Principals novetats tributàries introduïdes per la Llei 13/2023
LLEI GENERAL TRIBUTÀRIA
-
Autoliquidacions rectificatives.
Es modifica l'apartat 3 i s'afegeix un apartat 4 a l'article 120 de la Llei general tributària. Així mateix, es modifica la Disposició addicional vint-i-sisena de la Llei general tributària.
-
S'inclou la nova figura de l'autoliquidació rectificativa per la qual l'obligat tributari podrà rectificar, completar o modificar l'autoliquidació presentada amb anterioritat, independentment del resultat de la mateixa, mitjançant la presentació d'una autoliquidació rectificativa substituint-se d'aquesta manera, en aquells tributs en els que així s'estableixi, la presentació de declaracions complementàries i de sol·licituds de rectificació.
-
Quan la rectificació d'una autoliquidació impliqui una minoració de l'import per ingressar de l'autoliquidació prèvia i no origini una quantitat per retornar, es mantindrà l'obligació de pagament fins al límit de l'import per ingressar resultant de la rectificació.
-
Encara que l'entrada en vigor d'aquesta nova forma de rectificació d'errors es va produir el dia 26 de maig de 2023, la posada en funcionament de l'autoliquidació rectificativa requereix que la mateixa sigui recollida per la normativa pròpia de cada tribut a través de la modificació dels corresponents reglaments i les ordres ministerials d'aprovació dels models d'autoliquidació.
-
Quan la normativa pròpia del tribut estableixi que la rectificació d'una autoliquidació ha de realitzar-se mitjançant la presentació d'una autoliquidació rectificativa, les referències contingudes en les disposicions vigents a la sol·licitud de rectificació d'autoliquidació s'entendran realitzades per a aquest tribut a l'autoliquidació rectificativa.
-
-
La comprovació limitada.
Es modifiquen els apartats 2 i 4 de l'article 136 i l'apartat 2 de l'article 138 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària (LGT ) pels apartats cinc i sis de l'article únic de la Llei 13/2023, de 24 de maig:
-
S'amplia el marc de les actuacions de l'Administració tributària en els procediments de comprovació limitada reconeixent a la mateixa la facultat de comprovar la comptabilitat mercantil, només als efectes de constatar la coincidència entre el que figuri en la mateixa i la informació que consti en poder de l'Administració tributària, inclosa l'obtinguda en el procediment.
-
L'Administració tributària podrà realitzar requeriments a tercers perquè aportin informació i documentació justificativa per tal de comprovar la veracitat de la informació que consti en poder de l'Administració tributària, inclosa l'obtinguda en el procediment.
-
Les actuacions de comprovació limitada podran realitzar-se fora de les oficines de l'Administració tributària, en els casos que sigui procedent per a l'examen de la comptabilitat, cas en què els funcionaris que desenvolupin aquestes actuacions tindran les facultats reconegudes en els apartats 2 i 4 de l'article 142 d'aquesta llei.
-
La comptabilitat haurà de ser examinada en el domicili, local, despatx o oficina de l'obligat tributari, en presència del mateix o de la persona que designi, llevat que aquell consenti el seu examen en les oficines públiques. No obstant això, l'Administració tributària podrà analitzar en les seves oficines les còpies de la comptabilitat en qualsevol suport.
-
-
Obligacions d'informació i de diligència deguda relatives a comptes financers en l'àmbit de l'assistència mútua.
Amb efectes 1 de gener de 2023, es modifica la disposició addicional 22a de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària (LGT ) per l'apartat deu de l'article únic de la Llei 13/2023, de 24 de maig:
-
A través d'aquesta modificació, es precisa la redacció de l'apartat 7 de la disposició addicional 22a de la LGT, que regula l'obligació d'informació i de diligència deguda relativa a comptes financers en l'àmbit de l'assistència mútua (CRS), amb la finalitat de garantir respecte de l'obligació d'informació ja existent entre parts (declarants i declarats), l'exercici al dret de la protecció de dades de caràcter personal.
D'aquesta manera, la redacció actual preveu que qualsevol institució financera obligada a comunicar informació conforme al que disposa l'esmentada disposició addicional, haurà de comunicar a cada persona física subjecta a comunicació d'informació, que la informació sobre ella objecto d'aquesta obligació de comunicació serà comunicada a l'Administració tributària i transferida a l'Estat membre que correspongui conforme a la Directiva 2011/16/UE i als acords internacionals corresponents, afegint a més com a novetat que la institució financera facilitarà també a la persona física amb suficient antelació tota la informació que aquesta tingui dret a rebre perquè pugui exercir el seu dret a la protecció de les seves dades personals i, en qualsevol cas, abans que la informació per ella recopilada sigui subministrada a l'Administració tributària.
-
-
Obligació d'informació sobre mecanismes transfronterers de planificació fiscal.
Es modifiquen els apartats 1, 2 i 3 i s'afegeix un nou apartat 5 en la disposició addicional 23a de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària (LGT ), tot això a través de l'apartat onze de l'article únic de la Llei 13/2023, de 24 de maig:
-
En concret es precisa la redacció dels apartats 1, 2 i 3 de la disposició addicional 23a de la LGT que regula l'obligació d'informació sobre mecanismes transfronterers de planificació fiscal, amb l'objectiu d'incloure com a subjectes obligats a comunicar informació també a les persones o entitats que tinguin la consideració d'intermediaris o d'obligats tributaris interessats, segons l'Acord Multilateral entre Autoritats Competents sobre intercanvi automàtic d'informació relativa als mecanismes d'elusió de l'Estàndard comú de comunicació d'informació i les estructures extraterritorials opaques i les seves Normes tipus de comunicació obligatòria d'informació per abordar mecanismes d'elusió de l'Estàndard comú de comunicació d'informació i estructures extraterritorials opaques, i altres acords internacionals subscrits amb el mateix objectiu.
En conseqüència, s'afegeix en l'apartat 1 de l'esmentada disposició addicional, entre la informació a subministrar a l'Administració Tributària, un nou apartat d) que fa referència a la informació de mecanismes transfronterers definits en l'Acord Multilateral entre Autoritats Competents sobre intercanvi automàtic d'informació relativa als mecanismes d'elusió de l'Estàndard comú de comunicació d'informació i les estructures extraterritorials opaques, i en uns altres acords internacionals subscrits amb el mateix objectiu.
Així mateix, es precisa la redacció de l'apartat 2 de l'esmentada disposició addicional, fent referència no només a la Directiva 2011/16/UE del Consell, sinó també a les Normes tipus anteriorment assenyalades.
Finalment, en l'apartat 3 de la disposició addicional 23a, s'afegeix també la referència a l'Acord Multilateral prèviament esmentat.
-
Addicionalment, s'introdueix un nou apartat 5 en la disposició addicional 23a de la LGT, amb efectes 1 de gener de 2023, per recollir una nova obligació de comunicació entre parts (declarants i declarats). Concretament s'estableix que tot intermediari obligat a subministrar la informació conforme al que disposa l'esmentada disposició, haurà de comunicar a cada obligat tributari interessat que sigui persona física subjecte a comunicació d'informació, que la informació requerida sobre aquest obligat, serà subministrada a l'Administració tributària i transferida conforme a la Directiva 2011/16/UE i els acords internacionals corresponents. Així mateix, l'intermediari facilitarà a la persona física amb suficient antelació tota la informació que aquesta tingui dret a rebre perquè pugui exercir el seu dret a la protecció de les seves dades personals.
-
-
NOVA Obligació d'informació i de diligència deguda relatives a la declaració informativa dels operadors de plataforma obligades en l'àmbit de l'assistència mútua (DAC 7).
Amb efectes 1 de gener de 2023, s'estableix una nova obligació d'informació i de diligència deguda relativa a la declaració informativa dels operadors de plataforma obligades en l'àmbit de l'assistència mútua, a través de la introducció d'una nova disposició addicional en la LGT, la disposició addicional 25a.
A través d'aquesta disposició addicional, s'efectua la transposició a la Llei general tributària de la Directiva (UE) 2021/514 del Consell, de 22 de març de 2021, per la qual es modifica la Directiva 2011/16/UE relativa a la cooperació administrativa en l'àmbit de la fiscalitat (DAC 7), en què s'estableix aquesta nova obligació d'informació i diligència deguda per als operadors de plataforma obligades segons la normativa europea. També s'incorporen a l'ordenament jurídic intern les disposicions que pel que fa al cas es contenen en l'Acord Multilateral entre Autoritats Competents per a l'intercanvi automàtic d'informació sobre la renda obtinguda a través de plataformes digitals en l'àmbit de l'OCDE, així com en uns altres acords internacionals subscrits amb el mateix objectiu.
-
Concretament, la nova disposició addicional 25a de la LGT, en el seu apartat 1, estableix que les entitats que tinguessin la consideració d'“operadors de plataforma obligades a comunicar informació”, conforme al que disposa l'article 8 bis quarter i l'annex V de la Directiva 2011/16/UE, del Consell, de 15 de febrer de 2011, relativa a la cooperació administrativa en l'àmbit de la fiscalitat i per la qual es deroga la Directiva 77/799/CEE, així com en l'Acord Multilateral entre Autoritats Competents per a l'intercanvi automàtic d'informació sobre la renda obtinguda a través de plataformes digitals i el Model de Regles de comunicació d'informació per part d'operadors de plataformes respecte dels venedors en l'àmbit de l'economia col·laborativa i l'economia de treball esporàdic, i en uns altres acords internacionals subscrits amb el mateix objectiu, hauran d'aplicar les normes i procediments de diligència deguda i complir les obligacions de registre i subministrament d'informació conforme a l'esmentada normativa.
Així mateix, les persones i entitats que tinguessin la condició de “venedors”, d'acord amb la normativa anteriorment assenyalada, hauran de complir les obligacions derivades de l'aplicació de les normes i procediments de diligència deguda.
Reglamentàriament es desenvoluparan aquestes normes i procediments de diligència deguda, així com les esmentades obligacions de registre i subministrament d'informació.
-
Per part seva, els apartats 2, 3 i 4 de la disposició addicional 25a de la LGT regulen el règim d'infraccions i sancions derivades de l'incompliment de les obligacions de registre i subministrament d'informació i de les normes i procediments de diligència deguda previstes en l'apartat 1 de l'esmentada disposició addicional.
-
Addicionalment, l'apartat 5 de la disposició addicional 25a de la LGT precisa que quan un “venedor” no faciliti a l'“operador de plataforma obligada a comunicar informació” la informació exigida conforme a les normes i procediments de diligència deguda, havent rebut dos recordatoris relatius a la sol·licitud inicial de l'operador i transcorregut un termini de 60 dies naturals des de la sol·licitud inicial, aquest operador tancarà el compte del “venedor” i impedirà que torni a registrar-se en la plataforma o bé li retindrà el pagament de la “contraprestació” fins que faciliti la informació que es va sol·licitar.
-
Així mateix, l'apartat 6 de la disposició addicional 25a de la LGT regula la baixa cautelar en el cens corresponent de l'“operador de plataforma obligada a comunicar informació” a què es refereix la secció I, apartat A, punt 4, lletra b), de l'annex V de la Directiva 2011/16/UE del Consell, quan no compleixi l'obligació d'informar a què es refereix l'apartat 1, després de dos requeriments.
-
Finalment, els apartats 7 i 8 de la disposició addicional 25a de la LGT recullen, respectivament, l'obligació de conservar i posar a disposició de l'Administració Tributària les proves documentals, els registres i qualsevol informació utilitzada per aplicar els procediments de diligència deguda i per complir les obligacions de registre i subministrament d'informació durant els 10 anys següents a la finalització del període de referència a què correspon el subministrament d'informació i l'obligació de comunicació entre parts (declarants i declarats).
-
IMPOST SOBRE SOCIETATS
-
Modificació de la limitació en la deduïbilitat de despeses financeres
Amb efectes per als períodes impositius que s'iniciïn a partir d'1 de gener de 2024, la disposició final cinquena de la Llei 13/2023, de 24 de maig, modifica l'article 16 de la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l'impost sobre societats, amb la finalitat d'adaptar-ho a la Directiva (UE ) 2016/1164 del Consell, de 12 de juliol de 2016. En aquest sentit, es modifica l'apartat primer de l'article 16 incorporant que, en la determinació del benefici operatiu, en cap cas, formaran part els ingressos, despeses o rendes que no s'haguessin integrat en la base imposable d'aquest Impost.
D'altra banda, es modifica l'apartat sisè de l'article 16 excloent de la no-aplicació de la limitació prevista en aquest article als fons de titulització hipotecària, regulats en la Llei 19/1992, de 7 de juliol, sobre Règim de Societats i Fons d'Inversió Immobiliària i sobre Fons de Titulització Hipotecària, i els fons de titulització d'actius a què es refereix la Disposició addicional cinquena.2 de la Llei 3/1994, de 14 d'abril.
IMPOST SOBRE EL VALOR AFEGIT
-
Règim de Dipòsit diferent del duaner: béns objecte d'Impostos Especials (article 18. Tres, 83.Dos LIVA)
Amb efectes des de l'1 de gener de 2023, l'apartat Primer de la Disposició final primera de la Llei 13/2023, de 24 de maig, modifica:
-
L'apartat Tres de l'article 18 de la Llei 37/1992, de 28 de desembre, de l'impost sobre el valor afegit (LIVA), per establir que en els supòsits d'abandonament del règim de dipòsit diferent del duaner dels béns objecte d'Impostos Especials (IIEE), es realitzarà una operació assimilada a una importació i no una importació de béns, sigui quin sigui la seva procedència.
Aquesta modificació té com a objectiu facilitar la liquidació d'aquestes operacions, atès que els béns objecte de IIEE que es troben en aquest règim suspensiu i hagin estat prèviament importats, són objecte de barreja en els dipòsits fiscals amb uns altres de la mateixa espècie i naturalesa que poden procedir del mercat interior o comunitari.
-
L'apartat Dos de l'article 83 de la LIVA, per tal de realitzar un ajustament de caràcter tècnic en la base imposable de les importacions de béns i de les operacions assimilades a les importacions de béns.
-
-
Localització de serveis: regla d'utilització o explotació efectiva (article 70. Dos LIVA)
Amb efectes des del 26 de maig de 2023, l'apartat Segon. Un de la Disposició final primera de la Llei 13/2023, de 24 de maig modifica l'aplicació de la regla d'utilització o explotació efectiva, que permet la subjecció en el territori espanyol d'aplicació de l'impost (TAI) d'aquells serveis realitzats fora de la Comunitat, però ús efectiu del qual es produeix en el mateix, excloent les operacions financeres i d'assegurances entre empresaris.
Aquesta modificació té com a objectiu garantir la neutralitat de l'impost i la competència d'aquests sectors estratègics de l'economia espanyola en termes equivalents als altres sectors d'activitat econòmica exclosos de l'aplicació d'aquesta regla per la Llei 31/2022, de 23 de desembre, de pressupostos generals de l’Estat per a l'any 2023.
-
Comerç electrònic: Règim d'importació - IOSS (article 163 quinvicies LIVA)
Amb efectes des del 26 de maig de 2023, l'apartat Segon. Dos de la Disposició final primera de la Llei 13/2023, de 24 de maig modifica el règim d'importació del comerç electrònic (IOSS) per permetre als empresaris i professionals que tinguin la seu de la seva activitat econòmica a les Illes Canàries, Ceuta o Melilla, acollir-se al mateix sense necessitat de comptar amb un representant establert en la Comunitat.
En aquest cas, l'Estat membre d'identificació serà el Regne d'Espanya.