Novetats de normativa 2023
Saltar índex de la informacióPrincipals novetats tributàries introduïdes per la Llei 31/2022, de 23 de desembre, de pressupostos generals de l’Estat per a 2023
Disposición adicional septuagésima de la Ley 31/2022, de 23 de diciembre,de Presupuestos Generales del Estado para el año 2023.
IMPOST SOBRE SOCIETATS
Amb efectes des de l'1 de gener de 2023, s'introdueixen les següents modificacions en la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l'impost sobre societats (LIS):
-
El tipus de gravamen
Amb efectes des de l'1 de gener de 2023 i vigència indefinida, es modifica l'article 29 de la LIS per l'article 68 de la LPGE per a 2023.
S'introdueix un tipus de gravamen reduït del 23 per cent per a les entitats import net del qual del volum de negoci del període impositiu immediatament anterior sigui inferior a 1 milió d'euros.
A aquests efectes, l'import net del volum de negoci es determinarà conforme al que disposen els apartats 2 i 3 de l'article 101 de la LIS.
-
Amortització accelerada de determinats vehicles
S'afegeix una nova disposició addicional divuitena en la LIS per l'article 69 de la LPGE per a 2023, en virtut de la qual,
Les inversions en vehicles nous FCV, FCHV, BEV, REEV o PHEV, segons definició de l'annex II del Reglament General de Vehicles, aprovat pel Reial Decret 2822/1998, de 23 de desembre, afectes a activitats econòmiques i que entrin en funcionament durant els períodes impositius que s'iniciïn en els anys 2023, 2024 i 2025, podran amortitzar-se en funció del coeficient que resulti de multiplicar per 2 el coeficient d'amortització lineal màxim previst en les taules d'amortització oficialment aprovades.
-
Règim fiscal especial de les Illes Balears
La disposició addicional setantena de la LPGE per a 2023 introdueix el Règim fiscal especial de les Illes Balears amb efectes per als períodes impositius que s'iniciïn entre l'1 de gener de 2023 i el 31 de desembre de 2028.
-
Apartat Quatre. Reserva per a inversions a les Illes Balears :
1. Els contribuents de l'impost sobre societats i de l'Impost sobre la Renda de no Residents tindran dret a la reducció en la base imposable de les quantitats que, amb relació als seus establiments situats a les Illes Balears, destinin dels seus beneficis a la reserva per a inversions d'acord amb el que disposa aquest apartat.
2. La reducció s'aplicarà a les dotacions que en cada període impositiu es facin a la reserva per a inversions fins al límit del 90 per cent de la part de benefici obtingut en el mateix període que no sigui objecte de distribució, quant procedeixi d'establiments situats a les Illes Balears.
En cap cas l'aplicació de la reducció pot determinar que la base imposable sigui negativa.
(…)
4. Les quantitats destinades a la reserva per a inversions a les Illes Balears d eberán materialitzar-se en el termini màxim de tres anys, c ontados des de la data de la meritació de l'impost corresponent a l'exercici en què s'ha dotat la mateixa, en la realització d'alguna de les inversions indicades en aquest número.
5. Els elements patrimonials en què es materialitzi la inversió hauran d'estar situats o ser rebuts en l'arxipèlag balear, utilitzats en el mateix, afectes i necessaris per al desenvolupament d'activitats econòmiques del contribuent, llevat en el cas dels que contribueixin a la millora i protecció del medi ambient en el territori balear.
(…)
10. Els contribuents a què es refereix aquest apartat podran dur a terme inversions anticipades, que es consideraran com materialització de la reserva per a inversions que es doti amb càrrec a beneficis obtinguts durant el període impositiu en el que es realitza la inversió o en els tres posteriors, sempre que es compleixin els restants requisits exigits en el mateix.
La materialització i el seu sistema de finançament es comunicaran conjuntament amb la declaració de l'impost sobre societats, l'Impost sobre la Renda de no Residents o l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques del període impositiu en què es realitzin les inversions anticipades.
11. L'aplicació del benefici de la reserva per a inversions serà incompatible, per als mateixos béns i despeses, amb les deduccions per incentivar la realització de determinades activitats regulades en el capítol IV del títol VI de la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l'impost sobre societats. També serà incompatible per als mateixos béns i despeses amb qualsevol benefici fiscal o mesura de diferent naturalesa que tingui la condició d'ajuda estatal sota el Dret de la Unió Europea, si aquesta acumulació excedís els límits establerts en l'Ordenament comunitari que, en cada cas, resultin d'aplicació.
(…)
13. Els contribuents de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques que determinin els seus rendiments nets mitjançant el mètode d'estimació directa, tindran dret a una deducció en la quota íntegra pels rendiments nets d'explotació que es destinin a la reserva per a inversions, sempre que aquests provinguin d'activitats econòmiques realitzades mitjançant establiments situats a les Illes Balears .
Per poder gaudir de la reserva per a inversions a les Illes Balears, les persones físiques hauran de portar la comptabilitat en la forma exigida pel Codi de Comerç i la seva normativa de desenvolupament des de l'exercici en què s'han obtingut els beneficis que es destinen a dotar la reserva per a inversions a les Illes Balears fins a aquell en què hagin de romandre en funcionament els béns objecte de la materialització de la inversió.
La deducció es calcularà aplicant el tipus mitjà de gravamen a les dotacions anuals a la reserva i tindrà com a límit el 80 per cent de la part de la quota íntegra que proporcionalment correspongui a la quantia dels rendiments nets d'explotació que provinguin d'establiments situats a les Illes Balears, sempre que no se superin els límits establerts en l'Ordenament comunitari que, en cada cas, resultin d'aplicació.
(…)
-
Apartat Cinc. Règim especial per a empreses industrials, agrícoles, ramaderes i pesqueres.
1. Els contribuents de l'impost sobre societats i de l'Impost sobre la Renda de no Residents aplicaran una bonificació del 10 per cent de la quota íntegra corresponent als rendiments derivats de la venda de béns corporals produïts a les Illes Balears per ells mateixos, propis d'activitats agrícoles, ramaderes, industrials i pesqueres, en aquest últim cas en relació amb les captures efectuades en la seva zona pesquera i aqüícola. Es podran beneficiar d'aquesta bonificació les persones o entitats domiciliades a les Illes Balears o en uns altres territoris que es dediquin a la producció de tals béns en l'arxipèlag, mitjançant sucursal o establiment permanent.
2. La bonificació anterior també serà aplicable als contribuents de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques que exerceixin les mateixes activitats i amb els mateixos requisits exigits als contribuents de l'impost sobre societats, sempre que determinin els rendiments pel mètode d'estimació directa.
La bonificació s'aplicarà sobre la part de la quota íntegra que proporcionalment correspongui als rendiments derivats de les activitats de producció assenyalades.
3. L'aplicació de la bonificació en cada període impositiu requerirà que la plantilla mitjana de l'entitat durant aquest període no sigui inferior a la plantilla mitjana corresponent als dotze mesos anteriors a l'inici del primer període impositiu en què tingui efectes el règim previst en aquest apartat.
Quan l'entitat s'hagi constituït dins l'assenyalat termini anterior de dotze mesos es tindrà en compte la plantilla mitjana que resulti d'aquell període.
4. La bonificació s'incrementarà fins al 25 per cent durant aquells períodes impositius en els que, a més de complir-se el requisit previst en el número anterior, s'hagi produït un increment de plantilla mitjana no inferior a la unitat respecte de la plantilla mitjana del període impositiu anterior i aquest increment es mantingui durant, com a mínim, un termini de tres anys a partir de la data de finalització del període impositiu en el que s'apliqui aquesta bonificació incrementada.
(…)
6. Quan l'entitat s'hagi constituït durant el primer període impositiu en què tingui efectes el règim previst en aquest apartat, l'aplicació de la bonificació requerirà que aquesta entitat compleixi els requisits perquè resulti d'aplicació el tipus de gravamen reduït per a entitats de nova creació regulats en l'article 29.1 de la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l'impost sobre societats. En aquest cas, se seguiran les regles establertes en aquest número.
7. La bonificació regulada en aquest apartat no serà aplicable als rendiments derivats de la venda de béns corporals produïts a les Illes Balears propis d'activitats de construcció naval, fibres sintètiques, indústria de l'automòbil, siderúrgia i indústria del carbó.
-
-
Règim Econòmic i Fiscal especial de les Canarias
La disposició final setena de la LPGE per a 2023 modifica la Llei 19/1994, de 6 de juliol, de modificació del Règim Econòmic i Fiscal de les Canarias amb efectes per als períodes impositius que s'iniciïn a partir de l'1 de gener de 2023.
-
Apartat U. Es dona una nova redacció a l'article 42.
1. Les entitats de la Zona Especial Canària tributaran en l'impost sobre societats amb les següents especialitats :
(…)
c) Els contribuents que realitzin les operacions de comerç de béns a les que es refereix la lletra a) (ii) de l'apartat 1 de l'article 44 d'aquesta llei, hauran de subscriure trimestralment declaració informativa d'operacions amb béns realitzades fora de la Zona Especial Canària on es farà constar l'origen i destinació de les mercaderies, la tipologia de mercaderies, quantitat i resta d'informació requerida, d'acord amb el codi duaner de la Unió i altra normativa aplicable. Igualment hauran de portar registre de la documentació duanera corresponent. Mitjançant Ordre de la persona titular del Ministeri d'Hisenda i Funció Pública s'aprovarà la declaració informativa i els requisits del llibre registre d'operacions amb béns realitzades fora de l'àmbit de la Zona Especial Canària.
-
Apartat Dos.Es dona nova redacció a l'article 44.
Es dona una nova redacció a l'efecte de determinar la part de la base imposable de l'entitat de la Zona Especial Canària que, a l'efecte de l'aplicació del tipus especial de gravamen, es derivi de les operacions realitzades material i efectivament en l'àmbit geogràfic de la Zona Especial Canària.
-