Impost sobre els Líquids per a Cigarrets Electrònics i altres Productes relacionats amb el Tabac.
Coneix l'impost que grava els líquids per a cigarrets electrònics, les borses de nicotina i altres productes de nicotina
Preguntes freqüents
-
Líquids per a cigarrets electrònics, tinguen o no nicotina i siguen per a aparells o no rebutjables.
-
Les borses de nicotina, i
-
Altres productes de nicotina diferents de les labors tradicionals del tabac, com ara, per exemple: gomes de mastegar, inhaladors, pastilles o pegats cutanis, sempre que no tinguen la consideració de medicaments.
El nou impost s'establix a partir de l'1 d'abril de 2025.
No s'exigirà a Illes Canàries (té el seu propi impost autonòmic), ni en les Ciutats Autònomes de Ceuta i Melilla.
Al país Basc i Navarra s'exigirà per les seues respectives autoritats tributàries forals.
Amb caràcter general, totes aquelles persones o empreses que fabriquen, emmagatzemen i distribuïsquen a l'engròs a la Península i Illes Balears, importen o adquirisquen en països de la Unió Europea per a després vendre estos productes a Espanya (la Península i Illes Balears).
(+) També, amb caràcter excepcional i a declarar el juliol de 2025 una única vegada, serà exigible a totes les persones o empreses que tinguen estos productes amb finalitat comercial (tant majoristes com detallistes – estancs, estaciones de servicis, tendisques de vapeo, tendisques de conveniència, parafarmàcies per a este tipus de productes que no tinguen la consideració de medicaments, supermercats, etc - que comercialitzen estos productes) a 1 d'abril de 2025.
-
Els comerciants majoristes, detallistes o els qui emmagatzemen amb finalitats comercials estos productes a 1 d'abril de 2025, hauran de presentar electrònicament (disponible en la pàgina web de l'AEAT) una declaració informativa amb les existències amb finalitats comercials que tenen en seus tendisques, establiments, etc. emmagatzemades a data 1 d'abril de 2025 (independentment de la data en què les haja adquirit, simplement que les tinga en el seu magatzem a 1 d'abril):
-
Líquids que s'afegixen als vapeadores (cigarrets electrònics) encara que NO tinga nicotina aquell líquid. El vapeador (aparell en sí) no cal declarar-ho fora que porte líquid inclòs. Es declararan els mil·lilitres de producte total, no va per unitats i distingint si el volum de nicotina excedix o no dels 15 miliitros per mil·ligram de producte.
-
Borses de nicotina, solen vindre en bategues. Cal declarar-les en grams (el pes del producte que conté cada bategue, no va per unitats de bategues).
-
Altres productes de nicotina (per xiclets) i també cal expressar-ho en grams.
Este model de declaració d'existències s'ha de presentar a través de la pàgina Web de l'Agència Tributària, entre l'1 i el 30 d'abril de 2025.
L'incompliment d'esta obligació de presentar esta declaració o bé la seua presentació incompleta o amb dades falses, podrà donar lloc a una sanció tributària de 500 euros.
Si té una tendisca detallista s'entén que té fi comercial, llevat que hi haja una prova en contra. Si és un particular el que emmagatzeme estos productes a inicis d'abril de 2025 té obligació de declarar si la tinença de productes objecte de l'impost és amb finalitats comercials. S'entén que la tinença és amb finalitats comercials, llevat que hi haja una prova en contra, quan les quantitats excedisquen els següents límits:
-
Líquids per a cigarrets electrònics: 40 mil·lilitres.
-
Borses de nicotina: 400 unitats.
-
Altres productes de nicotina: 500 grams.
No cal declarar-los si tenen un ús medicinal acreditat per les autoritats sanitàries competents (Agència Espanyola del Medicament).
Si el que està comercialitzant és un producte del tabac (cigarrets, purs, picada per a embolicar, etc.) tributarà per l'impost especial sobre les labors del tabac i no estarà sotmés a este nou impost.
Tots aquells comerciants majoristes o detallistes que tinguen existències d'estos productes a 1 d'abril de 2025, hagen o no presentat la declaració d'existències citada i que no hagen inclòs estos productes en el “dit règim suspensiu” (és a dir no els hagen traslladat a una fàbrica o depòsit fiscal), entre l'1 i el 20 de juliol de 2025 estaran obligats a presentar el model 573, corresponent al mes d'abril, d'autoliquidació de l'impost especial i ingressar les quotes corresponents a estos productes.
-
- Per als adquirents a Espanya (els que compren estos productes en uns altres països de la Unió Europea per a la seua posterior comercialització a Espanya), fàbriques i depòsits fiscals a més de la declaració i pagament de l'impost, han de sol·licitar un Codi d'Activitat Econòmica (CAU) i pagar l'impost de l'1 al 20 del mes següent a cada període mensual, presentant el model d'autoliquidació “573”.
No s'exigix l'impost i, per tant, no cal presentar el model 573 si la mercaderia es troba en règim suspensiu. Tampoc caldrà presentar l'autoliquidació durant aquells períodes de liquidació en els que no resulte quota per ingressar.
Les plataformes electròniques que funcionen com intermediàries de compres per consumidors espanyols a empreses situades en uns altres països de la Unió Europea (pàgines web) també seran contribuents de l'impost (tenen la condició d'expedidor). En estos casos, no és el destinatari o adquirent a Espanya qui ha de declarar i pagar este nou impost.
(*) Recordar que la no presentació o presentació incompleta, inexacta o amb dades falses de la declaració informativa és una infracció tributària greu amb sanció de 500 euros. Compatible amb les infraccions generals de la Llei general tributària.
Presentant el model electrònic de declaració d'existències que està en la pàgina web de l'AEAT “II. EE. Declaració informativa de l'impost sobre líquids per a cigarrets electrònics i altres productes relacionats amb el tabac”
-
Haurà d'indicar el NIF, raó social i persona de contacte.
-
Cal indicar tots i cadascun dels establiments d'emmagatzematge o venda detallista que siguen de la seua titularitat o que els explote aquella mateixa persona física o jurídica on tinguen estos productes, indicant domicili, localitat i província.
-
Podrà indicar dades de contacte (telèfon mòbil, correu electrònic).
La declaració informativa ha de presentar-se l'abril i l'autoliquidació de l'1 al 20 de juliol de 2025.
Cal declarar-los amb dos decimals.
Líquids per a cigarrets electrònics : hi ha dos opcions i depén de la quantitat de nicotina.
Si tenen nicotina per a saber l'epígraf correcte cal conéixer la quantitat per mil·ligram de producte quants mil·lilitres de nicotina conté.
-
Els líquids sense nicotina o bé amb una quantitat de nicotina de fins 15 mil·lilitres per mil·ligram de producte: van a l'epígraf 1. I cal indicar els mil·lilitres de producte (del líquid)
-
Els líquids amb nicotina que continguen més de 15 mil·lilitres de nicotina per mil·ligram de producte: van a l'epígraf 2, i cal indicar-los en mil·lilitres de producte (del líquid)
Per exemple, un envase de líquid de 10 ml i posa que conté de nicotina per exemple 3 mg/ml, per tant, aquell seria epígraf 1 i es declararia 10 ml perquè és per mil·lilitre de producte, no de nicotina.
Borses de nicotina: l'epígraf és 3 i cal indicar els grams de producte.
Ací és irrellevant la quantitat o concentració de nicotina de les borses. L'important és el pes del producte que es ven
Per exemple: 20 bossetes de 0,60 grams de pes cadascuna, caldrà declarar en l'epígraf 3 la quantitat de 12 grams de producte.
Altres productes de nicotina: l'epígraf és 4 i cal indicar els grams de producte.
Per exemple: 20 unitats d'estos productes de 0,60 grams de pes cadascuna, caldrà declarar en 4 la quantitat de 12 grams de producte.
Esta obligació només està prevista per als adquirents a Espanya de productes des d'uns altres països de la UE, fàbriques, depòsits fiscals i els expedidors registrats (en el cas d'importacions seguides de la seua vinculació al règim suspensiu).
Els operadors que tinguen esta condició de fàbriques, depòsits fiscals, etc i que a 1 d'abril de 2025 ja estan realitzant activitats econòmiques amb estos productes hauran de durant els trenta dies hàbils (sense comptar caps de setmana ni dies festius) següents a l'entrada en vigor (és a dir des de l'1 d'abril de 2025) sol·licitar la inscripció en el registre territorial de l'oficina gestora d'impostos especials corresponent a on es localitze el seu establiment de fabricació o d'emmagatzematge o depòsit i en el cas d'adquirents d'uns altres països de la Unió Europea i dels expedidors registrats en oficina gestora corresponent als seus domicilis fiscals.
Els nous operadors econòmics que vulguen donar-se d'alta com fàbriques, etc hauran de prèviament a l'inici de la seua activitat, sol·licitar la inscripció citada en el paràgraf anterior i obtindre el CAU corresponent al tipus d'activitat a desenvolupar:
-
Per als contribuents de l'article 64 sexies de la Llei (els expedidors i plataformes electròniques i els adquirents amb finalitats comercials) els requisits estan especificats en l'art.4 de l'Ordre ministerial i en l'art.40.5 del Reglament d'Impostos Especials.
-
Per a les fàbriques i depòsits fiscals els requisits estan especificats en l'art.40 del Reglament d'Impostos Especials.
La seua sol·licitud s'efectuarà a través de la sede electrònica de l'AEAT.
Els estancs estan obligats a la inscripció en el registre territorial dels impostos especials i sol·licitar el CAU?.
Si es referix al fet imposable tinença d'existències a l'1 d'abril de 2025, no estan obligats. Per les seues pròpies característiques els estancs i altres establiments de caràcter detallista, com locals de venda al públic, no seran depòsits fiscals, pel que no tenen esta obligació d'inscripció (sol·licitud de CAUS) i altres obligacions que comporta esta condició.
De l'1 al 20 juliol del 2025 han de pagar mitjançant declaració - liquidació model 573 per aquelles existències que ha declarat en la declaració informativa d'existències:
Enllaç a la sede AEAT presentació:
Per a l'any 2025, de l'1 al 20 de juliol cal declarar i ingressar:
-
L'impost per les existències que es tenien emmagatzemades amb finalitats comercials a 1 d'abril de 2025 i declarades en la declaració informativa presentada prèviament i que no es troben en règim suspensiu.
-
L'impost pels productes fabricats, depositats o adquirits amb finalitats comercials en uns altres països de la UE durant els mesos d'abril, maig i juny i que no es troben en règim suspensiu.
Pel que fa a les autoliquidacions d'abril, maig i juny a presentar durant el mes de juliol, es presenten en un només model o en un per a cada mes?
Si es referix al fet imposable tinença a 1 d'abril, caldrà presentar exclusivament el model 573 corresponent al mes d'abril de 2025.
Les autoliquidacions per part de les fàbriques, depòsits fiscals i altres contribuents, seran les corresponents a cada període mensual (abril, maig i juny de forma excepcional s'hauran de presentar el juliol de 2025), atès que l'existència de productes emmagatzemats en este tipus d'establiments durant els mesos de maig i juny no és fet imposable i hauran de declarar i pagar quan isquen per al seu consum.
La base imposable serà la resultant dels productes emmagatzemats l'últim dia de cada mes?
En el cas dels qui emmagatzemen productes amb finalitats comercials a 1 d'abril de 2025, estes quanties detallades per tipus de producte, formaran la base imposable de la seua única autoliquidació de juliol.
Per als altres contribuents de l'impost, la base imposable serà la quantitat desglossada per tipus de productes en el moment de la meritació de l'impost, per norma general quan isquen per al seu consum de fàbrica o depòsit fiscal, o quan es produïsca la meritació del fet imposable en cada cas.
Pels mesos del juliol al desembre de 2025 i anys successius, se seguirà la regla general: Declaració i ingrés de l'1 al 20 del mes següent a la de la meritació (és a dir a cada període mensual).
Per exemple: Els productes el juliol de 2025, presentar i pagar de l'1 al 20 d'agost de 2025. Els del mes d'agost, presentar i pagar de l'1 al 20 de setembre de 2025 i així successivament.
(+) No cal presentar l'autoliquidació (model 573) quan el resultat de l'impost especial no isca a pagar.
-
La circulació i tinença d'estos productes amb origen i destí dins de l'àmbit territorial intern (és a dir la Península i Illes Balears amb l'impost ja meritat) es podrà justificar amb un document mercantil (factura, albarà, etc). Qui els transporta haurà de disposar d'un document mercantil que justifique esta tinença i circulació lícita.
-
En el cas de productes que circulen entre fàbriques o depòsits fiscals, o entre la Duana espanyola on s'ha produït la importació des de fora de la Unió Europea fins alguna d'aquestes fàbriques o depòsits fiscals (este producte estarà en el dit règim suspensiu ), serà necessari que la circulació es faça amb el dit document administratiu electrònic (e-AD o ARC) que es gestiona a través del sistema de control “EMCS” per part de les autoritats de l'AEAT.
-
Si un producte subjecte a este impost ha sigut rebut des d'un altre país de la UE i el seu destí immediat és una fàbrica o depòsit fiscal (per a incloure'l en este dit règim suspensiu), podrà circular fins estos establiments amb un document mercantil (factura, albarà, etc).
Els fabricants, els depòsits fiscals i els expedidors registrats estan obligats a prestar una garantia de 6.000 euros (excepte les dites tendisques lliures d'impostos autoritzades com a tals i situades en ports i aeroports que estan exemptes per la Llei de presentar esta garantia).
Tampoc serà necessari aportar una garantia, en el moment de sol·licitar la inscripció en el registre territorial i sol·licitar el CAU, en el cas dels adquirents a la Península o Illes Balears amb finalitats comercials (empreses que reben a Espanya productes d'uns altres països de la UE).
Els viatgers estan subjectes a este impost, encara que vengen d'un país de la Unió Europea, és a dir, si véns de França a Espanya hauràs de pagar l'impost especial a Espanya (este impost no s'aplica a Ceuta, Melilla ni les Canarias, pel que si, per exemple, es viatja o envien productes des de França a Ceuta, no es paga impost).
Límits exempts o franquicies: productes objecte de l'impost conduïts personalment pels viatgers majors de dèsset anys que procedisquen d' uns altres països de la UE.
-
líquids per a cigarrets electrònics, no superen els 20 mil·lilitres o,
-
200 unitats si es tracta de borses de nicotina o
-
200 grams si es tracta d'altres productes de nicotina.
Límits exempts o franquicies enviats per un particular, des d'un altre Estat membre de la UE, cap un altre particular a Espanya, sense que mitjance pagament de cap classe:
-
l íquidos per a cigarrets electrònics, no superen els 10 mil·lilitres, o
-
30 unitats si es tracta de borses de nicotina o
-
150 grams si es tracta d'altres productes de
Estes quantitats són excloents, és a dir, si un envie porta 8 mil·lilitres i 28 unitats només pots triar un.
Límits exempts o franquicies per a les importacions en general: productes objecte de l'impost conduïts personalment pels viatgers majors de dèsset anys fins les quantitats indicades:
-
líquids per a cigarrets electrònics, no superen els 20 mil·lilitres o,
-
200 unitats si es tracta de borses de nicotina o
-
200 grams si es tracta d'altres productes de nicotina.
Límits exempts o franquicies enviats per un particular, des d'un altre Estat membre de fora de la UE, cap un altre particular a Espanya, sense que mitjance pagament de cap classe:
-
líquids per a cigarrets electrònics, no superen els 10 mil·lilitres, o
-
30 unitats si es tracta de borses de nicotina o
-
150 grams si es tracta d'altres productes de nicotina
Estes quantitats són excloents, és a dir, si un envie porta 8 mil·lilitres i 28 unitats només pots triar un.
Entre altres supòsits, els propietaris d'estos productes quan el destí dels mateixos siga:
-
La seua destrucció autoritzada per l'Administració
-
Devolució a fàbrica per a seu reciclat, amb prèvia solicitud i autorització d'este reciclat per part de l'Administració tributària.
-
L'expedició fora del territori d'aplicació de l'impost (és a dir, expedició feia les Illes Canàries, a Ceuta, a Melilla, a un altre Estat Membre de la UE o bé en el cas d'exportació-cap països que no pertanyen a la Unió Europea-).
En el cas dels expedidors (venedors a distancia situats en uns altres països de la UE) que embenen a consumidors particulars a Espanya o les plataformes tecnològiques que intermedien en este tipus de vendes, seran considerats contribuents del nou impost especial.