Salta al contingut principal
Qui recapta els impostos i controla les duanes?

Funcions de l'Administració Tributària

L'Agència Tributària té encomanada l'aplicació efectiva del sistema tributari estatal i duaner, així com d'aquells recursos d'unes altres Administracions Públiques nacionals o de la Unió Europea de la qual gestió se li encomani per llei o per conveni.

Per tant, correspon a l'Agència Tributària aplicar el sistema tributari de tal manera que es compleixi el principi constitucional en virtut del qual tots els ciutadans han de contribuir al sosteniment de les despeses públiques d'acord amb la seva capacitat econòmica. No obstant això, l'Agència Tributària no té competències per a l'elaboració i aprovació de les normes tributàries, ni en el vessant de la despesa pública per assignar els recursos públics entre les diverses finalitats.

La funció de gestió integral del sistema tributari estatal i duaner es materialitza en un ampli conjunt d'activitats, entre les que destaquen:

  • Gestió, inspecció i recaptació dels tributs estatals (IRPF; IVA, Societats i Impostos Especials).

  • Recaptació d'ingressos de les Comunitats i Ciutats Autònomes bé per disposició legal o per conveni.

  • Recaptació dels ingressos propis de la Unió Europea.

  • Gestió duanera i repressió del contraban.

  • Recaptació en període voluntari de les taxes del Sector Públic Estatal.

  • Recaptació en via executiva d'ingressos de dret públic de l'Administració General de l'Estat.

  • Col·laboració en la persecució de delictes, especialment contra la Hisenda Pública i els de contraban.

Així mateix, cal tenir en compte que, les Comunitats Autònomes i les Entitats locals també tenen competències sobre impostos. Per això, en les seves respectives administracions hi ha igualment òrgans encarregats d'aquesta matèria.

L'objectiu essencial de l'Agència Tributària és el foment del compliment pels ciutadans de les seves obligacions tributàries. Per fer-ho, desenvolupa dues línies d'actuació:

  • informar i ajudar als contribuents a complir les seves obligacions tributàries,

  • detectar i corregir aquelles actuacions que no s'ajusten al que estableixen les lleis tributàries.

Els serveis d'informació i assistència al contribuent més importants són:

  • Informació i assistència per Internet: en la pàgina web de l'Agència Tributària (sede.agenciatributaria.gob.es ) és possible obtenir informació sobre normativa i procediments tributaris i, a més, si es disposa de signatura electrònica, realitzar pràcticament totes les gestions sense necessitat de desplaçament a les oficines. Així mateix, en el web existeixen nombroses eines d'assistència virtual, que permeten una comunicació senzilla.
  • Informació telefònica sobre dubtes de caràcter tributari.

  • Dades fiscals i esborrany de declaració. L'Agència Tributària posa a disposició dels contribuents les seves dades fiscals, per tal de facilitar la presentació de la seva declaració d'IRPF. També ofereix l'esborrany de declaració de la renda, permetent que compleixin amb la seva obligació de presentació de manera senzilla.

  • Programes d'ajuda per a la confecció de declaracions. Existeixen programes informàtics d'ajuda per realitzar les declaracions de pràcticament tots els impostos. Amb ells emplenar els formularis resulta molt més senzill. En l'impost sobre la Renda, el programa d'ajuda Renda Web és utilitzat per la majoria dels contribuents obligats a declarar.

  • Atenció en oficines.

Les actuacions de control es duen a terme pels òrgans de Gestió i Inspecció Tributària i Duanera i estan destinades a detectar i corregir aquelles actuacions dels contribuents que no s'ajusten en les seves obligacions tributàries al que estableixen les lleis, investigant, reprimint i sancionant als infractors. També els òrgans de Recaptació informen i assessoren en el pagament dels impostos i recapten coactivament aquells deutes que no són ateses en els terminis establerts en les lleis.