Informació general
T'informem de qüestions generals del SII així com de les preguntes freqüents plantejades pels empresaris
Descripció del sistema de gestió de l'IVA basat en el Subministrament Immediat d'Informació
Es tracta d'un sistema de gestió de l' IVA basat en el Subministrament Immediat de Infomación (SII).
- Els contribuents obligats al SII (i aquells que voluntàriament decideixin utilitzar-ho) han d'enviar el detall dels registres de facturació en un termini de quatre dies a través de la Seu electrònica de l'Agència Tributària.
- No tenen l'obligació de presentar els models 347 (operacions amb terceres persones), 340 (llibres registre) i 390 (resum anual de l'IVA).
- Els contribuents poden contrastar la informació dels seus Llibres Registre amb la informació subministrada pels seus clientes i proveïdors sempre que estiguin també inclosos en el sistema.
Aquest sistema de gestió de l'impost sobre el valor afegit es basa en la gestió dels Llibres Registre de l'Impost a través de la Seu electrònica de l'AEAT mitjançant el subministrament gairebé immediat dels registres de facturació.
El “Subministrament Immediat d'Informació ”(SII) suposa una millora substancial en la relació de comunicació entre l'Administració i el contribuent, atès que permet tenir una relació bidireccional, automatitzada i instantània. Al seu torn es configura com una eina, tant d'assistència al contribuent, com de millora i eficiència en el control tributari. Per exemple, permet prestar el servei Pre303/LLAA a determinats contribuents, per a la confecció automàtica de l'autoliquidació d'IVA.
El SII consisteix, bàsicament, en el subministrament electrònic dels registres de facturació, integrants dels Llibres Registre de l'IVA. Per fer-ho, han de remetre's a l'AEAT els detalls sobre la facturació per via electrònica (mitjançant serveis web basats en l'intercanvi de missatges XML, o si escau, mitjançant la utilització d'un formulari web), amb de la qual informació s'aniran configurant, pràcticament en temps real, els diferents Llibres Registre. Però no es tracta de remetre les factures concretes dels contribuents.
En el supòsit de factures simplificades, emeses o rebudes, es poden agrupar, sempre que compleixin determinats requisits, i enviar els registres de facturació del corresponent assentament resum.
El col·lectiu inclòs obligatòriament en el “SII” està integrat per tots aquells subjectes passius de la qual obligació d'autoliquidar l'impost sobre el valor afegit sigui mensual:
- Grans Empreses (facturació superior a 6 milions de €)
- Grups d'IVA
- Inscrits al REDEME (Registre de Devolució Mensual de l'IVA)
Aquest col·lectiu compta amb sistemes desenvolupats de programa que es troben en disposició d'adaptar per acomplir l'enviament dels registres de facturació en un termini de quatre dies (exclosos dissabtes, diumenges i festius nacionals).
De forma addicional qualsevol altre subjecte passiu que així el vulgui pot optar per la seva aplicació. L'exercici d'aquesta opció permet mantenir el període de liquidació trimestral. Haurà de romandre en el sistema com a mínim durant l'any natural per al qual s'exercita l'opció. L'opció per l'aplicació del SII haurà de realitzar-se durant el mes de novembre anterior a l'inici de l'any natural en el que hagi de ser efectiu.
Avantatges del sistema
-
Es disposa d'informació de qualitat en un interval de temps suficientment curt com per a agilitzar el sistema de gestió de l'IVA.
-
Obtenció de “Dades Fiscals ”, ja que el contribuent disposa en la Seu electrònica de l'AEAT d'un Llibre Registre “declarat” i un altre “contrastat” amb la informació de contrast procedent de tercers que pertanyin al col·lectiu d'aquest sistema o de la base de dades de l'AEAT.
Els contribuents poden contrastar aquesta informació abans de la finalització del termini de presentació de la seva declaració d'IVA.
El contribuent tindrà la possibilitat de corregir els errors comesos en els enviaments sense necessitat de ser requerit per l'AEAT per això.
-
Disminució dels requeriments d'informació per part de l'AEAT, ja que molts dels requeriments tenen per objecte sol·licitar els Llibres registre, les factures o dades contingudes en les mateixes per comprovar determinades operacions.
-
Modernitza i estandarditza la forma de portar els tradicionals Llibres Registre d'IVA.
-
Reducció de les obligacions formals, suprimint l'obligació de presentació dels models 347, 340 i 390.
-
Reducció dels terminis de realització de les devolucions, en disposar l'AEAT de la informació en temps gairebé real i de major detall sobre les operacions.