Acta da reunión
Foro de Grandes Empresas
ACTA PLENA 1/2015
ACTA DA REUNIÓN DO PLENO DO FORO DE GRANDES EMPRESAS
CELEBRADA O 24 DE XUÑO DE 2015
Presidente
Presidente da Axencia Estatal de Administración Tributaria - secretario de Estado de Facenda
Miguel Ferre Navarrete
Vicepresidente do Foro de Grandes Empresas
Director Xeral da Axencia Estatal de Administración Tributaria
D. Santiago Menéndez Menéndez
Membros en representación da Axencia Estatal de Administración Tributaria
Director do Departamento de Inspección Financeira e Tributaria
D. Luis María Sánchez González
Director do Departamento de Xestión Tributaria
D. Rufino da Rosa Cordón
Directora do Departamento de Recadación
D.ª Soledad García López
Delegado Central de Grandes Contribuíntes
D. Ignacio Huidobro Arreba
Subdirectora xeral de Inspección e Investigación do Departamento de Aduanas e Impostos Especiais
D.ª Mª Ángeles Marín Ramírez
Membros en representación das Grandes Empresas
ACERINOX
Secretario Xeral
D. Luis Gimeno Valledor
ACS
Xefe do Departamento Fiscal Corporativo
D. José Miguel Moreno Pérez
AMADEUS IT HOLDING
Vicesecretario do Consello de administración
D. Jacinto Esclapés Díaz
BANCO SANTANDER
Director Xeral
D. César Ortega Gómez
BANKIA
Director de Asesoría Fiscal
D. Javier Mª Tello Bellosillo
BBVA
Director do Departamento Fiscal
D. José María Vallejo Chamorro
LA CAIXA
Director Asesoría Fiscal
D. Manuel Alfonso García Rodríguez
CEPSA
Director Fiscal
D. Alberto Martín Moreno
COFARES
Asesor Consello reitor
D. Luis Valdeolmos González
EL CORTE INGLÉS
Adxunta á Xerencia
D.ª Pilar Fernández Medina
ENDESA
Responsable de Asuntos Fiscais
D.ª María Muñoz Viejo
FCC
Director da Área Fiscal
D. Daniel Gómez-Olano González
GAS NATURAL FENOSA
Director de Fiscalidade
D. Jaume Menéndez Fernández
GENERALI ESPAÑA
Conselleiro delegado
D. Félix Bonet Sánchez
IBERDROLA
Departamento Asesoría Fiscal
D. José Luis Jiménez Martínez
IBERIA
Subdirector de Fiscal e Consolidación
D. José Luis Álvarez Ánderson
INDITEX
Director do Departamento Fiscal
D. Andrés Sánchez Iglesias
MAPFRE
Director de Asesoría Fiscal
D. Antonio Lafuente González de Suso
MICHELIN
Responsable Fiscal
D.ª Rosa María Peña García
NORFIN HOLDER
Director Fiscal
D. José Antonio Gibello Saiz
RENAULT ESPAÑA
Director Asuntos Fiscais e Aduaneiros
D. Félix Ruiz Madarro
REPSOL
Director Xeral Económico e Fiscal
D. Luis López-Tello e Díaz-Aguado
SIEMENS
Director de Imposición Indirecta
D. Emiliano Cuesta Escribano
TELEFÓNICA
Director Fiscal de América Latina
D. Miguel Iglesias San Martín
VODAFONE
Director de Asesoría Fiscal
D. Javier Viloria Gutiérrez
Secretaría Técnica do Foro de Grandes Empresas
Secretaría Técnica
D. Ángel Rodríguez Rodríguez
En Madrid, a 24 de xuño de 2015, celébrase a décima sesión plenaria do Foro de Grandes Empresas, asistindo as persoas indicadas, e de acordo co seguinte
ORDE DO DÍA
-
Apertura da sesión
-
Aprobación da acta da reunión celebrada o día 2 de decembro de 2014
-
Foro de Grandes Empresas: Situación actual e propostas de mellora
-
Conclusións relevantes dos distintos grupos de traballo do Foro
-
Próxima convocatoria: datas e temas a tratar
-
Outras consideracións, rogos e preguntas
1. Apertura da sesión
Abre a sesión o secretario de Estado de Facenda e presidente da Axencia Estatal de Administración Tributaria, D. Miguel Ferre Navarrete, que dá a benvida aos asistentes, agradece a súa presenza e xa que non foi posible axustar a axenda doutra forma, pide desculpas a aqueles que tiveron que desprazarse desde lugares onde o día é festivo. A continuación pon de manifesto a importancia que para a Axencia Tributaria ten o Foro de Grandes Empresas e mostra o seu agradecemento polo probado esforzo de todos os seus membros na mellora do cumprimento dos obxectivos do mesmo.
2. Aprobación da acta da reunión celebrada o día 2 de decembro de 2014
O presidente cede a palabra ao titular da Secretaría Técnica do Foro, D. Ángel Rodríguez Rodríguez, que sinala que a acta da 9ª sesión do Pleno do Foro remitiuse aos integrantes do mesmo e engade que non habendose recibidas observacións e, se non as houbese neste momento, quedaría definitivamente aprobada. Ao non realizarse ningunha observación polos presentes, declara aprobada definitivamente a acta da sesión plenaria do día 2 de decembro de 2014 e indica que por parte da Secretaría Técnica promoverase a publicación da mesma na páxina web da Axencia Tributaria como se vén facendo con todas as actas do Foro de Grandes Empresas.
3. Foro de Grandes Empresas: Situación actual e propostas de mellora
O presidente cede a palabra ao director Xeral da Axencia Estatal de Administración Tributaria, D. Santiago Menéndez Menéndez, que se refire en primeiro lugar ao borrador de addenda das normas de funcionamento do Foro, que de acordo co que se comentou no último Pleno, foi enviado ás empresas para observacións e que contén algunhas cláusulas relativas ás novas admisións e renovacións de membros. Ata agora non se recibiu ningunha observación. Esta iniciativa obedece a que se constatou que existen bastantes empresas que desexarían incorporarse o Foro pero razóns operativas e inclusas de espazo físico impiden ampliar o número de membros. A solución podería estar en ir facendo renovacións. Con iso revitalizaríase o Foro e sería interesante para o seu propio funcionamento, para a Administración e para as empresas.
A continuación, D. Santiago Menéndez Menéndez realiza un breve resumo das tarefas que se levaron a cabo nos distintos grupos de traballo do Foro:
Grupo de Traballo de Relación Cooperativa
O director comeza a exposición sinalando que no Grupo, que celebrou dúas reunións no primeiro semestre do ano, leváronse a cabo as seguintes tarefas:
- Labores informativos sobre a reorganización e nova estrutura da Dependencia de Control Tributario e Aduaneiro da Delegación Central de Grandes Contribuíntes, en que se creou unha área de análise de riscos e planificación. En definitiva deuse un paso máis, neste caso de carácter organizativo, para impulsar, potenciar e desenvolver un modelo de relación cooperativa.
- Iniciativas de información sobre o funcionamento e aplicación doutros modelos de cumprimento cooperativo existentes noutros países. Prévése organizar unhas xornadas dentro do Programa FISCALIS coa participación de países europeos distintos de que xa participaron no ano 2014. Ademais, financiado con fondos SOCIAIS, planificouse organizar en Madrid unhas xornadas con países iberoamericanos e con Portugal, en que se ofrecerá a posibilidade de participar ás empresas do Foro.
- Intercambio de diversos documentos entre os membros do Grupo para avanzar no obxectivo do cumprimento cooperativo. Preténdese analizar o cumprimento do Código de Boas Prácticas Tributarias mediante a fixación dun catálogo de condutas tanto para as empresas como para a Axencia Tributaria e o establecemento dunhas prácticas de seguimento e avaliación permanente do cumprimento das recomendacións do Código. A respecto disto a intención da Axencia Tributaria é a de manter unha posición equilibrada, tendo en conta que os compromisos son tanto para as empresas coma para a propia Axencia. En definitiva trátase de dotar de maior contido ao Código e de profundar nas obrigas asumidas no mesmo mediante o reforzamento das boas prácticas de transparencia fiscal empresarial e a difusión e publicación dos compromisos adquiridos entre as empresas e a Axencia Tributaria.
Grupo de Traballo de Análise da Normativa Tributaria e de Redución da Conflitividade
O director da Axencia refírese a unha serie de asuntos que, entre outros, foron tratados neste Grupo:
- A obriga de subministrar información país por país recollido no proxecto de Regulamento do Imposto sobre Sociedades, tal como está establecido nas conclusións do Plan de actuación
BEPS . Esta información será esixible a partir de 2016 e será obrigatoria para as matrices españolas de multinacionais cun importe neto de cifra de negocios de polo menos 750 millóns de euros. Existe un compromiso por parte da Axencia Tributaria e por parte de todas as administracións tributarias dos países involucrados neste plan de acción de que esta información non poderá ser utilizada para realizar axustes de prezos de transferencia. - As principais novidades do proxecto de modificación da Lei Xeral Tributaria que poden afectar as grandes empresas. Trátase, fundamentalmente, das relativas ás modificacións que afectan ao conflito na aplicación da norma, que permite impor sancións nalgún determinado suposto. Indícase que o importante destas normas é que se apliquen coa debida prudencia e equilibrio. Outras modificacións da Lei abordada no Grupo foron as concernentes á ampliación dos prazos do procedemento inspector, ao instituto da prescrición e á obriga de conservación da documentación.
- Os obxectivos futuros do grupo e a necesidade de delimitación coas liñas de traballo do Grupo de Traballo de Relación Cooperativa para evitar duplicidades entre ambos os dous.
Grupo de Traballo do Proxecto SII (Subministración Inmediata de Información)
D. Santiago Menéndez sinala que estamos ante un proxecto que se está depurando entre todos e que vai avanzando, xa que é de moitísimo interese tanto para a Administración Tributaria coma para as empresas. O Grupo de Traballo reuniuse en tres ocasións durante o primeiro semestre de 2015 e as súas tarefas centráronse no intercambio de documentos de traballo a partir das observacións realizadas polas empresas ao deseño de rexistro ao que deberá axustarse o envío da información das facturas. Neste sentido, puxéronse de manifesto unha serie de indicacións das empresas que foron obxecto de análise e valoración, relativas aos prazos de remisión da información e á forma de subministrara mediante o servizo web, formularios e ficheiros con formato XML, etc.
Igualmente tratáronse outras posibles incidencias como a obriga de informar sobre os tíckets, a leva de libros rexistro de bens de investimento e a situación das facturas rectificativas. Engade que en todo o demais que poida xurdir involucrarase persoalmente para que a través do Departamento de Xestión Tributaria actúese de maneira receptiva ás observacións das empresas, para que sexan estudadas e déase unha resposta axeitada e razoada.
Grupo de Traballo de Impostos Especiais
O director sinala as cuestións máis relevantes que foron debatidas no seo deste Grupo de Traballo, que se reuniu nunha ocasión no semestre:
- A alta de novos códigos de identificación e presentación de autoliquidacións no novo Imposto sobre a Electricidade, xa que no mesmo establécense obrigas de inscrición para os contribuíntes, para os beneficiarios de exencións e para os beneficiarios da redución na base impoñible do imposto. Ademais, o novo modelo de autoliquidación inclúe unha desagregación de cotas que deben consignarse por primeira vez nas autoliquidacións que hai que presentar en xullo de 2015.
- Cuestións relativas ao novo Imposto sobre o valor da extracción de gas, petróleo e condensados, cuxa entrada en vigor producirase o 1 de xaneiro de 2016.
- As obrigas de inscrición no rexistro de impostos especiais dos distribuidores polo miúdo que subministren hidrocarburos a outros distribuidores polo miúdo
- As esixencias regulamentarias en relación coa aplicación da exención no Imposto sobre Hidrocarburos por destinar os produtos á navegación aérea diferente da privada de recreo.
A continuación D. Miguel Ferre Navarrete dá as grazas o director Xeral e procede a abrir unha quenda de palabra para que se expoñan comentarios por parte das empresas, se os houbese. Ao non producirse ningunha intervención, o presidente comenta que asume que existe conformidade co exposto polo director.
4. Conclusións relevantes dos distintos grupos de traballo do Foro
O presidente comenta que neste punto da orde do día vanse a comentar as tarefas e avances dos grupos de traballo do Foro. Sinala que no que fai ao Grupo de Traballo do Proxecto SII, trátase dun proxecto realmente importante, que aínda que nalgún medio comentouse que vai constituír un incremento de cargas, en realidade trátase dunha mellora na xestión do Imposto sobre o Valor Engadido.
En relación co Grupo de Traballo de Relación Cooperativa, manifesta que se trata dun grupo transversal, que afecta todas as áreas funcionais da Axencia e que vai ter no medio prazo un impacto moi importante nas relacións entre as empresas e a Administración Tributaria. Engade que se trata dunha tendencia á que temos que ir todos de forma moi convencida. Actualmente éstáse debatendo sobre un catálogo de actuacións listadas para que todos teñamos as referencias moi claras. Existen compromisos da Axencia Tributaria tamén nese sentido e compromisos do Ministerio de Facenda revés da modificación da Lei Xeral Tributaria para que a instancia da Axencia ou de calquera das empresas aquí representadas poídanse ditar resolucións de carácter xeral, interpretativas, dando un trámite de información pública de xeito que nun tema dubidoso se poidan ter todas as visións e o director Xeral de Tributos estableza ese criterio con carácter xeral, interpretativo e vinculante. Trátase dunha modificación da Lei Xeral Tributaria de que se está falando pouco, pero vai constituír un paso moi importante. Todo este conxunto de medidas debe entenderse como un paquete global que inclúe tamén a modificación da Lei de Sociedades de Capital, xa en vigor, en que se considerou oportuna e necesaria unha maior asunción de responsabilidade por parte do consello de administración e os comités de auditoría das empresas cotizadas no que fai á estratexia político-fiscal e a xestión dos riscos fiscais. Por outra banda, o Código de Boas Prácticas Tributarias debería ser razoablemente a referencia que nos sirva a todos. Neste sentido, a vontade da Axencia Tributaria é que no modelo de informe de goberno corporativo, aprobado periodicamente por unha circular da CNMV, realícese dalgunha maneira unha referencia ao Código, máis ou menos extensa. O delegado Central de Grandes Contribuíntes explicará posteriormente de que tipo de prácticas é conveniente avisar ou reflectir no informe. Por exemplo puidese existir presenza nalgún paraíso fiscal, sempre que iso obedeza ao desenvolvemento dunha actividade económica real no mesmo. Actualmente existe unha tendencia ao goberno corporativo con transparencia que non ten marcha atrás. Por iso, é mellor pórse a traballar canto antes para aplicaro. No medio prazo, os mecanismos de reforzamento do Código de Boas Prácticas deberían axudar tamén no reforzamento da acción preventiva fronte á acción controladora a posteriori, dous anos despois de producirse os feitos impoñibles.
A continuación, o presidente anima os presentes a que a incorporación ao Código de Boas Prácticas sexa de forma voluntaria e entusiasta porque se pode xerar valor engadido se existe unha capacidade de seguimento e avaliación con carácter previo. É dicir, unha valoración previa da aplicación do catálogo de boas prácticas nas empresas evitará estar ao albur de criterios e interpretacións e de ter que explicar dous anos despois a razón de realizar unha determinada operación. Iso beneficiará todos e permitirá unha diminución considerable da elevada cifra de débeda suspendida que existe na actualidade, que prexudica as empresas xa que hai que aprovisionara, e que prexudica á Administración Tributaria xa que aumenta o coeficiente de recadación incerta nos ingresos que computa o Estado. De aí a importancia das conclusións que a continuación vai presentar o delegado Central de Grandes Contribuíntes. Se por parte das empresas existise algunha reserva con respecto á confidencialidade dos datos que habería que facilitar con carácter previo á Administración Tributaria, podemos asegurar que toda esta información está perfectamente protexida polo que a relación entre a Axencia e a empresa, en que esta última comunica o seu modelo de negocio, non pon en risco esta información. Conclúe animando os presentes á adhesión a todas estas iniciativas tan beneficiosas para todos.
No que fai ao Grupo de Traballo de Análise da Normativa Tributaria e de Redución da Conflitividade, o presidente fai fincapé en sinalar que a obriga de información país por país recollido no proxecto de Regulamento do Imposto sobre Sociedades non vai ser utilizada para realizar axustes de prezos de transferencia.
A continuación, o presidente vai dando paso aos distintos relatores que van dedicar as súas intervencións a expor as tarefas e conclusións relevantes dos distintos Grupos de Traballo.
Grupo de Traballo do Proxecto SII
D. Rufino da Rosa Cordón, director do Departamento de Xestión Tributaria, agradece en primeiro lugar a colaboración das empresas que participaron no Grupo, oito en total, representativas de distintos tipos de actividade, incluíndo as dirixidas fundamentalmente ao consumo final e empresas intermediarias. O grupo reuniuse en tres ocasións. Na primeira reunión a participación foi paritaria entre os responsables fiscais e os responsables da área de informática ou de tecnoloxía das empresas. Nas outras dúas sesións a participación foi moito maior por parte das áreas de tecnoloxía. Ademais das reunións, existiu unha permanente comunicación cos membros do Grupo para poder coñecer as distintas particularidades de cada un dos conceptos que van ser obxecto da subministración de información. Actualmente chegouse a unha descrición case definitiva dos deseños de rexistro. O proxecto entrará en vigor en 2017, pero éstáse traballando para que proximamente sexa xa transparente e deste xeito as empresas conten xa coa información necesaria de como van ser os deseños de rexistro para que os seus departamentos de informática realicen os desenvolvementos informáticos necesarios coa antelación suficiente. A intención é que en 2017 empécense a eliminar as obrigas do 390, do 340 e do 347 e concluír ofrecendo aos contribuíntes, nunha primeira fase, datos fiscais e nunha segunda fase, o borrador de IVE. Non hai que esquecer que o proxecto SII non é un proxecto de factura electrónica, senón que vai máis alá, xa que se proporcionarán datos adicionais como os que afectan á contabilización da operación, ao seu carácter de exenta ou non exenta, suxeita ou non suxeita, se o IVE é deducible ou non é deducible, etc. Pormenorizáronse os rexistros que deben conter as facturas en función de cada un dos libros rexistro en que se inclúan-libro rexistro de facturas emitidas, de facturas recibidas, de bens de investimento ou o de determinadas operacións intracomunitarias-.
Continúa sinalando o director do Departamento de Xestión tributaria que outra das vantaxes do modelo é que as empresas poderán coñecer se as facturas que emitiron foron axeitadamente consignadas polos seus correspondentes destinatarios. Para iso cómpre que estean correctamente identificadas tanto as facturas emitidas coma as recibidas. Para iso partirase da identificación da factura que realice o emisor da mesma, co seu número de serie e número de factura, de xeito que o libro rexistro de facturas recibidas terá que recoller estes mesmos datos do emisor. Partindo de que se asume que pode haber erros, a idea é que poidan casarse unha a unha as facturas de todos os operadores. Así mesmo indica que foi tamén obxecto de intenso traballo toda a casuística relativa ás facturas rectificativas e substitutivas.
Finaliza comunicando que queda pendente unha última reunión para levar a cabo xa o peche dos deseños de rexistro e que se están ultimando as modificacións regulamentarias necesarias para a implantación do proxecto, coa idea de que poida estar sometido a información pública canto antes.
Grupo de Traballo de Análise da Normativa Tributaria e Redución da Conflitividade
D. Luis María Sánchez González, director do Departamento de Inspección Financeira e Tributaria, comenta en primeiro lugar que este Grupo foi creado como sucesión do Grupo de Traballo de Prezos de Transferencia e que coexistiu cun proceso normativo que aínda segue en marcha.
Primeiro foi a aprobación da Lei do Imposto sobre Sociedades, agora mesmo a Axencia está traballando na futura aprobación do Regulamento do Imposto sobre Sociedades e no proxecto de Lei Xeral Tributaria. Neste contexto, o Grupo de Traballo está sendo basicamente un mecanismo de información por parte da Administración Tributaria de como van evolucionando estas iniciativas normativas e ao mesmo tempo de recepción de preocupacións e de dúbidas xeradas nas empresas respecto de como vanse a aplicar determinadas normas.
Continúa sinalando que nas reunións do Grupo participaron polo Departamento de Inspección Financeira e Tributaria, o subdirector xeral de Ordenación Legal e el mesmo. Ademais, o xefe e o xefe Adxunto da Oficina Nacional de Fiscalidade Internacional, o delegado Central de Grandes Contribuíntes e D.ª Begoña García Rozado, subdirectora xeral de Impostos sobre as Persoas Xurídicas da Dirección Xeral de Tributos.
Na última reunión do Grupo abordáronse asuntos relativos ás operacións vinculadas e tamén relacionados coa nova Lei Xeral Tributaria. No que fai ás operacións vinculadas, a máxima actualidade é o “country by country reporting“, que va a incorporarse al nuevo Reglamento del Impuesto sobre Sociedades, tratando que sea lo más fiel posible a las conclusiones de la Acción 13 de BEPS. Por parte das empresas puxose de manifesto certa preocupación no referente á forma en que vai ser tratado este asunto pola Administración Tributaria, é dicir, se vai existir unha formulación agresiva por parte da Administración con respecto ás sancións nesta materia. Desde a Axencia Tributaria comentouse que hai que ter en conta que esta nova obriga en matrices españolas afecta un grupo de destinatarios reducidos. Neste sentido propuxose a posibilidade de aprobar unha Orde Ministerial para un maior desenvolvemento do contido da obriga e das súas regras de formalización, en cuxa elaboración puidesen intervir as empresas a través dun Grupo de Traballo.
Na reunión tamén se comentou que actualmente estamos en pleno desenvolvemento das accións do Proxecto
A continuación, comenta D. Luis María Sánchez que en segundo lugar propuxose o tema da Lei Xeral Tributaria, fundamentalmente cuestións relativas á nova regulación do conflito en aplicación da norma tributaria, aos prazos, ás obrigas conexas, á liquidación en caso de delito, á modificación do artigo 66.bis e do artigo 115 en relación coas facultades da Administración para a comprobación de exercicios prescritos. Unha das cuestións onde talvez se propuxo unha maior inquietude por parte das empresas foi a da imposición de sancións en materia de conflito. O comentario da Administración foi que non trátase fundamentalmente de sancionar nesta materia, senón de que exista unha maior transparencia, aliñandonos coas iniciativas de transparencia no marco de
Para finalizar, sinala que tamén se abordou a cuestión da delimitación do Grupo de Traballo, fundamentalmente co Grupo de Traballo de Relación Cooperativa. A conclusión á que se chegou é que as cuestións procedimentales están sendo asumidas polo Grupo de Traballo de Relación Cooperativa, e que o de Análise da Normativa debería quedar centrado fundamentalmente na localización de elementos normativos que se poidan considerar polas empresas como dubidosos de forma xeneralizada ou que requiran unha certa clarificación. Con posterioridade débese realizar unha análise de se cómpre recorrer ao mecanismo de consulta ou se estamos nun ámbito de aplicación da norma que xustifique que se puidese emitir un informe por parte da Axencia Tributaria a través da Subdirección Xeral que en cada caso correspondese en función da materia. Iso require un esforzo por parte das empresas para recompilar estas cuestións dubidosas con carácter xeral e que non están suficientemente resolvidas nin polas consultas da Dirección Xeral de Tributos, nin pola Xurisprudencia, nin polos criterios que estea aplicando a Administración, e estudar cal é a fórmula máis axeitada para a súa clarificación.
Grupo de Traballo de Impostos Especiais
Dona Mª Ángeles Marín Ramírez, subdirectora xeral de Inspección e Investigación do Departamento de Aduanas e Impostos Especiais comenta as seguintes conclusións abordadas no Grupo de Traballo:
- Aspectos xestores no novo Imposto sobre a Electricidade: No novo Imposto sobre a Electricidade establécense obrigas de inscrición para os contribuíntes, os beneficiarios de exencións e os beneficiarios das reducións da base impoñible do imposto. Informouse os membros do grupo de traballo sobre as particularidades de inscrición que presenta a nova regulación do imposto cunha conversión de oficio dos antigos Códigos de Actividade e Establecemento a Códigos Identificativos da Electricidade e cun período transitorio ata o 1 de outubro de 2015 para adaptar as inscricións no rexistro territorial do Imposto sobre a Electricidade. Respecto do novo modelo de autoliquidación hai que destacar que inclúe unha desagregación de cotas e que, en particular, as autoliquidacións que hai que presentar en xullo de 2015 deben incluír o desagregación de cotas correspondente ás cotas autoliquidadas ata a devandita data desde o 1 de xaneiro ata 30 de xuño de 2015.
- Imposto sobre o Valor da Extracción de Gas, Petróleo e Condensados: Informáronse e debatido as cuestións que poden proporse respecto deste novo imposto creado mediante a Lei 8/2015, do 21 de maio, pola que se modifica a Lei 34/1998, do 7 de outubro, do Sector de Hidrocarburos, cuxa entrada en vigor é o 1 de xaneiro de 2016.
- Obrigas de inscrición no Rexistro dos Impostos Especiais dos distribuidores polo miúdo que subministren hidrocarburos a outros distribuidores polo miúdo: A Lei 8/2015, do 21 de maio tamén introduciu diversas modificacións na Lei do Sector de Hidrocarburos, entre elas a posibilidade de que os distribuidores polo miúdo subministren hidrocarburos a outros retallistas sempre que realicen algunha da actividade prevista na normativa sectorial. Neste caso deben inscribirse previamente no Rexistro dos Impostos Especiais de acordo coa normativa fiscal. Informouse o Grupo de Traballo sobre as obrigas de inscrición como almacéns fiscais ou reexpedidores dos distribuidores polo miúdo de produtos petrolíferos.
- Esixencias regulamentarias en relación coa aplicación da exención no Imposto sobre Hidrocarburos por destinar os produtos á navegación aérea, distinta da privada de recreo: Propuxose a casuística que poida dificultar a aplicación desta exención nos supostos de subministracións a aeronaves de países non membros da Unión Europea nos que o destinatario da subministración carece de NIF español ou comunitario e propuxéronse vías de solución que, sen entorpecer as subministracións a aeronaves de terceiros países, permitan un control da exención.
Grupo de Traballo de Relación Cooperativa
D. Ignacio Huidobro Arreba, delegado Central de Grandes Contribuíntes, sinala en primeiro lugar que o Grupo se reuniu en dúas ocasións ao longo do semestre. Na primeira reunión partiuse dun documento elaborado pola AEAT en que se facían 30 propostas en materia de desenvolvemento e de implantación efectiva do Código, en catro planos de actuación fundamental: comprobar o cumprimento dos compromisos asumidos no Código de Boas Prácticas Tributarias, concreción de distintos compromisos, entrada e saída de empresas do ámbito do Código e ampliación dos compromisos de información relacionada coas sociedades cotizadas en liña coas esixencias de transparencia que introducía a reforma da Lei de Sociedades de Capital.
Despois disto , recibíronse observacións das empresas partícipes no Grupo e iso deu lugar a unha compilación de todas as achegas, tanto da Administración coma das empresas, coa idea de ordenar o debate nun documento de maneira estruturada e máis simple que a inicial, denominado “Borrador de conclusións”, dirixidas á implantación e desenvolvemento fáctico e práctico do Código.
O delegado Central manifestou que a experiencia na aplicación do Código foi útil e frutífera, foi un instrumento eficaz, de mellora na relación entre a Axencia Tributaria e as empresas adheridas, pero que cómpre abordar accións que produzan avances significativos e eficaces. Por unha parte, trátase de conseguir unha maior eficacia do Código no ámbito da relación entre a Administración Tributaria e as empresas. Neste aspecto existe gran interese en anticipar ao máximo a análise da situación fiscal das empresas, de xeito que de acordo coa información que de maneira voluntaria acheguen, iniciar un ciclo de control que faga máis contemporáneas as actuacións de verificación da situación fiscal da empresa coas conclusións da Axencia Tributaria sobre as mesmas. Doutra banda, trátase de ter en conta a valoración externa e reputacional das empresas. A forma de reflectir todas estas cuestións sería a incorporación como anexo ao Código de Boas Prácticas das conclusións ás que finalmente se chegue.
Continúa sinalando que estas conclusións comprenden os seguintes aspectos clave:
- O seguimento e valoración das condutas de cumprimento do Código. Para iso deberíase concretar un formulario-catálogo sintético de condutas de cumprimento por parte da Axencia e por parte das empresas, deberíanse determinar prácticas de seguimento e avaliación permanente do cumprimento do Código durante o desenvolvemento e á finalización dos procedementos, e deberíanse definir prácticas de tratamento dos supostos de observancia e de inobservancia do Código.
- O reforzamento das boas prácticas de transparencia fiscal empresarial.
- Outros compromisos relacionados co reforzamento do cumprimento do Código.
En relación co seguimento e valoración das condutas de cumprimento do Código e do catálogo de condutas por parte das empresas, pódense destacar, entre outras, as seguintes:
- Non utilización de estruturas de carácter opaco.
- Colaboración na detección de prácticas fiscais fraudulentas.
- O consello de administración determina a política fiscal, a estratexia fiscal e a aprobación de operacións e investimentos de especial risco fiscal.
- Facilitación de forma rápida e completa da información e a documentación solicitada pola Axencia no procedemento inspector.
- Manifestación ao inicio do procedemento inspector do compromiso de cumprir as recomendacións do Código.
De forma recíproca, a Axencia Tributaria asumiría, entre outros, os seguintes compromisos:
- Aplicación de criterios administrativos e xurisprudenciais nas súas actuacións.
- Facilitación dos criterios aplicados con rapidez no caso de dúbida do contribuínte.
- Comunicación, canto antes, do coñecemento dos feitos susceptibles de regularización.
- Facilitación do coñecemento e a discusión das cuestións e feitos relevantes para a liquidación. Considérase boa práctica da Axencia Tributaria a celebración de reunións previas á posta de manifesto do expediente.
- Delimitación o máis concreta posible do obxecto dos seus requirimentos.
- Evitación dunha duración excesiva do procedemento inspector.
No ámbito do seguimento e valoración das condutas de cumprimento, o que propón o borrador é a posibilidade de solicitar a avaliación do cumprimento das recomendacións do Código a través da canle de comunicación xa establecida no documento de conclusións aprobado o 29 de outubro de 2013. Nestas actuacións de seguimento deberán participar o responsable fiscal da empresa, o xefe da Dependencia de Control Tributario e Aduaneiro, o inspector xefe correspondente e o xefe de Equipo ou Unidade e, en caso de discrepancias ou apreciación de inobservancias de compromisos do Código, o xefe de Equipo ou Unidade trasladarao aos seus superiores xerárquicos quen adoptarán as decisións oportunas.
Existe tamén un aspecto que ten que ver cos supostos de observancia e inobservancia do Código e é que tanto a Administración coma as empresas poderán deixar constancia da valoración do cumprimento do Código de Boas Prácticas no ámbito dos procedementos de aplicación dos tributos. Tamén é relevante que se reflexione sobre as posibilidades de actuación en caso de inobservancia grave por unha das partes.
No que fai ao reforzamento das novas prácticas de transparencia empresarial, contempláronse dous obxectivos xerais das mesmas. Un é o temperán e axeitado coñecemento e avaliación mutua da política fiscal e de xestión de riscos fiscais das empresas, e outro é a mellora da avaliación externa e pública, é dicir, reputacional das empresas. Con respecto á información a facilitar, hai que sinalar que non trátase de remitira á Axencia, senón de tera á súa disposición. Pode tratarse, por exemplo, dunha explicación da presenza en paraísos fiscais, da estrutura de financiamento do grupo, da xestión da propiedade intelectual ou industrial, dos cambios significativos en estruturas holding, das operacións societarias máis significativas, da política fiscal do grupo, etc. Todo isto permitiría á Axencia anticipar moitas das actuacións e acomodar as súas actuacións de control a un momento máis temperán.
Cómpre destacar, como exemplo neste sentido, a experiencia práctica de realización dalgunha actuación de aproximación cunha determinada empresa, antes de iniciarse o procedemento de inspección, para coñecer o seu modelo de negocio e os seus sistemas de identificación e control de riscos fiscais. Trátase dunha actividade que deberá presidir no futuro as actuacións coas empresas que estean neses estándares de transparencia. Outra iniciativa consistiu na realización dunha visita a unha das sociedades máis representativas do sector industrial, na que se explicou o funcionamento do seu negocio e contouse coa presenza de máis de 50 inspectores da Delegación Central de Grandes Contribuíntes.
Por último e en relación con outros compromisos de reforzo e cumprimento do Código, como terceira liña de actuación, merecen unha mención especial a difusión por parte da Axencia Tributaria dos criterios xerais aplicados no seu procedemento de control, o establecemento por parte da Axencia dunha documentación estandarizada referida a todas as empresas que se adherisen ao Código de Boas Prácticas e estean nestas condicións e tamén acciones de comunicación interna na Axencia Tributaria. Neste sentido éstánse realizando encontros periódicos coas empresas para ir valorando como van todos estes asuntos.
A continuación, D. Miguel Ferre Navarrete destaca o interese da realización das experiencias concretas que se apuntaron na exposición do delegado Central, que constitúe unha boa práctica a seguir, voluntariamente por parte das empresas, por suposto, que dá valor á relación entre as empresas e a Administración eliminando potencialmente custos para ambas as dúas partes.
A continuación abre unha quenda de intervencións para que os representantes das empresas membros do Foro poidan realizar os comentarios que consideren oportunos.
Intervén en primeiro lugar D. Jacinto Esclapés Díaz, representante do amadeus It Holding, S. A., que pregunta se o grao de adhesión ao Código éstáse contemplando a nivel de sociedade individual ou a nivel de grupo consolidado fiscal, xa que se a adhesión da matriz ao Código e a aceptación das prácticas implica automaticamente a adhesión de todo o seu grupo, iso debería quedar claramente reflectido. A iso contesta D. Ignacio Huidobro sinalando que cando se fala dun grupo, éstáse falando de que a adhesión en principio ten que ser comprensiva de todos os partícipes do grupo. Agora ben, nalgúns casos as especificidades do funcionamento do grupo poderían xustificar que se contemplase algunha excepción a este principio. Isto último é apoiado polo presidente, que engade que non se deben pór fronteiras moi ríxidas e que se nun caso concreto se desexan facer adhesións individuais e queda claro que, polo tanto, os compromisos en ambos os dous sentidos sos afectan aos que se adhiren, non debe existir ningún inconveniente para iso.
D. Jacinto Esclapés Díaz engade a continuación que recentemente na súa empresa viviuse un proceso longo e duro relativo a un acordo de procedemento amigable e quixese expresar que sería interesante que se contemplase a creación dunha figura ou un organismo na Administración que levase a cabo un seguimento do procedemento para que a empresa puidese coñecer que órgano da Administración tramita nun momento determinado o procedemento e que deste xeito a duración deste non fóra de máis dun ano, que é o que ocorreu na súa empresa.
A respecto disto, o presidente indica que existe a vontade de concentrar as competencias dos procedementos amigables no órgano liquidador ou na organización que liquida, que neste caso é a Axencia Tributaria e que deixe de existir reparto de competencias coa Dirección Xeral de Tributos. Vaise a traballar niso , coa idea de que o papel principal e o seguimento deste procedemento sexa competencia da Oficina Nacional de Fiscalidade Internacional.
D. Luis María Sánchez engade que é así como se entende tamén desde o Departamento de Inspección Financeira e Tributaria.
Por último, D. Jacinto Esclapés sinala que a modificación relativa a outorgar carácter retroactivo a estes acordos é unha modificación absolutamente esencial dentro do procedemento e facilítao en gran medida.
Posteriormente intervén D. Miguel Iglesias San Martín, representante da Telefónica, que eloxia todos os avances que se produciron no seo do Foro de Grandes Empresas e engade que hai que seguir evolucionando no obxectivo da transparencia e tamén na intención de que todas aquelas empresas cumpridoras e que subministran toda esta información, poidan ter maior seguridade nas súas actuacións.
O presidente comenta a respecto disto que a vontade que ten a Axencia Tributaria é a de respectar os compromisos de que se veñen falando nesta reunión, sempre que se manteñan, loxicamente, as mesmas circunstancias. Engade o delegado Central que as tendencias internacionais nesta materia están relacionadas coa voluntariedade máis que cunha codificación do sistema. É dicir, sobre a base dunha actuación voluntaria da empresa, a Administración poida modificar os seus sistemas tradicionais de control e acceder a un control anticipado, máis contemporáneo das cousas. Iso supón, tanto para a Administración coma para as empresas, asumir un cambio cultural importante.
Intervén o presidente para corroborar o sinalado polo delegado Central e sinala que deste exercicio voluntario de transparencia soa poderanse obter beneficios.
A continuación pide a palabra D. Luis López-Tello e Díaz Aguado, representante da repsol, que informa da experiencia que neste sentido tiveron coa Axencia Tributaria. Consistiu nunhas reunións informais pero moi rigorosas, cunha ampla presenza de persoas tanto da empresa coma da Axencia. Proporcionouse á Axencia información de interese no que fai á comprobación do cumprimento das obrigas tributarias. Explicáronse, entre outros aspectos, as estruturas da empresa fóra de España e os “rulings” que teñen con outros países, e simplemente foron apuntando información para que a Axencia puidese preguntar.
Engade que en relación co proxecto SII, este vai ser profundamente transformador para as empresas e incluso para a economía en xeral. Por iso, sinala que se debería valorar que exista suficiente flexibilidade e razonabilidad á hora de realizar a primeira implantación. Propón, ademais, que cómpre xa un compromiso de que o proxecto vai seguir cara a adiante en todo caso.
Intervén entón o presidente e agradece a información sobre a experiencia da repsol no que fai á relación cooperativa.
Rufino da Rosa engade que no referente ao SII, trátase dun proxecto que entrará en vigor en 2017, previa proba piloto en 2016 e que tamén vai ser profundamente transformador para a Axencia, xa que se vai a producir un acurtamento dos prazos de devolucións, dos prazos de comprobación, de redución das esixencias de información, etc. O compromiso que existe é que estea todo aprobado o máis pronto posible. Tamén a Axencia está traballando conxuntamente coas empresas de software, coa idea de anticiparo o máximo posible.
Isto último é ratificado polo presidente quen engade que se quere dar inicio canto antes ao trámite de información pública do correspondente Real decreto, que está previsto que se produza, como moi tarde, antes de que finalice o mes de xullo. Pola súa banda, D. Santiago Menéndez Menéndez informa de que a Axencia Tributaria xa realizou os investimentos necesarios para levar a cabo o proxecto, tanto en hardware coma en capacidade de transmisión de datos e están planificadas as que faltan por facer.
A continuación intervén D. Javier Viloria Gutiérrez, representante da vodafone, e indica que o esforzo de implantación do proxecto é grande e supón un importante investimento. Comenta tamén a súa preocupación porque todo tradúzase nun control excesivo, ata o máis mínimo detalle, que derive nun aumento dos requirimentos realizados pola Axencia.
D. Santiago Menéndez Menéndez indica a respecto disto que se trata dun investimento que vai ser moi rendible, e en relación cos requirimentos sinala que a idea é que se produza todo o contrario, é dicir, unha diminución dos mesmos ao existir maior transparencia, máis claridade e calidade da información. Engade D. Rufino da Rosa que a vontade é a de achegar a maior flexibilidade ao proxecto e convida os presentes a que comuniquen calquera asunto adicional que non se propuxese no Grupo de Traballo e que valoren que deba terse en conta.
Pide a palabra D. Antonio Lafuente González de Suso, representante do mapfre, que traslada unha inquietude en relación co futuro do Foro, dado o período de cambio político en que nos encontramos e solicita que en relación ao “famoso 5% de tributación media das multinacionais españolas” que foi tan comentado en varios medios, exista axuda a nivel institucional para que se comunique a auténtica realidade das cousas.
A respecto disto, o presidente indica que toma nota e que teñen todo o apoio institucional. No que fai á información fornecida pola Axencia, esta o que fai é proporcionar datos obxectivos e o que non pode facer é controlar o que desa información fagan os medios. Engade que todo o que se está facendo en relación coa transparencia tamén servirá para favorecer con carácter institucional e permanente a protección da imaxe e reputación das empresas. No referente á inquietude relativa a como poderán afectar os posibles cambios políticos no Foro, sinala que hai que ter en conta que todas estas iniciativas responden a unha tendencia global, polo que seguramente o Foro vai continuar a súa traxectoria.
A continuación intervén D. Santiago Menéndez e informa de que a Axencia Tributaria ten numerosas relacións a nivel internacional. Poderíanse citar, por exemplo, a participación activa no Centro Interamericano de Administracións Tributarias (CIAT), que aglutina todos os países latinoamericanos, EUA, Francia, Canadá e España, coa vontade de axudar no desenvolvemento das administracións tributarias no ámbito latinoamericano. O CIAT, que xorde fai 50 anos medrou e evolucionado e nas Asembleas anuais e nas Conferencias Técnicas (a do ano pasado foi en Santiago de Compostela) participan países dos cinco continentes. Por outra banda, a Axencia participa na
A continuación o presidente intervén para lembrar que o Ministerio de Facenda dotou prazas de conselleiros en México, Brasil e a Arxentina, zona en que estratexicamente a empresa multinacional con sede en España ten cada vez maior presenza. Anima os presentes a que soliciten a súa axuda xa que están para apoiar a empresa española ante, por exemplo, situacións de interpretacións problemáticas.
A continuación, D. José María Vallejo Chamorro, representante do BBVA, comenta que, por recentes experiencias, pode confirmar que a rede de conselleiros que se creou vai ser efectivamente moi útil para as empresas españolas con filiais nestas zonas, xa que se tráfico de persoas moi preparadas, con moi boa disposición, moi boas ideas e moitas ganas de traballar. Refírese a continuación ao xa comentado problema da reputación das grandes empresas e ratifica a solicitude do representante do mapfre no que fai ao apoio institucional que cumpriría.
O presidente en relación con isto último reitera o xa sinalado con anterioridade e indica que precisamente o aprofundamento na transparencia vai constituír un reforzo para a boa imaxe das grandes empresas.
5. Próxima convocatoria: datas e temas a tratar
O presidente sinala que está previsto que o próximo Pleno do Foro de Grandes Empresas teña lugar no mes de novembro de 2015. A reunión versará, entre outros asuntos, sobre o seguimento das tarefas dos distintos Grupos de Traballo.
6. Outras consideracións, rogos e preguntas
O presidente indica, que sen prexuízo dalgunhas reflexións que adicionalmente se poidan propor neste momento, xa foron debatidas no cuarto punto da orde do día as cuestións fundamentais.
Comenta a continuación que por parte da Secretaría Técnica do Foro xa se informou ás empresas da oportunidade da renovación do cargo de colaborador da devandita Secretaría, que na actualidade ostenta D. Ángel Martín, representante da Telefónica, que superou nestes labores o prazo que se contemplara inicialmente. Sinala tamén que aproveita a ocasión para transmitirlle o agradecemento polo seu esforzo e dedicación e engade que se espera recibir propostas daqueles representantes das empresas que desexen exercer estas funcións.
D. Miguel Iglesias San Martín, representante da Telefónica, en relación coa rede de conselleiros creados en América Latina, puntualiza que a raíz dos frutíferos encontros mantidos con eles en Brasilia e en México, deberíase propor a realización dalgún tipo de reunión máis xenérica nalgúns destes países, coa presenza dos representantes das empresas nestas zonas. Engade que hai que pensar que o acceso que estes conselleiros poidan ter ás administracións é moito maior que o que particularmente poidan ter as empresas e que sería de moita utilidade para estas acceder, nestes países, a un tipo de relación máis cooperativa, similar á que se mantén coa Administración española, grazas por exemplo a este Foro.
O presidente indica que sería interesante que os membros deste Foro que teñan presenza ou poidan ter interese nestas xurisdicións, propuxesen reunións deste tipo con carácter periódico, para con iso pór en común os problemas que se propoñan, e que o conselleiro de Facenda e a Embaixada, por extensión, poidan facer a acción de defensa institucional ante quen corresponda.
Finalmente, o presidente despois de dar as grazas todos, dá por concluída a 10ª sesión plenaria do Foro de Grandes Empresas e despídese ata a próxima reunión.
O SECRETARIO TÉCNICO
ÁNGEL RODRÍGUEZ RODRÍGUEZ
Vº Bº
O PRESIDENTE DO FORO
MIGUEL FERRE NAVARRETE