Acta da reunión
Foro de Grandes Empresas
ACTA PLENA 1/2020
ACTA DA REUNIÓN DO PLENO DO FORO DE GRANDES EMPRESAS
CELEBRADA O 30 DE XUÑO DE 2020
Presidenta do Foro de Grandes Empresas
Presidenta da Axencia Estatal de Administración Tributaria - secretaria de Estado de Facenda
D.ª Inés María Bardón Rafael
Vicepresidente do Foro de Grandes Empresas
Director Xeral da Axencia Estatal de Administración Tributaria
D. Jesús Gascón Catalán
Membros en representación da Axencia Estatal de Administración Tributaria
Director do Departamento de Recadación
D. Guillermo Barros Gallego
Directora do Departamento de Aduanas e Impostos Especiais
D.ª Mª Pilar Jurado Borrego
Delegado Central de Grandes Contribuíntes
D. Manuel Trillo Álvarez
Subdirectora xeral de Técnica Tributaria - Departamento de Xestión Tributaria
D.ª Mercedes Xordán Valdizán
Subdirector xeral de Ordenación Legal e Asistencia Xurídica - Departamento de Inspección Financeira e Tributaria
D. Marcos Álvarez Suso
Membros en representación das Grandes Empresas
ACERINOX
Secretario Xeral
D. Luis Gimeno Valledor
ACS
Director Asesoría Fiscal
D. Alfonso Moreno García
AMADEUS IT GROUP SA
Tax Manager - Corporate Legal & Tax Department
D.ª Elena Álvarez Sotorrena
BANCO SANTANDER
Group Executive Vice President
D.ª Carmen Alonso Peña
BANKIA
Director de Asesoramento Fiscal - Enderezo de Asesoría Fiscal
D. Juan José Lagares Gómez-Abascal
BBVA
Director do Departamento Fiscal
D. José María Vallejo Chamorro
LA CAIXA
Director Asesoría Fiscal
D. Manel Alfonso García Rodríguez,
CEPSA
Director Fiscal
D. Alberto Martín Moreno
COFARES
Asesor Consello reitor
D. Luis Valdeolmos González
EL CORTE INGLÉS
Director do Departamento Fiscal
D. Luis María Sánchez González
ENDESA
Responsable de Asuntos Fiscais
D.ª María Muñoz Viejo
FCC
Director da Área Fiscal
D. Daniel Gómez-Olano González
GENERALI
Director Área Contabilidade
D. Martí Jo Ruiz
IBERDROLA
Directora Global de Fiscalidade
D.ª Begoña García-Rozado González
IBERIA
Spanish Tax Lead
D.ª Cristina Santana Negrín
INDITEX
Director Asesoría Fiscal
D. Andrés Sánchez Iglesias
MAPFRE
Director de Asesoría Fiscal
D. Antonio Lafuente González de Suso
MERCADONA
Director Fiscal
D. Rafael Hilario López Villanueva
MICHELIN
Responsable Fiscal
D.ª Rosa María Peña García
RENAULT
Director Asuntos Fiscais e Aduanas
D. Félix Ruiz Madarro
REPSOL
Director Xeral Económico e Fiscal
Luis López-Tello e Díaz Aguado
SEAT
Director de Impostos
D.ª Francisco Javier Baulenas Setó
SIEMENS
Directora de Impostos
D.ª Ana Mª Moreda Galante
TELEFÓNICA
Director Fiscal
D. Ángel Martín Gómez
VODAFONE
Director de Asesoría Fiscal
D. Javier Viloria Gutiérrez
Secretaría Técnica do Foro de Grandes Empresas
Secretaria Técnica
D.ª Rosa María Prieto do Rei
O día 30 de xuño de 2020 celébrase por videoconferencia a vixésima sesión plenaria do Foro de Grandes Empresas, asistindo as persoas indicadas, e de acordo co seguinte
ORDE DO DÍA
- Apertura da sesión.
- Aprobación da acta da reunión celebrada o día 19 de novembro de 2019.
- Resultados dos distintos grupos de traballo do Foro.
- Próxima convocatoria.
- Outras consideracións, rogos e preguntas.
1. Apertura da sesión
Abre a sesión D. ª Inés María Bardón Rafael, presidenta da Axencia Estatal de Administración Tributaria e secretaria de Estado de Facenda, na súa calidade de presidenta do Foro de Grandes Empresas, quen, tras saudar os asistentes, agradécelles a súa presenza tendo en conta a situación tan excepcional que se está vivindo a nivel mundial a causa da crise sanitaria. Engade que o feito de retomar estas reunións, aínda que sexan por videoconferencia, pon de manifesto o desexo de todos por recobrar unha relativa normalidade e centrar os esforzos en continuar cos respectivos roteiros, adaptandoas ás especiais circunstancias que tiveron lugar.
De seguido, cede a palabra a D. Jesús Gascón Catalán, director Xeral da Axencia Estatal de Administración Tributaria e Vicepresidente do Foro de Grandes Empresas, a fin de que comente a orde do día.
D. Jesús Gascón sinala que na reunión se van a expor os traballos dos distintos grupos do Foro, que, a pesar das dificultades, reuníronse e proseguiron coas súas tarefas durante o primeiro semestre.
A continuación, D. Jesús Gascón dá paso ao segundo punto da orde do día.
2. Aprobación da acta da reunión celebrada o día 19 de novembro de 2019
D. Jesús Gascón cede a palabra a D. ª Rosa María Prieto, directora do Servizo de Planificación e Relacións Institucionais, quen sinala que a acta da 19ª sesión do Pleno do Foro remitiuse aos integrantes do mesmo e engade que, non habendose recibidas observacións e se non as houbese neste momento, quedaría definitivamente aprobada. Ao non realizarse ningunha observación polos presentes, declara aprobada definitivamente a acta da sesión plenaria do día 19 de novembro de 2019.
3. Resultados dos distintos grupos de traballo do Foro
Neste punto da orde do día, o director Xeral da Axencia Estatal de Administración Tributaria indica que os grupos de traballo tiveron unha actividade moi intensa debida non só ás modificacións normativas que se foron producindo en materia tributaria a causa da situación de emerxencia sanitaria provocada polo COVID-19 , senón tamén pola posta en marcha pola Axencia Tributaria dunha serie de iniciativas en que se viña traballando, como poden ser a cesión aos contribuíntes dos datos fiscais para a próxima campaña do Imposto de Sociedades que comeza mañá ou o novo servizo de asistencia na formalización da autoliquidación do IVE para contribuíntes no SII. Así, os grupos de traballo para a “Análise das cargas fiscais indirectas” e de “Análise da normativa tributaria e de redución da conflitividade ”tiveron durante este semestre dúas reunións virtuais conxuntas e, o de “Relación Cooperativa” e o de “Impostos Especiais”, celebraron cada un a súa respectiva reunión.
De seguido, cede a palabra a D. ª Mercedes Xordán Valdizán, subdirectora xeral de Técnica Tributaria do Departamento de Xestión Tributaria, quen vai expor as cuestións concernentes ao grupo de traballo para a Análise e Racionalización de Cargas Fiscais Indirectas.
D.ª Mercedes Xordán inicia a súa exposición sinalando que nas reunións do grupo de traballo tratáronse, entre outras, as seguintes cuestións:
-
Novidades na campaña do Imposto de Sociedades: no grupo de traballo informouse de que, a partir do 1 de xullo, estarían dispoñibles para os contribuíntes os datos fiscais en poder da Administración e que, aínda que a visualización dos mesmos sería moi parecida á de Renda WEB, nesta campaña non se ían a poder trasladar automaticamente a Sociedades WEB. Tamén se sinalou que a información estaría referida ao ano natural 2019 e incluiría datos declarados por terceiros e pola propia entidade, non só no modelo 200 de exercicios anteriores, senón noutros , como, por exemplo, o 190; tamén se incluiría información censual e a derivada de sancións e recargas. Como limitación indicouse que, xa que os datos ían ser os relativos ao ano natural 2019, estes non se axustarían ao período impositivo daquelas entidades que o tivesen partido.
A subdirectora xeral de Técnica Tributaria subliña que, desta maneira, impúlsanse os servizos de asistencia no Imposto de Sociedades a fin de avanzar na mesma liña que se seguiu co IRPF e o IVE.
Doutra banda, D. ª Mercedes Xordán sinala que, aínda que non houbo grandes cambios normativos no imposto, os modelos si tiveron algunha modificación significativa como, por exemplo:
-
Mellora na identificación do contribuínte e a caracterización da declaración coa inclusión de novos recadros na páxina 1: en primeiro lugar, creouse unha marca especial para identificar entidades que aplican o tipo reducido para a zona ZEC (Zona Especial Canaria) e, a un tempo, forman parte dun grupo fiscal que aplica o réxime de consolidación fiscal; tamén se incluíu un recadro para identificar as entidades relixiosas que integran outras entidades menores delas dependentes; e, por último, incluiuse un recadro para identificar a aquelas entidades que teñen un carácter multinacional.
-
Modificacións respecto dos axustes do resultado contable: introduciuse un maior desagregación nas correccións do resultado da conta de Perdas e Ganancias. A devandita desagregación ten a súa razón de ser tanto na mellora do control, como na da asistencia, xa que o obxectivo é poder dar traslado o contribuínte dos axustes pendentes nos anos seguintes a aquel en que se declara. Doutra banda, finalmente, a desagregación na campaña de 2019 vai ter carácter voluntario, debido tanto á demora na publicación da orde ministerial, como ás circunstancias excepcionais deste ano; non obstante, nos exercicios seguintes será obrigatorios.
-
Aínda que se mantén o prazo de presentación do imposto establecido no artigo 124.1 da Lei do Imposto de Sociedades, o Real Decreto-lei 19/2020 modificou o Real Decreto-lei 8/2020, de maneira que aquelas entidades que, á finalización do prazo de presentación, non aprobasen as súas contas anuais, poidan realizar a declaración coas contas dispoñibles. Para iso, terían que facer constar esta circunstancia, marcando o recadro correspondente na páxina 1 do modelo, e, se posteriormente, como consecuencia da aprobación das contas anuais, a autoliquidación do imposto diferise da xa presentada, disporían de prazo ata o 30 de novembro para presentar unha nova declaración. Este adiamento pode consistir en calquera dos datos contables declarados, con independencia de que afecte ao resultado. Neste caso deberá presentarse unha segunda declaración, que ben poderá ser complementaria ou non complementaria, indicando a súa cualificación ao presentar a declaración. Isto permitirá regularizar a situación anterior coas consecuencias que prevé o artigo 12 do Real Decreto-lei 19/2020 no referente a xuros de mora nun caso ou outro.
-
-
Novidades no IVE : no grupo de traballo informouse que, desde o mes de febreiro, estaba dispoñible na páxina web da Axencia Tributaria un proxecto piloto denominado “Pre303”, consistente nun novo servizo de axuda para 17.000 contribuíntes incluídos no SII, en concreto, aqueles que estean inscritos na REDEME, que non sexan grandes empresas nin grupos de IVE e cumpran os seguintes requisitos:
-
que non estean incluídos en réxime de caixa nin sexan destinatarios do mesmo;
-
que non estean incluídos no réxime especial de bens usados, obxectos de arte, antigüidades e obxectos de colección, nin Axencias de Viaxes, nin Ouro de Investimento
-
que non teñan pro rata, nin sectores diferenciados.
Tamén se sinalou na reunión do grupo de traballo que este proxecto se articulaba en dúas fases: unha primeira, dispoñible a partir do mes de xullo, en que se podería consultar o detalle das facturas incluídas nos libros rexistro agregado; e unha segunda fase, dispoñible a partir de xaneiro de 2021, consistente na ampliación do colectivo que vai a poder utilizar o servizo de axuda “Pre303”. A previsión é que se inclúa tamén ás grandes empresas con determinadas características e que, ademais, o servizo supoña unha axuda para a formalización de datos adicionais. A modo de exemplo, D. ª Mercedes Xordán cita o caso daqueles contribuíntes que se acolleron á posibilidade de diferir o IVE á importación na Aduana, e que teñen que ingresaro enla autoliquidación mensual. Xa que a Axencia Tributaria posúe ese dato, suporía unha mellora nos servizos de asistencia ofrecer cumprimentada o recadro correspondente da declaración. Toda a información relativa ás novas funcionalidades deste servizo de asistencia encóntrase recollida nas preguntas frecuentes do báner do Pre 303. Con esta finalidade menciónase que estes servizos xa foron informados mediante o envío de cartas informativas. Por último, lémbrase que para un bo funcionamento dos servizos de axuda cumpriu implementar melloras técnicas no SII no referente ás validacións dos datos que se inclúen nos libros rexistro e que resultarán de aplicación a partir do 1 de xaneiro de 2021.
-
D. Jesús Gascón agradece a D. ª Mercedes Xordán a súa intervención e cede a palabra a D. Marcos Álvarez Suso, subdirector xeral de Ordenación Legal e Asistencia Xurídica do Departamento de Inspección Financeira e Tributaria, ao obxecto de que comente a actividade durante este semestre do grupo de traballo de Análise da Normativa Tributaria e de Redución da Conflitividade.
D. Marcos Álvarez Suso indica que este grupo de traballo celebrou dúas reunións durante o primeiro semestre de 2020, en concreto, os días 14 de maio e 16 de xuño, e nas mesmas comentáronse os seguintes asuntos:
-
Directiva (UE) 2018/822 do Consello, do 25 de maio de 2018 (Directiva sobre Intermediarios fiscais ou DAC 6): a Dirección Xeral de Tributos informou de que o proxecto de lei se encontraba en fase de tramitación parlamentaria e que, tras o ditame do Consello de Estado, modificáranse algunhas cuestións, tales como:
-
Con respecto ao segredo profesional: recoñécese a todos os intermediarios (non só avogados), que presten un asesoramento neutral. Así, quedarían amparadas polo segredo as segundas opinións ou o asesoramento cando estea próximo un xuízo.
-
En relación coas sancións, elévanse, xa que o Consello de Estado considerou que non eran suficientemente disuasorias.
En relación coa DAC 6, o subdirector xeral de Ordenación Legal engade que o pasado 26 de xuño publicouse no Diario Oficial da UE a Directiva 2020/876, do 24 de xuño de 2020, en que se recolle a necesidade, a causa da pandemia do COVID-19 , de diferir determinados prazos para a presentación e o intercambio de información tributaria. Así, facúltase os Estados membros que opten pola súa aplicación, a unha ampliación do prazo de comunicación dos mecanismos transfronteirizos, de tal xeito que,
-
os correspondentes ao período transitorio (aqueles cuxa primeira fase de execución tivera lugar entre o 25 de xuño de 2018 e o 30 de xuño de 2020) prorróguense ata o 28 de febreiro de 2021,
-
os correspondentes a mecanismos cuxa primeira fase de execución realícese entre o 1 de xullo e o 31 de decembro de 2020, prorróguense un mes,
-
e os correspondentes a mecanismos comerciables, prorróguense ata o 30 de abril de 2021.
-
-
Situación dos procedementos de aplicación dos tributos durante o estado de alarma: explicouse na reunión que, desde o 14 marzo ata o 30 de maio houbera unha suspensión, tanto dos prazos de duración dos procedementos de aplicación dos tributos xa iniciados, como dos prazos de prescrición e caducidade daqueles procedementos non iniciados, ocasionandose tamén unha suspensión na actividade dos Departamentos da Axencia Tributaria, en xeral, a excepción daquelas actuacións que se consideraron imprescindibles e con efectos favorables para o contribuínte, como por exemplo, as comprobacións de devolucións, a fin de proporcionarlle liquidez. Non obstante, cando o contribuínte nun procedemento xa iniciado optou por cubrir un trámite pendente, considerouse por parte da Axencia Tributaria que o interesado desexaba continuar coa tramitación do procedemento, e así se estivo facendo. Así mesmo, sinalouse na reunión que os xuros de mora se seguían devindicando tanto a favor como en contra da Administración. Por outra banda, o director do Departamento de Inspección Financeira e Tributaria comentou que durante o estado de alarma a tramitación de procedementos con relevancia fronte aos obrigados tributarios reducírase nun 90 %e que, unha vez finalizado o mesmo, estábase continuando coa tramitación dos procedementos cunha tendencia crecente cara á normalidade.
-
Ampliacións de prazos e vencementos nos Reais Decretos-lei aprobados, así como facilidades de pagamento das débedas tributarias: os representantes do Departamento de Recadación presentaron unha análise moi detallado da normativa excepcional ditada durante o estado de alarma, así como sobre as medidas adoptadas a fin de articular todas as facilidades de pagamento establecidas no Real Decreto-lei 7/2020.
-
Medidas normativas propostas ou adoptadas durante o estado de alarma: por parte do Departamento de Inspección Financeira e Tributaria sinalouse que, xa que o labor da Axencia Tributaria limitábase á xestión e aplicación do sistema tributario e non á fixación da política tributaria, a súa actuación en relación coas propostas recibidas no período centrárase en analizar a incidencia das mesmas na xestión dos tributos, é dicir, estudar como implementar as devanditas medidas e o seu efecto sobre a facilitación ou non do cumprimento, así como a súa incidencia nos riscos de incumprimento. Así mesmo, informouse de que a Administración tributaria española estaba ao corrente das medidas normativas adoptadas por outros países, tanto da Unión Europea como a nivel mundial. Neste sentido, comentouse que a Axencia Tributaria estaba participando nas reunións da OCDE onde se estaban analizando as medidas que se estaban adoptando noutros países. Así, durante a reunión do grupo de traballo, sinalouse que moitas das solicitudes realizadas polo sector privado consistían na aplicación no noso país de determinadas iniciativas implementadas noutros . Neste asunto subliñouse que cada país tiña as súas propias características, polo que a Administración española, coñecendo as actuacións doutros Estados, tiña que considerar cales implementar coas súas adaptacións, centrandose nos sectores especialmente afectados pola pandemia.
En relación con este punto, o subdirector de Ordenación Legal e Asistencia Xurídica sinala que, no referente ás medidas normativas aprobadas, desde os Departamentos da Axencia Tributaria fixose un esforzo considerable por facilitar aos contribuíntes o cumprimento das obrigas tributarias. Para iso, creouse na páxina web un apartado específico, “Medidas tributarias COVID-19”, onde, entre outras informacións consideradas de interese, foise recollendo en formato “preguntas e respostas” a información relevante sobre a materia. D. Marcos Álvarez engade que o último bloque que se publicou foi o dedicado ao prazo de declaración do Imposto sobre Sociedades.
-
Sentenzas do Tribunal Supremo de 18 e 19 de maio en relación co IVE en vendas de participacións: o Departamento de Inspección sinalou que, en relación coas sociedades holding de tenza de participacións, estas sentenzas clarificaran as regras para a determinación da pro rata, tanto en relación cos importes derivados da venda de participacións, como respecto dos importes resultantes da venda de derivados financeiros. Con respecto ao primeiro caso, a sentenza conclúe que a venda de participacións non é actividade accesoria e, polo tanto, inclúese no denominador da pro rata; con respecto ao segundo caso, declara que se trata dunha actividade non suxeita a IVE, polo que non se inclúe no cálculo da pro rata. Neste sentido, indicouse que por parte da Axencia Tributaria estábanse estudando detidamente as dúas sentenzas, xa que fora un tema moi polémico, e que, de agora en diante, tería en cóntase o criterio do Tribunal Supremo, habendose dado traslado do mesmo ás dependencias territoriais.
-
Sentenza do Tribunal de Xustiza da Unión Europea, do 11 de xuño de 2020, relativa á suxeición ao IVE das cantidades percibidas polas empresas de telecomunicación en concepto de penalización ao cliente por incumprimento do período de permanencia: na reunión sinalouse que o salientable da sentenza era que, con independencia do método de cálculo para determinar o importe da penalización, o Tribunal entendía que o devandito importe formaba parte da base impoñible do IVE. Pola súa banda, as empresas solicitaron que se dese publicidade a este cambio de criterio, xa que a doutrina administrativa da Dirección Xeral de Tributos, previa á sentenza, establecía a non inclusión do importe da penalización na base impoñible do IVE. Respondeuse que a Dirección Xeral de Tributos estaba traballando na emisión dunha consulta nese sentido.
-
Deducibilidade das retribucións dos administradores: D. Marcos Álvarez comenta que esta cuestión se tratou no grupo de traballo a petición das empresas, onde se sinalou que, con independencia da reforma operada no artigo 15 da Lei 27/2014, do Imposto sobre Sociedades, había que ser conscientes da existencia da sentenza da sala do civil do Tribunal Supremo, do 26 de febreiro de 2018, de que se fixera eco, pola súa parte, o Tribunal Económico-administrativo Central na súa resolución do 8 de outubro de 2019. Pola súa banda, tanto a Dirección Xeral de Tributos coma a Axencia Tributaria manifestaron que eran conscientes da importancia do asunto e que o mesmo requiría unha clara e pronta solución. O subdirector xeral de Ordenación Legal e Asistencia Xurídica engade que, nestes termos, a Delegación Central de Grandes Contribuíntes se o trasladou ao TEAC a fin de que emita unha nova resolución á que adaptar as actuacións.
Para finalizar a súa intervención D. Marcos Álvarez comenta que desde o seu Departamento éstánse preparando diferentes notas que recollan os respectivos criterios administrativos de aplicación xeral en cuestións tales como a deducibilidade do IVE soportado en entidades holding, a aplicación do principio de regularización íntegra no IVE e a tributación de artistas e deportistas non residentes. Sinala que se trata de asuntos moi complexos en que hai que pór en consonancia a lexislación, a xurisprudencia e a doutrina administrativa, polo que a aprobación final dos criterios recae na Dirección Xeral da Axencia Tributaria. Por último, engade que en canto estean ultimados, poñeran en coñecemento dese os membros deste Foro.
D. Jesús Gascón agradece a D. Marcos Álvarez Suso a súa intervención e ofrece a palabra aos asistentes, por se desexan realizar algunha observación.
Toma a palabra D. ª Begoña García-Rozado González, representante da iberdrola, quen, en relación coa deducibilidade das retribucións dos administradores, pregunta se esta cuestión se está propondo soamente para os contratos de alta dirección ou tamén para as retribucións dos administradores en xeral, con independencia da existencia ou non dun determinado tipo de contrato.
D. Marcos Álvarez contesta que a cuestión que se espera que o TEAC clarifique é a da deducibilidade da retribución dos administradores en xeral, e, en concreto, se os tres requisitos sucesivos que establece a sentenza do Tribunal Supremo para determinar o asunto débense respectar nos seus estritos termos (sistema de retribución recollida nos estatutos, acordo da xunta xeral e acordo do propio consello de administración distribuíndo a retribución entre os diferentes membros).
Xa que non se producen máis intervencións, o director Xeral da Axencia Tributaria cede a palabra a D. ª María Pilar Jurado Borrego, directora do Departamento de Aduanas e II. EE., ao obxecto de que comente a actividade do grupo de traballo de Impostos Especiais.
D.ª Pilar Jurado comeza a súa exposición sinalando que o grupo de traballo de Impostos Especiais reuniuse o día 3 de xuño e abordáronse as seguintes cuestións:
-
Imposto sobre a Electricidade: o representante do Departamento de Aduanas e Impostos Especiais informou sobre as principais modificacións previstas no proxecto de orde polo que se aproba o modelo de autoliquidación do imposto:
-
En relación co censo: modifícanse os literais dos Códigos de Identificación da Electricidade (CIE), adaptando á normativa reguladora do Imposto Especial sobre a Electricidade e do Sector Eléctrico. Así mesmo, apróbanse diferentes CIE co obxecto de identificar de forma individualizada a redución aplicada. Ademais, habilítase a presentación da solicitude de inscrición por vía telemática na Sede electrónica da Axencia Tributaria.
-
No referente ao modelo de autoliquidación: esíxese un maior desagregación dos datos achegados, contribuíndo así á clarificación da información, tanto para a Administración coma para o contribuínte, ao poder contar cun maior detalle. Tamén se habilita a súa presentación por vía telemática na Sede electrónica da Axencia Tributaria.
-
-
Censo de consumidores finais de gasóleo bonificado: informouse sobre o próximo desenvolvemento mediante orde ministerial do que se dispón no artigo 106.4 do Regulamento de Impostos Especiais (RIE), a fin de que quen se inscriban no Rexistro de consumidores finais da Axencia Tributaria acrediten a súa condición de consumidor final mediante a inscrición no devandito censo. Así mesmo, sinalouse que a orde ministerial incluiría, ademais da creación do censo, o ámbito subxectivo (consumidores finais de inscrición obrigatoria / voluntaria), os requisitos e procedemento de inscrición no censo, así como para a modificación dos datos comunicados con ocasión da inscrición e a habilitación dun sistema de consultas. Neste punto, Dª. Pilar Jurado engade que, na súa opinión, a cuestión de maior interese para os presentes neste Foro é o establecemento para os distribuidores dun mecanismo de consulta do censo, o que lles permitirá ter unha maior seguridade sobre a condición de consumidor final do seu cliente, xa que así consta no censo da Axencia Tributaria.
-
Subministración Inmediata de Libros Contables de Impostos Especiais de Fabricación (SILICIE): A directora do Departamento de Aduanas e Impostos Especiais comenta que a obriga de subministración electrónico dos asentos contables polos establecementos afectados pola normativa dos Impostos Especiais resulta esixible con efectos desde o 1 de xaneiro de 2020, aínda que se establecera a posibilidade de realizar a subministración dos datos correspondentes ao primeiro semestre de 2020 durante o período comprendido entre o 1 de xullo e o 30 de setembro. Engade que, debido á situación provocada pola crise sanitaria, desde distintos sectores solicitouse á Axencia Tributaria unha ampliación dos prazos xa que estaban tendo problemas coas empresas desenvolvedoras de software. Así, publicouse neste mes de xuño a Orde HAC/566/2020, permitindo que os asentos contables correspondentes ao ano 2020 poídanse presentar ata o 15 de xaneiro de 2021.
-
Imposto Especial sobre determinados medios de Transporte: por parte das empresas comentouse na reunión do grupo de traballo a problemática que se producira coa presentación do modelo 576 no mes de abril, que impedira a matriculación dun gran número de vehículos. O Departamento de Aduanas e II. EE. comunicou que xa se resolvera e que, efectivamente, detectáranse erros nos códigos electrónicos de matriculación (CEM) que supuxeron un bloqueo na matriculación debido a un filtro do sistema que estaba operando de maneira incorrecta. Tras liberaro, o problema persistiu debido a un erro no sistema de Tráfico, que non capturaba os datos da Axencia Tributaria.
-
Situación da Directiva relativa á fiscalidade da enerxía: o Departamento de Aduanas e Impostos Especiais comentou que a actual lexislación era do ano 2003 e que, desde entón, houbera algún proxecto, pero que non se puidera desenvolver debido, sobre todo, a que as posicións dos Estados membros estiveran moi enfrontadas. Engadiu que na actualidade a protección ambiental ía gañando protagonismo e que a “fiscalidade verde” estaba sendo impulsada como parte esencial da Política Climática e Enerxética, especialmente desde a aprobación pola Comisión Europea do “Paquete Verde”. Así mesmo, se. informou de que a Comisión Europea fixera pública en setembro de 2019 a súa avaliación da Directiva da fiscalidade da enerxía e a electricidade. Engadiu como resumo que, partindo dos cambios habidos na materia desde 2003, tales como as modificacións nas porcentaxes de utilización de enerxías renovables (do 6 ao 18 %) ou nos da electricidade renovable (do 13 ao 31 %) ou acordos internacionais como o de París e dos obxectivos políticos para o futuro (un mercado único da enerxía eficiente e autosuficiente e un esixente programa de redución de emisións), poderíase concluír que existe unha falta de harmonización entre os Estados membros no nivel de tributación, pero que a implantación a nivel da UE ##1##ofrece vantaxes fronte a facero a nivel nacional.
A continuación D. Jesús Gascón agradece a D. ª Pilar Jurado a súa intervención e cede a palabra a D. Manuel Trillo Álvarez, delegado Central de Grandes Contribuíntes, a fin de que comente a actividade do grupo de traballo de Relación Cooperativa.
O delegado Central informa que o grupo de traballo de Relación Cooperativa reuniuse o 23 de xuño e que no mesmo abordáronse, entre outras, as seguintes cuestións:
-
O primeiro punto que se desenvolveu fora exposto polas empresas e referíase ao establecemento dun plan de acción en materia de relación cooperativa para os próximos anos, a través da análise dunha serie de cuestións de variada natureza, tales como achegar os controis ao exercicio en curso, publicitar determinadas análises de risco, revisar a política de sancións, dar un maior valor aos informes de transparencia, etc., así como profundar na modificación da cultura do cumprimento cooperativo dentro da Administración, do mesmo xeito que estábase facendo no sector empresarial. Desde a Axencia Tributaria propuxose ás empresas recoller nun documento as cuestións que considerasen prioritarias, a fin de poder analizaras e debateras. Así mesmo, no referente ás actuacións propostas polas empresas que esixían cambios normativos, sinalouse que a situación actual non se consideraba moi propicia para este tipo de iniciativas. Doutra banda, en relación á proposta dun cambio na cultura da Axencia Tributaria, destacouse que a relación cooperativa era unha materia de gran interese para a Administración desde facía varios anos e que un bo exemplo era o “Plan Estratéxico da Axencia Tributaria 2020-2023”, onde se establecían unha serie de obxectivos, considerados prioritarios, así como as liñas de actuación para lograros, que representaban unha aposta decidida por mellorar e potenciar a relación cooperativa, a información, a asistencia, a prevención, o fomento do cumprimento voluntario, a redución da conflitividade, a diminución do pagamento de intereses como consecuencia dunha maior celeridade nas tramitacións, etc. É dicir, indicouse que a actuación da Axencia Tributaria ía máis alá da obtención dos ingresos necesarios para sufragar o gasto público e que, aínda que existían limitacións, era patente o cambio de paradigma.
Doutra banda, en relación cos informes de transparencia, todos os participantes na reunión do grupo de traballo estiveron de acordo en consideraros un instrumento esencial da relación cooperativa e, probablemente, o máis tanxible, aínda que desde as empresas se reclamou, como por veces anteriores, o dotaros dunha maior utilidade, sobre todo no referente ao retorno da análise que dos mesmos realizaba a Administración. Por parte dos representantes da Axencia Tributaria manifestouse que as conclusións derivadas do estudo dos informes de transparencia estaban producindo cambios internos na toma de decisións, especialmente en materia de control, pero que non podían facerse públicos. Engadiuse que a Axencia Tributaria era consciente da importancia que para as empresas tiña ese feedback, pero que na actualidade non existía un mecanismo legal para instrumentaro. Tamén se indicou que cada ano, no transcurso da análise dos informes de transparencia, xurdían dúbidas no referente á aplicación das normas tributarias e que desde a Administración se estaba facendo un esforzo por resolveras cunha razoable celeridade. Así mesmo, sinalouse que a posta en marcha dos informes de transparencia contribuíra decisivamente ao fortalecemento da confianza mutua. Non obstante, por parte das empresas insistiuse na necesidade de ir máis alá na valoración dos informes de transparencia, destacando que constituían unha práctica sen precedentes noutros países do noso medio e que puñan de manifesto o espírito de colaboración das entidades e o seu compromiso con facer avanzar o modelo. Por parte da Axencia Tributaria sinalouse que a profundidade coa que nun procedemento de control analizábase calquera operación non era a mesma que se dedicaba á análise dos informes de transparencia. Engadiuse que, aínda que ambos os dous procedementos estaban moi conectados, os informes de transparencia daban unha información moi importante sobre a empresa e a súa operatoria, pero que nunca era equivalente á obtida nun procedemento inspector.
Para finalizar con este punto, o delegado Central comenta que, neste ámbito, tanto á Administración coma ás empresas quédalles aínda unha marxe para avanzar e reitera a proposta que se fixo na reunión do grupo de traballo ás empresas para que presenten un documento coas cuestións que consideren prioritarias a fin de impulsar o modelo de relación cooperativa.
-
No segundo punto da orde do día tratáronse diversas cuestións relativas ao impacto que a crise do COVID-19 podería ter na fiscalidade internacional. Así, o xefe da Oficina Nacional de Fiscalidade Internacional informou de que a OCDE puxera en marcha dúas liñas de traballo en relación coas iniciativas normativas que os distintos estados adoptaran con ocasión da crise sanitaria. No referente á primeira, sinalou que a Secretaría da organización publicara unha nota sobre o impacto da pandemia nas regras contidas nos convenios de dobre imposición sobre residencia fiscal, traballadores transfronteirizos, etc. En relación coa segunda liña de traballo, dedicada ao estudo da incidencia da pandemia nas políticas de prezos de transferencia dos grupos multinacionais, indicou que a OCDE estaba conseguindo información a través dun cuestionario, tanto das Administracións tributarias coma das empresas, sobre as cuestións ou problemas que xa se estaban propondo ou que se pensaba que poderían proporse nun futuro próximo. Así mesmo, o representante da Axencia Tributaria ofreceuse como ligazón co grupo de traballo de prezos de transferencia da OCDE.
Doutra banda, tamén se informou sobre o proxecto de dixitalización que, baixo o impulso do G-20 e o enderezo da OCDE, trataba de buscar unha solución global de consenso aos retos da dixitalización da economía. Sinalouse que o proxecto xiraba arredor de dous piares: o piar 1, que pretende a reasignación dos dereitos de tributación entre os estados e desenvólvese co denominado “enfoque unificado”, e o piar 2, que pretende dar solución a cuestións que permitan avanzar máis alá dos acordos
BEPS , de maneira que todos os beneficios dos grupos multinacionais teñan unha tributación mínima. Así, a Axencia Tributaria informou que, aínda que os traballos se seguiran desenvolvendo a bo ritmo, recentemente producíranse as seguintes circunstancias que incidirían no seu desenvolvemento: en primeiro lugar, aínda que nun principio estaba previsto que os traballos finalizasen a últimos de 2020, recentemente informárase do atraso ao mes de outubro da reunión de ministros de Finanzas previstas para o mes de xullo, en que se ía a adoptar o compromiso político coas liñas clave de actuación; en segundo lugar, informouse de que o secretario do Tesouro dos Estados Unidos dirixira unha comunicación a todos os países en que existía unha iniciativa lexislativa ou que xa implantaran un imposto relativo á tributación dos servizos dixitais, manifestando que non consideraba que o momento fose oportuno xa que existían outras prioridades e advertía de posibles reaccións. Pola súa banda, as Administracións de Gran Bretaña, España, Italia e Francia, nunha resposta común, contestaron á Administración estadounidense apelando ao diálogo e subliñando que aínda existía tempo para chegar a un consenso. Por último, o representante da Axencia Tributaria sinalou que o G-5 (agás Reino Unido) propuxera un sistema de tributación mínima con posicións intermedias, a fin de que puidese ser acordado por un gran número de países e que esta iniciativa si contara co apoio de Estados Unidos. -
No terceiro punto da orde do día abordouse a modificación do artigo 151 da Lei Xeral Tributaria (Proxecto VIVI) polo Real Decreto-lei 22/2020, do 16 de xuño: o delegado Central indica que vai ser o subdirector xeral de Ordenación Legal e Asistencia Xurídica quen se ocupe de realizar a súa exposición.
-
Para finalizar, o delegado Central sinala que tamén neste grupo de traballo, no apartado de “Rogos e preguntas”, tratouse o tema da deducibilidade da retribución dos administradores, pero que como D. Marcos Álvarez xa desenvolveuo amplamente, só quere destacar que a Axencia Tributaria adoptou nesta cuestión unha decisión prudente, que é a de esperar a que o TEAC pronúnciese, xa que o vai a facer nun breve prazo. Engade que desexa firmemente que por fin haxa un criterio e que, aínda que este inevitablemente agradará máis a uns que a outros, permitirá superar definitivamente as constantes discusións sobre o tema.
A continuación, D. Jesús Gascón agradece a intervención de D. Manuel Trillo e cede a palabra a D. Marcos Álvarez.
O subdirector xeral de Ordenación Legal e Asistencia Xurídica comenta en primeiro lugar que o director de Inspección Financeira e Tributaria encomendoulle que pida desculpas no seu nome por non asistir a esta sesión plenaria, pero que motivos profesionais se o impediron.
A continuación, D. Marcos Álvarez sinala que, en relación co comentado na reunión sobre o modelo de relación cooperativa, só quere engadir que, necesariamente, hai que ter presente tamén o impacto que calquera iniciativa nesta materia poida ter sobre entidades de menor tamaño.
De seguido, en relación coa modificación normativa que xa habilita legalmente para o desenvolvemento das actuacións e os procedementos a través de sistemas dixitais, D. Marcos Álvarez destaca que se trata dun sistema voluntario para ambas as dúas partes e que vai supor un considerable aforro nos custos de xestión e de desprazamento, é dicir, que requirirá dun acordo bilateral e que se irá implementando a medida que se considere necesario, sempre que o contribuínte conte cos medios que lle permitan relacionarse de modo remoto e telematicamente co actuario, a fin de evitar desprazamentos innecesarios. Doutra banda, indica que un dos retos que ten o sistema é garantir un intercambio seguro e válido de documentos que poidan incorporarse a un expediente electrónico con todas as garantías, tanto de representación, como de autenticidade, confidencialidade, etc. Neste sentido, D. Marcos Álvarez informa que xa está operativo na práctica o intercambio de dilixencias no marco dos procedementos de inspección. Engade que para a sinatura das actas aínda non éstáo, xa que para esa actuación se require unha representación adicional cualificada polo que poida comportar de renuncia de dereitos. Por último, sinala que este sistema tamén é aplicable aos servizos de axuda o contribuínte e que vai constituír unha ferramenta de traballo moi útil nas ADIS (Administracións Dixitais Integrais).
A continuación, D. Jesús Gascón agradece a intervención de D. Marcos Álvarez e ofrece a palabra aos asistentes, por se desexan realizar algún comentario. Xa que non se produce ningunha intervención, dá paso ao seguinte punto da orde do día.
4. Próxima convocatoria
Respecto da próxima convocatoria, D. ª Rosa María Prieto manifesta que a intención é manter a periodicidade semestral das reunións, sinalando a respecto disto que a próxima reunión celebraríase, previsiblemente, no mes de novembro. Engade que, no referente ao formato, aínda é un pouco prematuro anunciaro, xa que depende de como vaia evolucionando a crise sanitaria, pero que se avisará con suficiente antelación.
De seguido, toma a palabra o director Xeral para comentar que, durante o segundo semestre, tamén os grupos de traballo seguirán coa súa actividade.
5. Outras consideracións, rogos e preguntas
A continuación, D. Jesús Gascón dá paso ao 5º punto da orde do día, “Outras consideracións, rogos e preguntas” e, antes de ofrecer a palabra aos asistentes, reitera que o Plan Estratéxico da Axencia Tributaria 2020-2023 segue plenamente vixente, aínda que, como consecuencia da crise sanitaria provocada polo COVID-19 , do mesmo xeito que no resto de organizacións, éstánse realizando determinadas modificacións, sobre todo para o ano 2020. De seguido, abre unha quenda de palabra.
En primeiro lugar, intervén D. Ángel Martín, representante da Telefónica, quen manifesta que quere agradecer a publicación das dúas consultas sobre o
De seguido toma a palabra D. Francisco Javier Baulenas, representante de Seat, quen agradece que, tras solicitar a finalización dun procedemento inspector que xa estaba iniciado a fin de non continuar xerando intereses, a Axencia Tributaria, inmediatamente, puxo en marcha todos os mecanismos para que se puidese ultimar con celeridade. Engade que desexa facer extensivo o seu agradecemento á DCGC e ao equipo inspector de Barcelona.
A continuación, xa que non se producen máis intervencións, D. Jesús Gascón escusando á secretaria de Estado que tivo problemas técnicos durante a reunión, toma a palabra.
O director Xeral da Axencia Tributaria comenta que, no referente ao tema da relación cooperativa, é moi importante manter o grao de confianza mutua acadado. Engade que, se por veces pode dar a sensación dunha falta de avance na materia, tense que ter en conta o que comentou D. Marcos Álvarez en relación con que calquera iniciativa normativa ten que ter presente a existencia de PEMES. D. Jesús Gascón subliña que, unicamente nos casos en que estea plenamente xustificado e exista un consenso político, poderíanse adoptar medidas dirixidas especialmente ás grandes empresas.
Para finalizar, o director Xeral da Axencia Tributaria agradece a todos os asistentes a súa presenza e dá por concluída a vixésima sesión plenaria do Foro de Grandes Empresas, despedindose ata a próxima reunión.
A SECRETARIA TÉCNICA
D.ª ROSA MARÍA PRIETO DEL REY
Vº Bº
A PRESIDENTA DO FORO
D.ª INÉS MARÍA BARDÓN RAFAEL