Novetats de normativa 2023
Saltar índex de la informacióPrincipals novetats tributàries introduïdes per la Llei 31/2022, de 23 de desembre, de pressupostos generals de l'Estat per a 2023
Disposición adicional septuagésima de la Ley 31/2022, de 23 de diciembre,de Presupuestos Generales del Estado para el año 2023.
IMPOST SOBRE SOCIETATS
Amb efectes des de l'1 de gener de 2023, s'introduïxen les següents modificacions en la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l'impost sobre societats (LIS):
-
El tipus de gravamen
Amb efectes des de l'1 de gener de 2023 i vigència indefinida, es modifica l'article 29 de la LIS per l'article 68 de la LPGE per a 2023.
S'introduïx un tipus de gravamen reduït del 23 per cent per a les entitats import net del qual del volum de negoci del període impositiu immediatament anterior siga inferior a 1 milió d'euros.
A estos efectes, l'import net del volum de negoci es determinarà d'acord amb el que disposen els apartats 2 i 3 de l'article 101 de la LIS.
-
Amortització accelerada de determinats vehicles
S'afegix una nova disposició addicional divuitena en la LIS per l'article 69 de la LPGE per a 2023, en virtut de la qual,
Les inversions en vehicles nous FCV, FCHV, BEV, REEV o PHEV, segons definició de l'annex II del Reglament General de Vehicles, aprovat pel Reial Decret 2822/1998, de 23 de desembre, afectes a activitats econòmiques i que entren en funcionament durant els períodes impositius que s'inicien en els anys 2023, 2024 i 2025, podran amortitzar-se en funció del coeficient que resulte de multiplicar per 2 el coeficient d'amortització lineal màxim previst en les taules d'amortització oficialment aprovades.
-
Règim fiscal especial de les Illes Balears
La disposició addicional setantena de la LPGE per a 2023 introduïx el Règim fiscal especial de les Illes Balears amb efectes per als períodes impositius que s'inicien entre l'1 de gener de 2023 i el 31 de desembre de 2028.
-
Apartat Quatre. Reserva per a inversions a les Illes Balears :
1. Els contribuents de l'impost sobre societats i de l'Impost sobre la Renda de no Residents tindran dret a la reducció en la base imposable de les quantitats que, amb relació als seus establiments situats a les Illes Balears, destinen dels seus beneficis a la reserva per a inversions d'acord amb el que disposa este apartat.
2. La reducció s'aplicarà a les dotacions que en cada període impositiu es facen a la reserva per a inversions fins el límit del 90 per cent de la part de benefici obtingut en el mateix període que no siga objecte de distribució, quan procedisca d'establiments situats a les Illes Balears.
En cap cas l'aplicació de la reducció podrà determinar que la base imposable siga negativa.
(…)
4. Les quantitats destinades a la reserva per a inversions a les Illes Balears d eberán materialitzar-se en el termini màxim de tres anys, c ontados des de la data de la meritació de l'impost corresponent a l'exercici en què s'ha dotat la mateixa, en la realització d'alguna de les inversions indicades en este número.
5. Els elements patrimonials en què es materialitze la inversió hauran d'estar situats o ser rebuts en l'arxipèlag balear, utilitzats en el mateix, afectes i necessaris per al desenvolupament d'activitats econòmiques del contribuent, llevat en el cas dels que contribuïsquen a la millora i protecció del medi ambient en el territori balear.
(…)
10. Els contribuents a què es referix este apartat podran dur a terme inversions anticipades, que es consideraran com materialització de la reserva per a inversions que es dote amb càrrec a beneficis obtinguts durant el període impositiu en el que es realitza la inversió o en els tres posteriors, sempre que es complisquen els restants requisits exigits en el mateix.
La materialització i el seu sistema de finançament es comunicaran conjuntament amb la declaració de l'impost sobre societats, l'Impost sobre la Renda de no Residents o l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques del període impositiu en què es realitzen les inversions anticipades.
11. L'aplicació del benefici de la reserva per a inversions serà incompatible, per als mateixos béns i despeses, amb les deduccions per a incentivar la realització de determinades activitats regulades en el capítol IV del títol VI de la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l'impost sobre societats. També serà incompatible per als mateixos béns i despeses amb qualsevol benefici fiscal o mesura de diferent naturalesa que tinga la condició d'ajuda estatal baix el Dret de la Unió Europea, si esta acumulació excedira els límits establits en l'Ordenament comunitari que, en cada cas, resulten d'aplicació.
(…)
13. Els contribuents de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques que determinen els seus rendiments nets mitjançant el mètode d'estimació directa, tindran dret a una deducció en la quota íntegra pels rendiments nets d'explotació que es destinen a la reserva per a inversions, sempre que estos provinguen d'activitats econòmiques realitzades mitjançant establiments situats a les Illes Balears .
Per poder disfrutar de la reserva per a inversions a les Illes Balears, les persones físiques hauran de portar la comptabilitat en la forma exigida pel Codi de Comerç i la seua normativa de desenvolupament des de l'exercici en què s'han obtingut els beneficis que es destinen a dotar la reserva per a inversions a les Illes Balears fins aquell en què hagen de romandre en funcionament els béns objecte de la materialització de la inversió.
La deducció es calcularà aplicant el tipus mitjà de gravamen a les dotacions anuals a la reserva i tindrà com a límit el 80 per cent de la part de la quota íntegra que proporcionalment corresponga a la quantia dels rendiments nets d'explotació que provinguen d'establiments situats a les Illes Balears, sempre que no se superen els límits establits en l'Ordenament comunitari que, en cada cas, resulten d'aplicació.
(…)
-
Apartat Cinc. Règim especial per a empreses industrials, agrícoles, ramaderes i pesqueres.
1. Els contribuents de l'impost sobre societats i de l'Impost sobre la Renda de no Residents aplicaran una bonificació del 10 per cent de la quota íntegra corresponent als rendiments derivats de la venda de béns corporals produïts a les Illes Balears per ells mateixos, propis d'activitats agrícoles, ramaderes, industrials i pesqueres, en este últim cas en relació amb les captures efectuades en la seua zona pesquera i aqüícola. Es podran beneficiar d'esta bonificació les persones o entitats domiciliades a les Illes Balears o en uns altres territoris que es dediquen a la producció de tals béns en l'arxipèlag, mitjançant sucursal o establiment permanent.
2. La bonificació anterior també serà aplicable als contribuents de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques que exercisquen les mateixes activitats i amb els mateixos requisits exigits als contribuents de l'impost sobre societats, sempre que determinen els rendiments pel mètode d'estimació directa.
La bonificació s'aplicarà sobre la part de la quota íntegra que proporcionalment corresponga als rendiments derivats de les activitats de producció assenyalades.
3. L'aplicació de la bonificació en cada període impositiu requerirà que la plantilla mitja de l'entitat durant este període no siga inferior a la plantilla mitja corresponent als dotze mesos anteriors a l'inici del primer període impositiu en què tinga efectes el règim previst en este apartat.
Quan l'entitat s'haja constituït dins de l'assenyalat termini anterior de dotze mesos es tindrà en compte la plantilla mitja que resulte d'aquell període.
4. La bonificació s'incrementarà fins el 25 per cent durant aquells períodes impositius en els que, a més de complir-se el requisit previst en el número anterior, s'haja produït un incremente de plantilla mitja no inferior a la unitat respecte de la plantilla mitja del període impositiu anterior i este incremente es mantinga durant, com a mínim, un termini de tres anys a partir de la data de finalització del període impositiu en el que s'aplique esta bonificació incrementada.
(…)
6. Quan l'entitat s'haja constituït durant el primer període impositiu en què tinga efectes el règim previst en este apartat, l'aplicació de la bonificació requerirà que esta entitat complisca els requisits perquè resulte d'aplicació el tipus de gravamen reduït per a entitats de nova creació regulats en l'article 29.1 de la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l'impost sobre societats. En este cas, se seguiran les regles establides en este número.
7. La bonificació regulada en este apartat no serà aplicable als rendiments derivats de la venda de béns corporals produïts a les Illes Balears propis d'activitats de construcció naval, fibres sintètiques, indústria de l'automòbil, siderúrgia i indústria del carbó.
-
-
Règim Econòmic i Fiscal especial de les Canarias
La disposició final setena de la LPGE per a 2023 modifica la Llei 19/1994, de 6 de juliol, de modificació del Règim Econòmic i Fiscal de les Canarias amb efectes per als períodes impositius que s'inicien a partir de l'1 de gener de 2023.
-
Apartat U. Es dóna una nova redacció a l'article 42.
1. Les entitats de la Zona Especial Canària tributaran en l'impost sobre societats amb les següents especialitats :
(…)
c) Els contribuents que realitzen les operacions de comerç de béns a les que es referix la lletra a) (ii) de l'apartat 1 de l'article 44 d'esta llei, hauran de subscriure trimestralment declaració informativa d'operacions amb béns realitzades fora de la Zona Especial Canària on es farà constar l'origen i destí de les mercaderies, la tipologia de mercaderies, quantitat i reste d'informació requerida, d'acord amb el codi duaner de la Unió i altra normativa aplicable. Igualment hauran de portar registre de la documentació duanera corresponent. Mitjançant Ordre de la persona titular del Ministeri d'Hisenda i Funció Pública s'aprovarà la declaració informativa i els requisits del llibre registre d'operacions amb béns realitzades fora de l'àmbit de la Zona Especial Canària.
-
Apartat Dos.Es dóna nova redacció a l'article 44.
Es dóna una nova redacció a l'efecte de determinar la part de la base imposable de l'entitat de la Zona Especial Canària que, a l'efecte de l'aplicació del tipus especial de gravamen, es derive de les operacions realitzades material i efectivament en l'àmbit geogràfic de la Zona Especial Canària.
-