Resumo
Os ingresos tributarios en 2024 acadaron a cifra de 294.734 millóns de euros, o que supuxo un crecemento do 8,4 %con respecto ao ano 2023.
O aumento dos ingresos tivo como fundamento principal o comportamento das bases, que medraron un 6,9%. Se só teñen en cóntase as rendas e o gasto final suxeito a IVE, o crecemento elévase ata o 7,7%, consecuencia do dinamismo nas rendas con aumentos próximos ao 9 %e do incremento nun 5,7 %do gasto suxeito a IVE. Como xa aconteceu en 2023, a recadación viu limitado o seu crecemento polo impacto dos cambios normativos e de xestión que restaron, no seu conxunto, un pouco máis de 2000 millóns de euros (sen eles, os ingresos medrarían un 9,1 %). O resultado da evolución das bases e dos cambios normativos foi un crecemento dos ingresos baseados, principalmente, nos impostos directos, que aumentaron un 9% (a pesar de que os cambios normativos supuxeron unha mingua de arredor de 4.800 millóns), pero, a diferenza de 2023, cunha achega significativa dos impostos indirectos (cun incremento do 7,5 %), beneficiados pola progresiva fin das medidas sobre os produtos enerxéticos e alimenticios vixentes en anos anteriores.
O contexto económico caracterizouse pola tendencia alcista da actividade desde comezo de ano. O crecemento en volume do PIB en 2024 foi do 3,2 %, con taxas trimestrais termo medio superior ao 0,8 %. En termos interanuais o ano 2023 pechouse con crecementos no medio do 2,2 %e en 2024 as taxas foron elevandose ata acadar o 3,4%. Todos os indicadores fiscais (as vendas diarias, as vendas mensuais de Grandes Empresas a poboación constante e as vendas trimestrais das Grandes Empresas e pemes societarias, estas últimas coa información de máis dun millón de empresas) foron avanzando a evolución do PIB ao longo do ano. Todos eles deron un sinal alcista inequívoca, ademais coa novidade, a partir de metade de ano, da recuperación das exportacións. En termos nominais a situación foi moi distinta como consecuencia da fin das tensións inflacionistas dos anos previos. Así, o PIB a prezos correntes moderouse de forma considerable pasando do 9,1 %do ano 2023 ao 6,2 %en 2024. Non obstante, no caso da demanda interior, que é unha variable máis relacionada cos ingresos que o PIB nominal, o incremento, tamén do 6,2 %, foi similar ao que se rexistrou en 2023.
En 2024 pecháronse as diferenzas entre o comportamento dos ingresos por impostos directos e indirectos que distinguiron o ano anterior. O incremento dos impostos directos (capítulo I) foi do 9 %(10,1% en 2023), mentres que os tributos de carácter indirecto, as taxas e outros ingresos (capítulos II e III) aumentaron un 7,6% (1,7% un ano antes). Os ingresos polo IRPF medraron en 2024 un 7,6%. Os cambios normativos supuxeron unha perda duns 3.200 millóns, de maneira que, sen este impacto, o aumento dos ingresos sería do 10,2 %, cifra compatible cun crecemento do 8,5 %na renda dos fogares e a subida do tipo efectivo derivada do incremento de salarios e pensións. Os ingresos no Imposto sobre Sociedades medraron un 11,5%. Tamén neste caso os cambios normativos e de xestión operaron en contra da recadación reducindose esta en case 2.200 millóns. Estímase que os beneficios das sociedades suban en 2024 por riba do 13 %. Os ingresos polo IVE medraron un 7,9%, taxa superior ao aumento do gasto final suxeito ao imposto. O resto ata acadar o incremento dos ingresos explícase pola progresiva eliminación das rebaixas de tipos nos produtos enerxéticos, ademais de pola existencia doutras medidas con impacto positivo nos ingresos (adiamentos, ingresos e devolucións extraordinarias). En total todos estes elementos elevaron a recadación en máis de 1.700 millóns. O crecemento dos ingresos por Impostos Especiais foi do 6,6 %. Hai que ter en conta que en 2024 recuperouse o Imposto sobre a Electricidade, residual desde setembro de 2021 ao reducirse o tipo desde o 5,11% ao 0,5 %para compensar parte da subida dos prezos, e que, ademais, contouse cos doce meses do Imposto sobre Envases de Plástico Non Reutilizables, introducido en 2023. Se se corrixe a recadación por estes dous motivos que supuxeron algo máis de 1.000 millóns, o aumento dos ingresos sería tan só do 1,7 %. As dúas figuras principais, o Imposto sobre Hidrocarburos e o Imposto sobre Labores do Tabaco, medraron por riba desa cifra; en concreto, un 2,1% o primeiro e un 3,2% o segundo.