Acta da reunión
Foro de Grandes Empresas
ACTA PLENA 2/2020
ACTA DA REUNIÓN DO PLENO DO FORO DE GRANDES EMPRESAS
CELEBRADA O 17 DE NOVEMBRO DE 2020
Vicepresidente do Foro de Grandes Empresas
Director Xeral da Axencia Estatal de Administración Tributaria
D. Jesús Gascón Catalán
Membros en representación da Axencia Estatal de Administración Tributaria
Director do Departamento de Xestión Tributaria
D. Gonzalo García de Castro
Director do Departamento de Inspección Financeira e Tributaria
D. Javier Hurtado Puerta
Director do Departamento de Recadación
D. Guillermo Barros Gallego
Directora do Departamento de Aduanas e Impostos Especiais
D.ª Mª Pilar Jurado Borrego
Delegado Central de Grandes Contribuíntes
D. Manuel Trillo Álvarez
Subdirectora xeral de Técnica Tributaria - Departamento de Xestión Tributaria
D.ª Mercedes Xordán Valdizán
Subdirector xeral de Ordenación Legal e Asistencia Xurídica - Departamento de Inspección Financeira e Tributaria
D. Marcos Álvarez Suso
Subdirectora xeral de Coordinación e Xestión – Departamento de Recadación
D.ª Virginia Muñoz Fernández
Membros en representación das Grandes Empresas
ACERINOX
Secretario Xeral
D. Luis Gimeno Valledor
ACS
Director Asesoría Fiscal
D. Alfonso Moreno García
AMADEUS IT GROUP SA
Vicepresidente do Consello de administración
D. Jacinto Esclapés Díaz
BANCO SANTANDER
Group Executive Vice President
D.ª Carmen Alonso Peña
BANKIA
Director de Asesoramento Fiscal - Enderezo de Asesoría Fiscal
D. Juan José Lagares Gómez-Abascal
BBVA
Director do Departamento Fiscal
D. José María Vallejo Chamorro
LA CAIXA
Director Asesoría Fiscal
D. Manel Alfonso García Rodríguez
CEPSA
Director Fiscal
D. Alberto Martín Moreno
COFARES
Asesor Consello reitor
D. Luis Valdeolmos González
EL CORTE INGLÉS
Director do Departamento Fiscal
D. Luis María Sánchez González
ENDESA
Responsable de Asuntos Fiscais
D.ª María Muñoz Viejo
FCC
Director da Área Fiscal
D. Daniel Gómez-Olano González
GENERALI
Director Área Contabilidade
D. Martí Jo Ruiz
IBERDROLA
Directora Global de Fiscalidade
D.ª Begoña García-Rozado González
IBERIA
Spanish Tax Lead
D.ª Cristina Santana Negrín
INDITEX
Director Asesoría Fiscal
D. Andrés Sánchez Iglesias
MAPFRE
Director de Asesoría Fiscal
D. Antonio Lafuente González de Suso
MERCADONA
Director Fiscal
D. Rafael Hilario López Villanueva
MICHELIN
Responsable Fiscal
D.ª Rosa María Peña García
NATURGY ENERGY GROUP
Director de Planificación Fiscal
D. Baltasar Gómez Febrel
NORFIN HOLDER
Director Asesoría Fiscal
D. José Antonio Gibello Saiz
RENAULT
Director Asuntos Fiscais e Aduanas
D. Félix Ruiz Madarro
REPSOL
Director Xeral Económico e Fiscal
Luis López-Tello e Díaz Aguado
SEAT
Director de Impostos
D. Francisco Javier Baulenas Setó
SIEMENS
Directora de Impostos
D.ª Ana Mª Moreda Galante
TELEFÓNICA
Director Fiscal
D. Ángel Martín Gómez
VODAFONE
Director de Asesoría Fiscal
D. Javier Viloria Gutiérrez
Secretaría Técnica do Foro de Grandes Empresas
Secretaria Técnica
D.ª Rosa María Prieto do Rei
O día 17 de novembro de 2020 celébrase por videoconferencia a vigesimoprimera sesión plenaria do Foro de Grandes Empresas, asistindo as persoas indicadas, e de acordo co seguinte
ORDE DO DÍA
- Apertura da sesión.
- Aprobación da acta da reunión celebrada o día 30 de xuño de 2020.
- Resultados dos distintos grupos de traballo do Foro.
- Próxima convocatoria.
- Outras consideracións, rogos e preguntas.
1. Apertura da sesión
Abre a sesión D. Jesús Gascón Catalán, director Xeral da Axencia Estatal de Administración Tributaria, na súa calidade de Vicepresidente do Foro de Grandes Empresas, quen, tras saudar os asistentes e agradecerlles a súa presenza, comenta que, tendo en conta a evolución da pandemia, é probable que aínda haxa que realizar por videoconferencia as próximas reunións.
2. Aprobación da acta da reunión celebrada o día 30 de xuño de 2020
D. Jesús Gascón cede a palabra a D.ª Rosa María Prieto, directora do Servizo de Planificación e Relacións Institucionais, quen sinala que a acta da 20ª sesión do Pleno do Foro remitiuse aos integrantes do mesmo e engade que, non habendose recibidas observacións e se non as houbese neste momento, quedaría definitivamente aprobada. Ao non realizarse ningunha observación polos presentes, declara aprobada definitivamente a acta da sesión plenaria do día 30 de xuño de 2020.
3. Resultados dos distintos grupos de traballo do Foro
O director Xeral da Axencia Estatal de Administración Tributaria indica que, no referente á actividade dos grupos de traballo durante o segundo semestre, o de “Análise das cargas fiscais indirectas” e o de “Análise da normativa tributaria e de redución da conflitividade ”celebrou unha reunión conxunta o día 4 de novembro. Así mesmo, engade que o grupo de traballo de Impostos Especiais reuniuse o 28 de outubro e o de Relación cooperativa, o 11 de novembro.
A continuación, cede a palabra a D. Gonzalo García de Castro, director do Departamento de Xestión Tributaria, a fin de que informe os presentes sobre a actividade do grupo de traballo para a Análise e racionalización de cargas fiscais indirectas. D. Gonzalo García de Castro, tras saudar os asistentes, sinala que o desenvolvemento deste punto vaio a realizar D. ª Mercedes Xordán Valdizán, subdirectora xeral de Técnica Tributaria do Departamento de Xestión Tributaria, que é quen asistiu á reunión do grupo de traballo. Engade que, non obstante, intervirá puntualmente nalgunhas cuestións.
De seguido toma a palabra a D.ª Mercedes Xordán, quen inicia a súa exposición sinalando que na reunión do pasado 4 de novembro abordáronse, entre outras, as seguintes cuestións:
-
Novidades en IVE : no grupo de traballo tratáronse os cambios, fundamentalmente técnicos, que entrarían en vigor o 1 de xaneiro de 2021 co fin principal de mellorar a asistencia ao contribuínte a través do servizo de formalización do modelo 303. Así, en relación co SII, sinalouse a título de exemplo que no libro rexistro de facturas recibidas engadírase unha nova clave para identificar os bens de investimento. Tamén que se desenvolvera o apartado do libro rexistro de operacións intracomunitarias para acordos de venda de bens en consigna. Así mesmo, recalcouse que o servizo Pre303, a partir de xaneiro de 2021, ía ser máis completo no referente á preformalización de recadros que se ofrecería ao contribuínte coa información coñecida pola Axencia Tributaria.
Para finalizar este apartado, D.ª Mercedes Xordán convida os asistentes, do mesmo xeito que fixose a través de cartas informativas, a probar este servizo de axuda.
-
Novidades na próxima campaña de declaracións informativas: indicouse na reunión que as modificacións na campaña 2020 tamén ían ser principalmente de carácter técnico e que a maioría afectaban a declaracións informativas financeiras. Engadiuse que o obxectivo destes cambios era, sobre todo, mellorar a asistencia na campaña de IRPF, no referente aos datos fiscais facilitados aos contribuíntes. Así mesmo, sinalouse que o principal cambio afectaba o modelo 198, aínda que as modificacións se aprobaran no ano 2019 e aprazárase a súa aplicación ata o exercicio 2020. Tamén se comentaron os cambios introducidos no modelo 187, co fin de reducir os requirimentos para identificar os pagamentos a conta realizados polos propios socios.
-
Abordáronse os cambios normativos que cumpriría tramitar como consecuencia de:
-
Directiva (UE) 2018/822 do Consello, do 25 de maio de 2018 (Directiva sobre Intermediarios fiscais ou DAC 6): comentouse que a súa transposición continuaba pendente, aínda que as distintas normas que compuña o proxecto no seu conxunto xa cubriran o trámite de información pública, incluídas as ordes ministeriais que aprobarían os tres modelos de declaracións informativas. Sinalouse que, non obstante, desde o 1 de xullo de 2020 na páxina web da Axencia Tributaria estaba publicada a información técnica necesaria para levar a cabo os desenvolvementos informáticos xa que, aínda que provisional en tanto non se aprobase a lei, non se esperaban cambios dados o grao de consenso acadado nos grupos de traballo informáticos da Comisión.
-
Imposto sobre as Transaccións Financeiras: D.ª Mercedes Xordán comenta que o trámite de audiencia e información pública do proxecto de orde ministerial pola que se aproba o modelo 604 finalizou o pasado 13 de novembro. Así mesmo, indica que na reunión se sinalaron as seguintes cuestións:
-
O imposto entra en vigor o 16 de xaneiro de 2021.
-
O modelo débese presentar con carácter mensual (do 10 ao 20 do mes seguinte) e unicamente nos períodos en que se realicen operacións suxeitas. Se non se realiza ningunha operación suxeita, non cumprirá presentar a autoliquidación.
A subdirectora xeral de Técnica Tributaria engade que se publicará na páxina web da Axencia Tributaria a información técnica e de interese sobre a formalización do modelo, así como as cuestións que a Dirección Xeral de Tributos considere oportunas.
-
-
Imposto sobre Determinados Servizos Dixitais: no grupo de traballo destacouse o seguinte:
-
O imposto tamén entra en vigor o 16 de xaneiro de 2021.
-
A presentación do modelo 420 ten carácter trimestral e preséntase no mes seguinte ao trimestre natural.
Para terminar con este punto a subdirectora xeral de Técnica Tributaria indica que, xa que a primeira declaración haberá que facera no mes de abril, aínda queda un prazo de tempo razoable para publicar o Regulamento e o proxecto de orde ministerial pola que se aprobaría o modelo.
-
-
D. Jesús Gascón agradece a D. ª Mercedes Xordán a súa intervención e cede a palabra a D. Gonzalo García de Castro por se desexa realizar algún comentario.
O director do Departamento de Xestión Tributaria comenta que, efectivamente, non existen grandes cambios normativos a excepción das dúas novas figuras impositivas comentadas pola subdirectora xeral de Técnica Tributaria, o Imposto sobre as Transaccións Financeiras e o Imposto sobre Determinados Servizos Dixitais. Engade que o seu Departamento está pendente da publicación dos desenvolvementos regulamentarios a fin de concretar todo a formulación xestor dos dous impostos. Así mesmo, indica que está prevista a emisión de notas informativas, tanto en castelán como en inglés, así como unha serie de preguntas frecuentes (FAQ), que, dun xeito sistemático e ordenado, aclaren os conceptos básicos dos novos impostos.
Para finalizar a súa intervención, D. Gonzalo García de Castro, en relación coa campaña de declaracións informativas 2020, destaca o seu carácter esencialmente continuísta, sen grandes novidades. Así mesmo, comenta que, no referente ao IVE, os axustes tamén foron os tradicionais, é dicir, os derivados da transposición de directivas e, sobre todo, os vinculados á mellora das validacións no SII, a fin de que o servizo de axuda Pre303 teña un maior alcance subxectivo e ofreza aos contribuíntes un precálculo máis completo.
D. Jesús Gascón agradece a D. Gonzalo García de Castro a súa intervención e comenta que nas próximas sesións haberá que tratar os cambios normativos que, nestes momentos, éstánse tramitando, tales como a Lei de Orzamentos Xerais do Estado, cuxo prazo para a presentación de emendas termina, precisamente, o día de celebración deste Pleno, así como unha serie de proxectos normativos que afectan a novos impostos e aos xa existentes. Así mesmo, indica que, ademais, no caso de que a Lei de Orzamentos non se aprobe antes do día 31 de decembro, tamén haberá que arbitrar algún instrumento normativo de axuste para que non quede sen cubrir algún período de tempo. Engade que, polo tanto, avecíñanse unhas semanas complicadas e complexas no referente a normas en tramitación, pero que tempo terá que trataras nas próximas reunións.
A continuación, o director Xeral da Axencia Tributaria ofrece a palabra aos asistentes por se desexan realizar algunha consulta ou comentario con relación a tratádoo ata o momento na reunión. Xa que non se produce ningunha intervención, cede a palabra a D. Javier Hurtado Puerta, director do Departamento de Inspección Financeira e Tributaria, a fin de que comente a actividade do grupo de traballo de Análise da normativa tributaria e de redución da conflitividade.
D. Javier Hurtado indica que a reunión deste grupo de traballo tivo lugar o pasado día 4 de novembro e que na mesma contouse coa participación de representantes da Dirección Xeral de Tributos. Engade que, como cuestións máis relevantes, comentáronse os seguintes asuntos:
-
Proxecto de Lei de medidas de prevención e loita contra a fraude, de transposición da Directiva 2016/1164 do Consello, do 12 de xullo de 2016: o subdirector xeral de Tributos sinalou que o proxecto de lei, no referente a transposición da Directiva, só afectaba a dous puntos da mesma, por entenderse que os outros apartados ou ben xa estaban traspostos ou ben aínda había prazo para unha transposición futura. Engadiu que, basicamente, o que o proxecto de lei ía traspor era un novo réxime de transparencia fiscal internacional e a regulación da chamada “imposición de saída” ou “
exit tax ”.Así mesmo, abordáronse con moito detalle as seguintes novidades introducidas polo proxecto de lei en diversas materias relacionadas, precisamente, coa loita contra a fraude fiscal:
-
Prohibición expresa das regularizacións fiscais extraordinarias, tamén chamadas “amnistías fiscais”.
-
Prohibición do software de dobre uso: sinalouse na reunión que, mediante a modificación da letra j) do artigo 29.2 da Lei Xeral Tributaria, establecíase a obriga de utilizar un software que impedise a alteración de rexistros e fixábase un estándar mínimo que debían cumprir os sistemas. Non obstante, indicouse que este punto debía ser obxecto de desenvolvemento regulamentario. Así mesmo, o Departamento de Inspección Financeira e Tributaria explicou na reunión que non se trataba dunha medida illada, senón que o que se pretendía era establecer as bases de futuros desenvolvementos tendentes a conseguir o que se deu en chamar o “cumprimento por deseño”, é dicir, lograr unha conciliación entre os sistemas informáticos dos contribuíntes e o sistema de presentación de declaracións da Administración tributaria, de tal xeito que, ao mesmo tempo que se simplificaría a tarefa xestora do obrigado tributario ao non ter que trasformar os seus rexistros para presentar unha autoliquidación, xa que estes orixinaríanse nun formato perfectamente lexible polos sistemas da Administración, tamén se aseguraría, doutra banda, a integridade, conservación, rastreabilidade e inviolabilidade dos rexistros.
-
Modificación do réxime da lista de morosos: sinalouse que se reducía o limiar de débeda tributaria pendente de 1.000.000 euros a 600.000 euros. Así mesmo, indicouse que o debedor podería ser excluído da lista se aboaba a totalidade da débeda e as sancións antes de que finalizase o prazo de alegacións á inclusión na lista.
-
Novas obrigas de información en relación coas criptodivisas : coa modificación de DÁA 18ª da Lei Xeral Tributaria deberían consignarse no modelo 720.
-
Novas limitacións de pagamentos en efectivo: D. Javier Hurtado comenta que esta limitación demostrou ser moi útil na loita contra a economía mergullada e que a actual limitación de 2.500 € nas operacións entre empresarios vaise a reducir a 1.000 €, mantendose en 2.500 € entre particulares. Así mesmo, indica que no caso de persoas físicas con domicilio fóra de España, o límite redúcese de 15.000 a 10.000 €. Doutra banda, tamén se modifica o réxime sancionador, a fin de axeitaro á Lei 39/2015, do 1 de outubro, do Procedemento Administrativo Común das Administracións Públicas e á Lei 40/2015, do 1 de outubro, de Réxime Xurídico do Sector Público, establecendose unha redución do 50 %da sanción se se aboa durante o trámite de audiencia.
-
Medidas para fomentar o cumprimento voluntario das obrigas tributarias:
-
Exclusión da recarga por extemporaneidad para as regularizacións voluntarias que se produzan como consecuencia dunha regularización previa da Administración polo mesmo concepto impositivo e circunstancias, pero por outros períodos.
-
Modificación da forma de cálculo da recarga por presentación extemporánea a fin de evitar o denominado “erro de salto”, establecendose un sistema de recargas crecentes do 1 %por cada mes completo de atraso sen que se devindiquen xuros de mora ata que transcorresen doce meses desde a finalización do prazo de presentación ou ingreso voluntario. A partir do día seguinte do transcurso dos doce meses, se devengaría unha recarga do 15 %e comezaría a devindicación dos xuros de mora.
-
Redución das sancións do artigo 188 da Lei Xeral Tributaria, a fin de favorecer a simplificación na súa aplicación, o ingreso voluntario e a diminución dos litixios: en actas con acordo aumentaría a redución do 50 ao 65 %e en actas de conformidade, ademais da redución do 30 %, establécese un 40% adicional, o que permitiría que a redución ascendese ao 58 %.
O director do Departamento de Inspección Financeira e Tributaria sinala que, en relación con este punto, quere destacar a supresión do informe de desconformidade, documento que na actualidade é absolutamente redundante co contido da acta, xa que, aínda que o seu obxectivo é asegurar unha mellor explicación do mesmo para unha mellor defensa do contribuínte, hoxe en día a acta recolle a totalidade das argumentacións fácticas e xurídicas en que se basea, facendo innecesario un informe adicional.
-
-
Modificación da lista de paraísos fiscais: A subdirectora xeral de Fiscalidade Internacional da Dirección Xeral de Tributos explicou que este tipo de territorios pasan a denominarse “xurisdicións non cooperativas”. Engadiu que España estaba comprometida cos criterios da OCDE para considerar un país ou territorio como “xurisdición non cooperativa” e que os devanditos criterios eran, basicamente:
-
territorios cos que non exista un intercambio efectivo de información sobre o titular dos bens ou dereitos;
-
ou en que exista baixa ou nula tributación;
-
ou faciliten a existencia de sociedades extraterritoriais e de prácticas fiscais perniciosas.
Así mesmo, sinalouse na reunión que a lista sería obxecto dunha constante revisión, atendendo ás previsións realizadas tanto pola UE como pola OCDE.
-
-
Modificacións que afectan aos impostos sobre o Patrimonio, sobre Sucesións e Doazóns e sobre Transmisións Patrimoniais e Actos Xurídicos Documentados no tocante á o valor dos inmobles: sinalouse que o “valor real” se substituía polo “valor”, que é un valor de referencia fixo que pretende aproximarse ao valor de mercado. D. Javier Hurtado comenta que esta medida busca evitar a conflitividade derivada da valoración dos inmobles ao proporcionar un valor que, aproximandose ao de mercado, poida ser tomado con certeza por parte do obrigado tributario.
-
Modificacións no Imposto sobre o Valor Engadido no relativo á responsabilidade subsidiaria dos titulares dos depósitos fiscais de produtos comprendidos no ámbito do Imposto sobre Hidrocarburos: o director do Departamento de Inspección Financeira e Tributaria sinala que a fraude organizada no IVE na comercialización de hidrocarburos é un motivo de preocupación para a Administración tributaria. Así, engade que, na reunión, o subdirector xeral de Impostos sobre o Consumo da Dirección Xeral de Tributos explicou que se establecía un “rexistro de extractores”, de tal xeito que os titulares dos depósitos estarían obrigados a verificar a alta da persoa ou entidade extractora no mesmo á hora de realizar unha operación.
-
-
Novas figuras impositivas: Imposto sobre as Transaccións Financeiras e Imposto sobre Determinados Servizos Dixitais. D. Javier Hurtado indica que, aínda que a subdirectora xeral de Técnica Tributaria xa expuxo as novidades nesta materia, desexa resaltar algún aspecto destes dous impostos, mal chamados taxas (taxa Tobin e taxa Google):
-
Imposto sobre as Transaccións Financeiras: comentouse que no proxecto de real decreto establecíase unha figura nova, a depositaria central de valores, sobre o que recaería unha parte importante da carga xestora e que simplificaría en gran medida a xestión para os operadores dos mercados bolsistas, o que redundaría nunha maior facilidade no cumprimento voluntario das obrigas.
-
Imposto sobre Determinados Servizos Dixitais: D. Javier Hurtado sinala que este imposto supón un reto para a Axencia Tributaria, xa que, ademais de que os feitos impoñibles recaen no ámbito da sociedade da información, tamén presenta un compoñente de extraterritorialidade na medida en que moitas das multinacionais obrigadas ao cumprimento da obriga están domiciliadas fóra do noso país.
-
-
Evolución dos traballos da OCDE en relación cos retos que presenta a dixitalización da economía: a Dirección Xeral de Tributos comentou que estaba previsto que se acadase un acordo a finais de 2020, pero que pola situación sanitaria causada polo COVID-19 , así como polo desacordo entre países, atrasárase a xuño de 2021. Tamén se sinalou que, para o mes de decembro, estaba previsto realizar unha consulta pública sobre o proxecto. Así mesmo, explicáronse as liñas básicas dos dous piares:
-
Pilar I: o seu obxectivo é garantir que as xurisdicións que achegan o “mercado” participen no reparto da tributación das multinacionais, aínda que estas non teñan unha presenza física no país en cuestión. Este piar consta de tres elementos:
-
Importe A: determínase a través dunha fórmula cuxos porcentaxes están pendentes de decisións políticas, aínda que si se avanzou nos elementos determinantes da base impoñible. Contémplase tamén un sistema de compensación de perdas, aínda que está pendente de debate os anos de perdas a ter en conta con carácter retroactivo.
-
Importe B: contía fixa adicional ao importe A e que se devindica polo desenvolvemento de actividades básicas de comercialización na xurisdición do mercado. Avanzouse na definición das devanditas actividades e, aínda que está pendente de debate, confeccionouse unha lista positiva e outra negativa. Busca unha simplificación administrativa e evitar conflitos entre administracións tributarias. E busca, ademais, certeza fiscal para o contribuínte.
-
Mecanismo de resolución de conflitos: o seu obxectivo é proporcionar unha certeza xurídica ás empresas, ao tempo que se preveñen e resolven as controversias que poidan xurdir entre as distintas Administracións. É dicir, trátase de establecer un sistema de “portelo único ”, de maneira que a multinacional teña un único interlocutor que lle proporcione unha solución definitiva no referente á súa tributación nas diferentes xurisdicións en que estea operando.
-
-
Pilar II: o seu obxectivo é establecer un estándar de tributación mínima mundial de maneira que, cando as rendas estean residenciadas en países cunha moi baixa tributación, poídase entender que o país do mercado ten un dereito de gravame directo sobre as devanditas rendas. Este piar ten natureza moi técnica e é obxecto dunha controversia menor entre os países.
-
-
Medidas tributarias adoptadas como consecuencia da crise sanitaria producida polo COVID-19 :
-
Comentouse que, unha vez finalizados os prazos de suspensión establecida polo Real Decreto-lei 8/2020 e prorrogados no referente á súa duración polo Real Decreto-lei 15/2020, a Axencia Tributaria fora recuperando paulatinamente a súa actividade ordinaria en todos os servizos, aínda que cunha serie de limitacións impostas polas recomendacións sanitarias. En concreto, limitouse a reincorporación presencial do persoal de maneira que non se superase en ningún momento o 50 %, establecéronse regras especialmente restritivas no referente á duración e aforamento das reunións, preparáronse salas para as reunións cos obrigados tributarios que cumprisen os estándares de seguridade, etc.
-
Reiterouse que a paralización dos procedementos tivera dúas excepcións: aqueles casos en que o contribuínte solicitara a continuación e aqueloutros de que se derivaban efectos favorables para o obrigado tributario, como podían ser os procedementos de devolucións tributarias.
-
Aclarouse que durante o período de confinamento todos os servizos continuaran traballando e procurárase avanzar no desenvolvemento de técnicas que, dalgunha maneira, preservasen a distancia persoal. Así, explicouse o establecemento dun sistema novo de “visitas virtuais” regulado nos artigos 99 e 151 da Lei Xeral Tributaria que podía ser utilizado tanto para a prestación de servizos de información e asistencia, como para os trámites dos procedementos inspectores.
-
-
Consultas realizadas no marco do Código de Boas Prácticas Tributarias: en relación con este punto, toma a palabra o subdirector xeral de Ordenación Legal e Asistencia Xurídica para sinalar que no grupo de traballo comentouse a evolución deste instrumento en que, aínda que o Departamento de Inspección Financeira e Tributaria é o emisor final da contestación, a colaboración da Delegación Central de Grandes Contribuíntes é de gran importancia. Engade que as cuestións máis relevantes foron as seguintes:
-
Desde 2015, ano en que se implantou esta ferramenta, formuláronse 26 consultas, de que 13 recibíronse en 2020. É dicir, neste último ano produciuse un notable incremento na utilización por parte das empresas deste mecanismo, motivado, en parte, polo esforzo realizado pola Axencia Tributaria en axilizar as contestacións.
-
Non todas as consultas realizadas poden ser contestadas pola Axencia Tributaria, xa que algunhas recaen sobre aspectos interpretativos da norma, sendo competencia da Dirección Xeral de Tributos. Así mesmo, tamén poden quedar sen resposta algunhas preguntas debido á falta de claridade na exposición dos feitos ou porque, por diversos motivos, poida darse unha situación de risco en que non se estime conveniente pronunciarse.
-
As materias consultadas son moi variadas: desprazamento de traballadores ao estranxeiro, Imposto sobre Sociedades, IVE, facturación, deducións por I+D, etc.
-
As consultas no marco do Código de Boas Prácticas Tributarias non poden substituír o labor interpretativo que teñen atribuídos outros órganos, principalmente a Dirección Xeral de Tributos e o Tribunal Económico Administrativo Central (TEAC), debendo versar sobre aspectos concretos de aplicación da norma ante determinadas circunstancias fácticas.
-
Emisión de criterios xerais baseados nas consultas: como regra xeral, as preguntas formuladas polas empresas son de moi variada índole e moi concretas, polo que dificilmente pode extraerse das mesmas un criterio xeral cuxa difusión poida ser de utilidade. Non obstante, cabrúa a posibilidade se se dese o caso de que unha mesma cuestión fose obxecto de numerosas consultas.
Para finalizar a exposición sobre a actividade do grupo de traballo de Análise da normativa tributaria e de redución da conflitividade, toma a palabra novamente D. Javier Hurtado e, en relación coas consultas realizadas no marco do Código de Boas Prácticas Tributarias, engade que, como seguramente comentará o delegado Central, tamén desde a propia Delegación Central contéstanse cuestións expostas polas empresas.
-
D. Jesús Gascón agradece aos representantes do Departamento de Inspección Financeira e Tributaria as súas intervencións e ofrece a palabra aos asistentes por se desexan realizar algún comentario. Xa que non se produce ningún, cede a palabra a Dª. Pilar Jurado Borrego, directora do Departamento de Aduanas e II. EE., ao obxecto de que comente a actividade do grupo de traballo de Impostos Especiais durante o segundo semestre.
D.ª Pilar Jurado comeza a súa exposición sinalando que o grupo de traballo de Impostos Especiais reuniuse o día 28 de outubro e que, dos temas abordados, quere destacar os seguintes:
-
Principais modificacións introducidas polo proxecto de orde pola que se establecen a estrutura e o funcionamento do censo de obrigados tributarios polo Imposto Especial sobre a Electricidade e apróbase o modelo 560:
-
establécense novos CIE (Códigos de Identificación da Electricidade) a fin de detallar os distintos supostos de redución prevista no artigo 98 da Lei 38/1992, do 28 de decembro, de Impostos Especiais, ao tempo que se proporciona información sobre as subministracións a beneficiarios de exención e de redución da base impoñible, xa que estes beneficios fiscais, como é coñecido, son obxecto de análise pola Unión Europea;
-
a conversión dos CIE realizarase de oficio polas oficinas xestoras, así como a emisión da correspondente tarxeta;
-
a orde ministerial resultará de aplicación ás devindicacións que se produzan a partir do 1 de outubro de 2021.
-
-
Depósitos fiscais de hidrocarburos: o proxecto de Lei de Medidas de Prevención da Fraude introduce no seu artigo décimo unha modificación do concepto de “depósito fiscal” de tal xeito que se vai a esixir para ter tal condición a almacenaxe física dos produtos no establecemento. É dicir, a capacidade de almacenaxe ten que reflectir o fluxo operacional de entradas e saídas do produto, non podendo ser en ningún caso desproporcionado.
-
Situación da revisión da Directiva 2003/1996 relativa á harmonización da fiscalidade dos produtos enerxéticos e a electricidade:
-
Sinalar, en primeiro lugar, o antecedente da proposta de modificación desta Directiva promovida pola Comisión en 2011 que establecía os tipos impositivos dos produtos enerxéticos en función do seu poder enerxético e das súas emisións de dióxido de carbono e que foi arquivada en 2015 ao non chegarse a un acordo entre os distintos Estados membros.
-
O 11 de setembro de 2019 a Comisión Europea fixo pública a súa avaliación da Directiva para concluír que, aínda que existe unha falta de harmonización entre os Estados membros no nivel de tributación, non obstante, a nivel da Unión Europea pódese afrontar a implantación de forma máis vantaxosa que a nivel nacional.
-
Do 22 de xullo ao 14 de outubro de 2020 levouse a cabo unha consulta pública sobre a Directiva, a fin de que os operadores puidesen transmitir as súas valoracións á Comisión Europea. En España, as empresas do sector enerxético manifestaron a súa preferencia por que a fiscalidade da enerxía pivote sobre as emisións de dióxido de carbono e solicitaron reunirse coa Dirección Xeral de Tributos a fin de coñecer a posición da Administración española. Así, neste sentido, a Dirección Xeral de Tributos considerou acertada a proposta, xa que á hora de presentar e defender a posición española ante a Comisión Europea é imprescindible coñecer con certeza a formulación do sector privado.
-
D. Jesús Gascón agradece a D. ª Pilar Jurado a súa intervención e, xa que ningún dos presentes desexa intervir, outorga a palabra a D. Manuel Trillo Álvarez, delegado Central de Grandes Contribuíntes, a fin de que comente a actividade do grupo de traballo de Relación Cooperativa.
O delegado Central informa que a reunión do grupo de traballo de Relación Cooperativa tivo lugar o 11 de novembro e que a orde do día estaba exposto para que fose unha sesión de debate e intercambio de pareceres. Así, as cuestións tratadas foron as seguintes:
-
En primeiro lugar, abordáronse as perspectivas cuantitativas derivadas da DAC 6: desde a Axencia Tributaria desexábase coñecer cal era a impresión das empresas en relación co volume de presentacións que cabrúa esperar a partir de xaneiro, máxime tendo en conta que as primeiras referíanse a feitos ocorridos a partir do verán de 2018. As entidades coincidiron en sinalar que xa levaban un tempo analizando as súas operacións de acordo coa DAC 6 e que a conclusión era que o volume sería pequeno. Engadiuse que, nalgúns casos, esta análise actuara de filtro previo e descartáranse operacións que propuñan excesivas dúbidas desde o punto de vista tributario, o que desde a Axencia Tributaria valorouse como un efecto positivo deste novo instrumento.
Pola súa banda, as peticións das empresas foron as seguintes:
-
Flexibilidade no referente ao réxime sancionador: se lles contestou que tanto nesta como noutras ocasións en que se abordan situacións novas, a actuación da Axencia Tributaria sempre é prudente, máxime tendo en conta que neste caso todas as partes terían que avanzar xuntas e ir perfilando as situacións claramente reportables e analizando outras máis complexas.
-
Axilidade e rapidez na resolución de dúbidas por parte da Administración, sobre todo nos primeiros momentos: as empresas sinalaron que a implantación fora realmente complexa e solicitouse un feedback rápido que permitise a resolución temperá de controversias e información acerca de como íase desenvolvendo o proceso. Ademais, comentouse que se esperaba un alto número de consultas. Pola súa banda, a Axencia Tributaria ofreceu a súa colaboración a fin de garantir que o nivel de cumprimento fose aceptable.
-
-
O segundo punto que se tratou na reunión foi o relativo aos novos impostos sobre as Transaccións Financeiras e sobre Determinados Servizos Dixitais, respectivamente: informouse de que a organización a efectos xestores e de control resultaría máis sinxela, a priori, no primeiro dos dous impostos xa que, previsiblemente, habería un interlocutor principal (a depositaria central de valores) que estaría residenciado na Delegación Central e que, en calquera caso, esperábase un número pequeno de interlocutores. Porén, sinalouse que o Imposto sobre Determinados Servizos Dixitais revestía unha maior complexidade, non só polo seu carácter transfronteirizo, senón que a iso había que engadir que os tres feitos impoñibles deste imposto non se realizaban exclusivamente por empresas do sector dixital, senón que, como se puxo de manifesto durante a reunión, multitude de empresas, entre as que están os grandes grupos empresariais españois, realizaban algún dos feitos gravados polo imposto, aínda que tendo en conta que en gran medida a base impoñible sería cero, xa que se trataba de operacións xeralmente gratuítas. Así, sinalouse que se estaba traballando na confección dun censo referido ao noso país e que, de momento, descoñecíase cantos suxeitos pasivos habería fóra da nosa xurisdición. Neste sentido, comentouse que se estaban estudando unha serie de mecanismos a fin de dar publicidade no exterior sobre a entrada en vigor deste imposto en España. Por outra banda, sinalouse que a Axencia Tributaria cría conveniente centralizar todas as tarefas, tanto censuais e de asistencia e información, como as relativas á xestión do imposto e as de comprobación, pero que aínda non estaba decidido o esquema organizativo, dada a diversa casuística que, previsiblemente, daríase entre os suxeitos pasivos. Non obstante, a formulación era presentar unha actuación unificada. Por último, destacouse que este imposto era sumamente técnico e solicitouse ás empresas a súa colaboración, dados os seus coñecementos sobre a economía dixital, a fin de poder facer un seguimento razoable deste imposto. Pola súa banda, as empresas resaltaron a elevada complexidade das funcións de investigación e control, dada a natureza das actividades que configuraban este imposto e propuxeron a creación dun grupo de traballo onde se puidesen compartir e intercambiar experiencias. Á Axencia Tributaria pareceulle que podería ser conveniente e que habería que esperar a ver como desenvolvíase a posta en marcha.
Para finalizar con este punto, D. Manuel Trillo sinala que quere agradecer ás empresas a colaboración ofrecida.
-
En terceiro lugar, abordouse o tema das consultas realizadas no marco do Código de Boas Prácticas Tributarias: o delegado Central sinala que as cifras van máis alá das ofrecidas polos representantes do Departamento de Inspección Financeira e Tributaria, precisamente, por algo que tamén sinalaron e é o feito de que moitas das consultas son dunha menor complexidade e non necesitan da formalidade propia que si é necesaria noutro tipo de cuestións. Engade que é un mecanismo que está funcionando ben e que a Axencia Tributaria está intentando estar á altura, pero que hai que ter en conta as limitacións non só en medios materiais e humanos, senón tamén xurídicas. Doutra banda, indica que as empresas reclamaron unha maior publicidade ao que se contestou que, efectivamente, a Axencia Tributaria estaba de acordo pero que, desafortunadamente, a crise sanitaria provocara unha alteración considerable nas prioridades da organización e que, ademais, moitas das consultas referíanse a cuestións moi concretas, focalizadas en feitos moi específicos e que só aquelas que fosen o suficientemente xenéricas poderían ter un interese xeral e, debidamente reelaboradas para non faltar ao deber de confidencialidade, poderían publicarse. Non obstante, engadiuse que xa estaban preparados varios criterios xerais aos que se esperaba dar publicidade en breve.
-
No cuarto punto da orde do día expuxose unha visión xeral sobre a situación dos acordos previos de valoración e os procedementos amigables como instrumentos para evitar a conflitividade: o director do Departamento de Inspección Financeira e Tributaria sinalou que a Oficina Nacional de Fiscalidade Internacional (ONFI), dotada con medios persoais moi especializados, estaba experimentando unha actividade crecente, aínda que non moi coñecida, agás por aqueles aos que afectaba directamente. Engadiu que as tres liñas de actuación da ONFI, fundamentalmente, eran as seguintes:
-
Colaboración cos equipos de inspección, tanto da Delegación Central como das delegacións territoriais, en materia de fiscalidade internacional, cun termo medio de máis de 150 colaboracións anuais.
-
Acordos previos de valoración (APAS): sinalouse que a utilización deste instrumento ía tendo tamén un crecemento considerable cun termo medio anual de máis de 140 solicitudes de acordo, doblando o termo medio dos catro anos anteriores.
-
Procedementos amigables: indicouse que o termo medio anual era de máis de 300 solicitudes, habendose multiplicado nos dous últimos anos por 2,2 en relación co termo medio dos dous anos anteriores.
Ademais, sinalouse que a ONFI realizaba outro tipo de actuacións como podían ser a participación en grupos de traballo da OCDE, formación en materia de fiscalidade internacional e elaboración de informes.
Pola súa banda, o xefe da ONFI explicou a “estratexia 360 graos ”: partindo da conexión e integración dos mecanismos citados, consistiría en realizar unha eficaz análise de riscos en materia de prezos de transferencia, de maneira que se se decide que son correctos non ter que volver repetiros e poder centrar a actividade noutras áreas. En caso contrario, iniciaríase unha comprobación e, se como resultado da mesma procedese un axuste, poderíase propor un procedemento amigable.
Doutra banda, as empresas preguntaron sobre a prevalencia dos APAS en relación aos bilaterais, ao que o xefe da ONFI contestou que o escenario ideal era que cada vez houbese máis APAS bilaterais, xa que suporían unha solución definitiva, pero que, aínda que o desexo do solicitante sería obter unha resposta áxil e rápida, o procedemento é máis lento e aínda non se estaría na cifra desexable de APAS bilaterais ou multilaterais.
-
-
No último punto da reunión abordouse a conflitividade tributaria: Reiterouse que a redución da mesma era un dos obxectivos recollidos no Plan Estratéxico da Axencia Tributaria 2020-2023 e que era unha materia de constante preocupación para a Administración. Sinalouse que se estaban impulsando distintas medidas, entre as que había que destacar un cumprimento escrupuloso dos procedementos establecidos, así como a utilización dos instrumentos citados anteriormente. Tamén se reiterou que nesta cuestión era necesaria a cooperación de todos os intervenientes a través dos mecanismos de colaboración preventiva existentes e doutros que se puidesen propor nun futuro. Así mesmo, comentouse que xa se podía apreciar unha redución e ofrecéronse os seguintes datos cuantitativos:
-
Dos vinte millóns de actos administrativos producidos, 300.000 eran recorridos (1,1 %).
-
No ámbito da Delegación Central, 3 de cada 4 actas asinábanse en conformidade ou con acordo, polo que unicamente o 25% era recorrida en reposición ou directamente na vía económico-administrativa, onde un 66% das resolucións eran favorables ao criterio da Administración. Pola súa banda, dos asuntos que chegaban á Audiencia Nacional, nun 33 %ratificaba o criterio do Tribunal Económico-administrativo Central, noutro 33 %estimaba totalmente as pretensións do contribuínte e, nos restantes, producíase unha estimación parcial. Sinalouse que neste último 33 % había que ter en conta que, aínda que en numerosos casos se producía unha estimación no referente ao fondo do asunto, a desestimación parcial viña provocada polas sancións.
A modo de resumo engadiuse que, aínda que a maior parte dos actos administrativos non presentase ningún tipo de conflitividade, as cifras si que eran motivo de preocupación xa que se traducían en 7.000 millóns de euros suspendidos por procedementos en tramitación, dos que, 2.500 estaban nesta situación desde facía 5 anos ou máis, 2.500 entre 3 e 5 anos e o resto entre 1 e 3 anos. Así mesmo, engadiuse que a Axencia Tributaria consideraba esta situación ineficiente e cun alto custo financeiro para ambas as dúas partes, ademais de que tiña un custo engadido en termos de incerteza e inseguridade.
Por parte das empresas comentouse que, aínda que a cooperación administrativa se estaba plasmando en diversos instrumentos, cumpría seguir avanzando na mesma a través de mecanismos tales como a publicación de criterios xerais, o impacto dos informes de transparencia nas actuacións de comprobación e o coñecemento temperán dos motivos de regularización nos procedementos de inspección, así como en regular dalgún xeito os avances nesta materia.
Desde a Axencia Tributaria contestouse que os informes de transparencia eran un elemento de gran importancia para previr a litixiosidade e que por iso estábanse dedicando moitas horas de traballo á súa análise, pero que, non obstante, non podían constituír unha especie de sinal de cara a conflitos futuros.
No relativo á publicación de criterios xerais, recoñeceuse que existía unha obriga por parte da Axencia Tributaria e reiterouse que había varios en preparación que se publicarían en breve.
Doutra banda, no referente ao coñecemento temperán dos motivos de regularización nos procedementos de comprobación, sinalouse que se trasladara aos equipos inspectores a necesidade de transparencia no referente aos asuntos nucleares do procedemento. Engadiuse que, non obstante, ambas as dúas partes tiñan as súas estratexias e que canto máis transparente fósese durante o procedemento, o coñecemento temperán acadaríase antes.
Así mesmo, as empresas propuxeron a necesidade de levar a cabo unha reunión monográfica sobre esta cuestión da conflitividade, ao que a Axencia Tributaria comentou que non había inconveniente en dedicar unha reunión do grupo de traballo exclusivamente a esta materia.
Para finalizar, sinalouse que cando a Axencia Tributaria referíase á necesidade de reducir a litixiosidade, facíao sempre en referencia e tendo presente o marco xurídico actual.
-
A continuación, D. Jesús Gascón agradece a intervención de D. Manuel Trillo e ofrece a palabra aos asistentes por se desexan realizar algún comentario en relación cos grupos de traballo.
En primeiro lugar, toma a palabra D. Javier Hurtado para indicar que, en relación coa reunión do grupo de traballo de Relación cooperativa, quere engadir tres breves apuntamentos para complementar a exposición do delegado Central que, doutra banda, considera que foi moi completa:
-
En relación co novo Imposto sobre Determinados Servizos Dixitais comentouse que cando se falaba de relación cooperativa, a Axencia Tributaria entendía que tamén estaba dentro deste ámbito a denuncia por parte das empresas daquelas condutas ilícitas de que tivesen coñecemento. Sinalouse que as entidades participantes no Foro tiñan un gran coñecemento de diferentes mercados, incluso noutros territorios, que para a Administración eran moi importantes e solicitábase a súa colaboración para identificar este tipo de comportamentos que, ademais, presentaban un forte compoñente de competencia desleal.
-
No referente á utilización conxunta de mecanismos de redución da conflitividade como os APAS e os procedementos amigables indicouse que, en relación cos procedementos de comprobación, o desexable sería que as actuacións inspectoras non fosen a base da relación entre as empresas e a Administración, senón que esta puidese limitarse a manter un certo nivel de supervisión. Así, sinalouse que este tipo de instrumentos podían contribuír a medio prazo a invadir o camiño nunha cuestión tan complicada e conflitiva como era a distribución das bases impoñibles en materia de prezos de transferencia. De aí o valor da “estratexia 360 graos” como unha nova forma de relación en que, partindo dunha comprobación, chegaríase a uns acordos de que resultaría a sinatura dun ALA, constituíndose este no marco que permitiría superar as controversias nunha certa materia. Engadiuse que habería materias en que posiblemente habería que continuar co debate, pero que nunha cuestión tan complexa como os prezos de transferencia poderían constituír unha maneira de achegar posturas e de pacificar un tema tan controvertido, onde non era fácil chegar a coñecer quen tiña razón e que, polo tanto, sería de maior importancia chegar a un acordo sobre a valoración.
-
No tocante á a redución da litixiosidade comentouse que un factor determinante era a rapidez na resolución do conflito, xa que así se contaría cun criterio ao que aterse e que redundaría na eliminación de futuras controversias. Engadiuse que, polo tanto, traballar na axilización dos trámites e procedementos e evitar dilacións era tamén unha forma de reducir a conflitividade a medio e longo prazo.
De seguido, toma a palabra D.ª Carmen Alonso Peña, representante do Banco de Santander e Colaboradora da Secretaría Técnica do Foro en representación das empresas, quen, tras comentar que os relatores realizaron unha exposición moi completa dos asuntos tratados nas reunións dos grupos de traballo, sinala que desexa recalcar e reiterar o ofrecemento que as empresas fixeron no grupo de traballo de Análise da normativa tributaria e de redución da conflitividade para trasladar á Administración a visión do sector empresarial en cuestións tales como a dixitalización da economía e as novas figuras impositivas, así como para compartir o seu coñecemento sobre posibles futuros contribuíntes que, non sendo residentes en España ou non operando directamente no noso país, cos cambios normativos resultarían obrigados a relacionarse coa Administración tributaria española.
Doutra banda, indica que en relación coa “estratexia 360 graos” pregúntase como esta nova forma de actuación afecta ás empresas e como enlaza cos procedementos de comprobación en curso. Por iso, cre que sería desexable profundar neste tema, de gran interese para as empresas, a fin de coñecer o que a ONFI podería levar a cabo no marco das actuacións de inspección. Así mesmo, propón que a Oficina Nacional de Fiscalidade Internacional realice unha exposición sobre esta forma de relación cooperativa á que puidese asistir un maior número de empresas que as que asistiron á reunión do grupo de traballo e poídase abordar como enlazaríase unha comprobación en curso cun ALA posterior e con outros mecanismos, como poden ser os procedementos amigables, a fin de mellorar a relación cooperativa en prezos de transferencia, así como noutras facetas da fiscalidade internacional.
D. Javier Hurtado contesta que o xefe da Oficina Nacional de Fiscalidade Internacional estará encantando en preparar a exposición solicitada e que, aproveitando os medios tecnolóxicos, podería estar dirixida a un maior número de empresas que puidesen conectarse. Así mesmo, sinala que se podería compartir un caso en que, desde a formulación da Administración, todos os instrumentos de colaboración integrásense perfectamente formando un todo coherente. Engade que, naturalmente, necesítase a colaboración das empresas, xa que sen a mesma calquera formulación estaría incompleto.
Carmen Alonso sinala que, efectivamente, trataríase de ver cun caso práctico como sería o achegamento entre as partes e cal sería a actuación de cada un dos intervenientes.
De seguido, D. Jesús Gascón manifesta que está de acordo e que a utilización de medios audiovisuais permite a participación de máis persoas que no caso de reunións presenciais.
A continuación, intervén D. Guillermo Barros Gallego, director do Departamento de Recadación, e informa que, en materia de redución da conflitividade, está previsto que en 2021 execútense unha serie de accións que permitan unha redución drástica, ante determinadas condicións, das reclamacións de tercería de mellor dereito.
O director Xeral agradece aos intervenientes a súa participación e dá paso ao seguinte punto da orde do día.
4. Próxima convocatoria
D. Jesús Gascón manifesta que a intención é manter a periodicidade semestral das reunións, sinalando a respecto disto que a próxima reunión celebraríase, previsiblemente, no mes de xuño. Engade que, no referente ao formato, dependerá da evolución da crise sanitaria.
5. Outras consideracións, rogos e preguntas
A continuación, o director Xeral dá paso ao 5º punto da orde do día, “Outras consideracións, rogos e preguntas” e, xa que non se producen novas intervencións, sinala que quere comentar unha serie de cuestións: en primeiro lugar, indica que na próxima sesión plenaria a Axencia Tributaria quere expor a súa planificación estratéxica para 2021, ano que, polo menos na súa primeira metade, vai ser complicado en materia de planificación para todas as organizacións. Engade que, tal e como se recolle no Plan Estratéxico da Axencia Tributaria 2020-2023, en 2021 vaise a publicar a avaliación dos resultados do plan de obxectivos, así como da evolución dos indicadores estratéxicos, correspondentes ao ano 2020. A modo de exemplo, cita como indicador estratéxico a conflitividade e reitera o xa comentado no desenvolvemento da sesión plenaria sobre a importancia que para a Axencia Tributaria ten esta materia. Así, sinala que o seguimento que se fai da conflitividade é, practicamente, permanente e analízase tanto a absoluta (número de recursos ou reclamacións), como a relativa (porcentaxe que representa o recorrido respecto da totalidade de actos administrativos ditados, así como os porcentaxes de estimación total e parcial ou desestimación). Indica que, ademais, tamén se analizan outros indicadores moi relacionados coa conflitividade como son o pagamento de xuros de mora, xa que unha parte da mesma deriva das resolucións a favor do contribuínte, e a evolución da débeda gestionable. D. Jesús Gascón engade que, neste último concepto, un dos factores a ter en conta é a débeda que está suspendida por recursos e reclamacións que, tendo en conta a actuación da Axencia Tributaria no seu conxunto, está por riba dos 12.000 millóns de euros, cifra que é o suficientemente significativa como para que cobre un especial interese para a Administración. Así mesmo, o director Xeral comenta que desde a Axencia Tributaria éstáse facendo un esforzo por profundar nas causas da conflitividade e que se están aplicando todos os mecanismos dispoñibles para reducira, xa sexan preventivos ou mediante a utilización dos instrumentos para lograr acordos, como os ALA, as actas en conformidade, etc. Engade que, non obstante, unha vez suscitado o conflito preséntase outro punto crítico que é a capacidade dos tribunais para asumir a resolución dos mesmos no prazo que sinalan as normas, que, por falta de medios, son difíciles de cumprir. Informa que, neste sentido, a Axencia Tributaria estivo cedendo persoal cualificado con experiencia aos tribunais económico-administrativos, pero que, por diversos motivos, acaba regresando ao seu posto de orixe, polo que este reforzo non chega a ter un impacto directo na redución dos litixios pendentes. Así, prosegue D. Jesús Gascón, nesta liña, nos dous últimos anos éstánse destinando aos tribunais persoais de novo ingreso dos grupos A1 e A2, o cal chega cunha boa bagaxe teórica, aínda que con escaso coñecemento práctico da aplicación do sistema tributario, pero que como relatores poden prestar un gran servizo, sempre revisado por quen teñen a responsabilidade na toma de decisións. Doutra banda, este persoal traballa con total autonomía, sen ningunha dependencia da Axencia Tributaria.
D. Jesús Gascón prosegue a súa exposición informando de que a Axencia Tributaria está participando nun proxecto de desenvolvemento tecnolóxico coa Dirección Xeral de Tributos e cos tribunais económico-administrativos, os cales, por cuestións orzamentarias, teñen unha autonomía menor á hora de decidir as súas prioridades. D. Jesús Gascón sinala que a Axencia Tributaria destina unha parte importante do seu orzamento ao Departamento de Informática Tributaria (DIT), co fin de que este sexa moi potente. Desta maneira, o DIT está en posición de apoiar a outros órganos cunha maior eficiencia que se estes abordasen o proxecto de mellorar os seus sistemas informáticos polos seus propios medios. Así, indica que o desenvolvemento do proxecto vai levar o seu tempo, xa que o seu obxectivo é que tanto a Dirección Xeral de Tributos coma os tribunais económico-administrativos póñanse ao mesmo nivel que acadou a Axencia Tributaria no referente á implantación das novas tecnoloxías, tan necesaria para lograr unha Administración moderna e garantindo sempre a súa plena autonomía.
Continúa a súa intervención o director Xeral da Axencia Tributaria comunicando que o 5 de novembro compareceu ante a Comisión de Orzamentos do Congreso dos Deputados, con motivo da presentación do proxecto de Lei de Orzamentos Xerais do Estado para 2021. Engade que, se alguén está interesado, a comparecencia foi gravada e está publicada nas canles divulgativas utilizadas habitualmente polo Congreso. Así mesmo, indica que, durante a mesma, os grupos parlamentarios propuxeron diferentes preguntas, algunhas delas relacionadas co control tributario das grandes empresas. D. Jesús Gascón sinala que a contestación foi que en materia de prevención da fraude non se podía ser reducionista, xa que cada segmento de contribuíntes presentaba unha problemática diferente e as simplificacións e xeneralizacións podían dar lugar a interpretacións erróneas. Explicouse que as grandes empresas, adscritas á Delegación Central de Grandes Contribuíntes, eran obxecto dun control case permanente, aínda que, con carácter xeral, a posteriori e abarcando varios exercicios, normalmente os non prescritos. Aclarouse que este sistema propuña certos problemas, como era o feito de que consumía moitos recursos e moi cualificados tanto da Administración coma das empresas. Engadiuse que se estaba traballando na busca de fórmulas para avanzar cara a un modelo máis preventivo, que permitise anticipar a resolución de problemas. Como exemplo citouse a incidencia que podería ter na redución da conflitividade a divulgación dos criterios aplicados pola Administración, de maneira que as empresas coñecésenos e puidesen, se é o caso, aplicaros, ou a utilización de mecanismos como os ALA. Así mesmo, indicouse que as actuacións de control sobre os contribuíntes cunha facturación inferior a 6 millóns de euros (PEME, autónomos, etc.) tiñan unhas características propias, baseadas, sobre todo, na prevención mediante o reforzo dos servizos de información e asistencia ao contribuínte, como poden ser a facilitación dos datos fiscais en poder da Administración ou unha maior normalización dos libros rexistro para os efectos do IVE.
Para finalizar, o director Xeral da Axencia Tributaria agradece a todos os asistentes a súa presenza e dá por concluída a vigesimoprimera sesión plenaria do Foro de Grandes Empresas, despedindose ata a próxima reunión.
A SECRETARIA TÉCNICA
D.ª ROSA MARÍA PRIETO DEL REY
Vº Bº
O VICEPRESIDENTE DO FORO
D. JESÚS GASCÓN CATALÁN