Qüestions generals
Et descrivim breument els aspectes generals dels Sistemes Informàtics de Facturació i VERI*FACTU
Descripció de l'àmbit d'aplicació de la normativa, característiques i requisits dels Sistemes Informàtics de Facturació.
El Reglament que regula els requisits dels Sistemes Informàtics de Facturació (RRSIF), aprovat pel RD 1007/2023, de 5 de desembre, també conegut com Reglament VERI*FACTU, té com característiques principals les següents:
No alteració material d'obligacions
No altera materialment les obligacions substantives de facturació, que se seguiran regint pel que estableix la normativa tributària, especialment en la Llei 37/1992, de 28 de desembre, de l'impost sobre el valor afegit, el seu Reglament aprovat pel Reial Decret 1624/1992, de 29 de desembre, i pel Reglament d'Obligacions de Facturació (ROF), aprovat pel Reial Decret 1619/2012.Per això:
-
A les operacions que segons la normativa no hagin de facturar-se no els serà d'aplicació aquesta regulació, sens perjudici que els requisits puguin ser assumits voluntàriament per qualsevol contribuent
-
Les autoritzacions especials emeses en matèria de facturació pel Departament de Gestió de l'Agència Tributària, segueixen essent vigents.
No obstant això, la norma ha introduït una petita modificació en les obligacions de facturació de les persones i entitats que entrin en el seu àmbit subjectiu (arts. 5 i 6 del ROF). Consisteix en la incorporació, en les factures i factures simplificades emeses, d'un codi QR i, si escau, una llegenda de “factura verificable” o VERI*FACTU.
Objectius de la regulació
El seu objecte és regular com han de funcionar els sistemes informàtics de facturació (SIF) per assegurar el compliment dels requisits que estableix l'article 29.2.j) LGT de manera que es garanteixi la integritat, conservació, accessibilitat, llegibilitat, traçabilitat i inalterabilitat dels registres de facturació, sense interpolacions, omissions o alteracions de les que no quedi la deguda anotació en els sistemes mateixos.
Els Registres de facturació
La norma pretén assegurar l'estandardització i llegibilitat dels registres produïts pels sistemes de facturació, per a la qual cosa es regula tant el “Registre de facturació d'alta ”com el “Registre de facturació d'anul·lació”. El contingut d'ambdós registres, que es detalla en el Reglament i de la qual especificació tècnica es troba en l'Annex de la OM, està basat en la informació obligatòria de facturació (que s'esmenta en l'article 6 del ROF) a la que s'afegeixen determinades dades de seguretat, la identitat del Sistema i la data i hora de producció del mateix.
Els Registres de facturació no contenen la totalitat de la informació de les factures i, en cap cas, són factures electròniques. La factura mateixa pot contenir informació addicional, no recollida en el registre obligatori, sempre que no s'alteri el contingut d'aquest últim. Igualment, es permet tant l'emissió de la factura en paper com l'emissió de factura electrònica estructurada, sense que una o una altra es vegin alterades per la producció obligatòria del “Registre de Facturació d'Alta”.
Tots els registres de facturació s'estructuren amb un format i un disseny de registre únics i han d'observar una especificació de seguretat consistent en la generació d'un codi Hash per a de la qual producció es prenen parts del registre de facturació immediatament anterior.
Modalitats de compliment
Existeixen dues modalitats vàlides per complir la normativa, la modalitat VERI*FACTU i la modalitat de conservació dels registres de facturació en el Sistema emissor (modalitat NO VERI*FACTU). Addicionalment, per a aquells operadors petits que no necessitin disposar d'un sistema informàtic de facturació, l'Agència Tributària posarà a la seva disposició en la Seu Electrònica de l'AEAT un formulari en el que podran elaborar les seves factures generant també registres adaptats a la normativa. Aquest aplicatiu serà de tipus VERI*FACTU.
Elements de seguretat addicionals
Els elements de seguretat, per a aquells sistemes que no siguin de tipus VERI*FACTU, addicionalment al “Hash” esmentat inclouran la signatura electrònica dels registres efectuada pel sistema emissor dels mateixos. En relació amb tot el sistema, hauran de disposar també d'un “registre d'esdeveniments ”del sistema conservat amb requisits de seguretat anàlegs als que s'apliquen als registres de facturació.
Capacitat d'exportar els registres
Tots els sistemes informàtics de facturació produïts i comercialitzats hauran de tenir capacitat d'exportar i transmetre en línia els registres de facturació. Quan la modalitat escollida sigui NO VERI* FACTU, en cas que es requereixin per part de l'Administració Tributària aquests registres, els mateixos podran ser directament enviats a través d'un procediment simplificat i automatitzat.
El QR i les factures verificables i no verificables
Des de l'entrada en vigor per als obligats a emetre factures (OEF) de la normativa de requisits SIF, totes les factures ja siguin completes o simplificades, hauran d'incorporar un codi QR. aquest codi, conté certa informació de la factura i una direcció URL a la seu de l'agència tributària.
Depenent de la modalitat de compliment adoptada, el codi QR servirà, bé per validar fiscalment el contingut de la factura rebuda (en la modalitat de sistemes de factures verificables o VERI*FACTU), bé per comunicar la mateixa a les autoritats fiscals (en la modalitat de sistemes de factures no verificables o NO VERI*FACTU).
En ordre a obtenir la màxima seguretat en el procés de comparació, és aconsellable la utilització de l'APP de l'Agència Tributària a aquests efectes.
Serveis tributaris
En relació amb el Reglament RRSIF, l'AEAT facilitarà els següents serveis.
-
Aplicatiu simplificat de facturació, que estarà suportat en la Seu electrònica de l'AEAT mitjançant un formulari, per al compliment de les obligacions d'aquells petits empresaris que, per l'escàs nombre de factures emeses, no disposin del seu propi SIF. Aquest aplicatiu exigeix la introducció de la informació de les factures i el sistema torna una factura imprimible amb QR, a més de conservar en la Seu Electrònica el registre de facturació d'alta en modalitat VERI*FACTU.
Són limitacions de l'ús d'aquest sistema:
-
Per exigir la completa identificació del clienta, només admet factures completes, no essent utilitzable per a factures simplificades.
-
No admet factures amb múltiples destinataris.
-
-
Llistat de la facturació remesa a la Seu Electrònica. En qualsevol moment, els usuaris emissors de les factures, que hagin utilitzat la modalitat VERI*FACTU, podran accedir al llistat dels seus registres de factures emeses disponibles en Seu Electrònica. De la mateixa manera, també podran accedir al llistat dels registres de facturació rebuts quan l'emissor de les factures hagués utilitzat al seu torn la modalitat VERI*FACTU.
L'accés a aquest llistat facilita la confecció de les autoliquidacions, així com la del Llibre Registre de Factures Emeses.