Acta de la reunió

Fòrum de Grans Empreses
ACTA PLE 1/2022

ACTA DE LA REUNIÓ DEL PLE DEL FÒRUM DE GRANS EMPRESES
CELEBRADA EL 21 DE JUNY DE 2022
President del Fòrum de Grans Empreses
President de l'Agència Estatal d'Administració Tributària - secretari de l'Estat d'Hisenda
D. Jesús Gascón Catalán
Vicepresidenta del Fòrum de Grans Empreses
Directora General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
D.a Soledad Fernández Doctor
Membres en representació de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
Directora del Departament de Gestió Tributària
D.a Rosa María Prieto del Rei
Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària
D. Javier Hurtado Puerta
Director del Departament de Recaptació
D. Guillermo Barros Gallego
Directora del Departament de Duanes i Impostos Especials
D.a Mª Pilar Jurado Borrego
Delegat Central de Grans Contribuents
D. Manuel Trillo Álvarez
Cap de l'Àrea de Suport Processal - Departament d'Inspecció Financera i Tributària
D. Marcos Álvarez Suso
Membres en representació de les Grans Empreses
ACERINOX
Secretari General
D. Luis Gimeno Valledor
ACS
Director d'Assessoria Fiscal
D. Alfonso Moreno García
AMADEUS IT GROUP SA
Secretari del Consell d’Administració
D. Jacinto Esclapés Díaz
BANC SABADELL
Subdirector General Assessoria Fiscal i Laboral
D. Carlos Augusto Lázaro Rico
BANCO SANTANDER
Group Executive Vice President
D.a Carmen Alonso Peña
BBVA
Tax Discipline Leader
D. Manuel Díaz Corral
LA CAIXA
Director Assessoria Fiscal
D. Manuel Alfonso García Rodríguez
CEPSA
Director Fiscal
D. Alberto Martín Moreno
COFARES
Assessor Consell Rector
D. Luis Valdeolmos González
EL CORTE INGLÉS
Director del Departament Fiscal
D. Luis María Sánchez González
ENDESA
Responsable d'Assumptes Fiscals
D.a María Muñoz Viejo
FCC
Director de l'Àrea Fiscal
D. Daniel Gómez-Olano González
GENERALI
Director de l'Àrea de Comptabilitat
D. Martí Jo Ruiz
IBERDROLA
Directora Global de Fiscalitat
D.a Begoña García-Rozado González
MAPFRE
Director d'Assessoria Fiscal
D. Antonio Lafuente González de Suso
MERCADONA
Director Fiscal
D. Rafael Hilario López Villanueva
MICHELIN
Responsable Fiscal
D.a Rosa María Peña García
RENAULT
Director Assumptes Fiscals i Duanes
D. Felix Ruiz Madarro
REPSOL
Director General Econòmic i Fiscal
Luis López-Tello i Díaz Aguado
SEAT
Director d'Impostos
D. Francisco Javier Baulenas Setó
SIEMENS
Directora d'Impostos
D.a Ana María Moreda Galante
TELEFÓNICA
Directora Fiscal Corporació
D.a Isabel Flores Santamaría
VODAFONE
Assessoria Fiscal
D.a Gema de Fruits Rodríguez
Secretaria Tècnica del Fòrum de Grans Empreses
Secretari Tècnic
D. Ignacio Fraisero Aranguren
El dia 21 de juny de 2022 se celebra la vigesimocuarta sessió plenària del Fòrum de Grans Empreses, assistint les persones ressenyades, i d'acord amb el següent
ORDRE DEL DIA
- Obertura de la sessió.
- Aprovació de l'acta de la reunió celebrada el dia 16 de novembre de 2021.
- Planificació i rendició de comptes de l'Agència Tributària.
- Resum dels diferents grups de treball del Fòrum.
- Projectes per a la Presidència Europea 2023.
- Propera convocatòria.
- Altres consideracions, precs i preguntes.
1. Obertura de la sessió
Obre la sessió D. Jesús Gascón Catalán, president de l'Agència Estatal d'Administració Tributària (d’ara endavant, Agència Tributària) i secretari de l'Estat d'Hisenda, en la seva qualitat de president del Fòrum de Grans Empreses, qui, després de saludar a les persones assistents i agrair la seva presència, manifesta que desitja agrair a les persones que li han precedit en el càrrec el seu decidit suport a les activitats del Fòrum que, si bé a vegades no ha estat tot l'intens que haguessin desitjat, naturalment ha permès consolidar aquest projecte que compta ja amb més de deu anys d'experiència i en el que cal seguir avançant. D'altra banda, afegeix que desitja donar la benvinguda a aquest Fòrum a la recentment nomenada Directora General de l'Agència Tributària, D.a Soledad Fernández Doctor, qui sens dubte és coneguda per totes les persones presents ja que compta amb una dilatada carrera professional en l'Administració tributària. Així, des de 2018 venia exercint les funcions de Delegada Especial de l'Agència Tributària a Madrid i, amb anterioritat, havia estat presidenta del Tribunal Economicoadministratiu Central, Directora del Departament de Gestió Tributària de l'Agència Tributària, Directora de l'Escola d'Hisenda Pública, Directora a Espanya de la Campanya EURO 2002 del Banc Central Europeu i Subdirectora d'Informació i Assistència Tributària en el Departament de Gestió Tributària de l'Agència Tributària.
Seguidament, presa la paraula D.a Soledad Fernández Doctor, qui, després de saludar a les persones assistents i agrair als responsables que li han antecedit en la Direcció de l'Agència Tributària el seu suport al Fòrum, assenyala que, en línia amb el realitzat fins al moment, desitja posar de manifest la voluntat de la institució a la que representa de continuar treballant en aquest marc de relació cooperativa, de manera que pugui fer-se efectiu un nou model de relació de l'Administració amb les empreses. Afegeix que, encara que s'ha avançat molt des de la seva constitució l'any 2009, és innegable que es pot seguir avançant en la matèria i que la seva voluntat és que no es decaigui en l'esforç, per tal d'assolir noves fites.
A continuació presa la paraula el president del Fòrum per indicar que en la sessió plenària, després d'aprovar, si escau, l'acta de la reunió anterior, la Directora General i el Director del Servei de Planificació i Relacions Institucionals exposaran diverses qüestions d'interès en matèria de planificació i rendició de comptes de l'Agència Tributària i, seguidament, els Directors dels Departaments d'Inspecció Financera i Tributària, de Gestió Tributària, i de Duanes i Impostos Especials i el Delegat Central de Grans Contribuents exposaran els resultats i perspectives dels diferents Grups de Treball. D. Jesús Gascón afegeix que, a més, es realitzarà una breu exposició dels projectes relatius a la presidència europea de 2023.
2. Aprovació de l'acta de la reunió celebrada el dia 16 de novembre de 2021
D. Jesús Gascón cedeix la paraula a D. Ignacio Fraisero, secretari Tècnic del Fòrum, qui assenyala que l'acta de la 23a sessió del Ple del Fòrum de Grans Empreses es va remetre a les persones integrants del mateix com a documentació annexa a la convocatòria d'aquesta reunió plenària i afegeix que, no havent-se rebuda observacions i si no les hagués en aquest moment, quedaria definitivament aprovada. Al no realitzar-se cap observació, el president del Fòrum declara aprovada l'acta de la sessió plenària del dia 16 de novembre de 2021.
3. Planificació i rendició de comptes de l'Agència Tributària
La Directora General de l'Agència Tributària inicia la seva exposició assenyalant que es limitarà a realitzar un esbós de les línies generals, ja que serà el Director del Servei de Planificació i Relacions Institucionals qui desenvolupi aquest punt. Així, comenta que, com és conegut per totes les persones presents, l'Agència Tributària publica en la seva pàgina web i en el Portal de la transparència la planificació i els resultats de l'organització. Així mateix, afegeix que el Pla Estratègic 2020-2023 és objecte d'actualització cada any mitjançant una Addenda, que intenta adaptar el Pla a un entorn en el que els avenços tecnològics i els nous models de negoci estan produint canvis permanents en la societat. D.a Soledad Fernández Doctor prossegueix la seva intervenció indicant que el Pla Estratègic inclou set indicadors, que intenten mesurar l'evolució del resultat de les actuacions de l'Agència Tributària en el mitjà termini, i que desitja destacar els següents:
-
Eixamplament de les bases imposables: els resultats el 2021 han continuat amb una evolució positiva, ja que la demanda interna ha crescut al voltant del 8% mentre que les bases imposables agregades l'han fet al 12,7%.
-
Conflictivitat tributària: el 2021 se situa per sota del 2%, mantenint una tendència descendent en el mitjà termini.
En aquest punt, la Directora General comunica que l'Agència Tributària començarà a treballar en l'elaboració d'un nou pla estratègic per al període 2024-2027, per tal de donar continuïtat a l'actual, que finalitza el 2023.
Quant a la planificació anual de l'Agència Tributària, D.a Soledad Fernández Doctor destaca el següent:
-
Els objectius que reflecteixen la principal contribució de l'Agència Tributària als ingressos no financers de l'Estat, la recaptació bruta i la líquida, han tingut un compliment positiu el 2021.
-
Pel que fa al nombre d'actuacions realitzades el 2021, que inclou tant actuacions preventives com de control a posteriori, s'ha superat el 100% de compliment en la majoria dels indicadors que conformen el primer nivell del Pla d'Objectius.
-
Quant a les novetats del Pla d'Objectius per a 2022, cal destacar la reformulació de tots els indicadors que mesuren les actuacions d'informació i assistència dutes a terme, per reflectir, per una part, tots els canals no presencials a través dels que l'Agència Tributària presta els serveis d'informació i assistència, així com el paper tan rellevant que presten les noves ADI, les Administracions d'assistència Digital Integral.
Per finalitzar la seva exposició, D.a Soledad Fernández Doctor comenta que en l'anterior sessió plenària del Fòrum es va comunicar que, en compliment dels compromisos assumits per Espanya en el Component 27 del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, està previst realitzar durant el 4t trimestre de 2022 una avaluació provisional de l'aplicació de la Llei 11/2021, de mesures de prevenció i lluita contra el frau fiscal. Afegeix que, des de la Secretaria Tècnica, se sol·licitarà la col·laboració de les entitats representades en el Fòrum a fi que traslladin a l'Agència Tributària les seves observacions sobre les diferents mesures que conté la Llei 11/2021, tant de les que es considerin encertades com d'aquelles que siguin susceptibles de millora e, fins i tot, aquelles resultats dels quals no hagin estat els esperats i que seria desitjable reconduir. Finalment, la Directora General agraeix per endavant la col·laboració que, sens dubte, prestaran les empreses en aquesta tasca.
A continuació, atorga la paraula a D. Ignacio Fraisero Aranguren, Director del Servei de Planificació i Relacions Institucionals, a fi que desenvolupi amb més detall aquest punt de l'ordre del dia.
D. Ignacio Fraisero inicia la seva intervenció reiterant el comentat per la Directora General quant al compromís de l'Agència Tributària amb la transparència, patent en la publicació del Pla Estratègic 2020-2023, la seva Addenda 2022, el Pla d'Objectius 2022 i els informes del Servei d'Auditoria Interna sobre l'evolució el 2021 dels indicadors inclosos en el Pla Estratègic 2020-2023 i l'anàlisi i avaluació del compliment del Pla d'Objectius l'any 2021, respectivament. Així, indica que en el desenvolupament d'aquest punt de l'ordre del dia utilitzarà com suport una presentació en power point i afegeix que, sense ànim de ser exhaustiu en la seva exposició, desitja destacar els següents aspectes en relació amb els instruments de planificació i rendició de comptes de l'Agència Tributària:
-
Quant al Pla Estratègic 2020-2023 i la seva Addenda per a 2022:
-
Potenciació de l'enfocament"
behavioural insights ", que consisteix en la utilització de tècniques d'anàlisi del comportament del contribuent amb l'objectiu de facilitar el seu compliment voluntari, minimitzant els errors involuntaris. -
Foment del model de relació cooperativa: el 2022 s'han constituït el Fòrum de Petites i Mitjanes Empreses i el Fòrum de Federacions i Associacions de Treballadors Autònoms per tal d'institucionalitzar la relació amb aquests col·lectius i comptar amb un curs de comunicació àgil i fluida. En el marc d'aquests Fòrums s'està treballant en l'elaboració de sengles Codis de Bones Pràctiques Tributàries que, de manera anàloga al Codi aprovat al si del Fòrum de Grans Empreses, permetran expressar el compromís de les parts amb el compliment voluntari de les obligacions fiscals sobre la base de la confiança mútua, i amb l'objectiu d'impulsar la seguretat jurídica, la reducció de la conflictivitat, els serveis d'assistència a pimes i autònoms, la formació d'aquests col·lectius, així com la transparència i la prevenció i lluita contra el frau fiscal. Així mateix, s'han constituït dos grups de treball dedicats, respectivament, a impulsar el desenvolupament de projectes de digitalització per a aquests col·lectius, així com a l'anàlisi dels seus règims de tributació per tal d'assegurar la seva adequació a la realitat econòmica.
-
Posada a disposició dels contribuents de l'impost sobre societats d'una llista d'avisos i advertències que s'aniran generant en presentar el model 200 i que li permetran corregir determinats errors no desitjats.
-
Noves obligacions d'informació sobre monedes virtuals, situades tant a Espanya com a l'estranger: establertes per la Llei 11/2021, estan pendents de desplegament reglamentari.
-
Comerç electrònic: l'aprovació per part de la Unió Europea del paquet IVA de e-Commerce, que va entrar en vigor l'1 de juliol de 2021, ha suposat noves obligacions d'informació de les plataformes digitals, així com una nova declaració duanera, en haver-se eliminat l'exempció per a les importacions de baix valor.
-
Desenvolupament del projecte NIDEL, dirigit a l'anàlisi i detecció de xarxes de blanqueig de capitals. Es tracta d'una eina que combina tecnologies d'anàlisi de xarxes criminals amb Big Data, permetent detectar persones amb increments de patrimoni d'origen desconegut i no justificat.
-
-
Pel que fa a l'evolució el 2021 dels indicadors plurianuals del Pla Estratègic 2020-2023:
-
Eixamplament de les bases imposables: aquest indicador analitza l'evolució de la base imposable agregada en comparació de la de la demanda interna nominal, ja que s'ha considerat que és la dada que de forma més fidedigna reflecteix el comportament fiscal del país. Així, des de 2016 les bases imposables agregades presenten augments superiors als de la demanda interna nominal, amb un diferencial acumulat per al període 2016-2021 de l'11,8%. No obstant això, encara que aquests resultats podrien ser indicatius d'una millora en el compliment voluntari, cal tenir en compte que existeixen altres factors que també incideixen en la comparativa.
-
Mesurament dels efectes induïts: el Pla Estratègic estableix que han de mesurar-se i avaluar-se els efectes en el compliment voluntari motivat per les actuacions de l'Agència Tributària. Així, comparant el comportament anterior i posterior dels contribuents objecte d'una comprovació inspectora amb el del total de declarants, s'aprecia que els primers incrementen els seus ingressos tributaris durant els tres anys següents en major mesura que el conjunt de contribuents; en concret, per a les persones inspeccionades el 2018 l'increment del saldo net de les seves autoliquidacions ha estat del 23,5%, davant l'increment del 13,1% del total de declarants.
-
Anàlisi de l'evolució de la base de càlcul consistent amb la millora en el compliment tributari: la base de càlcul, sense tenir en compte els resultats extraordinaris, ve mantenint unes xifres estables des de l'exercici 2015 (prop de 8.500 milions d'euros), si bé el 2021 ha assolit els 10.500 milions d'euros. Així, caldrà veure què ocorre en els propers anys per veure si aquesta tendència es manté o torna a les xifres habituals.
-
Millora de l'eficiència: aquest indicador és el quocient resultant de dividir la despesa pressupostària que representa l'Agència Tributària entre els ingressos tributaris nets que gestiona l'organització en un determinat exercici. Així, el 2021 s'ha recuperat una ràtio inferior al 0,7% (0,68%), en consonància amb els exercicis anteriors, a excepció de l'any 2020, en què la pandèmia va tenir un important impacte en l'activitat de l'Agència Tributària i aquest indicador va assolir una ràtio del 0,77%.
-
Recaptació-deute gestionada: aquest indicador relaciona l'import de deute gestionat respecte al deute gestionable en període executiu per a un any determinat. Així, el 2021 el percentatge ha estat del 0,92%, en línia amb el que preveu el Pla Estratègic (igual o superior al 0,90%). A més, el 2021 el deute suspès per procés concursal o recurs ha descendit al voltant de 900 i 500 milions d'euros, respectivament.
-
Conflictivitat tributària: la conflictivitat relativa presenta un decrement des del 2,21% de l'any 2017 fins a l'1,95% el 2021.
-
Reducció dels interessos pagats: l'evolució des de l'any 2014 ha estat consistent amb l'objectiu assenyalat en el Pla Estratègic, atès que s'ha mantingut la reducció de l'import dels interessos pagats, malgrat repunts puntuals el 2019 i 2021.
-
-
Pel que fa a l'anàlisi i avaluació del compliment del Pla d'Objectius l'any 2021:
-
Els dos objectius que reflecteixen la principal aportació de l'Agència Tributària als ingressos no financers de l'estat, la recaptació bruta i líquida, han tingut un nivell de compliment del 100,9% i del 100,7%, respectivament. Així, els ingressos tributaris líquids han suposat un 15,1% més que el 2020 i, per part seva, la recaptació bruta ha estat un 11% més elevada que l'any anterior.
-
A la resta d'indicadors s'ha assolit e fins i tot superat el 100% de compliment en la majoria dels que conformen el primer nivell del Pla d'Objectius, si bé amb algunes excepcions, com poden ser la utilització pels usuaris de l'app de l'Agència Tributària, la captació de dades de contacte electrònics, les actuacions de prevenció i control afectades per les restriccions sanitàries, etc.
-
Per finalitzar la seva intervenció D. Ignacio Fraisero assenyala que, com ja ha indicat la Directora General, s'han reformulat els indicadors que mesuren les actuacions d'informació i assistència per tal de reflectir tots els canals a través dels que l'Agència Tributària presta aquests serveis (trucades telefòniques, xat, videotrucades, assistents virtuals, etc.), així com el paper que desenvolupen les ADI (Administracions d'assistència Digital Integral).
Seguidament D.a Soledad Fernández Doctor agraeix al Director del Servei de Planificació i Relacions Institucionals la seva intervenció i ofereix la paraula als assistents per si desitgen realitzar alguna pregunta o comentari.
En primer lloc, presa la paraula D. Daniel Gómez-Olano González, representant de FCC, per plantejar dues qüestions. La primera, en relació amb l'eixamplament de les bases imposables i la seva relació amb la minoració de la bretxa fiscal, pregunta si existeix alguna estimació sobre fet que suposa aquesta última, sobretot en el que afecta a les grans empreses, i si es tracta d'un objectiu més o menys mesurable, essent conscients de la complexitat que comporta. En segon lloc, en relació amb l'enfocament
D. Jesús Gascón, en relació amb la bretxa fiscal, li contesta que, quan s'estava preparant el Pla Estratègic, un dels temes a debat va ser, precisament, si cabia mesurar la bretxa directament o si era preferible fer un seguiment de l'evolució de les magnituds tributàries més significatives i comparar-les amb l'evolució de les magnituds macroeconòmiques més directament relacionades amb aquelles per a, de forma indirecta, determinar si el compliment tributari millorava amb el temps. Així, afegeix que es va optar per la segona opció ja que només es disposava, a nivell europeu, d'un estudi harmonitzat en matèria d'IVA, on, per cert, la posició espanyola era força millor del que se sol pensar, sens perjudici que existeixi marge de millora. Així mateix, assenyala que en l'IRPF els estudis acaben de començar i encara no són públics, però que és previsible que Espanya se situï en la mitjana europea. Per part seva, en l'impost de societats s'està encara lluny de trobar una fórmula que valgui per als 27 països de la Unió Europea i, en aquests moments, s'està en ple debat metodològic sobre com comparar un impost tan erràtic en la recaptació com a conseqüència de canvis en la conjuntura econòmica. Així, el secretari de l'Estat d'Hisenda reitera que s'ha optat per comparar, amb la major periodicitat possible, l'evolució dels ingressos tributaris, i molt especialment el de les bases imposables, ja que es veuen menys afectades pels canvis normatius, amb l'evolució de les magnituds macroeconòmiques més relacionades amb aquells, com són el PIB nominal i, sobretot, la demanda interna nominal. Els resultats posen de manifest que en els últims sis anys el comportament de les bases fiscals ha estat millor que el de la demanda interna, fins i tot en els anys 2020 i 2021, essent ambdós força atípics, el 2020 per motius de sobres coneguts i el 2021 atès que ha hagut sectors que ràpidament van recuperar la seva activitat normal mentre que uns altres, com els relacionats amb el turisme, encara no han assolit els nivells de 2019. Afegeix que caldrà esperar per determinar quina part d'aquella millora en el comportament tributari és estructural i quina part és conjuntural i tendeix a corregir-se en el futur. D'altra banda, D. Jesús Gascón destaca que l'esforç realitzat per l'Agència Tributària en els últims anys per fomentar el compliment voluntari ha estat molt important i que iniciatives com la cessió de dades, els esborranys i els avisos en complimentar les declaracions, inicialment en IRPF i que s'han anat estenent a uns altres impostos com l'IVA (amb la implantació del SII) o l'impost sobre societats (amb Societats WEB), contribueixen al compliment voluntari per part del contribuent. Així mateix, assenyala que un altre factor que abunda en aquest aspecte deriva de les dades subministrades pel Banc d'Espanya quant a que, com a conseqüència de la pandèmia, s'ha intensificat la utilització de les targetes de crèdit en detriment de la retirada d'efectiu en els caixers automàtics. Així, avui dia els imports pagats amb targeta són un 80% superiors als retirats en caixers automàtics, mentre que abans de la pandèmia el percentatge era d'un 30%. Afegeix que, no obstant això, és complicat extreure conclusions d'uns anys amb una variabilitat tan alta i que també caldrà esperar a veure la seva evolució. D'altra banda, D. Jesús Gascón aclareix que, quant a l'economia submergida, constitueix un error identificar-la com “recaptació perduda”, ja que en la mateixa s'inclouen activitats il·legals que, evidentment, no es poden regularitzar i que, a més, també comprèn activitats de subsistència que, donada l'existència de mínims exempts i incentius fiscals, mai tributarien. Així mateix, assenyala que l'Agència s'ocupa de la gestió de, aproximadament, el 45% dels ingressos tributaris totals, ja que en els mateixos estan inclosos les cotitzacions socials i altres impostos i taxes que no gestiona l'Agència Tributària, però que es consideren per determinar la pressió fiscal. Per finalitzar, el president del Fòrum indica que el frau fiscal, en el sentit d'ocultació d'operacions, no és el que es produeix habitualment en l'àmbit de les grans empreses, on les controvèrsies sorgeixen en l'aplicació del sistema tributari, amb diferents interpretacions de la normativa, i en la planificació fiscal.
A continuació presa la paraula D. Ignacio Fraisero per assenyalar que l'enfocament“
Seguidament, intervé D. Javier Hurtado Puerta, Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària, per assenyalar que existeixen molts estudis sobre la matèria i que el projecte de l'Agència Tributària es basa en evitar que el contribuent incorri en riscos indesitjats, oferint-li informació de dos tipus: el primer, informació objectiva que consta en les bases de dades de l'Administració, a fi que el contribuent la conegui; el segon tipus d'informació, més elaborada, el criteri de l'Administració davant l'emplenament d'una dada determinat, però permetent-li que ho complimenti com consideri oportú.
A continuació presa la paraula D.a Begoña García-Rozado González, representant d'IBERDROLA i col·laboradora de la Secretaria Tècnica del Fòrum, per a, en primer lloc, donar l'enhorabona en nom de les empreses a D. Jesús Gascón i a D.a Soledad Fernández pels seus recents nomenaments. Seguidament, pregunta si en matèria de conflictivitat l'Agència Tributària disposa de dades separades entre la que és conseqüència de discrepàncies interpretatives i la que deriva d'activitats de frau fiscal i comporta sancions. D'altra banda, pregunta si en relació amb la sol·licitud de col·laboració sobre l'avaluació de la Llei 11/2021 l'Agència Tributària els remetrà un correu.
La Directora General de l'Agència Tributària li respon que, efectivament, es remetrà un correu des de la Secretaria Tècnica del Fòrum.
Seguidament, D. Jesús Gascón afegeix, en relació amb aquesta qüestió, que en el component 27 del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència es recullen una sèrie de mesures i actuacions de prevenció i lluita contra el frau fiscal, així com uns indicadors de no poca importància, resultat de les converses amb la Comissió Europea, i de del qual complimento depèn, entre altres coses, el lliurament dels fons europeus de recuperació a favor d'Espanya. Així, assenyala que l'informe sobre l'aplicació de la Llei 11/2021 cal realitzar-ho durant el 4t trimestre de 2023, però que, seguint la metodologia de la Comissió Europea en aquest tipus de treballs, durant el 4t trimestre de 2022 es presentarà una avaluació provisional. A més, assenyala que l'Agència Tributària vol realitzar un informe ampli, no limitant-se només al que inclou la Llei 11/2021, sinó també al que no inclou, és a dir, s'intentarà obrir el debat a tot el relatiu a la Llei general tributària i la seva normativa de desenvolupament. Així, afegeix que s'ha estudiat realitzar una consulta pública, però que s'ha descartat atès que és molt possible que una part important de les propostes que es rebessin tindrien més que veure amb temes de reforma fiscal, apartant-se de l'objectiu de la consulta. No obstant això, s'ha decideixo fer una consulta pública en la que participin els diferents centres que integren la Secretaria d'Estat d'Hisenda, els Fòrums de cooperació constituïts per l'Agència Tributària amb diferents col·lectius (Grans Empreses, Associacions i Professionals Tributaris, Petites i Mitjanes Empreses i Treballadors Autònoms) i que comptarà també amb les aportacions de la Fundació Impostos i Competitivitat i de la Fundació per a la Investigació sobre el Dret i l'Empresa (FIDE).
A continuació, intervé D. Ignacio Fraisero per indicar que, en relació amb la primera qüestió plantejada per la representant d'IBERDROLA respecte a la conflictivitat, l'Agència Tributària elabora un informe intern que inclou aquella informació, però que no disposa en aquest moment de les dades concretes.
Seguidament, el secretari de l'Estat assenyala que, en l'àmbit d'inspecció, la principal explicació de la reducció de la conflictivitat és l'increment de les actes de conformitat i les actes amb acord. Afegeix, que en el cas de les actes de disconformitat el percentatge de recursos o reclamacions és més alt i que al voltant d'un 5% són objecte d'anul·lació, ja sigui totalment o parcialment.
A continuació D. Manuel Trillo Álvarez, Delegat Central de Grans Contribuents, comenta que les actes amb acord i de conformitat suposen el 80% de les signades en l'àmbit de la Delegació Central i que, per tant, només es plantegen discrepàncies el 20% dels casos, si bé el volum d'actes recorregut és del 18%. És a dir, el 2% de les actes de disconformitat no és recorregut.
Atès que no es produeixen més intervencions el president del Fòrum dona pas al punt següent de l'ordre del dia.
4. Resum dels diferents grups de treball del Fòrum
El secretari de l'Estat cedeix la paraula a la Directora General de l'Agència Tributària, a fi que present a les persones responsables de realitzar l'exposició dels treballs desenvolupats pels diferents grups de treball.
D.a Soledad Fernández Doctor indica que durant el primer semestre de 2022 els quatre grups de treball del Fòrum han continuat amb la seva activitat habitual i cadascuna d'ells ha celebrat una reunió.
Seguidament cedeix la paraula a D. Javier Hurtado Puerta, Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària, a fi que comenti l'activitat del grup de treball d'Anàlisi de la normativa tributària i de reducció de la conflictivitat.
D. Javier Hurtado inicia la seva intervenció comentant que per a ell és motiu d'alegria la novetat d'haver pogut recuperar el format presencial en les sessions plenàries. Afegeix que també hi ha una altra novetat en aquest Ple, que és el fet de comptar amb nous titulars tant en la Presidència com en la Direcció General de l'Agència Tributària.
En aquest punt D. Jesús Gascón comenta que, parlant de novetats, el Fòrum compta amb un nou membre, Banc Sabadell, a qui desitja donar la benvinguda.
Seguidament el Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària prossegueix amb la seva exposició assenyalant que durant el primer semestre s'ha celebrat una reunió del grup de treball, concretament el dia 1 de juny, en què, entre altres qüestions, el Subdirector General d'Ordenació Legal i Assistència Jurídica, va exposar els fonaments jurídics del motor de càlcul del model 220 o sistema d'ajuda a Societats WEB adaptat a grups consolidats. Així, es va explicar que el funcionament del sistema es basava en el criteri proporcional en l'aplicació dels crèdits fiscals, tenint en compte les bases imposables negatives i les deduccions, i tant per a l'entrada i la sortida d'entitats del grup com per a la seva permanència. El Subdirector General d'Ordenació Legal va explicar durant la reunió que aquest criteri es basava en la interpretació literal dels articles 67.e), 71.2., i 74.1. de la Llei de l'impost sobre Societats, en què els dos primers articles esmentats fixen els límits en l'aplicació de les bases imposables consolidades i les deduccions preconsolidació d'una societat que s'integra en el grup, mentre que el 74.1. es refereix a la situació en la que es troben aquelles empreses que perden el règim de consolidació quedant crèdits fiscals pendents. Així, es va assenyalar que l'Agència Tributària entenia que, si a la sortida d'una entitat del grup calia aplicar un criteri proporcional, durant el període que ha romàs en el mateix també calia aplicar-ho. A més, el mateix criteri s'aplicaria als crèdits fiscals preconsolidació. D'altra banda, també es va indicar que la Consulta 205-2002, de 8 de febrer, de la Direcció General de Tributs, si bé amb una llei de l'impost sobre societats diferent de la vigent, interpretava un article que literalment deia el mateix que l'articulat actual, decantant-se també pel criteri proporcional. Així, D. Javier Hurtado comenta que en la reunió va haver empreses que van manifestar que estaven en desacord amb aquell criteri i no ho estaven aplicant en les seves liquidacions, el que ha motivat un replantejament intern per part dels equips que treballen en el projecte, eliminant-se l'obligatorietat d'aplicar la proporcionalitat, si bé el programa el proposarà, ja que es basa en el criteri de l'Administració, encara que permeti aplicar un altre diferent. Finalment, el Director del Departament d'Inspecció afegeix que aquest projecte és de suma importància perquè l'Agència Tributària pugui seguir avançant en matèria de simplificació, la qual cosa exposarà quan es comenti l'activitat del grup de treball per a l'Anàlisi i racionalització de càrregues fiscals indirectes.
A continuació, D.a Soledad Fernández Doctor obre un torn d'intervencions.
En primer lloc presa la paraula D. Luis López-Tello i Díaz Aguado, representant de REPSOL, per agrair la flexibilitat mostrada per l'Agència Tributària en eliminar l'obligatorietat d'aplicar la regla de la proporcionalitat. Afegeix que haurien tingut seriosos problemes ja que durant més de 20 anys han estat aplicant un criteri diferent, a vegades validat per actuacions inspectores, i s'haurien vist obligats a refer tots els càlculs de compensacions internes d'aquests anys, fins i tot tenint en compte que hi ha societats que han sortit del grup. Així, assenyala que, per part seva, no hi ha objecció a aplicar el criteri de la proporcionalitat, sempre que sigui d’ara endavant, però sense haver de recalcular els fets passats. A més, en la seva opinió, no té sentit generar un conflicte en una qüestió que poc o res no va a afectar a la recaptació tributària.
D. Javier Hurtado li contesta que està d'acord amb el que acaba de dir, però que, no obstant això, cal tenir en compte que Espanya compta amb més de 6.000 grups consolidats, amb 35.000 societats que formen part dels mateixos, i que quan l'Agència Tributària es planteja abordar un sistema d'ajuda a la confecció de les declaracions de grups ha de prendre en consideració una regla aplicable en tot el territori nacional. Així, s'ha aplicat la regla vigent des d'un punt de vista jurídic i que és la mateixa que existeix des de fa més de 20 anys. D'altra banda, quant al que ha comentat sobre que els òrgans d'inspecció han validat criteris diferents, D. Javier Hurtado assenyala que li consta l'existència de casos en què no ha estat així. D'altra banda, indica que, encara que el criteri de l'Administració és el mateix, evidentment, el sistema l'oferirà a partir de la campanya de l'impost sobre societats de 2021. Així mateix, afegeix que el nou sistema permet un seguiment més ajustat dels crèdits fiscals, no només per a l'Administració, sinó també per al propi grup.
A continuació, presa la paraula la representant d'IBERDROLA per comentar que també hauria de tenir-se en compte que la distribució d'una deducció entre les empreses d'un grup originarà que vagin quedant uns imports molt petits pendents, però que, tanmateix, al final van augmentat les pàgines de la declaració.
Seguidament intervé D. Manuel Trillo per reiterar el comentat per D. Javier Hurtado quant a que el funcionament del sistema s'ha de basar en una regla general que es pugui aplicar a tots els grups. En aquest sentit, assenyala que cal ser conscients de l'existència de “negocis” que consisteixen en el muntatge i desmuntatge de grups, i als que l'Agència Tributària ha de prestar una especial atenció. Així, amb el nou sistema s'aconsegueix una major traçabilitat, fet que permet conèixer qui i com entra en el grup, qui i com surt, i quan. És a dir, l'Agència Tributària ha hagut de prendre en consideració múltiples i variats aspectes a l'hora de dissenyar l'eina, però que, en la seva opinió, no té per què desembocar en conflictes amb les empreses presents.
A continuació, presa la paraula D. Daniel Gómez-Olano per assenyalar que coincideix en què no es tracta d'un tema que afecti a la recaptació, però que, en opinió de molts dels presents, el preocupant és que no té una cobertura legal. Així, independentment del que hagi pogut manifestar al seu moment la Direcció General de Tributs, el cas és que l'Agència Tributària, a través de l'aplicació d'un criteri, com a mínim, discutible en dret, ha optat per la inclusió d'un motor de liquidació que, d'alguna forma, està esbiaixant el criteri del contribuent ja que, finalment, aquest motor de càlcul s'aplica per defecte, amb la qual cosa si es vol aplicar un criteri diferent cal buscar quin és la casella o l'opció que permeti adoptar el criteri que es desitja. El representant de FCC afegeix que amb aquest sistema l'Agència Tributària, d'alguna manera, s'està convertint en reguladora i que el procediment correcte d'actuar davant un criteri que no es considera adequat hauria estat instar una modificació legislativa. Finalment, reitera que no es tracta d'un tema innocu de cara al futur, i a moltes de les entitats presents els preocupa, més enllà dels problemes de gestió comentats, el fet en sí, ja que no es compadeix amb la qual cosa, en la seva opinió, hauria de ser una bona administració.
D. Javier Hurtado li respon que ha de contradir-li, ja que no es tracta d'un criteri inventat, sinó que es basa en l'opinió de la Subdirecció General d'Ordenació Legal, en la de la Unitat Central de Coordinació de Grups Consolidats i en la de la Direcció General de Tributs. Afegeix que, si existís jurisprudència o doctrina contradictòria, donada la versatilitat que té la seva aplicació, l'Agència Tributària el canviaria immediatament. No obstant això, indica que el sistema l'única cosa que fa és proposar el criteri que és aplicable, però permetent que si algú considera que no ho és, doncs que pugui utilitzar el que consideri oportú. Afegeix que, també, la Delegació Central també ha estat consultada i comparteix el mateix criteri.
Novament presa la paraula el representant de REPSOL per indicar que entén perfectament l'interès de l'Agència Tributària a conèixer quins són els crèdits fiscals pendents, però que, en el cas de pràctiques caracteritzades per una bona fe generalitzada i validades per l'Administració en el passat, la rectificació ara és impossible o molt complicada. Així, afegeix que, en la seva opinió, una forma d'evitar la conflictivitat en aquest tema seria no revisar exercicis prescrits o ja validats, exigint-se d’ara endavant l'aplicació de la regla.
D. Javier Hurtado li contesta que està d'acord, però que, en la seva opinió, no es tracta d'un tema teòric, sinó un problema d'aplicació pràctica en el que, per suposat, existeix acord en què serà cap a davant.
Seguidament intervé el Delegat Central per assenyalar que no creï que aquest tema pugui ser un problema en les relacions entre les grans empreses i l'Administració. Afegeix que, a més, la col·laboració de les empreses resultarà de molta utilitat per a l'Agència Tributària a l'hora de poder conèixer amb una major celeritat la traçabilitat de determinats crèdits fiscals pendents, ja que cal prendre en consideració el que és complexa que és l'obtenció d'aquesta informació, principalment tenint en compte que moltes vegades recauen sobre situacions origen del qual data de 10 o 15 anys endarrere, o més, i que durant els mateixos s'han presentat complementàries, o ha hagut resolucions del TEAC, o sentències de l'Audiència Nacional, etc. que han anat modificant els crèdits fiscals pendents. Finalment, reitera que en aquest assumpte no ha hagut conflictivitat en el passat i, en la seva opinió, tampoc la hi haurà en el futur.
Atès que no es produeixen més intervencions, la Sra. Soledad Fernández Doctor indica que, en relació amb el grup de treball per a l'Anàlisi i racionalització de càrregues fiscals indirectes, en primer lloc intervindrà la Directora del Departament de Gestió Tributària per comentar les qüestions de l'àrea de gestió i, posteriorment, D. Javier Hurtado exposarà les de l'àmbit del seu Departament.
D.a Rosa María Prieto inicia la seva exposició assenyalant que el grup de treball va celebrar una reunió el passat 2 de juny i que dels assumptes tractats destacarà els següents:
-
En relació amb la campanya de l'impost de societats 2021 la Subdirectora General de Tècnica Tributària va informar en la reunió de què aquest any s'havia avançat i va destacar que:
-
l'ordre ministerial que aprova els models s'havia publicat el 4 de maig;
-
el manual de l'impost sobre societats estava disponible a la seu electrònica de l'Agència Tributària des del 6 de maig;
-
les dades fiscals estaran disponibles el dia 23 de juny.
Quant al model, es va informar de què no presentava novetats importants en l'exercici, més enllà d'algunes modificacions que afectaven a l'exempció sobre dividends i rendes derivades de la transmissió de valors (art. 21 LIS ), a la deducció per evitar la doble imposició econòmica internacional (art. 32.1 a) LIS ) i a la deducció per inversions en produccions cinematogràfiques (arts. 36 i 39 LIS ), entre d'altres.
A sol·licitud de les empreses es van tractar els següents assumptes:
-
Simplificació del model 200: es va informar que l'Agència Tributària utilitzava la informació subministrada amb la finalitat de millorar l'assistència al gruix de contribuents, facilitant-los la presentació del model 200 i fomentant així el compliment voluntari, al mateix temps que es prevenien actuacions posteriors que poguessin donar lloc a requeriments i regularitzacions.
-
Eliminació de la informació sobre consellers i participacions: es va informar que aquestes dades se sol·licitaven anualment en el model de l'impost sobre societats atès que en la normativa relativa a censos no es requeria el seu emplenament en una declaració censal i, per tant, tampoc la seva actualització.
-
Eliminació del detall de seguiment d'ajustaments a la base imposable: es va comunicar que per a l'Agència Tributària es tractava d'una informació molt rellevant, per la qual cosa no estava prevista la seva supressió.
-
-
Pel que fa a les declaracions informatives les empreses havien sol·licitat que les modificacions es realitzessin amb una major antelació a fi que poguessin disposar abans de la informació. Per part seva la representant del Departament de Gestió Tributària va explicar que moltes de les declaracions informatives tenien una base reglamentària, el que condicionava la publicació de l'ordre ministerial dels models a què estiguessin aprovats els reglaments. Així mateix, va comentar que s'intentaven tramitar, amb caràcter general, totes les modificacions en una única ordre ministerial. No obstant això, es va assenyalar que l'ordre de modificació dels models 345 i 187, s'estava tramitant amb caràcter anticipat, ja que incloïa modificacions rellevants. A més, es va informar de què aviat s'anava a iniciar la tramitació de l'ordre que inclogués la resta de modificacions, al marge de les noves declaracions informatives que poguessin haver d'aprovar-se com a conseqüència del desplegament reglamentari de la Llei 11/2021.
A continuació presa la paraula D. Javier Hurtado per assenyalar que en la reunió del grup de treball els representants del Departament d'Inspecció Financera i Tributària van explicar que amb el motor de càlcul del model 220 es pretenia dissenyar un instrument de liquidació que tingués en compte tots els escenaris de grups de societats existents i que fora una eina dinàmica i precisa per a la liquidació de l'impost de les entitats que tributaven en el règim de grups fiscals, al mateix temps que incorporava nous serveis d'assistència. Així mateix, el Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària destaca que el nou sistema es caracteritza per la seva agilitat en l'adaptació als canvis normatius, la seva traçabilitat en el seguiment dels crèdits fiscals, la seva transparència, en informar els obligats tributàries tota la informació disponible en les bases de dades de l'Administració tributària, i la seva transversalitat, que comporta que qualsevol òrgan de l'Agència Tributària utilitzarà la mateixa eina en les operacions de liquidació. Així mateix, en la reunió es va informar de què el motor comptava amb dues regles bàsiques: el repartiment proporcional i el límit preconsolidació, si bé aquest últim només incloïa una advertència sobre les seves regles d'aplicació. D. Javier Hurtado afegeix que, com ja s'ha comentat en la sessió plenària, davant les objeccions que van formular les empreses s'ha optat per introduir la possibilitat d'editar els valors obtinguts en aplicar la regla de repartiment proporcional, incloent l'advertència de què en aquest cas no s'aplicarien les validacions de l'ajuda al càlcul.
Per finalitzar la seva intervenció D. Javier Hurtado reitera que el nou sistema té una gran importància per a l'Agència Tributària, per la qual cosa s'han invertit molts recursos per tal d'obtenir un producte que sigui verdaderament un motor de càlcul útil, tant per a les empreses a l'hora de complimentar les seves declaracions, com per a l'Administració de cara a la realització de qualsevol procediment gestor amb les mateixes.
A continuació, la Directora General ofereix la paraula als assistents per si desitgen realitzar algun comentari i, atès que no es produeix cap intervenció, cedeix la paraula a D.a Pilar Jurado Borrego, Directora del Departament de Duanes i Impostos Especials, a fi que comenti l'activitat del grup de treball d'Impostos Especials.
D.a Pilar Jurado comenta que en la reunió del grup de treball que va tenir lloc el passat 24 de maig es van tractar entre altres les següents qüestions:
-
En relació amb l'Impost sobre els envasos de plàstic no reutilitzables, que entrarà en vigor l'1 de gener de 2023:
-
La representant de la Direcció General de Tributs, seguint l'estructura de la Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular, va realitzar una exposició breu però exhaustiva de l'Impost informant als assistents sobre el seu àmbit objectiu, àmbit territorial, fets imposables, contribuents, meritació, supòsits de no-subjecció, supòsits d'exempció, supòsits que donaven dret a la deducció, supòsits que donaven dret a la devolució, infraccions tributàries i normes generals de gestió. En particular, en relació amb l'àmbit objectiu va explicar que comprenia envasos primaris (dissenyats per constituir en el punt de venda una unitat de venda), envasos secundaris (dissenyats per constituir en el punt de venda una agrupació d'un número determinat d'unitats de venda) i envasos terciaris (dissenyats per facilitar la manipulació i transport de diverses unitats de venda o de diversos envasos col·lectius). Per part seva, algunes de les empreses van manifestar la dificultat que comportava saber quan un plàstic era reutilitzable i quan no i expressar-ho en quilograms. En concret, la representant de Mercadona va preguntar si les borses de congelació estaven subjectes a l'Impost, al que la Direcció General de Tributs va contestar afirmativament. Així mateix, va afegir que estava a disposició dels assistents per rebre totes les consultes que consideressin oportunes i que, a més, s'estava preparant una relació de preguntes freqüents.
-
El representant del Departament de Duanes i Impostos Especials va informar del projecte d'ordre ministerial en el que es regulava, per remissió de l'article 82 de la Llei 7/2022, la inscripció en el registre territorial, el model d'autoliquidació (model 592), el model de sol·licitud de devolució (model A22) i la forma de compliment de l'obligació de portar la comptabilitat d'existències i de presentar el llibre registre d'existències per a la gestió de l'impost. En particular, es va explicar que els adquirents intracomunitaris quedaven exceptuats d'inscriure's si el mes natural la quantitat de plàstic no reciclat adquirit no superava els 5 quilograms, així com què inscrits quedaven exceptuats de presentar el llibre registre d'existències i el model d'autoliquidació durant els períodes en els que no resultava quota per ingressar. Per part seva, les empreses van preguntar si els importadors podrien sol·licitar en el model d'autoliquidació la devolució de l'impost pagat en el cas de l'enviament dels productes a l'importador fora del territori espanyol, al que es va contestar negativament sobre la base del que disposen els articles 80 i 81 de la Llei. També es va preguntar si adquirents diferents del contribuent podrien presentar el model de sol·licitud de devolució, al que, sobre la base del disposat en l'article 81, es va contestar afirmativament.
-
-
Pel que fa al projecte d'ordre ministerial per la qual s'aprova el procediment de devolució de l'Impost sobre Hidrocarburs pel gasoil d'ús professional, es va comunicar en la reunió que una de les novetats introduïdes pel Reial Decret llei 6/2022 que afectava a aquest procediment era la implantació de la periodicitat mensual en la gestió de les devolucions. D.a Pilar Jurado assenyala que aquesta mesura ja està implementada.
-
Pel que fa al projecte de modificació de l'Ordre Ministerial per la qual s'aproven els marcadors i traçadors per al gasoil i el querosè es va informar en la reunió que la Comissió Europea ha adoptat la Decisió d'Execució (UE) 2022/197, de 17 de gener de 2022, per la qual s'estableix un marcador fiscal per als gasoils i el querosè, que és ACCUTRACETM PLUS, permetent que els estats membres puguin utilitzar indistintament l'anterior marcador o el nou durant el període transitori (fins al 28 de gener de 2024). La Directora del Departament de Duanes assenyala que les empreses afectades ja tenen coneixement de la modificació i que, per part seva, l'Administració també s'està preparant per treballar amb el nou producte i les anàlisis químics derivats del canvi.
Per finalitzar la seva intervenció, D.a Pilar Jurado reitera que tant la Direcció General de Tributs com l'Agència Tributària estan a disposició de les empreses per atendre els dubtes que els puguin anar sorgint en relació amb l'Impost sobre els envasos de plàstic no reciclables i que des del Departament de Duanes i Impostos Especials s'intentarà facilitar, en la mesura del possible, la seva gestió.
A continuació, la Directora General agraeix a D. a Pilar Jurado la seva intervenció i ofereix la paraula als assistents per si desitgen realitzar algun comentari o consulta.
Presa la paraula D. Francisco Javier Baulenas Setó, representant de SEAT, per assenyalar que aquesta imposada entranya una complexitat enorme en la seva gestió i que suposarà un esforç molt important per a les empreses. Afegeix que en el seu sector treballen amb milers de peces i els seus respectius envasos de plàstic, i que aconseguir que els seus nombrosíssims proveïdors de totes parts del món entenguin que han d'incloure detalladament en els envasos determinat informació sobre els mateixos, serà una tasca molt àrdua i per a la qual, de moment, no tenen una solució. Així, comenta que s'ha arribat a tal nivell de sofisticació que fa que trobi a faltar l'antic sistema de repartiment de quotes, el qual, d'altra banda, té completa seguretat en què a les empreses els anava a resultar més econòmic. Finalment, el representant de SEAT sol·licita de l'Administració molta flexibilitat en la seva implantació, sobretot en els moments inicials.
Seguidament intervé D. Felix Ruiz Madarro, representant de RENAULT, qui comenta que coincideix totalment amb l'exposat per D. Francisco Javier Baulenas. Afegeix que aquest no és un impost car, però que estableix el compliment d'una sèrie d'obligacions per a les quals les empreses, de moment, no tenen capacitat.
D.a Pilar Jurado contesta que l'Agència Tributària ha d'aprendre a treballar amb aquest impost, ja que també és una novetat per a l'organització, per la qual cosa la flexibilitat es dona per descomptada. Afegeix que, a més, les empreses del Fòrum són coneixedores dels canvis que s'apropen i ja han començat a prendre en consideració els mateixos, però que, tanmateix, aquest impost afecta a sectors que, ara mateix, no acaben de ser conscients de què també els concerneix. Així, la Directora del Departament de Duanes i Impostos Especials assenyala que per a l'Agència Tributària és molt important que la informació sigui coneguda i entesa per tots els sectors afectats. Per finalitzar, indica que no cal oblidar que l'impost s'enquadra dins els impostos mediambientals, essent el seu objectiu fomentar el reciclat dels residus plàstics per tal de reduir el seu impacte negatiu sobre el medi ambient.
Atès que no es produeixen més intervencions D.a Soledad Fernández Doctor atorga la paraula al Delegat Central de Grans Contribuents, a fi que comenti l'activitat del grup de treball de Relació Cooperativa.
D. Manuel Trillo inicia la seva exposició assenyalant que el grup de treball es va reunir el dia 9 de juny i que a l'ordre del dia s'havien inclòs, a sol·licitud de les empreses, els següents assumptes:
-
Mapa de situació de la relació cooperativa (resum de tot el fet fins ara).
-
Possibilitat de crear un marc comú de relació cooperativa en l'àmbit de la UE. Tema per a la presidència espanyola de la UE.
El Delegat central informa de què en la reunió es va exposar en primer lloc la visió de l'Agència Tributària quant a la relació cooperativa i com havien funcionat les principals iniciatives posades en marxa, com ara la constitució del Fòrum de Grans Empreses el 2009, l'aprovació del Codi de Bones Pràctiques Tributàries el 2010, l'establiment d'un procediment d'avaluació del compliment d'aquest Codi el 2015 i els informes de transparència el 2016. Així, D. Manuel Trillo destaca el següent:
-
Es va reiterar que per a l'Agència Tributària la relació cooperativa és sempre bilateral, donant-se tants tipus de relacions com intervinents, el que dona lloc a què hagi empreses amb les que l'entesa és ple i d'altres amb les que és més dificultós.
-
Es van facilitar les següents dades per avalar l'avenç que han suposat els instruments de relació cooperativa:
-
La conflictivitat durant el període 2018-2021 s'ha reduït en l'àmbit de les grans empreses en un 30% respecte al període 2014-2017.
-
El 80% de les actuacions de la Delegació Central acaben en acta de conformitat i acta amb acord.
-
Les adhesions al Codi de Bones Pràctiques Tributàries estan al voltant de 150, estant afectat el cens de la Delegació Central en, aproximadament, 2.500 contribuents entre entitats individuals i grups.
-
El nombre d'acords previs de valoració es va incrementant.
-
El nombre d'informes de transparència també ha anat augmentant des de 2016, arribant a 34 el 2020.
-
El Delegat Central assenyala que l'Agència Tributària també va realitzar una anàlisi crític i va reconèixer que, malgrat els avenços, existia molt marge de millora i creixement en matèria de relació cooperativa.
El Delegat Central prossegueix la seva exposició destacant els següents assumptes:
-
Quant al Fòrum de Grans Empreses:
-
Es va comentar que en la seva creació s'havia apostat per la representació de les empreses a través de membres del Consell d'Administració, però que això només s'havia produït en una ocasió. Així, l'Agència Tributària va assenyalar que seria interessant comptar de forma esporàdica i per a temes generals, no tècnics, amb la participació de persones que ostentessin càrrecs en els òrgans de direcció.
-
Quant als membres del Fòrum, la Delegació Central va proposar analitzar la possibilitat d'establir un sistema rotatori que permetés l'accés al mateix a empreses que l'estaven reclamant i a les que era difícil explicar per què no podien incorporar-se, al que la representant d'IBERDROLA va contestar que en aquest cas caldria dissenyar un mecanisme que expliqués molt clarament que es tractava d'un moviment temporal i no d'una expulsió.
-
-
Quant al Codi de Bones Pràctiques Tributàries es va comentar que el nombre d'entitats adherides era manifestament millorable i que caldria buscar fórmules que permetessin incrementar la xifra. Així mateix, els representants de l'Agència Tributària van assenyalar que el Codi de Bones Pràctiques Tributària es va aprovar el 2010 i van proposar la seva revisió i actualització, adaptant-ho als nous temps i circumstàncies.
-
Per part seva, el Delegat Central Adjunt va informar sobre les experiències internacionals en matèria d'avaluació dels models de relació cooperativa.
En relació amb l'últim punt, D. Manuel Trillo comenta que, en la seva opinió, l'instrument més factible per realitzar una avaluació sobre la matèria seria una enquesta. Així, proposa tractar aquest assumpte en el grup de treball, de manera que es consensuessin prop de 20 qüestions essencials sobre les quals, posteriorment, els membres del Fòrum donarien la seva opinió.
D'altra banda, el Delegat Central de Grans Contribuents assenyala que les entitats van manifestar durant la reunió que estaven d'acord en què s'havien aconseguit avenços en matèria de relació cooperativa, si bé d'una manera desigual, ja que les empreses havien realitzat un gran esforç en transparència adoptant uns estàndards interns molt elevats, el que sens dubte també havia contribuït a reduir els percentatges de conflictivitat, mentre que l'Administració amb prou feines havia introduït canvis en els procediments de comprovació en les últimes dècades. Així mateix, van comentar que l'avenç de l'Agència Tributària en el model de relació cooperativa resultava parcial, estant residenciat en persones concretes i no tant com un element cultural de l'organització en general. Per part seva, la Delegació Central va mostrar el seu desacord i va reiterar que la relació cooperativa era bilateral i que, des del punt de vista de l'Administració, es podia dir que, amb caràcter general, estava funcionant, però que també calia assenyalar que, en particular, a vegades, no tant. D'altra banda, quant als informes de transparència les empreses van reiterar la seva sol·licitud de disposar de l'opinió de l'Agència Tributària sobre el contingut dels mateixos de manera anticipada a la tramitació d'un procediment de comprovació, al que la DCGC va contestar que l'Agència Tributària no comptava amb un instrument jurídic que li permetés realitzar una apreciació del risc d'una entitat a partir de l'informe de transparència presentat. No obstant això, es va destacar la seva utilitat i es van citar com exemples de l'aplicació pràctica dels informes alguns casos en els que de l'anàlisi dels mateixos havien sorgit diferències que, finalment, s'havien resolt mitjançant procediments de comprovació parcial molt concrets.
A continuació D. Manuel Trillo comenta que, en referència al segon punt de l'ordre del dia de la reunió, el representant del Departament d'Inspecció Financera i Tributària va assenyalar que en matèria d'imposició indirecta ja existien diversos fòrums de relació cooperativa i que l'àrea de millora que podria plantejar-se seria el relatiu a la imposició directa. No obstant això, va subratllar que era imprescindible començar a treballar en la proposta per tal de dotar-la d'una major concreció, ja que era necessari justificar que la seva creació suposaria un avantatge per a la UE.
Per finalitzar la seva intervenció, el Delegat Central assenyala que està convençut de què les empreses participants en el Fòrum estan d'acord en què les iniciatives desenvolupades en matèria de relació cooperativa estan funcionant i són d'utilitat per a tots, encara que cadascuna de les parts tingui la seva pròpia opinió sobre els esforços que en aquesta matèria estan realitzant cadascun dels intervinents. Afegeix que és necessari seguir treballant perquè se segueixin produint avenços en el model cooperatiu.
A continuació, D.a Soledad Fernández Doctor agraeix la intervenció de D. Manuel Trillo i ofereix la paraula a les persones assistents per si desitgen realitzar algun comentari.
Atès que no es produeixen més intervencions la Vicepresidenta del Fòrum dona pas al punt següent de l'ordre del dia.
5. Projectes per a la Presidència Europea 2023
D.a Soledad Fernández Doctor atorga la paraula a D. Marcos Álvarez Suso, Cap de l'Àrea de Suport Processal del Departament d'Inspecció Financera i Tributària, a fi que informe sobre els projectes en tramitació a nivell europeu que podrien ser discutits sota presidència espanyola.
D. Marcos Álvarez Suso inicia la seva exposició comentant que, com és sabut per totes les persones presents, Espanya assumirà la presidència del Consell de la Unió Europea durant el segon semestre de 2023, després de les presidències de França, República Txeca i Suècia. Afegeix que, a més de ser una presidència curta per coincidir amb el període estival, l'espanyola és una presidència de les denominades "Golden Presidency", és a dir, l'última abans de les eleccions al Parlament Europeu, per la qual cosa la Comissió ja ha comunicat a Espanya que, davant la incertesa política pel resultat de les eleccions, intentarà impulsar un número important de les iniciatives que estan en marxa. Així mateix, indica que en aquests moments existeixen nombrosos projectes en tramitació en l'àmbit comunitari i, atès que els països que precedeixen a Espanya tenen les seves preferències i condicionants en relació amb els mateixos, es desconeix quins seguiran pendents durant el segon semestre de 2023 o si, fins i tot, existiran noves propostes o s'haurà descartat alguna de les que hi ha actualment. Així, el Cap de l'Àrea de Suport Processal assenyala que realitzarà una breu exposició sobre els expedients en matèria de fiscalitat que es troben actualment en tramitació, excloent els relatius a l'àrea de Duanes i Impostos Especials, no perquè no hagi projectes normatius importants tramitant-se, ja que existeixen, entre d'altres, una proposta per modificar la directiva de la fiscalitat de l'energia i una revisió del Codi Duaner, sinó perquè no són de la seva àrea de treball.
A continuació D. Marcos Álvarez comenta que, si bé la iniciativa legislativa europea li correspon a la Comissió, no obstant això, el país que ostenta la presidència del Consell de la UE compta amb una certa oportunitat per impulsar aquells expedients en els que està més interessat. Així, reitera que en aquests moments existeix una gran incertesa quant als projectes que es tramitaran sota la presidència espanyola de la UE i, amb el suport d'una presentació en power point, esbossa els principals aspectes d'algunes de les propostes que existeixen avui dia, aclarint que no en tots els casos es compta amb un projecte normatiu de la Comissió:
-
En imposició directa:
-
Pilar II: la proposta de Directiva en discussió pretén garantir un tipus impositiu mínim (15%) per a les activitats mundials dels grans grups multinacionals. El debat resideix en harmonitzar un conjunt comú de normes sobre com calcular aquest tipus impositiu efectiu, de manera que s'apliqui correcta i coherentment en tota la UE. Sota la presidència francesa ha rebut un fort impuls, però en aquests moments és objecte de bloqueig polític.
Condicionades a l'aprovació del pilar II, es destaquen tres iniciatives:
-
Publicació anual del tipus efectiu de tributació en l'impost sobre societats de determinades grans empreses amb operacions a la UE : la proposta es presentarà una vegada aprovada la Directiva del pilar II.
-
Refosa de la Directiva d'Interessos i Cànons: l'aprovació del pilar II podria aplanar el camí perquè s'aprovés la Directiva refosa que es troba en el Consell des de 2011 i que té com a objectiu fer que els beneficis establerts en la mateixa estiguin condicionats a què l'interès estigui subjecte a impostos en l'estat de destinació.
-
Pilar I: No existeix encara proposta normativa europea. Atorga a les jurisdiccions de mercat el dret de gravar part dels guanys de certes empreses no residents, proporcionant la reassignació d'una part d'aquests beneficis globals entre les jurisdiccions on el grup té clients o usuaris, utilitzant una fórmula acordada.
-
-
Modificació de la Directiva sobre cooperació administrativa (DAC 8): si bé no existeix encara una proposta normativa, aquesta iniciativa pretén garantir a les Administracions tributàries informació per identificar als contribuents actius en nous mitjans d'intercanvi, en particular criptoactivos i diners electrònic.
-
Shell entities , la proposta de Directiva estableix uns paràmetres que ajudaran als estats membres a detectar empreses que exerceixen una activitat econòmica, però que no tenen una substància mínima i s'utilitzen per obtenir avantatges fiscals. També té en compte l'intercanvi automàtic d'informació i introdueix la possibilitat que un país sol·liciti a un altre la realització d'una auditoria fiscal a un shell entity per tal d'esbrinar, realment, que hi ha darrere de la mateixa. D'altra banda, si aquesta proposta no obté un acord unànime, la Comissió Europea ha anunciat que presentaria a finals d'any una nova iniciativa legislativa en la que es regularia la professió dels assessors fiscals quant a la utilització d'aquest tipus d'entitats, si bé encara no hi ha cap altra referència addicional sobre aquesta proposta. -
DEBRA: per tal de corregir de manera coordinada en tot el mercat únic el biaix a favor de l'endeutament induït per la fiscalitat, aquesta proposta de Directiva estableix normes per preveure, en determinades condicions, la deduïbilitat a efectes tributaris de l'interès nocional sobre els increments de fons propis i per limitar la deduïbilitat fiscal dels costos d'endeutament excedents.
-
Marco per a la imposició sobre la renda de les empreses a Europa (Business in Europe: Framework for Income Taxation o BEFIT): sería una norma única del Impuesto de Sociedades para la UE, basada en las características de una base imponible común y una fórmula de prorrateo para la distribución de beneficios entre los estados miembros. Asimismo, si bien no existe todavía una propuesta normativa, esta se basará en el progreso de las discusiones globales en las que estos conceptos están ya presentes, mediante el uso de una fórmula de redistribución parcial de los beneficios en el pilar I, y reglas comunes para el cálculo de la base imponible a efectos de la aplicación del pilar II.
-
Mètode de retenció comuna en la font: l'objectiu d'aquesta iniciativa, que encara no compta amb una proposta normativa, seria la introducció d'un sistema comú en l'àmbit de la UE per a la retenció en origen sobre els dividends o els pagaments d'interessos als no residents. Suposarà l'establiment d'un sistema que permetrà a les autoritats tributàries intercanviar informació i cooperar entre si, així com millorar els certificats de residència fiscal a aquests efectes, facilitant i agilitzant així la gestió de les devolucions als no residents.
-
Codi de conducta: existeix un grup de treball dedicat a l'estudi de les mesures fiscals que provoquen una competència fiscal perniciosa entre els estats membres, així com a l'elaboració i actualització de la llista de tercers països i territoris no cooperadors, examinant coordinadament en l'àmbit de la Unió Europea mesures de defensa.
-
-
En imposició indirecta:
-
L' IVA en l'era digital: és el projecte estrella de la Unió Europea, si bé no existeix encara una proposta. Es basa en:
-
l'establiment d'un sistema de subministrament immediat d'informació en temps real, és a dir, una cosa semblant al SII espanyol;
-
la revisió del règim de les plataformes electròniques, harmonitzant la intermediació en la prestació de serveis, especialment en els sectors d'allotjament turístic i transport;
-
l'extensió de la finestreta única a tots els supòsits no coberts actualment.
-
-
L' IVA en el sector turístic: aquest projecte és d'especial interès per a Espanya, donada la importància de la indústria turística al nostre país. La idea de la Comissió és plantejar una revisió dels següents règims i aspectes relacionats amb aquest sector: el règim especial d'agències de viatges; el règim de devolucions a viatgers, el règim aplicable a les botigues lliures d'impostos i les normes de tributació del transport de viatgers.
-
La Comissió Europea està considerant impulsar un mecanisme de resolució de disputes entre els estats membres per tal d'evitar situacions de doble imposició.
-
Règim definitiu a l'IVA : la idea de la Comissió consisteix en la implantació del principi de tributació en destinació per a les operacions intracomunitàries entre empresaris, potenciant al màxim la finestreta única, de manera que els operadors puguin relacionar-se amb una única Administració, a través de la qual presentarien totes les seves autoliquidacions.
-
Per finalitzar la seva exposició, D. Marcos Álvarez assenyala que la presidència espanyola de la UE és un projecte apassionant com país i que l'Administració tributària espanyola espera comptar amb les aportacions de totes les entitats participants en el Fòrum.
A continuació, el secretari de l'Estat d'Hisenda ofereix la paraula a les persones assistents per si desitgen consultar alguna qüestió o realitzar algun comentari.
En primer lloc intervé D.a Begoña García-Rozado, qui pregunta si, de no aprovar-se durant la presidència francesa, el pilar II no rebria un nou impuls fins a la presidència espanyola. Així mateix, pregunta si les discussions tècniques han finalitzat.
D. Marcos Álvarez Suso li contesta que, amb totes les cauteles polítiques quant al que passa a Brussel·les, la República Txeca i Suècia no han manifestat un especial interès pel projecte.
Seguidament, D. Jesús Gascón indica que, efectivament, el debat tècnic, en principi, ha finalitzat. Així mateix, afegeix que l'evolució del projecte és impredictible, ja que, tal com ha assenyalat el representant del Departament d'Inspecció Financera i Tributària, tenint presents totes les cauteles polítiques quant als treballs que es desenvolupen a Brussel·les, les negociacions amb els països que s'oposen a l'aplicació del pilar II no se circumscriuen exclusivament a aquest projecte, sinó que van més enllà, amb la qual cosa, encara que les properes presidències no hagin mostrat un especial interès a impulsar-ho, si s'aconseguís desbloquejar altres temes, és possible que s'aixequés el veto.
A continuació, presa la paraula D. Luis López-Tello, qui, després de felicitar a D. Marcos Álvarez pel seu nomenament, comenta que està segur de què l'exclusió de la seva exposició dels temes de l'àmbit duaner i d'impostos especials no es deu al fet de què se'ls presti poca atenció, ja que Espanya es veurà molt afectada pels treballs que s'estan realitzant en aquesta àrea, com ara els dedicats a la fiscalitat de l'energia i al mecanisme d'ajustaments en frontera.
D. Marcos Álvarez li respon que el motiu d'excloure'ls ha estat, simplement, el fet que l'Agència Tributària compta amb persones expertes en matèria duanera i d'impostos especials.
Seguidament presa la paraula la Directora del Departament de Duanes i Impost Especials qui assenyala que la revisió de la fiscalitat de l'energia i el mecanisme d'ajustament en frontera són matèries molt complexes i que tenen una finalitat mediambiental. Afegeix que, en la seva opinió, el problema en relació amb l'aplicació del Reglament que aprovi el mecanisme d'ajustament en frontera del carboni resideix en què Espanya és importadora i que haurà d'afegir-ho com un cost més, en una conjuntura en què els indicadors econòmics no estan en el seu millor moment. D'altra banda, D.a Pilar Jurado indica que quant a la revisió del Codi Duaner, la Comissió Europea té especial interès a impulsar la simplificació de la tramitació duanera, potenciant la figura de l'operador de confiança.
D. Jesús Gascón afegeix que, a més, un altre factor que ve a introduir una major complexitat en els debats és la proposta de modificació del sistema de recursos propis de la UE. D'altra banda, assenyala que, si bé cal ser optimistes quant a que la proposta relativa a la fiscalitat de l'energia surti endavant, cal recordar que, en l'última presidència espanyola el 2010, el nostre país també va haver d'informar sobre la viabilitat i expectatives relatives a una sèrie d'expedients, entre els quals es trobava la directiva de la fiscalitat dels productes energètics. En aquells moments es va contestar que, encara que era molt complicat, no era impossible. Així, afegeix que 12 anys després el debat continua i que, fins i tot reconeixent la seva importància, no acaba d'estar clar que s'aconsegueixin avenços en el curt termini. Finalment, assenyala que hi ha moltes possibilitats de què la tramitació del projecte continuï durant el segon semestre de 2023, quan Espanya assumeixi la presidència.
Atès que no es produeixen més intervencions, el secretari de l'Estat d'Hisenda, dona pas al setè punt de l'ordre del dia dedicat a "Altres consideracions, precs i preguntes" i atorga la paraula a les persones presents en la reunió.
Presa la paraula D. Carlos Lázaro, representant del Banc Sabadell, per agrair la càlida benvinguda que se li ha dispensat i manifestar la satisfacció en nom de la seva entitat per incorporar-se com membre del Fòrum de Grans Empreses. Afegeix que, encara que ja existia una certa vinculació, donada l'adhesió de Banc Sabadell al Codi de Bones Pràctiques Tributàries i la seva participació en el grup de treball d'Anàlisi de la normativa tributària i de reducció de la conflictivitat, per a la seva entitat és motiu de complaença, compartit amb totes les entitats presents, participar en el foment del model de relació cooperativa, ja que, sens dubte, és una eina molt útil per a l'aplicació del sistema tributari, al mateix temps que aporta seguretat jurídica, el que resulta beneficiós per a la societat en el seu conjunt.
El president del Fòrum reitera la benvinguda al Banc Sabadell i, atès que no es produeixen més peticions de paraula, agraeix a les persones assistents la seva presència i dona per conclosa la vigesimocuarta sessió plenària del Fòrum de Grans Empreses, acomiadant-se fins a la propera reunió.
EL SECRETARI TÈCNIC
D. IGNACIO FRAISERO ARANGUREN
Vist i plau
EL PRESIDENT DEL FÒRUM
D. JESÚS GASCÓN CATALÁN