Saltar al contingut principal
Qui paga els impostos?

Teatre en classe

Àrea : Llengua Castellana i Literatura. Tipus : Grupal. Nivell : Segon cicle d'ESO.

  • Dramatització : L'excursió de la classe de María. Sobre el següent guió construïu una representació dramàtica. Busqueu les similituds entre esta situació i la situació fiscal i entreu estos papers i els de les administracions públiques i els dels contribuents.

    • En la classe de María volen fer una excursió per a conéixer un Museu de Ciències interactiu així que inaugurat en una ciutat que dista 50 km d'aquella on viuen. No tenen diners per a l'autobús ni per a l'entrada del museu. Decidixen reunir els diners necessari de diverses formes:

      • Cadascun aportarà una part de seu paga;

      • S'organitzarà en l'esbarjo un bar amb crispetes i refrescos;

      • Es rifarà un videojoc que porta un company que el té duplicat.

    • Esta decisió implica d'altres:

      • Cal comprar les crispetes i refrescos;

      • Cal parlar amb un professor per a contractar l'autobús;

      • Cal nomenar un recaptador i depositari dels diners;

      • Cal triar uns encarregats del bar;

      • Cal triar uns encarregats de la rifa.

    • Com tot es va complicant, es decidix triar un coordinador de totes les tasques. La classe vota i tria a María perquè coordine l'excursió, comprometent-se tots a respectar les decisions de la classe i a complir els acords necessaris perquè l'excursió es realitze.

      • Repartiment de papers: María. Recaptador i depositari. Encarregat de compres. Encarregats del bar. Encarregat de la rifa. Enllaç amb el professor per a l'autobús. Alumnes en general.

      • Possibles conductes dins dels papers: Algú que no vol dir quanta paga li donen. Algú que té molta paga i no vol participar en el bar, en la rifa, en nada, només vol pagar i que li ho donen tot fet. Algú que té molta paga i vol un autocar de luxe. Algú que no té paga i creï que no té dret a anar. Algú que col·labora en el bar i vol cobrar per fer-ho. Algú que col·labora en la rifa i no vol donar part de paga perquè ha venut moltes paperetes. Algú que es queda amb la recaptació d'un dia del bar. Algú que compra els refrescos més barats però diu que els ha comprat a preu normal...

    • Dramatització : Viatge d'estudis de Lucía. Sobre el següent guió construïu una representació dramàtica. Buscar les similituds entre esta situació i la situació fiscal i entreu estos papers i els de les administracions públiques i els dels contribuents.

      • En la classe de Lucía faran un viatge d'estudis a un país de la Unió Europea. No tenen decidit a quin. Tampoc tenen diners i han de buscar finançament. El país al que aniran estarà en funció del cares que siguen allí les coses i dels diners que aconseguisquen recaptar.

      • Lucía resulta triada per la classe per a veure pressuposats de viatges i per a coordinar les activitats de recaptació. Hi ha qui vol anar a Dinamarca malgrat que ix més car, i qui preferix anar a Portugal perquè resulta més barat; però uns altres preferixen anar a França o a Itàlia, que estan en un nivell intermedie, encara que el que s'estalvien d'una banda l'han de pagar per un altre, perquè cal preveure una quantitat elevada per a entrades a museus.

      • Alguns suggerixen que hi ha obres d'art interessants que es poden veure sense entrar en museus; però això implica una dedicació extra a preparar el viatge que algú ha de fer (consultes a professors, llegir guies, etc.).

      • Altres suggerixen optar entre la naturalesa i art, per entendre que les visites als parcs naturals són més barates que els museus.

      • Altres suggerixen dedicar els esforços a buscar i recaptar diners per poder anar on es vulga.

      • Altres suggerixen fer un viatge més simple (per no haver de dedicar-se a preparar-ho) i més barat (per no haver de buscar finançament).

      • Altres opinen que cal anar on vulga i puga pagar la majoria i que el que no puga que no vaja.

    • Dramatització : Diego i el treball en grup. Sobre el següent guió construïu una representació dramàtica. Buscar les similituds entre esta situació i la situació fiscal i entreu estos papers i els de les administracions públiques i els dels contribuents.

      • En classe de Diego cal fer un treball col·lectiu. Es forma un grup de sis alumnes. Es repartixen les tasques.

      • Hi ha un que fa la seua part molt mala. Hi ha un altre que directament no fa la seua part.

      • Per poder presentar-ho, els altres quatre han de posar-se ràpidament a canviar el que està mal i a fer la tasca que falta. Però tenen altres matèries i altres treballs que no volen descuidar per a atendre este.
      • Diego, que s'ha organitzat millor, ha de treballar més per a acabar-ho.

      • Al final, s'aconseguix presentar el treball i el professor el qualifica amb la mateixa nota per als sis.
      • Repartiment de papers, busca del paral·lelisme amb situacions fiscals.

    • Dramatització : Reunió de veïns en casa d'Antonio. Sobre el següent guió construïu una representació dramàtica. Buscar les similituds entre esta situació i la situació fiscal i entreu estos papers i els de les administracions públiques i els dels contribuents.

      • Discussió per la quota de la comunitat. Alguns veïns opinen que es paga massa. Altres diuen que caldria fer certes obres i que caldria pagar més.

      • Alguns no estan d'acord amb la llei (quota en funció del que és gran que és el seu pis) i es queixen de què els pisos xicotets paguen menys quan usen les coses igual.

      • Hi ha veïns que volen posar piscina, quadres i sofàs en el portal, quan uns altres volen arreglar l'ascensor, les canonades i el teulat.

      • Alguns no volen pagar l'ascensor o les goteres perquè viuen en el primer.

      • Altres no volen arreglar el garatge perquè no tenen cotxe.

      • Alguns veïns no van a les reunions i no s'assabenten del tractat, però després critiquen els acords adoptats.

      • Un veí no vol ser president de la comunitat perquè només dóna problemes.