Impost sobre els Líquids per a Cigarrets Electrònics i altres Productes relacionats amb el Tabac.
Coneix l'impost que grava els líquids per a cigarrets electrònics, les borses de nicotina i altres productes de nicotina
Preguntes freqüents
-
Líquids per a cigarrets electrònics, tinguin o no nicotina i siguin per a aparells o no rebutjables.
-
Les borses de nicotina, i
-
Altres productes de nicotina diferents de les tasques tradicionals del tabac, com ara, per exemple: gomes de mastegar, inhaladors, pastilles o pegats cutanis, sempre que no tinguin la consideració de medicaments.
El nou impost s'estableix a partir de l'1 d'abril de 2025.
No s'exigirà a Illes Canàries (té el seu propi impost autonòmic), ni en les Ciutats Autònomes de Ceuta i Melilla.
Al país Basc i Navarra s'exigirà per les seves respectives autoritats tributàries forals.
Amb caràcter general, totes aquelles persones o empreses que fabriquin, emmagatzemin i distribueixin a l'engròs a la Península i Illes Balears, importin o adquireixin en països de la Unió Europea per a després vendre aquests productes a Espanya (la Península i Illes Balears).
(+) També, amb caràcter excepcional i a declarar el juliol de 2025 una única vegada, serà exigible a totes les persones o empreses que tinguin aquests productes amb finalitat comercial (tant majoristes com detallistes – estancs, estacions de serveis, botigues de vapeo, botigues de conveniència, parafarmàcies per a aquest tipus de productes que no tinguin la consideració de medicaments, supermercats, etc - que comercialitzin aquests productes) a 1 d'abril de 2025.
-
Els comerciants majoristes, detallistes o els qui emmagatzemin amb finalitats comercials aquests productes a 1 d'abril de 2025, hauran de presentar electrònicament (disponible en la pàgina web de l'AEAT) una declaració informativa amb les existències amb finalitats comercials que tenen en les seves botigues, establiments, etc. emmagatzemades a data 1 d'abril de 2025 (independentment de la data en què les hagi adquirit, simplement que les tingui en el seu magatzem a 1 d'abril):
-
Líquids que s'afegeixen als vapeadores (cigarrets electrònics) encara que NO tingui nicotina aquell líquid. El vapeador (aparell en sí) no cal declarar-ho llevat que porti líquid inclòs. Es declararan els mil·lilitres de producte total, no va per unitats i distingint si el volum de nicotina excedeix o no dels 15 miliitros per mil·ligram de producte.
-
Borses de nicotina, solen venir en llaunes. Cal declarar-les en grams (el pes del producte que conté cada llauna, no va per unitats de llaunes).
-
Altres productes de nicotina (per xiclets) i també cal expressar-ho en grams.
Aquest model de declaració d'existències s'ha de presentar a través de la pàgina Web de l'Agència Tributària, entre l'1 i el 30 d'abril de 2025.
L'incompliment d'aquesta obligació de presentar aquesta declaració o bé la seva presentació incompleta o amb dades falses, podrà donar lloc a una sanció tributària de 500 euros.
Si té una botiga detallista s'entén que té fi comercial, llevat que hi hagi una prova en contra. Si és un particular el que emmagatzemi aquests productes a inicis d'abril de 2025 té obligació de declarar si la tinença de productes objecte de l'impost és amb finalitats comercials. S'entén que la tinença és amb finalitats comercials, llevat que hi hagi una prova en contra, quan les quantitats excedeixin els següents límits:
-
Líquids per a cigarrets electrònics: 40 mil·lilitres.
-
Borses de nicotina: 400 unitats.
-
Altres productes de nicotina: 500 grams.
No cal declarar-los si tenen un ús medicinal acreditat per les autoritats sanitàries competents (Agència Espanyola del Medicament).
Si el que està comercialitzant és un producte del tabac (cigarrets, purs, picada per embolicar, etc.) tributarà per l'impost especial sobre les tasques del tabac i no estarà sotmès a aquest nou impost.
Tots aquells comerciants majoristes o detallistes que tinguin existències d'aquests productes a 1 d'abril de 2025, hagin o no presentat la declaració d'existències esmentada i que no hagin inclòs aquests productes en el “dit règim suspensiu” (és a dir no els hagin traslladat a una fàbrica o dipòsit fiscal), entre l'1 i el 20 de juliol de 2025 estaran obligats a presentar el model 573, corresponent al mes d'abril, d'autoliquidació de l'impost especial i ingressar les quotes corresponents a aquests productes.
-
- Per als adquirents a Espanya (els que compren aquests productes en uns altres països de la Unió Europea per a la seva posterior comercialització a Espanya), fàbriques i dipòsits fiscals a més de la declaració i pagament de l'impost, han de sol·licitar un Codi d'Activitat Econòmica (CAU) i pagar l'impost de l'1 al 20 del mes següent a cada període mensual, presentant el model d'autoliquidació “573”.
No s'exigeix l'impost i, per tant, no cal presentar el model 573 si la mercaderia es troba en règim suspensiu. Tampoc caldrà presentar l'autoliquidació durant aquells períodes de liquidació en els que no resulti quota per ingressar.
Les plataformes electròniques que funcionen com intermediàries de compres per consumidors espanyols a empreses situades en uns altres països de la Unió Europea (pàgines web) també seran contribuents de l'impost (tenen la condició d'expedidor). En aquests casos, no és el destinatari o adquirent a Espanya qui ha de declarar i pagar aquest nou impost.
(*) Recordar que la no presentació o presentació incompleta, inexacta o amb dades falses de la declaració informativa és una infracció tributària greu amb sanció de 500 euros. Compatible amb les infraccions generals de la Llei general tributària.
Presentant el model electrònic de declaració d'existències que està en la pàgina web de l'AEAT “II. EUA Declaració informativa de l'impost sobre líquids per a cigarrets electrònics i altres productes relacionats amb el tabac”
-
Haurà d'indicar el NIF, raó social i persona de contacte.
-
Cal indicar tots i cadascun dels establiments d'emmagatzematge o venda detallista que siguin de la seva titularitat o que els exploti aquella mateixa persona física o jurídica on tinguin aquests productes, indicant domicili, localitat i província.
-
Podrà indicar dades de contacte (telèfon mòbil, correu electrònic).
La declaració informativa ha de presentar-se l'abril i l'autoliquidació de l'1 al 20 de juliol de 2025.
Cal declarar-los amb dos decimals.
Líquids per a cigarrets electrònics : hi ha dues opcions i depèn de la quantitat de nicotina.
Si tenen nicotina per saber l'epígraf correcte cal conèixer la quantitat per mil·ligram de producte quants mil·lilitres de nicotina conté.
-
Els líquids sense nicotina o bé amb una quantitat de nicotina de fins a 15 mil·lilitres per mil·ligram de producte: van a l'epígraf 1. I cal indicar els mil·lilitres de producte (del líquid)
-
Els líquids amb nicotina que continguin més de 15 mil·lilitres de nicotina per mil·ligram de producte: van a l'epígraf 2, i cal indicar-los en mil·lilitres de producte (del líquid)
Per exemple, un envàs de líquid de 10 ml i posa que conté de nicotina per exemple 3 mg/ml, per tant, aquell seria epígraf 1 i es declararia 10 ml perquè és per mil·lilitre de producte, no de nicotina.
Borses de nicotina: l'epígraf és 3 i cal indicar els grams de producte.
Aquí és irrellevant la quantitat o concentració de nicotina de les borses. L'important és el pes del producte que es ven
Per exemple: 20 bossetes de 0,60 grams de pes cadascuna, caldrà declarar en l'epígraf 3 la quantitat de 12 grams de producte.
Altres productes de nicotina: l'epígraf és 4 i cal indicar els grams de producte.
Per exemple: 20 unitats d'aquests productes de 0,60 grams de pes cadascuna, caldrà declarar en 4 la quantitat de 12 grams de producte.
Aquesta obligació només està prevista per als adquirents a Espanya de productes des d'uns altres països de la UE, fàbriques, dipòsits fiscals i els expedidors registrats (en el cas d'importacions seguides de la seva vinculació al règim suspensiu).
Els operadors que tinguin aquesta condició de fàbriques, dipòsits fiscals, etc i que a 1 d'abril de 2025 ja estan realitzant activitats econòmiques amb aquests productes hauran de durant els trenta dies hàbils (sense comptar caps de setmana ni dies festius) següents a l'entrada en vigor (és a dir des de l'1 d'abril de 2025) sol·licitar la inscripció en el registre territorial de l'oficina gestora d'impostos especials corresponent a on es localitzi el seu establiment de fabricació o d'emmagatzematge o dipòsit i en el cas d'adquirents d'uns altres països de la Unió Europea i dels expedidors registrats en oficina gestora corresponent als seus domicilis fiscals.
Els nous operadors econòmics que vulguin donar-se d'alta com fàbriques, etc hauran de prèviament a l'inici de la seva activitat, sol·licitar la inscripció esmentada en el paràgraf anterior i obtenir el CAU corresponent al tipus d'activitat a desenvolupar:
-
Per als contribuents de l'article 64 sexies de la Llei (els expedidors i plataformes electròniques i els adquirents amb finalitats comercials) els requisits estan especificats en l'art.4 de l'Ordre ministerial i en l'art.40.5 del Reglament d'Impostos Especials.
-
Per a les fàbriques i dipòsits fiscals els requisits estan especificats en l'art.40 del Reglament d'Impostos Especials.
La seva sol·licitud s'efectuarà a través de la seu electrònica de l'AEAT.
Els estancs estan obligats a la inscripció en el registre territorial dels impostos especials i sol·licitar el CAU?.
Si es refereix a la feta imposable tinença d'existències a l'1 d'abril de 2025, no estan obligats. Per les seves pròpies característiques els estancs i altres establiments de caràcter detallista, com locals de venda al públic, no seran dipòsits fiscals, per la qual cosa no tenen aquesta obligació d'inscripció (sol·licitud de CAUS) i altres obligacions que comporta aquesta condició.
De l'1 al 20 juliol del 2025 han de pagar mitjançant declaració - liquidació model 573 per aquelles existències que ha declarat en la declaració informativa d'existències:
Enllaç a la seu AEAT presentació:
Per a l'any 2025, de l'1 al 20 de juliol cal declarar i ingressar:
-
L'impost per les existències que es tenien emmagatzemades amb finalitats comercials a 1 d'abril de 2025 i declarades en la declaració informativa presentada prèviament i que no es trobin en règim suspensiu.
-
L'impost pels productes fabricats, dipositats o adquirits amb finalitats comercials en uns altres països de la UE durant els mesos d'abril, maig i juny i que no es trobin en règim suspensiu.
Respecte a les autoliquidacions d'abril, maig i juny a presentar durant el mes de juliol, es presenten en un només model o en un per a cada mes?
Si es refereix a la feta imposable tinença a 1 d'abril, caldrà presentar exclusivament el model 573 corresponent al mes d'abril de 2025.
Les autoliquidacions per part de les fàbriques, dipòsits fiscals i altres contribuents, seran les corresponents a cada període mensual (abril, maig i juny de forma excepcional s'hauran de presentar el juliol de 2025), atès que l'existència de productes emmagatzemats en aquest tipus d'establiments durant els mesos de maig i juny no és fet imposable i hauran de declarar i pagar quan surtin per al seu consum.
La base imposable serà la resultant dels productes emmagatzemats l'últim dia de cada mes?
En el cas dels qui emmagatzemin productes amb finalitats comercials a 1 d'abril de 2025, aquestes quanties detallades per tipus de producte, formaran la base imposable de la seva única autoliquidació de juliol.
Per als altres contribuents de l'impost, la base imposable serà la quantitat desglossada per tipus de productes en el moment de la meritació de l'impost, per norma general quan surtin per al seu consum de fàbrica o dipòsit fiscal, o quan es produeixi la meritació del fet imposable en cada cas.
Pels mesos del juliol al desembre de 2025 i anys successius, se seguirà la regla general: Declaració i ingrés de l'1 al 20 del mes següent a la de la meritació (és a dir a cada període mensual).
Per exemple: Els productes el juliol de 2025, presentar i pagar de l'1 al 20 d'agost de 2025. Els del mes d'agost, presentar i pagar de l'1 al 20 de setembre de 2025 i així successivament.
(+) No cal presentar l'autoliquidació (model 573) quan el resultat de l'impost especial no surti a pagar.
-
La circulació i tinença d'aquests productes amb origen i destinació dins l'àmbit territorial intern (és a dir la Península i Illes Balears amb l'impost ja meritat) es podrà justificar amb un document mercantil (factura, albarà, etc). Qui els transporta haurà de disposar d'un document mercantil que justifiqui aquesta tinença i circulació lícita.
-
En el cas de productes que circulin entre fàbriques o dipòsits fiscals, o entre la Duana espanyola on s'ha produït la importació des de fora de la Unió Europea fins alguna d'aquestes fàbriques o dipòsits fiscals (aquest producte estarà en el dit règim suspensiu ), serà necessari que la circulació es faci amb el dit document administratiu electrònic (e-Ad o ARC) que es gestiona a través del sistema de control “EMCS” per part de les autoritats de l'AEAT.
-
Si un producte subjecte a aquest impost ha estat rebut des d'un altre país de la UE i la seva destinació immediata és una fàbrica o dipòsit fiscal (per incloure'l en aquest dit règim suspensiu), podrà circular fins aquests establiments amb un document mercantil (factura, albarà, etc).
Els fabricants, els dipòsits fiscals i els expedidors registrats estan obligats a prestar una garantia de 6.000 euros (llevat de les trucades botigues lliures d'impostos autoritzats com a tals i situades en ports i aeroports que estan exemptes per la Llei de presentar aquesta garantia).
Tampoc serà necessari aportar una garantia, en el moment de sol·licitar la inscripció en el registre territorial i sol·licitar el CAU, en el cas dels adquirents a la Península o Illes Balears amb finalitats comercials (empreses que reben a Espanya productes d'uns altres països de la UE).
Els viatgers estan subjectes a aquest impost, encara que vengen d'un país de la Unió Europea, és a dir, si vens de França a Espanya hauràs de pagar l'impost especial a Espanya (aquest impost no s'aplica a Ceuta, Melilla ni les Canarias, per la qual cosa si, per exemple, es viatja o envien productes des de França a Ceuta, no es paga impost).
Límits exempts o franquícies: productes objecte de l'impost conduïts personalment pels viatgers majors de disset anys que procedeixin d'altres països de la UE.
-
líquids per a cigarrets electrònics, no superin els 20 mil·lilitres o,
-
200 unitats si es tracta de borses de nicotina o
-
200 grams si es tracta d'altres productes de nicotina.
Límits exempts o franquícies enviades per un particular, des d'un altre Estat membre de la UE, cap a un altre particular a Espanya, sense que mitjanci pagament de cap classe:
-
l íquidos per a cigarrets electrònics, no superin els 10 mil·lilitres, o
-
30 unitats si es tracta de borses de nicotina o
-
150 grams si es tracta d'altres productes de
Aquestes quantitats són excloents, és a dir, si un enviament porta 8 mil·lilitres i 28 unitats només pots triar un.
Límits exempts o franquícies per a les importacions en general: productes objecte de l'impost conduïts personalment pels viatgers majors de disset anys fins a les quantitats indicades:
-
líquids per a cigarrets electrònics, no superin els 20 mil·lilitres o,
-
200 unitats si es tracta de borses de nicotina o
-
200 grams si es tracta d'altres productes de nicotina.
Límits exempts o franquícies enviades per un particular, des d'un altre Estat membre de fora de la UE, cap a un altre particular a Espanya, sense que mitjanci pagament de cap classe:
-
líquids per a cigarrets electrònics, no superin els 10 mil·lilitres, o
-
30 unitats si es tracta de borses de nicotina o
-
150 grams si es tracta d'altres productes de nicotina
Aquestes quantitats són excloents, és a dir, si un enviament porta 8 mil·lilitres i 28 unitats només pots triar un.
Entre altres supòsits, els propietaris d'aquests productes quan la destinació dels mateixos sigui:
-
La seva destrucció autoritzada per l'Administració
-
Devolució a fàbrica per al seu reciclat, amb prèvia solicitud i autorització d'aquest reciclat per part de l'Administració tributària.
-
L'expedició fora del territori d'aplicació de l'impost (és a dir, expedició feia les Illes Canàries, a Ceuta, a Melilla, a un altre Estat Membre de la UE o bé en el cas d'exportació-cap a països que no pertanyen a la Unió Europea-).
En el cas dels expedidors (venedors a distància situades en uns altres països de la UE) que embenen a consumidors particulars a Espanya o les plataformes tecnològiques que intermediïn en aquest tipus de vendes, seran considerats contribuents del nou impost especial.