Novetats de normativa 2017
Saltar índex de la informacióConsulta vinculant de la Direcció General de Tributs núm. V1588-17, de 20 de juny de 2017, sobreu l'obligatorietat dels Llibres registre d'IVA en el cas d'entitats que realitzen operacions exemptes de l'impost
Enllaç a Consulta vinculant DGT núm. V1588-17, de 20 de juny de 2017En la consulta vinculant V1588-17, de 20 de juny de 2017, la Direcció General de Tributs modifica el criteri establit en l'anterior resposta vinculant de 26 de febrer de 2007, número V0373-07, pel que fa a l'absència d'obligació de gestió dels llibres registres quan:
-l'entitat no tinga l'obligació d'expedir factura i
-l'activitat realitzada està exempta de l'impost i no tinga dret a deduir les quotes suportades en l'adquisició de béns i servicis per a esta activitat.
La modificació del criteri és conseqüència del nou sistema de gestió de llibres a través de la sede electrònica de l'Agència Estatal d'Administració Tributària (SII) ja que els registres continguts en la mateixa són el fonament de la informació a subministrar. Així, el nou sistema:
-Permetrà reduir substancialment les carregues administratives associades al subministrament periòdic d'informació que concernix al subjecte passiu com la presentació del model 347, 340 i 390.
-La informació obtinguda a través del subministrament electrònic dels registres de facturació serà posada a disposició d'aquells empresaris o professionals amb els qui hagen efectuat operacions aquelles persones i entitats que porten els llibres registre a través de la Sede electrònica, constituint una ferramenta d'assistència al contribuent en l'elaboració de les seues declaracions-liquidacions per l'impost sobre el valor afegit.
Amb esta consulta vinculant el Centre directiu establix el següent:
No serà necessària la gestió de lliure registre de factures expedides quan el consultant no tinga l'obligació d'expedir factura per totes les seues operacions, de conformitat amb el que estableix el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, aprovat pel Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE d'1 de desembre).
No obstant això, sí serà necessària la gestió del llibre registre de factures rebudes, amb caràcter general, per l'empresari o professional, amb independència que l'activitat realitzada es trobe totalment exempta de l'Impost i sense dret a la deducció de les quotes suportades en l'adquisició de béns i servicis per a esta activitat.
La gestió del llibre registre de factures rebudes es realitzarà a través de la Sede electrònica de l'Agència Estatal d'Administració Tributària quan el període de liquidació de l'impost sobre el valor afegit coincidisca amb el mes natural segons el disposat este article 71 del Reglament de l'impost.
D'altra banda, en relació amb les factures recapitulativas expedides a empresaris i professionals es comunica que, en el cas consultat, quan el destinatari d'estes operacions siga empresari o professional, actuant com a tal, i l'expedició es realitze amb posterioritat al mes en el que s'hagen realitzat les operacions i abans del dia 16 del mes següent a aquell, el contingut de la factura haurà d'incloure la data d'expedició de la mateixa, encara que siga posterior a la finalització del mes de realització de les operacions i anterior al dia 16 del mes següent, així com la data de realització de les operacions.