viloria Gutiérrez
Secretaria Tècnica del Fòrum de Grans Empreses
Secretari Tècnic
D. Ángel Rodríguez Rodríguez
Madrid, 20 de desembre de 2016, se celebra ladecimotercera sessió plenària del Fòrum de Grans Empreses, assistint les persones ressenyades, i d'acord amb el següent
ORDRE DEL DIA
-
Obertura de la sessió
-
Aprovació de l'acta de la reunió celebrada el dia 28 de juny de 2016
-
Fòrum de Grans Empreses: situació actual
-
Resultats dels diferents grups de treball del Fòrum
- Aprovació del document elaborat en el Grup de Treball de Relació Cooperativa “Proposta per al reforçament de les bones pràctiques de transparència fiscal empresarial de les empreses adherides al Codi de Bones Pràctiques Tributàries”
-
Propera convocatòria
-
Altres consideracions, precs i preguntes
1. Obertura de la sessió
Obre la sessió el president de l'Agència Estatal d'Administració Tributària, D. José Enrique Fernández de Moya Romero, qui dona la benvinguda als assistents i els agraeix la seva presència i suport a aquest Fòrum, al mateix temps que manifesta la seva sencera disposició per a tots els membres del mateix. Seguidament, com a presentació, realitza una breu exposició sobre la seva trajectòria professional fins al seu nomenament com secretari de l'Estat d'Hisenda, i comenta l'ampliació de les competències de la Secretaria d'Estat d'Hisenda en matèria de finançament territorial, fet que suposa aglutinar en aquesta Secretaria elements extraordinàriament importants per al desenvolupament normatiu tributari i per al finançament autonòmic i local.
A continuació el president del Fòrum posa de manifest que el Reial Decret llei 3/2016, de 2 de desembre, pel qual s'adopten mesures en l'àmbit tributari dirigits a la consolidació de les finances públiques i altres mesures urgents en matèria social, aprovat per acomplir els plantejaments de la Comissió Europea relatius a l'objectiu de dèficit, suposa l'adopció d'una sèrie de mesures de caràcter estructural i, quant a l'impost sobre societats, la modificació del límit de compensació de bases imposables negatives, així com del règim de deduïbilitat de les pèrdues realitzades en la transmissió de determinades participacions en entitats i del mecanisme de reversió d'aquells deterioraments de valor de participacions que van resultar fiscalment deduïbles en períodes impositius previs a 2013.
Prossegueix D. José Enrique Fernández de Moya informant que s'aprovaran en la Comissió Delegada d'Afers Econòmics mesures d'impuls econòmic i financer a través dels fons d'ordenació per a les entitats locals, fonamentalment per a aquelles que es troben en situació greu de risc financer. Així mateix, assenyala que també s'intentarà flexibilitzar la regla de despesa de les entitats locals, de manera que aquelles que presentin superàvit en els seus comptes i disposin d'un romanent de tresoreria, puguin dedicar-ho a inversions.
Seguidament informa als presents que el proper 17 de gener tindrà lloc la VI Conferència de Presidents autonòmics en el Senat, on s'iniciaran els debats conduents a un nou model de finançament autonòmic.
Per finalitzar, el secretari de l'Estat d'Hisenda felicita a les empreses representades en el Fòrum pels èxits aconseguits des de la seva constitució l'any 2009, sobretot, en matèria de relació cooperativa i transparència, al mateix temps que s'ha aconseguit constituir un espai de comunicació, amb reflexions, debats i aportacions, de gran importància per a l'interès general. Acaba la seva intervenció oferint novament la seva col·laboració als presents en la reunió.
2. Aprovació de l'acta de la reunió celebrada el dia 28 de juny de 2016
D. José Enrique Fernández de Moya Romero cedeix la paraula al titular de la Secretaria Tècnica del Fòrum, D. Ángel Rodríguez Rodríguez, que assenyala que l'acta de la 12a sessió del Ple del Fòrum es va remetre als integrants del mateix i afegeix que no havent-se rebuda observacions i, si no les hagués en aquest moment, quedaria definitivament aprovada. Al no realitzar-se cap observació pels presents, declara aprovada definitivament l'acta de la sessió plenària del dia 28 de juny de 2016, la qual es publicarà en l'espai reservat al Fòrum en la pàgina web de l'Agència Tributària.
3. Fòrum de Grans Empreses: Situació actual
En aquest punt, el president del Fòrum cedeix la paraula al Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària, D. Santiago Menéndez Menéndez, qui, després d'agrair a les empreses la seva implicació en els treballs del Fòrum i la seva col·laboració amb l'Agència Tributària en l'aplicació del sistema tributari, exposa breument els treballs realitzats en els diferents Grups de Treball durant el segon semestre de 2016.
Grup de Treball d'Anàlisi de la normativa tributària i Reducció de la Conflictivitat
El Director assenyala que en el marc d'aquest Grup de Treball es va considerar convenient crear un subgrup de treball per analitzar les noves obligacions derivades de la presentació del denominat “informe país per país”, atès que aquesta matèria posseïa especial entitat com per a tractar-la al marge de la resta de qüestions en les que està treballant el Grup.
Aquest subgrup de treball s'ha reunit en una ocasió, el 6 de juliol de 2016, i en ell es va comentar que amb l'aprovació del Reial decret 634/2015, de 10 de juliol, pel qual s'aprova el reglament de l'impost de Societats, Espanya es converteix en un dels primers països a posar en marxa el nou model d'intercanvi automàtic d'informació, pel qual s'exigeix una documentació denominada “informació país per país” per als exercicis iniciats a partir d'1/1/2016. Prossegueix D. Santiago Menéndez assenyalant que, per això, s'aprovarà una declaració informativa, el model 231, en què es desenvoluparà l'obligació establerta en l'article 13 del Reglament del IS i es transposarà part de la Directiva 2016/881 del Consell. Quant al contingut del projecte d'ordre ministerial per a regular l'esmentat model es van comentar els següents aspectes:
-
El termini de presentació serà de dotze mesos des de la fi del període impositiu i serà necessari comunicar en primer lloc qui presentarà la informació (comunicació prèvia article 13.1, penúltim paràgraf del Reglament del IS).
-
S'admetrà la informació d'entitat subrogada.
-
Es va comentar que La declaració informativa és d'acord amb els treballs de l'OCDE i el contingut de la Directiva.
El Director afegeix que s'utilitzarà la via de preguntes freqüents per a les qüestions de criteri, que es concretaran durant 2017.
Grup de Treball per a l'Anàlisi i Racionalització de Càrregues Fiscals Indirectes
D. Santiago Menéndez exposa que en el marc d'aquest Grup de Treball es va considerar d'interès mutu la creació d'un subgrup de treball per analitzar el desenvolupament de la campanya de presentació de l'impost sobre societats, així com el contingut dels models que es presenten en la mateixa.
Aquest subgrup ha mantingut una reunió durant el segon semestre de 2016, el dia 2 de novembre, i durant la mateixa, l'Agència Tributària va traslladar a les empreses la voluntat, si no es produeixen grans canvis normatius o interpretatius, de reduir els terminis en la propera campanya, en especial el relatiu a la publicació dels models. Aquest compromís s'estén a l'anàlisi dels mateixos per tractar la seva simplificació, encara que es ressalta la importància de la informació rebuda.
Així mateix, se'n va recordar que per part de les empreses membres del grup s'elaborés un document amb els temes susceptibles de millora i suggeriments de simplificació, per a la seva anàlisi en una reunió posterior del subgrup.
Grup de Treball del Projecte de Subministrament Immediat d'Informació (SII)
El Director General de l'Agència Tributària manifesta que aquest Grup de Treball ha celebrat una reunió des de l'última sessió d'aquest Ple, el passat dia 13 de desembre. En la mateixa es va informar que el Butlletí Oficial de l'Estat del dia 6 de desembre de 2016 va publicar el Reial decret 596/2016, de 2 de desembre, per a la modernització, millora i impuls de l'ús de mitjans electrònics en la gestió de l'impost sobre el valor afegit. Així mateix, es va indicar que aquest canvi normatiu ha modificat el sistema de gestió dels llibres registres de l'esmentat impost, per permetre que s'acosti el moment del registre o comptabilització de les factures al de la realització efectiva de l'operació econòmica. Aquesta nova regulació era necessària per poder dur a terme la implantació del SII.
D. Santiago Menéndez afegeix que els representants de les empreses que formen part d'aquest Grup de Treball van manifestar les dificultats, i en alguns casos impossibilitat, de poder estar en condicions de fer arribar la informació a l'Agència Tributària l'1 de juliol de 2017. Es van posar de manifest diversos qüestions d'índole tributària i informàtica que no havien estat aclarides prèviament.
Va prosseguir el Director indicant que, per part de l'Agència Tributària, es va comunicar l'existència d'un nou enllaç en la pàgina web de la mateixa on es recollia un important volum d'informació, tant de qüestions tributàries com d'unes altres d'índole tècnica i informàtica. Així mateix es va oferir tota l'ajuda possible per poder avançar en la implantació en data del nou sistema.
Grup de Treball d'Impostos Especials
Assenyala el Director General que aquest Grup de Treball s'ha reunit en una ocasió durant el segon semestre de 2016. En la mateixa, l'Agència Tributària va informar als assistents de què per a les autoliquidacions del pagament fraccionat de l'Impost sobre el Valor de l'Extracció de Gas, Petroli i Condensats, a presentar el mes d'octubre, es publicaria en la Seu Electrònica un avís sobre la forma de determinar els preus de referència tant per al petroli cru com per als condensats i el gas natural. Tot això motivat per no estar publicada al moment de presentació l'Ordre del Ministre d'Energia amb els preus de referència. Així mateix, també es va comentar l'existència d'una qüestió d'inconstitucionalitat plantejada pel Tribunal Suprem per la possible infracció del principi de capacitat econòmica de l'art.31.1 CE de l'Impost sobre el Valor de la Producció d'Energia Elèctrica i Impostos Nuclears, en sotmetre a tributació “la mateixa capacitat econòmica per la qual els productors d'energia elèctrica abonen l'impost d'activitats econòmiques”. Igualment es donava aquesta circumstància en l'Impost sobre la Producció i Emmagatzematge de Combustible Nuclear Gastat, motivada perquè l'emmagatzematge ja està gravat per unes altres figures tributàries. Es va informar que el plantejament de les mateixes no implicava per si mateixa la suspensió provisional de les actuacions fins que el Tribunal Constitucional resolgui definitivament sobre la qüestió.
Prossegueix D. Santiago Menéndez indicant que en la reunió del Grup de Treball es va comunicar que s'ha habilitat la possibilitat de consulta, amb certificat electrònic, dels Codis d'Activitat i Establiment (CAUS) i Codis d'Identificació de l'Electricitat (CIEs) en vigor, amb la possibilitat d'importació dels fitxers des de la Seu Electrònica. Igualment, es va informar de què l'Agència Tributària està analitzant la proposta de les empreses sobre la possibilitat de donar informació de la concordança entre Codi d'Activitat i Establiment (CAU) i número d'identificació fiscal (NIF), sempre respectant la confidencialitat de les dades fiscals.
Grup de Treball de Relació Cooperativa
El Director General de l'Agència Tributària exposa que aquest Grup de Treball va celebrar una reunió durant aquest semestre, concretament el dia 28 d'octubre, per tal de dur a terme la redacció definitiva del document “Proposta per al reforçament de les bones pràctiques de transparència fiscal empresarial de les empreses adherides al Codi de Bones Pràctiques Tributàries”, que va ser objecte de presentació en l'últim ple i que avui se sotmet a aprovació.
Afegeix el Director General que entre les qüestions finals que van ser objecte de debat, estava la relativa a la seguretat jurídica dels efectes de la presentació de manera primerenca d'informació rellevant per a la gestió de riscos. La conclusió a la que es va arribar en la reunió sobre aquesta qüestió, va ser que l'ordenament jurídic no permet la possibilitat de comunicar a una empresa que no serà objecte de comprovació una vegada presentada la documentació. Així mateix, es va considerar d'interès mutu que, en la mesura del possible, s'enllacés l'anàlisi de riscos amb l'inici de la comprovació, de tal manera que això permeti acostar els procediments de control a la realització de les operacions. Finalment, en el Grup de Treball també es va analitzar el caràcter confidencial de la informació que s'aporti quant a la seva cessió a uns altres estats on estan presents i on les garanties de seguretat jurídica siguin diferents de les existents a Espanya.
A continuació D. Santiago Menéndez obre un torn d'intervencions perquè els representants de les empreses membres del Fòrum puguin realitzar els comentaris que considerin oportuns.
Presa la paraula D.a Carmen Alonso Peña, representant del Banco de Santander i Col·laboradora de la Secretaria Tècnica d'aquest Fòrum en representació de les empreses, per a, en primer lloc, agrair la presència del secretari de l'Estat d'Hisenda, així com la del Director General de l'Agència Tributària i altres assistents en representació de l'AEAT. Seguidament, en relació amb el Reial Decret llei 3/2016, de 2 de desembre, pel qual s'adopten mesures en l'àmbit tributari dirigits a la consolidació de les finances públiques i altres mesures urgents en matèria social, manifesta el malestar existent en les empreses pel procediment que s'ha dut a terme per a l'aprovació del mateix i expressa que hauria estat de molta utilitat establir un període d'informació pública. D.a Carmen Alonso assenyala que el Reial Decret llei, conegut per les empreses el desembre, tindrà fonamentalment un impacte econòmic, a més dels efectes comptables que causa, ja que diverses de les matèries que conté afecten als comptes anuals de 2016 que les empreses ja tenien previst com anaven a tancar. Prossegueix assenyalant que la falta d'estabilitat normativa fa que les grans empreses se seuen amb una certa inseguretat jurídica. Continua la Col·laboradora de la Secretaria Tècnica ressaltant que les grans empreses estan disposades a col·laborar i proposa que en un futur es valorin anticipadament els efectes de les noves normes. També sol·licita que, si és possible, d'aquí per tal de l'exercici, s'estableixi un règim transitori en relació amb les mesures aprovades pel Reial Decret llei.
A continuació, i en relació amb el Projecte SII i el Reial decret 596/2016, de 2 de desembre, per a la modernització, millora i impuls de l'ús de mitjans electrònics en la gestió de l'impost sobre el valor afegit, manifesta que és un projecte que exigeix la realització d'una prova pilot, i afegeix que les empreses tenen dubtes sobre si l'Agència Tributària estarà preparada tècnicament en el termini previst. Prossegueix exposant que l'obligació de subministrar dades des de l'1 de gener de 2017 suposarà una duplicitat amb les dades que s'inclouen en els models de les declaracions informatives i que representarà una sobrecàrrega de treball per a les empreses, al seu judici, innecessària. Per tot això, sol·licita que l'Agència Tributària valori la possibilitat d'una flexibilització en seu entrada en vigor amb algun tipus de pròrroga. També exposa la Sra. Carmen Alonso que en un projecte tan pioner com aquest no s'hauria d'estar pensant en aplicar un règim sancionador.
Prossegueix la representant de les empreses en el Fòrum comentant que en relació amb el Subgrup de Treball “Obligacions formals de l'impost de societats”, reitera el sol·licitat en la primera reunió del mateix en el sentit que s'anticipi la publicació dels models.
Finalment, la Sra. Carmen Alonso indica que en relació amb el Grup de Treball d'Impostos Especials no té res que ressaltar i que quant al Grup de Treball de Relació Cooperativa, només comentar que en la reunió que va tenir lloc el passat dia 28 d'octubre es va consensuar la redacció definitiva del document “Proposta per al reforçament de les bones pràctiques de transparència fiscal empresarial de les empreses adherides al Codi de Bones Pràctiques Tributàries”, en la línia de què les empreses poguessin comptar amb una seguretat jurídica en el marc d'aquesta relació cooperativa.
A continuació el president del Fòrum cedeix la paraula a D. Santiago Menéndez, qui comença la seva intervenció expressant que és voluntat de l'Agència Tributària anticipar tots els possibles els models de l'impost sobre societats del proper exercici. Continua assenyalant que pel que fa a la relació cooperativa, està absolutament d'acord amb la importància de la seguretat jurídica i afegeix que aquesta l'és no només per a les empreses, sinó també per a l'Agència Tributària, que ha d'ajustar l'abast de la seva actuació al marc que estableixi la normativa.
Prossegueix assenyalant que respecte al Reial Decret llei 3/2016, de 2 de desembre, pel qual s'adopten mesures en l'àmbit tributari dirigits a la consolidació de les finances públiques i altres mesures urgents en matèria social, han estat, precisament, la urgència i la necessitat d'aprovar els canvis normatius el que ha impedit comptar amb un període de temps suficient per a intercanvi i contrast d'opinions. No obstant això, D. Santiago Menéndez assenyala que l'Agència Tributària adquireix en aquest moment el compromís d'intentar ser un curs de comunicació entre les empreses i la Direcció General de Tributs, ja que és una cosa que li venen reclamant des de diferents fòrums.
A continuació, respecte al Projecte SII i els dubtes exposats sobre la preparació tècnica de l'Agència Tributària per emprendre-ho en termini, exposa D. Santiago Menéndez que l'Agència Tributària està acostumada a dur a terme projectes de gran envergadura que necessiten el suport de les noves tecnologies. Es tracta d'un projecte global que suposa una nova forma de relació entre el contribuent i l'Agència Tributària molt més mediata. Continua indicant que pel que fa al règim sancionador, com a regla general i extrapolable a la resta de l'actuació administrativa, no ha d'aplicar-se de manera automàtica. A més, en el cas d'un projecte de l'envergadura del SII i la urgència dels terminis, l'Agència Tributària està enfocant la seva actuació cap al suport de les empreses que el necessitin.
En aquell moment, el secretari de l'Estat d'Hisenda, D. José Enrique Fernández de Moya Romero, intervé i després de disculpar-se abandona la sala.
Prossegueix D. Santiago Menéndez assenyalant els avantatges que aporta el SII, com són les següents: possibilita avançar en el temps les devolucions, endarrereix els ingressos del dia 20 al 30, és un mecanisme de control intern per a l'entitat, elimina obligacions de caràcter informatiu, possibilita a l'empresa contrastar en la Seu electrònica la informació dels seus clientes i proveïdors, etc. Assenyala també que, si bé és veritat que el Reial Decret llei ha escurçat els terminis, l'Agència Tributària, dins aquests terminis, està en disposició d'anar arbitrant les solucions que s'estimin convenients per tal d'aconseguir una correcta implantació del projecte.
Prossegueix D. Santiago Menéndez assenyalant que l'Agència Tributària ha estat pionera en la incorporació de les noves tecnologies en la seva gestió i en les seves relacions amb el contribuent i que el SII ve a ser un avenç més en aquest sentit.
4. Resultats dels diferents grups de treball del Fòrum
A continuació presa la paraula D. Rufino de la Rosa Cordón, Director del Departament de Gestió Tributària, aclarint que l'Agència Tributària no ha tingut en compte la implantació del SII com un projecte sancionador, si bé en l'àmbit tributari cal tenir previst un règim de sancions, d'altra banda, gens sever en comparació d'unes altres matèries. Afegeix que aquest nou projecte només s'implantarà amb èxit si compta amb la col·laboració i el treball de totes les parts implicades i mai pel temor al seu règim sancionador. Prossegueix D. Rufino de la Rosa assenyalant que l'Agència Tributària és conscient de les implicacions de l'escurçament dels terminis i agrega que per això s'han obert canals permanents de comunicació i s'ha previst la realització de la prova pilot. Afegeix que el doble règim aplicable el 2017 exigeix que durant el primer semestre es treballi intensament analitzant i estudiant els diferents aspectes del projecte que es poden flexibilitzar per tal d'evitar que s'ocasionin perjudicis en els desenvolupaments interns de les empreses. Continua el Director del Departament de Gestió Tributària informant que en l'última reunió del Grup de Treball es va distribuir la documentació tècnica del projecte i que se'n va recordar l'establiment de punts de contacte amb el Departament de Gestió Tributària i amb el Departament d'Informàtica Tributària que possibilitessin una major agilitat en la comunicació i resolució de dubtes. Acaba D. Rufino de la Rosa oferint als presents la possibilitat de dur a terme reunions puntuals sectorials en cas que s'estimessin convenients.
A continuació D. Santiago Menéndez obre un torn d'intervencions.
Presa la paraula D. Javier Viloria Gutiérrez, Director d'Assessoria Fiscal de Vodafone, qui assenyala que les modificacions introduïdes pel Reial Decret llei tindran un impacte més enllà del tributari en els estats financers i en la situació patrimonial de les companyies i que, igualment, el projecte SII té un gran impacte en l'activitat econòmica. Prossegueix ressaltant que l'envergadura d'aquest projecte suposa, des del punt de vista informàtic, una reenginyeria de processos i arquitectura de sistemes. Afegeix que en la seva entitat estan desbordats amb projectes estratègics que tenen molta importància en el llançament del nou mercat de telecomunicacions i que hauran de renunciar a algun d'ells per poder destinar els recursos a la implantació del SII. Aclareix D. Javier Viloria que el SII li sembla un projecte d'acord amb els temps però que amb la qual cosa no està d'acord és amb l'oportunitat, el temps i la urgència amb què s'està fent. Acaba la seva intervenció sol·licitant que la informació del primer semestre de 2017 es pugui remetre a l'Agència Tributària en el seu format actual i que les empreses no hagin de reelaborar-la.
Intervé D. Rufino de la Rosa per informar que aquesta qüestió ja es va plantejar en el Grup de Treball i se'n va recordar treballar en les validacions. Afegeix que creï convenient estudiar en el Grup de Treball fins a quin punt es pot reduir o flexibilitzar la càrrega de treball generada per l'exigència de la informació del primer semestre.
A continuació presa la paraula D. Santiago Menéndez qui assenyala que l'Agència Tributària és conscient de què les empreses compten amb uns determinats recursos que si destinen a un projecte els obliga a abandonar d'altres que, des del punt de vista empresarial, són considerats estratègics per a l'obtenció de beneficis. Reitera la voluntat de l'Agència per col·laborar amb les empreses.
Seguidament intervé D. Jacinto Esclapés Díaz, Vicesecretari del Consell d'Administració i Director d'Impostos d'AMADEUS IT GROUP SA, i manifesta que les empreses, en general, estan d'acord que el Projecte SII és necessari. No obstant això, assenyala que amb la qual cosa no estan d'acord és amb el factor temps. Prossegueix assenyalant que li produeix un cert grau de frustració el fet que, estant en un Fòrum presidit per la col·laboració i la transparència, fa l'efecte que l'Administració roman insensible a les posicions de les empreses i segueix adoptant decisions d'improvís sense que, a més, hagi garantia de què això deixi de succeir en el futur.
Novament presa la paraula el Director General de l'Agència Tributària per exposar que l'Agència Tributària era coneixedora del Reial decret abans de la seva publicació al BOE . Afegeix que va ser consultada sobre la viabilitat dels terminis recollits en el mateix, al que es va contestar que amb major dificultat i esforç però que l'Agència Tributària tenia capacitat per donar solució al projecte. D'altra banda, i en relació amb el segon punt tractat pel representant d'AMADEUS IT GROUP SA, informa que les qüestions plantejades per les empreses en els diferents fòrums de comunicació per suposat que arriben als òrgans de direcció de l'Administració i que el que passa és que les decisions cal prendre-les tenint en compte també unes altres inquietuds que arriben des d'uns altres col·lectius.
A continuació el Vicepresident del Fòrum pregunta si algú més vol realitzar algun comentari i, no realitzant-se cap, cedeix la paraula a D. Ignacio Huidobro Arreba, Delegat Central de Grans Contribuents, qui explicarà les activitats dutes a terme durant aquest segon semestre pel Grup de Treball de Relació Cooperativa.
Inicia la seva intervenció D. Ignacio Huidobro agraint a les empreses el treball dut a terme durant aquest semestre tendent a l'elaboració del document “Proposta per al reforçament de les bones pràctiques de transparència fiscal empresarial de les empreses adherides al Codi de Bones Pràctiques Tributàries”, que se sotmetrà a l'aprovació d'aquest Ple. Prossegueix comentant que el document conté una sèrie d'orientacions en matèria de transparència fiscal que les empreses assumirien voluntàriament i que, a canvi, s'establiria una relació cooperativa més intensa caracteritzada per una certesa primerenca en matèria fiscal i més seguretat jurídica. A continuació el Delegat Central exposa el contingut de l'informe (dades identificatives, menció a la voluntarietat, presència en paradisos fiscals, etc.), matisant que es tracta d'orientacions generals que les empreses poden adaptar dins la flexibilitat establerta, sempre que la informació que s'aporti sigui suficient i útil. Quant al caràcter de la informació indica que aquest és reservat, com el de qualsevol altra informació tributària. No obstant això, assenyala que quant a intercanvi d'aquella informació amb uns altres països, en l'entorn de la UE i de països compromesos amb les recomanacions
Prossegueix el Delegat Central exposant que quant al tractament de l'informe per part de l'Agència Tributària, en el document s'han establert les següents fases:
-
La primera fase seria la de remissió i recepció de l'informe per la Dependència de Control Tributari i Duaner de la Delegació Central de Grans Contribuents on es realitzaria una primera anàlisi de la informació rebuda i resultat del qual es comunicaria als responsables de l'empresa, al mateix temps que s'establiria, de comú acord, la forma en la que hagi de produir-se l'explicació de l'informe. Quant al termini de remissió de la informació, l'Annex al CBPT preveu que tindrà lloc, preferentment, amb caràcter previ a la presentació de la declaració de l'impost sobre societats. No obstant això, donada la finalitat de l'Informe, no existeix inconvenient perquè es procedeixi a la seva presentació amb posterioritat a la terminació del termini de declaració de l'esmentat impost, fixant-se un període orientatiu que comprèn des de l'endemà a l'aprovació dels comptes anuals fins a tres mesos després a la terminació del termini de presentació de l'autoliquidació de l'impost sobre societats, és a dir, fins al dia 25 d'octubre si l'exercici social coincideix amb l'any natural.
-
La segona fase seria la d'explicació de l'informe, on la informació es podria completar, ampliar, detallar i aclarir. A la finalització d'aquesta fase (quatre o cinc mesos), l'AEAT facilitarà a l'empresa la seva opinió sobre la informació aportada.
-
La tercera fase seria la d'aportació de la documentació suport de la informació continguda en l'Informe, així com documentació addicional o complementària d'aquella, per tal de permetre als òrgans de la Inspecció determinar el perfil de risc de l'empresa, traslladant a la mateixa la seva valoració en relació amb determinats aspectes recollits en l'Informe, el que permetrà a l'entitat conèixer els criteris administratius aplicables sobre aspectes als que es refereixi l'informe. A més, l'empresa podrà obtenir també aquesta valoració mitjançant la realització de les consultes previstes en l'apartat 2.3 del CBPT. Així mateix, quan la Inspecció dels Tributs hagi efectuat la corresponent anàlisi de riscos, determinarà quines actuacions desenvoluparà amb l'objectiu d'oferir la suficient seguretat jurídica sobre això a l'empresa emissora de l'Informe de Transparència.
Continua D. Ignacio Huidobro assenyalant que, quant a la utilitat per a les empreses, la presentació de l'Informe i de la documentació corresponent permetrà la construcció d'una relació cooperativa útil en la mesura en què les empreses, a canvi de transparència, rebran una valoració primerenca per part de la Inspecció sobre determinats aspectes als que es refereix l'Informe, aconseguint amb això també més seguretat jurídica i, per tant, una reducció de la litigiositat.
Per finalitzar, el Delegat Central assenyala que aquest és un nou pas cap al reforçament de la relació cooperativa i que és imprescindible una avaluació contínua sobre el seu funcionament i resultats.
Prossegueix D. Santiago Menéndez obrint un torn d'intervencions i, al no produir-se cap, continua reiterant l'interès de l'Agència Tributària a seguir avançant conjuntament amb les empreses en matèria de relació cooperativa. Assenyala que en aquest àmbit cal actuar amb la deguda cautela i seguretat jurídica, de manera que els avenços que es produeixin puguin afermar-se. Afegeix que en l'àmbit internacional també es considera molt important avançar en aquesta matèria i que l'Agència Tributària està present en tots els fòrums de debat. Per acabar, el Director General reitera als presents la disposició de l'Agència Tributària per recollir i estudiar els suggeriments que les empreses vulguin formular.
A continuació cedeix la paraula a D. a Pilar Jurado Borrego, Directora del Departament de Duanes i Impostos Especials, qui manifesta que en relació amb el Grup de Treball d'Impostos Especials no té res que afegir al ja comentat pel Director General.
Seguidament D. Santiago Menéndez pregunta a les empreses si desitgen fer algun comentari i no produint-se cap, cedeix la paraula a D. Luis Mª Sánchez González, Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària, qui en relació amb el “CbC report” comenta que, d'acord amb l'article 13.1 del Reglament de l'impost sobre Societats, qualsevol entitat resident en territori espanyol que formi part d'un grup obligat a presentar la informació país per país està obligada a comunicar a l'Administració tributària la identificació i el país o territori de residència de l'entitat obligada a elaborar aquesta informació. Per facilitar la gestió, l'AEAT ha publicat en la seva pàgina web a mitjan mes de desembre un formulari de comunicació prèvia, a través del qual una entitat pot presentar aquesta comunicació de forma individual o en representació dels restants entitats del grup que siguin residents, entenent-se amb això complerta l'obligació de comunicació prèvia per totes les entitats que s'incloguin en l'esmentat formulari. Afegeix que el Departament de Gestió Tributària li ha informat que ja s'han presentat al voltant de mil comunicacions. Amb aquest formulari s'ha pretès facilitar el compliment de l'obligació a les empreses al mateix temps que, en homogeneïtzar la informació, permetre que l'Agència Tributària vagi preparant un cens. Comenta també que, al costat del formulari, s'ha publicat una primera llista de “preguntes freqüents”, que serà el format que s'utilitzarà per recollir les instruccions que des d'una perspectiva de flexibilitat siguin considerades d'interès general. Afegeix que es tracta d'un tema complicat, ja que cal unir les Directives comunitàries amb els treballs de l'OCDE, i que caldrà anar veient com s'aplica en uns altres països.
5. Aprovació del document elaborat en el Grup de Treball de Relació Cooperativa “Proposta per al reforçament de les bones pràctiques de transparència fiscal empresarial de les empreses adherides al Codi de Bones Pràctiques Tributàries”
A continuació i en compliment del cinquè punt de l'ordre del dia, el Vicepresident del Fòrum sotmet a l'aprovació del Ple el document elaborat en el Grup de Treball de Relació Cooperativa “Proposta per al reforçament de les bones pràctiques de transparència fiscal empresarial de les empreses adherides al Codi de Bones Pràctiques Tributàries”.
Presa la paraula D. Jacinto Esclapés Díaz, Vicesecretari del Consell d'Administració d'AMADEUS IT GROUP SA, qui pregunta si la presentació de l'Informe de Transparència substitueix a la recomanació recollida en el punt 1.4 del Codi de Bones Pràctiques Tributàries que disposa que “El Consell d'Administració o òrgan equivalent estarà informat de les polítiques fiscals aplicades per la companyia. Abans de formular els comptes anuals i presentar la declaració de l'impost sobre societats, el responsable dels assumptes fiscals de la companyia informarà al Consell, directament o a través de la Comissió d'Auditoria, de les polítiques seguides durant l'exercici.”
El Delegat Central de Grans Contribuents li contesta que el document que se sotmetrà a l'aprovació del Ple és un complement més del Codi de Bones Pràctiques Tributàries. Es tracta de que l'entitat informe sobre la política fiscal aprovada pel Consell d'Administració i a més, de manera voluntària, sobre el catàleg d'operacions sotmeses al mateix en funció de la seva política fiscal i el seu sistema de control intern.
A continuació el document “Proposta per al reforçament de les bones pràctiques de transparència fiscal empresarial de les empreses adherides al Codi de Bones Pràctiques Tributàries” és aprovat per unanimitat del Ple.
6. Propera convocatòria
El Vicepresident assenyala els beneficis de mantenir aquesta cadència semestral i manifesta que la 14a reunió es convocarà durant el proper semestre. Seguidament dona pas a l'últim punt de l'ordre del dia.
7. Altres consideracions, precs i preguntes
D. Santiago Menéndez procedeix a obrir un torn d'intervencions.
Presa la paraula D. Alberto Martín Moreno, Director Fiscal de CEPSA, qui pregunta si els Informes de transparència presentats fins a la data estan responent a les expectatives.
Manifesta D. Ignacio Huidobro que s'han presentat tres informes i que, de moment, només s'ha fet una anàlisi preliminar ja que s'estava esperant a l'aprovació formal del document en aquest Ple.
A continuació D. Santiago Menéndez agraeix a les tres empreses que han presentat l'informe la col·laboració prestada per l'avenç que suposa en transparència i lleialtat mútua.
Seguidament intervé D. a Carmen Alonso per sol·licitar que les convocatòries es realitzin, si és possible, amb un mínim d'antelació. També agraeix el canvi de data de celebració d'aquest Ple ja que la urgència de la seva convocatòria impedia a moltes empreses assistir.
D. Santiago Menéndez contesta que li sembla una sol·licitud molt encertada i amb aquest compromís d'avançar la data de remissió de les convocatòries dona per conclosa la 13a sessió plenària del Fòrum de Grans Empreses i s'acomiada fins a la propera reunió.
EL SECRETARI TÈCNIC
ÁNGEL RODRÍGUEZ RODRÍGUEZ
Vist i plau
EL PRESIDENT DEL FÒRUM
D. JOSÉ ENRIQUE FERNÁNDEZ DE MOYA
Y ROMERO