2.4. Agència Tributària electrònica
Des de la seva creació, l'Agència Tributària ha estat pionera en el camp de l'administració electrònica, i l'ús intensiu de les noves tecnologies de la informació i de les comunicacions ha estat una constant que ha portat a disposar, avui dia, d'una autèntica “Agència Tributària electrònica”.
Durant els últims exercicis, el canal electrònic s'ha convertit en el més utilitzat en les relacions amb els contribuents. .
En relació amb les notificacions, l'entrada en vigor el 2016 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, va suposar que les persones jurídiques (incloses les Administracions Públiques) s'integressin en el sistema de Notificació Electrònica Obligatòria (NEO), el que ha significat un increment potencial del col·lectiu inclòs en NEO i del nombre d'inclosos efectivament en el sistema NEO des de la seva creació. El cens total d'inclosos efectius en NEO a 31 de desembre de 2020 era de 2.737.246 persones físiques i jurídiques, fet que suposa un increment del 4,7% respecte a la dada equivalent de l'any anterior.
El 2020 es van emetre 11,85 milions de notificacions i comunicacions electròniques, de les quals 11,24 milions corresponen a titulars inclosos en Notificació Electrònica Obligatòria (NEO).
Per potenciar la utilització del registre electrònic s'ha facilitat per a tots els tràmits de registre, en el cas de les persones físiques, la presentació de documentació amb Cl@ve PIN. Això facilita l'accés per a aquells tràmits que venien exigint certificat electrònic i per als quals no era suficient aportar el Codi Segur de Verificació (CSV) de la comunicació rebuda de l'Agència Tributària.
En aquest context, les presentacions sense necessitat d'identificació o amb identificació no reforçada, amb CSV o referència, han decrescut lleugerament el 2020 quedant-se en 940.981 assentaments registrals. Els assentaments pel registre electrònic amb certificat electrònic o Cl@ve PIN també han decrescut lleugerament el 2020 quedant-se en 4.418.640 assentaments.
Conforme a la normativa vigent, existeixen nombrosos supòsits en els que els ciutadans es veuen obligats a acreditar davant les Administracions Públiques o davant els organismes i entitats dependents de les mateixes, circumstàncies de caràcter tributari, com per exemple la seva situació sobre el compliment d'obligacions tributàries o el nivell de renda.
Durant l'any 2020 s'han sol·licitat per via electrònica 9.278.358 certificats, fet que suposa un 95,10% sobre el total de certificats sol·licitats.
En qualsevol cas, resulta destacable que durant 2020 el 99,27% de les certificacions s'han realitzat sense desplaçament físic dels ciutadans a les oficines de l'Agència Tributària. Això vol dir que més de nou de cada deu certificats s'han sol·licitat a través de mitjans telemàtics, bé pel propi ciutadà o bé mitjançant subministrament directe a l'Administració Pública que requereix la informació.
Resulta indubtable que la comunicació amb els contribuents ha canviat i ha de ser potenciat i utilitzat qualsevol mitjà que permeti millorar la informació del contribuent i assistir-li en el compliment de les seves obligacions tributàries promovent en definitiva un millor compliment de les mateixes.
L'any 2020, 3.467.019 contribuents més han comunicat les seves dades de contacte electrònics, ja sigui un número de telèfon mòbil, una adreça de correu electrònic o ambdós, per tal d'utilitzar els sistemes per enviar informació al contribuent o un avís sobre l'existència d'una notificació. A 31 de desembre de 2020, el nombre de contribuents totals subscrits el 2020 al sistema d'avisos sobre notificacions assoleix la xifra de 9.543.813.
La utilització de l'Administració electrònica ofereix indubtables avantatges, entre les que destaquen la disminució de la pressió fiscal indirecta, la minoració de la càrrega de treball gestor de l'Agència Tributària, la reducció dels temps de tramitació dels procediments i la disminució del temps necessari per processar la informació i per detectar l'evolució de variables econòmiques.
Un dels aspectes bàsics de l'assistència prestada per canals electrònics atén a la facilitat que té un contribuent per presentar la seva documentació de manera electrònica. Durant 2020, s'ha assolit un percentatge del 91,21% de documents no normalitzats presentats per registre electrònic pels contribuents respecte del número total de documents presentats a través de registre presencial i electrònic.
Per a més informació, en l'apartat 4.3. d'aquesta Memòria es desenvolupen els serveis prestats per mitjans electrònics.