Saltar al contingut principal

Període de coexistència de la declaració de depòsit temporal (G4) i la notificació de presentació de la mercaderia (G3) per vies aèria i marítima

El passat 1 de gener de 2024, per a les mercaderies que arriben per via aèria, i el passat 1 de març del 2024, per a les mercaderies que arriben per via marítima, es va obrir en l'entorn de producció la possibilitat d'enviar els missatges G3 (notificació de presentació de mercaderia) i G4 (declaració de depòsit temporal).

En aquell moment es va iniciar un període de coexistència durant el qual es podia optar per presentar l'actual  (DSDT) o per enviar els referits missatges G3 i G4. Esta possibilitat es va estendre, tant en l'àmbit aeri com en el marítim, fins l'aplicació del Reglament (UE) 2019/1239 del Parlament Europeu i del Consell, de 20 de juny de 2019, pel qual es cregui un entorn europeu de finestreta única marítima (prevista per al 15 d'agost de 2025).

Independentment de la data final d'entrada de la finestreta única marítima, es fixarà el període de coexistència dels missatges G3 i G4, d'una banda, i la DSDT, per un altre, en el sector aeri, de manera que este període conclourà el 15 de gener de 2026. A partir d'aquella data ja no s'admetran però DSDT aèries i només es podran declarar missatges G4 i G3.

Es recorda que els missatges G5G i G5S, que permeten el moviment de les mercaderies en depòsit temporal declarades baix un missatge G4, estaran en producció el 3 de març de 2025, pel que si es té previst fer moviments de les mercaderies en depòsit temporal, no convé començar a declarar missatges G4 per via aèria abans d'esta data.

Un altre factor important a tindre en compte, és que les declaracions d'importació preCAU no pot fer referència al G4 com a document precedent, només a la DSDT. Pel que convé que es comencen a declarar importacions adaptades al CAU (Codi Duaner de la Unió) com més prompte per a evitar problemes en les importacions de mercaderies que entren en depòsit temporal mitjançant un missatge G4.

Finalment, el període de coexistència del G4 i G3, d'una banda, i la DSDT, per un altre, per via marítima seguirà vinculat a l'entrada de la finestreta única marítima, de la qual data definitiva no està definida encara.