Acta de la reunió
Fòrum de Grans Empreses
ACTA PLE 2/2015
ACTA DE LA REUNIÓ DEL PLE DEL FÒRUM DE GRANS EMPRESES
CELEBRADA EL 2 DE NOVEMBRE DE 2015
President
President de l'Agència Estatal d'Administració Tributària - secretari de l'Estat d'Hisenda
Miguel Ferre Navarrete
Vicepresident del Fòrum de Grans Empreses
Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
D. Santiago Menéndez Menéndez
Membres en representació de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària
D. Luis María Sánchez González
Director del Departament de Gestió Tributària
D. Rufino de la Rosa Cordón
Directora del Departament de Recaptació
D.a Soledad García López
Delegat Central de Grans Contribuents
D. Ignacio Huidobro Arreba
Directora del Departament de Duanes i Impostos Especials
D.a Pilar Jurado Borrego
Membres en representació de les Grans Empreses
ACERINOX
Secretari General
D. Luis Gimeno Valledor
ACS
Cap del Departament Fiscal Corporatiu
D. José Miguel Moreno Pérez
AMADEUS IT HOLDING
Vicesecretari del Consell d'Administració
D. Jacinto Esclapés Díaz
BANCO SANTANDER
Director General
D. César Ortega Gómez
Assessora Fiscal
D.a Carmen Alonso Peña
BANKIA
Director d'Assessoria Fiscal
D. Javier Mª Tello Bellosillo
BBVA
Departament Fiscal
D. Alberto Marzal Cervantes
LA CAIXA
Director Assessoria Fiscal
D. Manuel Alfonso García Rodríguez
CEPSA
Director Fiscal
D. Alberto Martín Moreno
COFARES
Assessor Consell Rector
D. Luis Valdeolmos González
EL CORTE INGLÉS
Adjunta a la Gerència
D.a Pilar Fernández Medina
ENDESA
Responsable d'Assumptes Fiscals
D.a María Muñoz Viejo
FCC
Director de l'Àrea Fiscal
D. Daniel Gómez-Olano González
GAS NATURAL FENOSA
Director de Fiscalitat
D. Jaume Menéndez Fernández
GENERALI ESPAÑA
Conseller Delegat
D. Felix Bonet Sánchez
IBERDROLA
Departament Assessoria Fiscal
D. José Luis Jiménez Martínez
IBERIA
Subdirector de Fiscal i Consolidació
D. José Luis Álvarez Ánderson
INDITEX
Director del Departament Fiscal
D. Andrés Sánchez Iglesias
MAPFRE
Director d'Assessoria Fiscal
D. Antonio Lafuente González de Suso
MERCADONA
Gerent Fiscal d'IVA
D. Francisco Muñoz Puig
NORFIN HOLDER
Director Fiscal
D. José Antonio Gibello Saiz
RENAULT ESPAÑA
Director Assumptes Fiscals i Duaners
D. Felix Ruiz Madarro
REPSOL
Directora d'Impostos Indirectes i Duaners
D.a Isabel Martínez Gil
SEAT
Director d'Impostos
D. Francisco Javier Baulenas Setó
SIEMENS
Directora d'Impostos
D.a Ana Mª Moreda Galante
TELEFÓNICA
Director Fiscal
D. Ángel Martín Gómez
VODAFONE
Director d'Assessoria Fiscal
D. Javier Viloria Gutiérrez
Secretaria Tècnica del Fòrum de Grans Empreses
Secretaria Tècnica
D. Ángel Rodríguez Rodríguez
Madrid, 2 de novembre de 2015, se celebra l'onzena sessió plenària del Fòrum de Grans Empreses, assistint les persones ressenyades, i d'acord amb el següent
ORDRE DEL DIA
-
Obertura de la sessió
-
Aprovació de l'acta de la reunió celebrada el dia 24 de juny de 2015
-
Fòrum de Grans Empreses: situació actual
-
Resultats dels grups de treball
-
Conclusions del grup de treball de Relació Cooperativa
-
Propera convocatòria
-
Altres consideracions, precs i preguntes
1. Obertura de la sessió
Obre la sessió el secretari de l'Estat d'Hisenda i president de l'Agència Estatal d'Administració Tributària, D. Miguel Ferre Navarrete, que dona la benvinguda als assistents i els agraeix la seva presència i, especialment, a D.a Carmen Alonso Peña, nova Col·laboradora de la Secretaria Tècnica del Fòrum, oferint-li tot el suport dels presents. Així mateix, agraeix el seu treball i esforç a D. Ángel Martín Gómez, qui, des de l'octubre de 2011, venia desenvolupant les funcions.
2. Aprovació de l'acta de la reunió celebrada el dia 24 de juny de 2015
El president cedeix la paraula al titular de la Secretaria Tècnica del Fòrum, D. Ángel Rodríguez Rodríguez, que assenyala que l'acta de la 10a sessió del Ple del Fòrum es va remetre als integrants del mateix i afegeix que no havent-se rebuda observacions i, si no les hagués en aquest moment, quedaria definitivament aprovada. Al no realitzar-se cap observació pels presents, declara aprovada definitivament l'acta de la sessió plenària del dia 24 de juny de 2015.
3. Fòrum de Grans Empreses: Situació actual
El president cedeix la paraula al Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària, D. Santiago Menéndez Menéndez, qui exposa breument els treballs realitzats en els diferents Grups de Treball durant el segon semestre de 2015.
Grup de Treball del Projecte SII (Subministrament Immediat d'Informació)
El Director de l'Agència assenyala que el Grup de Treball s'ha reunit en una ocasió durant el segon semestre de 2015 i que els temes tractats es van centrar en delimitar la informació a remetre en casos especials, que poguessin exigir un tractament singular. En concret, s'han analitzada situacions relatives al tractament de les factures rectificatives, qüestions específiques del règim especial de les agències de viatges i dels descomptes a clients sense vinculació amb una operació concreta, operacions amb inversió del subjecte passiu, data d'inici del còmput del termini de remissió de la informació respecte a les factures rebudes i les expedides per tercers i, en el cas de les exportacions, s'ha determinat que la factura de venda s'identifiqui amb una clau d'operació d'exportació.
Grup de Treball d'Anàlisi de la normativa tributària i Reducció de la Conflictivitat
El Director indica les qüestions més rellevants que han estat analitzades al si d'aquest Grup de Treball, que ha mantingut una reunió durant aquest semestre:
-
Deduïbilitat de les pèrdues per deteriorament de l'immobilitzat material amortitzable.
-
Qüestions relatives a la documentació sobre entitats i operacions vinculades.
-
No deduïbilitat de despeses generades per entrega d'accions de la societat matriu a treballadors de la filial.
-
Valoració de la renda en espècie derivada de l'ús de vehicles automòbils.
-
Qüestions procedimentals relacionades amb la doctrina dels actes propis.
Grup de Treball d'Impostos Especials
Assenyala el Director que aquest Grup de Treball s'ha reunit en una ocasió durant el segon semestre de 2015, essent les qüestions debatudes les següents:
-
Obligacions formals de les refineries: s'ha proposat la possibilitat que la gestió dels llibres registre s'hagi d'efectuar a través de la Seu electrònica de l'AEAT.
-
Exempció en l'Impost sobre l'Electricitat per a l'energia elèctrica destinada a la producció, distribució i transport d'electricitat: s'ha informat sobre la modificació de l'article 94.7 de la Llei d'Impostos Especials en el Projecte de llei de pressupostos generals de l’Estat per a l'any 2016.
-
Tractament fiscal en l'Impost sobre l'Electricitat de l'autoconsum, dins el marc del Reial decret 900/2015, de 9 d'octubre, pel qual es regulen les condicions administratives, tècniques i econòmiques de les modalitats de subministraments d'energia elèctrica amb autoconsum i de producció amb autoconsum.
Grup de Treball de Relació Cooperativa
El Director posa de manifest els avenços aconseguits per a ambdues parts en aquesta matèria. Exposa que el Grup de Treball s'ha reunit en una ocasió, però que s'han mantingut diversos contactes per tal de consensuar el document que se sotmetrà a l'aprovació d'aquest Ple. Exposa que l'objectiu d'aquest document és avançar en el compliment cooperatiu a partir de les directrius que recull el Codi de Bones Pràctiques Tributàries. A aquest efecte, s'han fixat una sèrie de conductes de compliment del mateix i s'ha establert un mecanisme de seguiment i valoració d'aquestes conductes, així com les mesures a adoptar en cas d'observança / inobservança de les recomanacions del Codi. Igualment, s'han reforçat les bones pràctiques de transparència fiscal i les tasques relatives a la difusió i publicació dels compromisos adquirits entre les empreses i l'Agència Tributària.
El president del Fòrum pren la paraula i manifesta el seu total acord amb la valoració de la situació realitzada pel Director General. Seguidament obre un torn de paraula i, no havent intervencions, el president va donant pas als diferents ponents que dedicaran les seves intervencions a exposar les conclusions dels diferents Grups de Treball.
4. Resultats dels grups de treball
Grup de Treball del Projecte SII (Subministrament Immediat d'Informació)
D. Rufino de la Rosa Cordón, Director del Departament de Gestió Tributària, assenyala que una part fonamental del treball del Grup ha estat analitzar les incidències relatives al subministrament de la informació de les factures rectificatives per tal d'aconseguir que “encaixin” en els processos informàtics de les empreses, amb subjecció al Reglament de facturació.
Pel que fa a la prova pilot del projecte que començarà el 2016, el Director del Departament de Gestió Tributària assenyala que el Departament d'Informàtica Tributària ha desenvolupat un entorn de proves perquè les empreses puguin analitzar si els seus desenvolupaments informàtics estan funcionant correctament. A més, atenent la petició realitzada per diverses empreses en el sentit que aquelles que ja haguessin desenvolupat suficientment els seus sistemes informàtics no haguessin d'esperar a l'1 de gener de 2017 per iniciar el subministrament d'informació, D. Rufino comenta que s'espera que a finals d'any, no amb caràcter obligatori, les empreses que així el desitgin puguin començar a subministrar la informació.
Respecte de les exportacions, assenyala el Director que en el Projecte de Reial decret per a la modernització, millora i impuls de l'ús de mitjans electrònics en la gestió de l'impost sobre el valor afegit, que es va sotmetre a informació pública el passat 31 de juliol i que actualment està pendent de l'informe del Consell d'Estat, es recull que la informació a subministrar seran les dades de la factura i no els del DUA.
També manifesta D. Rufino que està pendent d'ultimar-se un document amb les validacions dels registres de facturació sol·licitada per les empreses de programa, amb les que l'Agència Tributària ha mantingut una reunió.
Finalment, D. Rufino manifesta que, atès que per part de les empreses s'ha assenyalat que un dels elements del Projecte SII que introdueix majors dificultats és l'eliminació de l'assentament resum en els tiquets simplificats, per part de l'Agència Tributària s'ha decidit establir una flexibilització inicial, de manera que es faciliti a les empreses emprendre el projecte.
Grup de Treball d'Anàlisi de la normativa tributària i Reducció de la Conflictivitat
D. Luis María Sánchez González, Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària, comenta en primer lloc que el Grup de Treball s'ha reunit en una ocasió en aquest segon semestre, amb una àmplia participació tant per part de les empreses com de l'Administració Tributària. Afegeix que en l'última reunió de Ple d'aquest Fòrum es va sol·licitar a les empreses que remetessin a l'Agència Tributària un document amb les qüestions que consideressin d'interès analitzar en el Grup de Treball. En aquest sentit, en la reunió es va debatre sobre qüestions molt variades. En concret, es va tractar el tema de la deduïbilitat de les pèrdues per deteriorament en l'amortització de l'immobilitzat material i es va plantejar la possibilitat de realitzar una consulta a la Direcció General de Tributs.
La següent qüestió objecte d'estudi del Grup de Treball va ser el contingut final del CbC Report, incorporado ya a nuestra normativa mediante la Ley 27/2014, del Impuesto sobre Sociedades, y desarrollado por su Reglamento, y que está recogido como uno de los resultados más importantes de la acción 13 de BEPS. Indica que les empreses van insistir en la confecció per part de l'Administració d'una ordre ministerial on es concretessin tant el contingut de l'intercanvi d'informació com els procediments.
En aquest tema, el Director del Departament d'Inspecció assenyala que és probable que l'Ordre surti durant 2016, una vegada que es vagi tenint informació sobre l'evolució de l'actuació en aquesta matèria de les diferents jurisdiccions. A més, indica també que en la reunió del Grup es va posar de manifest la conveniència de què l'ordre ministerial serveixi per clarificar els conceptes recollits en l'articulat del Reglament i que requereixen un major desenvolupament. A aquest efecte se'n va recordar que les empreses elaborarien un document que recollís les qüestions que consideressin més dubtoses o necessària la seva clarificació.
Continua el Director del Departament d'Inspecció assenyalant que també es van tractar en la reunió qüestions més concretes:
-
En relació amb la no deduïbilitat en determinats supòsits de les despeses generades per entrega d'accions de la societat matriu a treballadors de la filial, el Delegat Central de Grans Contribuents va manifestar que aquesta regularització no s'havia produït amb caràcter general i només s'havia dut a terme en situacions molt concretes i no habituals, en les que s'havia detectat fonamentalment la falta d'un suport o suport documental adequat.
-
En relació amb la valoració de la renda en espècie derivada de l'ús de vehicles automòbils per a fins privats, es va assenyalar que existeix una presumpció, recollida en la Llei de l'IVA, d'afectació a l'activitat empresarial o professional del 50%, i que de moment no està prevista cap modificació normativa. A més es va recordar que hi ha la possibilitat de què l'Agència Tributària, amb prèvia solicitud, dicteu un acord previ de valoració respecte de les retribucions en espècie.
-
Respecte de les modificacions introduïdes en la Llei general tributària, fonamentalment en els articles 66 bis i 115, es van realitzar els següents aclariments: la doctrina d'actes propis vincula a l'Administració, sempre que no s'estigui vulnerant el principi de legalitat. L'Administració intenta respectar sempre el precedent administratiu, no modificant qualificacions realitzades anteriorment, llevat que no hagin estat correctes per existir circumstàncies desconegudes en el moment previ, cas en què es motivarien adequadament les propostes de liquidació. Qüestió diferent és la possibilitat de la comprovació de fets generats en exercicis prescrits però que tenen incidència en exercicis no prescrits, on la tasca de l'Administració consisteix en analitzar en el moment actual les conseqüències d'una operació realitzada en el passat, respecte de la qual no es va produir qualificació. Es va proposar elaborar un document que clarifiqués el tema de la doctrina dels actes propis, recollint les observacions de les empreses.
Grup de Treball d'Impostos Especials
D. a Pilar Jurado Borrego, Directora del Departament de Duanes i Impostos Especials, exposa que en aquest segon semestre el Grup s'ha reunit en una ocasió i els assumptes tractats van ser els següents:
-
En relació amb el sector dels hidrocarburs es van analitzar, per a la seva millora i actualització, les obligacions formals de les refineries i, compartint la mateixa filosofia del projecte SII, es va proposar començar a treballar per l'estudi d'un procediment que permetés substituir el sistema actual de comunicació per un sistema normalitzat a través de la Seu electrònica de l'Agència Tributària.
-
Respecte al sector elèctric es va informar de l'última modificació de l'Impost sobre l'Electricitat que va entrar en vigor el passat 1 de gener de 2015 i que suposa que aquest impost recaigui sobre el consum. Els dubtes que es van plantejar van quedar resoltes sobre la base de la interpretació de la Direcció General de Tributs de l'article 94.7 de la Llei d'Impostos Especials, pel que fa a l'exempció en l'Impost sobre l'Electricitat per a l'energia elèctrica destinada a la producció, distribució i transport d'electricitat, en el sentit que la mateixa va dirigida a les empreses que tenen generació pròpia i no a les que estiguin comprant electricitat a unes altres. D'altra banda, també es va intentar la interrelació entre la regulació que de l'autoconsum es fa en el Reial decret 900/2015, de 9 d'octubre, i l'aplicació de l'exempció, per a la qual cosa novament cal remetre's a l'article 94. Finalment, també es van plantejar per part de les empreses dubtes de caràcter gestor i censal perquè el Grup les estudiï.
A continuació el president obre un torn d'intervencions perquè els representants de les empreses membres del Fòrum puguin realitzar els comentaris que considerin oportuns i no realitzant-se cap, dona pas al punt següent de l'ordre del dia i cedeix la paraula a D. Ignacio Huidobro Arreba, Delegat Central de Grans Contribuents.
5. Conclusions del grup de treball de Relació Cooperativa
Comença D. Ignacio Huidobro fent un breu apunt sobre la gestació del document de “Conclusions del grup de treball de Relació Cooperativa ”: el juny de 2014 l'Agència Tributària va presentar al Grup un document amb 34 propostes encaminades a analitzar el grau de compliment del Codi de Bones Pràctiques, les conseqüències de l'observança o inobservança del Codi i a reforçar les majors exigències de transparència d'informació i bona governança fiscal. Des de llavors, el Grup de Treball ha tingut cinc reunions i va tenir ocasió de presentar el document en l'anterior sessió del ple del Fòrum per al seu comentari. Després, novament el document va ser remès al Grup de Treball per a observacions, produint-se un acord sobre el mateix a finals del mes d'octubre.
El punt de partida per a l'elaboració del document era que el Codi de Bones Pràctiques Tributàries ha estat un instrument eficaç de millora en la relació entre l'Agència Tributària i les empreses. No obstant això, s'apreciava la necessitat d'abordar, de manera voluntària, accions dirigides a produir avenços en la seva implantació i desenvolupament, en línia amb les mateixes claus adoptades en uns altres codis de conducta i, en concret, en el Codi de Bones Pràctiques de les Societats Cotitzades.
Continua el Delegat Central explicant que les conclusions del Grup de Treball tenen tres línies de treball: la primera, el seguiment i valoració de les conductes de compliment del Codi, on s'ha determinat un catàleg de conductes de l'Agència Tributària i de les empreses, així com unes pràctiques de seguiment i avaluació permanent durant el desenvolupament i a la finalització dels procediments i, també, el tractament dels supòsits d'observança i inobservança del Codi dins el procediment d'inspecció, per ser aquest el més significatiu i el de major durada. En una segona línia es produeix un reforçament de les bones pràctiques de transparència fiscal empresarial, i la tercera línia de treball consisteix en una sèrie compromisos de reforçament del Codi.
D. Ignacio Huidobro assenyala que, quant al catàleg de conductes de compliment del Codi per part de les empreses, cal destacar que: l'estratègia fiscal de l'entitat estigui aprovada pel Consell d'Administració i sigui coneguda per tots els directius de la mateixa; que existeixi una política de gestió de riscos i tingui en compte mesures per mitigar-los; que l'empresa no hagi utilitzat estructures de caràcter opac o que utilitzi sistemes d'informació i control intern dels riscos fiscals, integrats en els sistemes generals de control intern de la mateixa. A més, una altra conducta rellevant és que a l'inici dels procediments l'empresa ofereixi informació del seu negoci i del seu comportament fiscal.
Manifesta que, quant al catàleg de conductes de l'Agència Tributària, cal destacar les següents: l'establiment d'un canal de comunicació per exhibir els criteris administratius i jurisprudencials utilitzats, que l'Agència Tributària en les seves actuacions procurarà tenir en compte aquests criteris en els termes previstos en l'apartat 2.1. del Codi de Bones Pràctiques Tributàries; informarà les empreses com més aviat millor els fets susceptibles de regularització, facilitant amb això l'adequada discussió de les mateixes durant les actuacions inspectores i establint en cada cas la fórmula de comunicació amb l'empresa més adequada per assegurar aquesta circumstància.
Així mateix, el document recull unes pràctiques de seguiment i avaluació. En primer lloc, hi ha la possibilitat de sol·licitar l'avaluació del compliment del Codi durant el procediment i a la finalització del mateix. En l'avaluació hauran de participar, amb caràcter general, el responsable fiscal de l'empresa, el Cap de la Dependència de Control Tributari i Duaner o el Cap de la Dependència d'Inspecció afectada i, si escau, l'Inspector En cap corresponent i el Cap de l'Equip o Unitat que hagi estat actuant. Quant al tractament dels supòsits d'observança / inobservança, es recull en el document que l'AEAT i les empreses podran acordar deixar constància de la valoració del compliment del Codi en l'àmbit dels procediments d'aplicació dels tributs. En cas d'inobservança del Codi en el procediment inspector, es durà a terme una anàlisi en l'àmbit de la DCGC o de la Delegació especial, amb la participació del Cap de la Dependència de Control Tributari i Duaner o de la Dependència d'Inspecció afectada, així com del Delegat Central o Especial i el representant de l'empresa i, si persistís la inobservança, hi ha la possibilitat de què el Director General de l'Agència Tributària informe al Consell d'Administració d'aquesta circumstància.
De la mateixa manera, en cas d'inobservança per part de l'AEAT, l'empresa podrà sol·licitar al Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària que s'adoptin les mesures pertinents per procurar que s'esmenin els seus efectes. Així mateix, el document estableix que l'Agència Tributària i les empreses informaran, com a mínim un cop l'any, a la Comissió de Seguiment del CBPT dels casos i de la tipologia de conductes que podrien ser considerats com inobservances de les recomanacions del Codi.
Quant al reforçament de les bones pràctiques de transparència fiscal empresarial, manifesta el Delegat Central que es tracta de propiciar un aviat coneixement i avaluació mútua de la política fiscal i de gestió de riscos fiscals per part de les empreses, anticipant l'anàlisi del seu comportament. L'objectiu és que l'empresa ofereixi informació, preferentment amb anterioritat a la finalització del termini reglamentari de presentació de les declaracions en la mesura en què estigui disponible, sobre els següents aspectes: presència en paradisos fiscals i la seva explicació; esquemes de tributació internacional del grup fent referència al finançament, als intangibles i als management fees, así como al grado de congruencia con los principios de las acciones BEPS de la OCDE; cambios significativos en las estructuras holding y subholding; explicació de les operacions societàries més significatives; política fiscal del grup aprovat pels òrgans de govern; catàleg d'operacions a sotmetre al Consell d'Administració; menció del compliment fiscal en l'Informe de Gestió o Informe integrat de l'entitat; etc. A més, cada empresa i l'AEAT, de mutu acord, establiran el contingut i la forma de subministrar aquesta informació.
Finalment, el Delegat Central assenyala que l'última part del document de conclusions recull altres compromisos de reforç del compliment del Codi, entre els quals destaca: difusió per part de l'Agència Tributària dels criteris generals aplicats en els procediments de control; establiment d'un format estandarditzat per a l'aportació de documentació; adopció per l'AEAT d'accions periòdiques de comunicació interna per difondre els compromisos del Codi; organització de trobades periòdics amb les empreses i inclusió en la Memòria Anual d'Activitats de l'Agència tributària d'un apartat dedicat a les accions dutes a terme en matèria de relació cooperativa.
El president del Fòrum pren la paraula i destaca la importància del document, que espera que marqui la relació futura entre les empreses i l'Agència Tributària i reforceu el paper de la Comissió de Seguiment del CBPT. Comenta també que el document compta amb la conformitat d'aquest Fòrum i que es publicarà en la pàgina web de l'Agència Tributària. Seguidament, obre un torn d'intervencions perquè els representants de les empreses puguin realitzar els comentaris que considerin oportuns.
Intervé en primer lloc D. Jaume Menéndez Fernández, Director de Fiscalitat de Gas Natural, i exposa que espera que els treballs del Grup tinguin continuïtat i que un dels punts en els que cal treballar és en el de la seguretat jurídica des de l'inici d'una operació, sense haver d'esperar a una resolució de la Direcció General de Tributs, atès que els temps d'una empresa i els de l'Administració Tributària no són els mateixos.
D. Miguel Ferre manifesta que està d'acord, i comenta el cas de Repsol com exemple de relació cooperativa. Repsol, amb antelació a una determinada estructuració d'operacions, va plantejar a la Delegació Central de Grans Contribuents el model de negoci a fi que els actuaris entenguessin la solució fiscal que havien adoptat. Afegeix el president que aquest és l'enfocament, el control preventiu en lloc del control a posteriori.
A continuació demana la paraula D.a Carmen Alonso Peña, Assessora Fiscal del Banco de Santander i col·laboradora de la Secretaria Tècnica, qui, després d'agrair les paraules del president i dels membres del Fòrum, proposa que per part de les empreses cal fer arribar aquests principis i aquest catàleg de conductes a totes les àrees afectades, que no és només la fiscal, i, per part de l'Agència Tributària, sol·licita major celeritat i que les conclusions es transmetin a tots els nivells de l'Administració.
En relació amb el Grup de Treball d'Impostos Especials D.a Carmen Alonso va manifestar que de la reunió a la que va assistir el mes d'octubre passat li va semblar molt eficient la mecànica de treball i el clima establert entre els membres del mateix. Així mateix, respecte al Grup de Treball d'Anàlisi de la normativa tributària i Reducció de la conflictivitat, apunta que està d'acord amb el Director General en què s'ha produït un avenç molt positiu. Continua confirmant la seva voluntat a confeccionar i coordinar els documents als que s'han compromès les empreses en les reunions dels diferents Grups de Treball.
Presa la paraula D. Miguel Ferre per agrair a Carmen Alonso la seva incorporació com a col·laboradora de la Secretaria Tècnica del Fòrum. També expressa la ferma voluntat de l'Administració de què les idees recollides en el document de conclusions siguin conegudes i incorporades en totes les seves actuacions, encara que en tractar-se d'un canvi cultural porta un temps la seva translació.
A continuació demana la paraula D. Jacinto Esclapés Díaz, Vicesecretari del Consell d'Administració d'Amadeus It Holding, i pregunta si l'Administració té capacitat per acordar amb cadascuna de les empreses adherides al Codi de Bones Pràctiques Tributàries el tipus de procediment per al subministrament d'informació i en quin exercici s'emportarà a la pràctica.
Presa la paraula D. Ignacio Huidobro Arreba i manifesta que l'Agència Tributària està en condicions d'acordar el procediment d'intercanvi d'informació abans de la presentació de l'impost de societats, que serà el juliol de 2016, amb aquelles empreses que, voluntàriament, així el decideixin.
Seguidament demana la paraula D. Luis Gimeno Valledor, secretari General d'Acerinox, qui expressa que la posada en marxa del contingut del document de conclusions li sembla una mica desitjable i que, a més, es pugui fer com més aviat millor per tal d'incloure'l en el proper informe anual de govern corporatiu.
Presa la paraula el Delegat Central i manifesta que en la lletra “H” de l'informe anual corporatiu es recull expressament l'adhesió al Codi de Bones Pràctiques i pot enriquir-se amb quant l'empresa vulgui manifestar respecte del seu comportament en aquesta matèria.
A continuació demana la paraula D. Daniel Gómez-Olano, Director de l'Àrea Fiscal de FCC, i després de valorar positivament el document de Conclusions del Grup de Treball de Relació Cooperativa, manifesta que no acaba de veure concretat expressament en aquest document la manera com l'Administració tributària procuraria garantir una major i efectiva seguretat jurídica als contribuents, en justa reciprocitat a l'exercici de transparència tributària i bona fe d'aquests. Considera que aquesta formalització expressa dels beneficis del model de relació cooperativa permetria explicar millor els seus beneficis als respectius Consells d'Administració de les empreses. Així mateix, destaca la importància de poder comptar en les relacions amb l'Agència Tributària amb un interlocutor que realment conegui l'empresa i faci de mediador en determinades situacions, en línia amb el previst per alguns models de relació cooperativa adoptats per països del nostre entorn.
D. Miguel Ferre manifesta que aquest és un tema de subscripció voluntària però, que més enllà del valor reputacional, permet tenir una visió anticipada dels possibles riscos i, amb això, reduir la conflictivitat, qüestió que li sembla un bon argument que exposar davant els Consells d'Administració. Manifesta que la relació cooperativa es basa en la bona fe i és fàcilment entenedor que l'Agència Tributària no destinarà els escassos recursos amb els que compte a tornar a analitzar actuacions estudiades prèviament.
Pel que fa al cas D. Ignacio Huidobro exposa que ell sí que veu un benefici clar en la relació cooperativa, de la qual clau resideix en el fet de tenir la possibilitat d'analitzar conjuntament amb l'empresa, de manera preventiva, el comportament fiscal de la mateixa, la qual cosa tindrà conseqüències en la planificació i, per suposat, no implica que existeixi sempre acord.
A continuació presa la paraula el Director General de l'AEAT i comenta que creï que s'ha avançat força establint mecanismes que milloren la relació cooperativa. No obstant això, afegeix, és necessari seguir avançant en aquesta matèria i que les empreses adquireixin confiança en l'actuació de l'Administració. Per això és necessari que l'Administració estableixi criteris clars i els coordini, que aportin a les empreses seguretat no només jurídica, sinó també des del punt de vista del funcionament de la pròpia organització. Finalment assenyala que l'Administració té la voluntat inequívoca d'avançar en aquesta matèria.
Demana la paraula D. Alberto Martín Moreno, Director Fiscal de CEPSA, qui manifesta que valora molt positivament el document de conclusions però que troba a faltar una major concreció de les regles en cas d'incompliment i, en relació amb el tema de la seguretat jurídica, assenyala que hauria estat una bona ocasió per garantir un cert accés per part de les empreses a la Direcció General de Tributs. L'experiència de CEPSA és que la Inspecció té els seus criteris i, en paral·lel, la Direcció General de Tributs té d'altres diferents.
Pel que fa al cas el Delegat Central assenyala que l'apartat A.2.1) del document, on es recull el catàleg de conductes de compliment per part de l'AEAT en l'àmbit de procediment general, diu textualment que “L'AEAT en les seves actuacions ha procurat que es tinguessin en compte els precedents administratius i ha aplicat els criteris administratius i jurisprudencials en les seves actuacions, en els termes de l'Apartat 2.1 del Codi”, i que en aquest apartat del Codi s'estableix que l'Agència Tributària està obligada en cas de dubte i en absència de doctrina a sol·licitar informe a la Direcció General de Tributs.
Intervé el president i indica que l'accés a l'òrgan que segons la llei té la facultat d'interpretar la norma està incorporat en el document i que no li veu sentit a què sigui un interlocutor quan del que es parla és de la part aplicable del sistema tributari.
A continuació demana la paraula D. Ángel Martín Gómez, Director Fiscal de Telefónica, qui manifesta que el document de conclusions ha tingut un procés d'elaboració molt viu i amb moltes discussions. També comenta que constitueix un instrument en matèria de transparència i reputació que obre una nova etapa en el Fòrum de Grans Empreses i suposa un rellançament del paper de la Comissió de Seguiment del Codi de Bones Pràctiques Tributàries.
Així mateix, D. Ángel Martín exposa que un punt crític, al seu parer, com ja s'ha fet constar en reunions anteriors d'aquest ple, és la dada del 5% de tributació de la gran empresa que sempre és molt comentat en diversos mitjans de comunicació. Sol·licita que des d'aquest Fòrum es treballi, fins i tot creant un grup de treball per això, en l'aclariment d'aquesta dada, de manera que l'Agència Tributària el presenti sense que es puguin realitzar interpretacions injustes.
Pel que fa al cas el president manifest que l'Agència Tributària reflecteix aquesta dada amb la seva corresponent explicació i que es ve calculant de la mateixa manera des de fa una sèrie d'anys, per la qual cosa si es variés la forma de calcular-ho també caldria explicar-ho. Afegeix que en la seva opinió és tasca de l'empresa aclarir que la contribució fiscal no s'esgota en l'impost sobre societats. Precisament una empresa que s'ha adherit al Codi de Bones Pràctiques Tributàries i que subministra a l'Agència Tributària la informació sobre les operacions que realitza, també pot informar sobre uns altres aspectes, com per exemple, que paga impostos en uns altres països i segurament amb tipus nominals superiors al d'Espanya.
6. Propera convocatòria
El president assenyala els beneficis de mantenir aquesta cadència semestral que s'ha anat recuperant en les reunions del Ple. Seguidament, obre un torn d'intervencions i, no produint-se cap, manifesta que la 12a reunió del Ple es convocarà durant el proper semestre.
7. Altres consideracions, precs i preguntes
El president indica, que sens perjudici d'algunes qüestions que addicionalment es puguin plantejar en aquest moment, ja han estat debatudes en el cinquè punt de l'ordre del dia les qüestions fonamentals.
Al no realitzar-se cap observació pels assistents, el president després de donar les gràcies a tots, dona per conclosa la 11a sessió plenària del Fòrum de Grans Empreses i s'acomiada fins a la propera reunió.
EL SECRETARI TÈCNIC
ÁNGEL RODRÍGUEZ RODRÍGUEZ
Vist i plau
EL PRESIDENT DEL FÒRUM
MIGUEL FERRE NAVARRETE