Acta da reunión
Foro de Grandes Empresas
ACTA PLENA 1/2014
ACTA DA REUNIÓN DO PLENO DO FORO DE GRANDES EMPRESAS
CELEBRADA O 17 DE XUÑO DE 2014
Vicepresidente do Foro de Grandes Empresas
Director Xeral da Axencia Estatal de Administración Tributaria
D. Santiago Menéndez Menéndez
Membros en representación da Axencia Estatal de Administración Tributaria
Director do Departamento de Inspección Financeira e Tributaria
D. Luis María Sánchez González
Director do Departamento de Xestión Tributaria
D. Rufino da Rosa Cordón
Directora do Departamento de Recadación
D.ª Soledad García López
Directora do Departamento de Aduanas e Impostos Especiais
D.ª Pilar Jurado Borrego
Delegado Central de Grandes Contribuíntes
D. Ignacio Huidobro Arreba
Membros en representación das Grandes Empresas
ACERINOX
Responsable da Asesoría Xurídica
D. Carlos Castillo Plaza
ACS
director de Asesoría Fiscal
D. José Miguel Moreno Pérez
AMADEUS IT HOLDING
Vicesecretario do Consello de administración
D. Jacinto Esclapés Díaz
BBVA
director do Departamento Fiscal
D. José María Vallejo Chamorro
BANCO SANTANDER
director Xeral
D. César Ortega Gómez
BANKIA
director de Asesoría Fiscal
D. Javier Mª Tello Bellosillo
A CAIXA
director da Asesoría Fiscal
D. Javier Paso Luna
CEPSA
director de Impostos
D. Alberto Martín Moreno
COFARES
Asesor Consello reitor
D. Luis Valdeolmos González
O CORTE INGLÉS
Adxunta á Xerencia
D.ª Pilar Fernández Medina
ENDESA
director de Asesoría Fiscal
D. Carlos Arrieta Martínez de Pisón
FCC
director da Área Fiscal
D. Daniel Gómez-Olano González
GAS NATURAL FENOSA
director de Fiscalidade
D. Jaume Menéndez Fernández
GENERALI ESPAÑA
presidente e conselleiro delegado
D. Félix Bonet Sánchez
IBERDROLA
director Fiscal
D. Fernando Arias Coterillo
IBERIA
Responsable da Unidade Fiscal
D. Antonio Ruiz Muñoz
INDITEX
director do Departamento Fiscal
D. Andrés Sánchez Iglesias
MAPFRE
director de Asesoría Fiscal
D. Antonio Lafuente González de Suso
MERCADONA
División Fiscal
D.ª Irene Barbudo Puchades
NORFIN HOLDER
director Fiscal
D. José Antonio Gibello Saiz
RENAULT ESPAÑA
director Asuntos Fiscais e Aduanas
D. Félix Ruiz Madarro
REPSOL
director Corporativo Económico e Fiscal
D. Luis López-Tello e Díaz-Aguado
SEAT
director de Impostos
D. Javier Baulenas Setó
SIEMENS
Responsable División Imposta
D.ª Ana María Moreda Galante
TELEFÓNICA
director Fiscal Grupo
D. Ángel Martín Gómez
VODAFONE
director de Asesoría Fiscal
D. Javier Viloria Gutiérrez
Secretaría Técnica do Foro de Grandes Empresas
Secretario técnico
D. Ángel Rodríguez Rodríguez
En Madrid, a 17 de xuño de 2014, celébrase a oitava sesión plenaria do Foro de Grandes Empresas, asistindo as persoas indicadas, e de acordo co seguinte
ORDE DO DÍA
-
Apertura da sesión
-
Aprobación da acta da sesión plenaria celebrada o día 29 de outubro de 2013
-
Foro de Grandes Empresas: Situación actual
-
Conclusións relevantes dos distintos Grupos de Traballo do Foro
-
Próxima convocatoria: datas e temas a tratar
-
Outras consideracións, rogos e preguntas
1. Apertura da sesión
Abre a sesión o director Xeral da Axencia Estatal de Administración Tributaria e Vicepresidente do Foro de Grandes Empresas, D. Santiago Menéndez Menéndez, que dá a benvida aos asistentes e pide desculpas pola ausencia do secretario de Estado de Facenda e presidente do Foro, D. Miguel Ferre Navarrete, xa que compromisos ineludibles relativos á inminente reforma fiscal impediron a súa asistencia a este acto.
En primeiro lugar, manifesta que quere pór en valor a importancia que para a Axencia Tributaria ten o Foro de Grandes Empresas e que por iso asume o compromiso de convocar dúas sesións anuais, incluso nun momento como o actual en que, debido á próxima reforma fiscal, é tan complicado axustar as axendas.
2. Foro de Grandes Empresas: Situación actual
D. Santiago Menéndez Menéndez sinala que no que fai á relación cooperativa, xa nos anos 2007/2008, cando se comezaba a propor a súa definición, a Axencia decantouse por unha relación que estivese enfocada a todos os contribuíntes. De aí que ademais deste Foro de Grandes Empresas, creásese o Foro de Asociacións e de Colexios de Profesionais Tributarios onde están representados todos os profesionais que teñen unha relación coa Axencia no ámbito tributario. Engade que para a Axencia é de vital importancia a transparencia nas relacións porén tipo de contribuíntes, non só coas grandes empresas. Continúa afirmando que estas relacións son de difícil implantación, xa que as materias son complicadas e os puntos de vista non son unívocos. Pero engade que iso non vai impedir que se siga avanzando na mellora desta relación cooperativa.
A continuación realiza un breve resumo das tarefas que se levaron a cabo nos distintos Grupos de Traballo do Foro:
Grupo de traballo de Análise e Racionalización das Cargas Fiscais Indirectas
- Presentación e posta en coñecemento, previa á súa implantación, do novo Réxime Especial de prestación de servizos de telecomunicacións, de radiodifusión e televisión ou electrónicos no IVE, que será de aplicación desde o 1 de xaneiro de 2015 a todos os servizos de telecomunicacións, radiodifusión, televisión e electrónicos prestados a particulares residentes na UE por suxeitos pasivos establecidos e non establecidos na UE.
- Implantación da posibilidade do pagamento agrupado de embargos, que permitirá ao pagador (sobre todo grandes empregadores) realizar todos os pagamentos de embargos de soldos e salarios dos seus empregados e outros dereitos de crédito nun só acto.
- Modificación no Regulamento do Imposto sobre Sociedades que permitirá que os plans de amortización aprobados poidan aplicarse a outros elementos patrimoniais de idénticas características sempre que se manteñan substancialmente as circunstancias de carácter físico, tecnolóxico, xurídico e económico determinantes do método de amortización aprobada.
- Supresión da obriga para os pagadores de rendas do traballo de conservar, a disposición da Administración tributaria, os documentos achegados polo contribuínte para xustificar a situación persoal e familiar para os efectos de retencións (por exemplo, as sentenzas de separación dos empregados).
- Compromiso de mellorar o acceso á sede electrónica, que de forma inmediata vaise a plasmar na posibilidade de obter en bloque as notificacións, aínda que se estudarán as repercusións que desde o punto de vista xurídico poidan derivarse da medida, para que iso non supoña para ningunha das partes unha nova fonte de conflitos. Por outra banda vaise a traballar en lograr unha mellor identificación dos conceptos das cartas de pagamento e das providencias de constrinximento e éstánse valorando determinadas simplificacións das declaracións informativas de IVE.
Grupo de traballo de Relación Cooperativa
O director Xeral quere resaltar que en relación con este Grupo existe un compromiso de comunicación interna dentro da Axencia Tributaria en cuxa labor el mesmo está moi involucrado. Pero tamén existe un ámbito de comunicación externa que poden levar a cabo as propias empresas e os representantes das mesmas no Foro, xa que cada un no seu ámbito podería comunicar en que consiste a relación cooperativa e o positiva que é para todos.
Dentro do Grupo de Traballo acordouse realizar unha análise da aplicación e desenvolvemento de mecanismos xa previstos na normativa tributaria, como os acordos previos de valoración e as actas con acordo. Neste sentido convén lembrar que xa no ano 2003 introduciuse na Lei Xeral Tributaria a figura das actas con acordo, que debe ser entendida como un importante instrumento de resolución de conflitos. Engade que as actas con acordo teñen a posibilidade de aplicarse a numerosos supostos cando estamos ante conceptos xurídicos indeterminados ou cando nos enfrontamos á problemática das valoracións en xeral.
Tamén se chegou ao compromiso de realizar un estudo sobre as experiencias desenvolvidas nesta materia no ámbito internacional, para coñecer todo aquilo que se pode aproveitar. Neste sentido sería moi interesante que os representantes das empresas comuniquen as súas experiencias con outras Administracións Tributarias en casos concretos.
Por outra banda, profundouse no deseño de novos instrumentos cooperativos:
- Coñecemento dos conflitos tributarios relevantes das empresas. Neste sentido cómpre realizar unha valoración positiva do proxecto de lei de reforma da Lei de Sociedades de Capital onde se aborda esta problemática.
- Procedementos que poderían desenvolverse para a resolución de conflitos e a forma de coñecer e valorar por parte da Axencia Tributaria determinada solucións de aplicación das normas tributarias utilizadas polas empresas.
O director Xeral destaca ademais que para avanzar na relación cooperativa é importante que todos os implicados crean nela e manifesta a súa vontade de estar moi ao tanto dos avances deste Grupo de Traballo, da implantación dentro da organización de todas as medidas que se vaian aprobando e da concienciación dentro da organización. Pero tamén é necesaria a colaboración das corporacións, cunha actitude positiva.
A continuación comenta que na relación cooperativa existen dous planos: o formal e o de fondo. No plano formal avanzouse de maneira considerable no Grupo de Traballo, xa que se abriron as portas a unha relación bidireccional de entendemento. Pero hai que ter claro que iso non vai significar que nas cuestións de fondo teñamos que ter coincidencia en todos os casos. O que si é certo é que a Axencia Tributaria ten a vontade de darlle ao contribuínte os motivos existentes polos que non se dá esa coincidencia.
A continuación refírese de forma sucinta ao resto de grupos de traballo:
Grupo de Traballo de Impostos Especiais:
As cuestións máis relevantes que foron debatidas no seo deste Grupo de Traballo son as seguintes:
- Modificacións máis relevantes producidas no Regulamento dos Impostos Especiais.
- Aplicación do EMCS interno (Sistema de Control de Movementos de Impostos Especiais).
- Cuestións relativas aos novos impostos ambientais.
- Problemática derivada da exención parcial do imposto sobre a electricidade.
- Xestión das devolucións do Imposto sobre as Vendas de Determinados Hidrocarburos (coñecido como céntimo sanitario).
Grupo de Traballo de análise da normativa tributaria e de redución da conflitividade:
Trátase dun Grupo de Traballo que non se reuniu porque entre todos os membros do mesmo acordouse non facero ata que a inminente reforma tributaria sexa coñecida por todos.
Non obstante sobre a redución da conflitividade falouse e bastante no Grupo de Relación Cooperativa como anteriormente se comentou. Convida por outra banda a pór de manifesto calquera suxestión ou problemática que poida xurdir á Secretaría Técnica do Foro, ao SEPRI, aos Departamentos e a el mesmo, xa que a intención da Axencia Tributaria é tratar de evitar os conflitos na medida do posible.
Finaliza a súa intervención o director Xeral dando a benvida aos novos responsables da Axencia Tributaria no Foro, D. Luis María Sánchez González, director do Departamento de Inspección Financeira e Tributaria e D. Ángel Rodríguez Rodríguez, director do Servizo de Planificación e Relacións Institucionais e titular da Secretaría Técnica do Foro; e agradece a dedicación coa que desempeñaron as súas funcións neste Foro de Grandes Empresas aos seus antecesores nos cargos, D. Luis Ramón Jones Rodríguez e D.ª Elena Guerrero Martínez. E sinala que se mantén o compromiso de periodicidade semestral na realización das sesións plenarias do Foro, toda vez que se recoñece a utilidade da súa celebración dada o obxectivo común, da Administración Tributaria e das empresas, de busca dunha relación cooperativa con beneficios mutuos.
A continuación ábrese unha quenda de palabra.
Intervén en primeiro lugar D. Ángel Martín Gómez, representante da Telefónica e colaborador da Secretaría Técnica do Foro en representación das empresas, que sinala que desde as empresas se valoran moi positivamente as reunións levadas a cabo nos grupos de traballo e pon de manifesto o interese das mesmas en que pronto poña en márchase o Grupo de Traballo de análise da Normativa Tributaria e de Redución da Conflitividade.
Por outra banda indica que desde un punto de vista de crítica construtiva cómpre destacar que por parte das empresas apreciáronse dous problemas. O primeiro deles é que non se contou co Foro de Grandes Empresas en ningunha das fases da posta en marcha da reforma tributaria. E o segundo refírese ao proxecto de lei de reforma da Lei de Sociedades de Capital, xa que nel aparecen elementos que figuran no Código de Boas Prácticas Tributarias e agora se traspasaron ao proxecto de lei, é dicir, convertéronse en obrigas de carácter xeral e iso significa que o Código perde a súa entidade. Por iso própónse que estas cuestións sexan debatidas para que non volvan ocorrer.
Engade que queda pendente tamén un debate sobre o funcionamento do Foro de Grandes Empresas. En especial canto ás admisións e cesamentos dos seus membros.
O director Xeral responde que no refírese á reforma tributaria, como é sabido, a Axencia Tributaria non é o órgano que dispón de competencias para realizar o impulso normativo das leis tributarias. E que non hai que esquecer que cando se publiquen os proxectos, abrirase o correspondente trámite de información pública e tamén terá lugar o correspondente debate parlamentario. Pero se as empresas aquí representadas consideran que o Foro debería xogar algún papel para facilitar a comunicación das suxestións das grandes empresas á Dirección Xeral de Tributos, non encontra ningún inconveniente en que así se produza.
Con respecto ao proxecto de reforma da Lei de Sociedades de Capital, sinala que é un proxecto que non foi impulsado polo noso Ministerio.
A continuación intervén o representante de Vodafone, D. Javier Viloria Gutiérrez, que manifesta que na súa opinión o Foro de Grandes Empresas pode participar dalgunha forma dentro do sistema normativo, aclarando criterios e mecanismos para que as normas sexan viables e teñan sentido.
O director Xeral responde sinalando que vai ter todo en conta e que vai transmitir as dúas mensaxes: por unha parte que as grandes empresas solicitan participar nas fases previas dos proxectos normativos e por outra que a vía axeitada para realizar este labor é precisamente o Foro de Grandes Empresas.
3. Aprobación da acta da reunión celebrada o día 29 de outubro de 2013
D. Rufino da Rosa Cordón, director do Departamento de Xestión Tributaria, sinala que a acta da 7ª sesión do Pleno do Foro remitiuse aos integrantes do mesmo e engade que non habendose recibidas observacións, e se non as houbese neste momento, quedaría definitivamente aprobada. Ao non realizarse ningunha observación polos presentes, D. Ángel Rodríguez Rodríguez, titular da Secretaría Técnica do Foro de Grandes Empresas, declara aprobada definitivamente a acta da sesión plenaria do día 29 de outubro de 2013.
4. Conclusións relevantes dos distintos Grupos de Traballo do Foro
a) Grupo de Traballo de Análise e Racionalización das Cargas Fiscais Indirectas.
D. Rufino da Rosa Cordón cede a palabra a D. Luis María Sánchez González, director do Departamento de Inspección Financeira e Tributaria, que indica que o Grupo de Traballo é de gran importancia para as empresas e para a Axencia Tributaria e sinala que no seo do mesmo aprobáronse desde 2009 ata 2012 un total de corenta e catro medidas e chegáronse a implantar ata un total de 31 delas . Por iso cre que se trata dun Grupo que debe seguir existindo. Neste sentido engade que a reunión do pasado 4 de xuño foi bastante produtiva e nela abordáronse basicamente os seguintes asuntos:
- Cuestións relativas aos modelos 193 (Retencións de Rendementos de Capital Mobiliaria) e 196 (Resumo Anual de Rendementos de Capital Mobiliaria), que sen prexuízo da súa análise previa, foron valoradas de forma positiva pola Axencia Tributaria.
- Determinadas simplificacións dos modelos 303 e 390, que non se considera axeitado levaras a cabo no momento actual por cuestións de control.
- Melloras na Sede Electrónica relativa á xestión dos pagamentos de débedas, que se van a levar a cabo canto antes por parte da Axencia Tributaria desvinculando o proceso de pagamento do proceso de notificacións.
- Posibilidade de obter en bloque as notificacións pendentes. Neste punto puxose de manifesto o labor tan importante que nesta materia realiza CORREOS e informouse de que por parte da Axencia Tributaria vaise a avanzar tecnicamente na mellora da identificación das notificacións cando a súa descarga é masiva de xeito que iso permita ás empresas unha mellor distribución das mesmas entre as súas distintas áreas de traballo.
- Mellora na identificación dos conceptos das cartas de pagamento e das providencias de constrinximento. A Axencia Tributaria informou que se vai a traballar niso .
- Solicitude de limitar a obriga dos retenedores de expedir certificación das retencións do traballo a aqueles casos en que o solicite o traballador. Ou ben que sexa suficiente colgar estas certificacións na intranet corporativa. Esta medida precisa unha modificación normativa, polo que debe ser valorada pola Dirección Xeral de Tributos.
- Proposta relativa ao Réxime Especial do Criterio de Caixa. Solicítase que quen opte ao réxime comuníqueo formalmente ao destinatario (Igualmente a renuncia ou a imposibilidade de aplicar o Réxime). Iso en lugar de que os destinatarios revisen cada factura recibida por se inclúe a mención do “Réxime do Criterio de Caixa”. Propuxose tamén a posibilidade de que houbese unha especie de censo. Houbo moito debate pero realmente non se chegou a unha posición única por parte das empresas. Polo que por parte da Axencia Tributaria considérase que de momento cómpre aclarar a proposta.
- Problemática das facturas rectificativas e dos custos das reclamacións necesarias para obter o xustificante necesario para a rectificación das bases. Comunicouse que se avaliaría pola Dirección Xeral de Tributos.
- Cuestións relativas ás operacións vinculadas, sobre as que se decidiu tratar unha vez que saíse á luz a reforma tributaria.
b) Grupo de Traballo de Impostos Especiais.
D. Rufino da Rosa Cordón cede a palabra a D.ª Pilar Jurado Borrego, directora do Departamento de Aduanas e Impostos Especiais, que sinala en primeiro lugar que este Grupo de Traballo naceu como un grupo esgazado do Grupo de Traballo de Análise e Racionalización das Cargas Fiscais Indirectas e que nel están participando na actualidade seis empresas de que están representadas no Foro máis unha empresa asinante do Código de Boas Prácticas Tributarias (CLH). Engade que desde a última reunión do pleno celebráronse dúas reunións no seo do grupo: unha en decembro de 2013 e outra en xuño de 2014. Os temas principais abordados nas mesmas foron os seguintes:
- Problemática derivada da implantación do sistema electrónico de envío de documentos de circulación. Ao establecerse este modelo electrónico producíronse as lóxicas incidencias, que as empresas comentaron nas reunións e que se solucionaron realizando os axustes necesarios.
- Cuestións relativas ao Imposto sobre a Electricidade. Por unha parte no que fai ao modelo 513, debatéronse nas reunións algúns problemas de interpretación, pondose de manifesto que se teñen que precisar mellor os contidos do modelo. A experiencia que se ten no Departamento de Aduanas é que as obrigas derivadas desta imposición recaen sobre sectores moi concretos pero afectan un grupo moi grande de contribuíntes, polo que tendo todo iso en conta decidiuse adaptar o modelo a esta realidade. Por outra banda, e seguindo co Imposto sobre a Electricidade, tivéronse que realizar precisións prácticas en relación coa exención parcial do mesmo para o que foron moi útiles os comentarios que as empresas expuxeron no seo do Grupo de Traballo.
- Imposto sobre o Valor da Produción da Enerxía Eléctrica. A xestión deste imposto fai necesaria unha información que non sempre provén do propio suxeito pasivo, senón que é unha información que se tramita a través de declaracións informativas, coa correspondente problemática que se deriva diso .
- Xestión das devolucións do Imposto sobre as Vendas de Determinados Hidrocarburos (coñecido como céntimo sanitario).
c) Grupo de Traballo de Relación Cooperativa.
D. Rufino da Rosa Cordón cede a palabra a D. Ignacio Huidobro Arreba, delegado Central de Grandes Contribuíntes, que sinala que na actualidade existen varios procedementos de comprobación, todos a posteriori, que presentan algunhas limitacións e pode que nalgún caso xeren conflitividade, que tamén se produce polo feito de que as empresas se achan inmersas nun proceso de internacionalización que ten unha repercusión directa na actividade desenvolvida pola Axencia Tributaria. Engade que tendo en conta todo iso, no Grupo de Traballo de Relación Cooperativa o que ten sentido é marcar unhas pautas de transformación desta realidade, de xeito que en relación con determinadas operacións de transcendencia, poídase lograr unha detección temperá dos problemas e dos asuntos que hai que tratar, así como de todo aquilo que poida reducir a conflitividade. Isto é débeno ser os principios xerais de funcionamento do grupo de traballo e cara a onde hai que ir.
Para facer diso unha realidade a Axencia Tributaria emprendeu un importante labor de comunicación interna. Mostra diso foi a xornada dirixida a toda a Delegación Central coas ideas principais de insistir na aplicación do Código de Boas Prácticas Tributarias e de informar detalladamente sobre o documento de conclusións do modelo relación cooperativa e das vías de evolución cara a un modelo máis cooperativo. Doutra banda, nestas tarefas de formación e de comunicación interna, vanse a realizar unhas xornadas no mes de setembro en que van participar representantes de administracións tributarias de países como Holanda e o Reino Unido, e tamén empresas e intermediarios, coa idea de ir coñecendo a aplicación práctica de modelos de relación cooperativa avanzada, así como de experiencias intermedias de países que aínda están propondose os termos en que van levar a cabo o modelo de relación cooperativa. Todo iso coa idea de recibir o mellor e adaptaro á nosa idiosincrasia. É nesta liña en que esperamos, tamén dentro do Grupo de Traballo, compartir experiencias e aclarar o que debe incorporarse o modelo, fundamentalmente, recibindo orientacións das empresas con experiencia de aplicación de modelos corporativos noutros países.
Continúa sinalando que para seguir avanzando no modelo convén realizar unha análise dentro do Grupo dos instrumentos de que xa dispomos, como por exemplo dos acordos previos de valoración, nos seus diferentes ámbitos e engade que por parte da Axencia Tributaria vanse a valorar determinadas solucións comúns de aplicación das normas tributarias en relación con feitos e operacións que utilizan as empresas. Tamén no Grupo de Traballo estudaranse posibles prácticas ou trámites de colaboración para evitar a conflitividade que hai que desenvolver dentro dos procedementos de comprobación.
5. Próxima convocatoria: datas e temas a tratar
D. Rufino da Rosa Cordón manifesta que se mantén o compromiso de convocar o próximo pleno do Foro de Grandes Empresas dentro do segundo semestre de 2014, xa que a vontade é a de realizar este tipo de reunións dúas veces ao ano.
6. Outras consideracións, rogos e preguntas
D. Rufino da Rosa Cordón diríxese aos presentes por se desexan expor algunha cuestión máis ou formular algunha pregunta.
Ao non realizarse ningunha observación polos asistentes ao pleno e non quedando máis temas que tratar, érguese a sesión agradecendo a toda a súa presenza e participación na reunión.
O SECRETARIO TÉCNICO
ÁNGEL RODRÍGUEZ RODRÍGUEZ
Vº Bº
O VICEPRESIDENTE DO FORO
SANTIAGO MENÉNDEZ MENÉNDEZ