Saltar al contingut principal

Disponible ja en els principals tràmits l'autentificació eIDAS per als ciutadans de la UE

Des del 2 d'octubre de 2024 es troba en funcionament en la Sede electrònica de l'Agència Tributària l'autentificació eIDAS, permetent que els ciutadans de la UE puguen accedir als principals tràmits tributaris, com ara presentar la declaració d'IRPF / IRNR o els principals models d'IVA, mitjançant la seua identificació electrònica nacional.

eIDAS (Electronic Identification, Authentication and trust Services) és un marc regulador de la Unió Europea que establix normes per a la identificació electrònica i els servicis de confiança en transaccions electròniques. Este sistema permet als ciutadans d'un país de la UE usar la seua identificació electrònica nacional, com un DNI digital, per a accedir a servicis públics en uns altres països membres, facilitant l'accés a servicis de les administracions públiques de manera segura i eficient, constituint un pas important cap la integració digital a Europa.

Per a accedir als servicis de l'Agència Estatal d'Administració Tributària a través del sistema eIDAS, es requerix que el ciutadà de la UE posseïsca un identificador d'identitat espanyol (Identificador espanyol de Ciutadà UE) com un DNI (Document Nacional d'Identitat), un NIE (Número d'identificació d'Estranger) o un NIF L o NIF M (número d'identificació fiscal). Açò significa que, encara que es puga utilitzar la identificació electrònica d'un altre país de la UE, és necessari estar en possessió d'un d'aquests identificadors espanyols per a realitzar tràmits a l'Agència Tributària.

Utilitzant l'autentificació eIDAS, es pot realitzar una varietat de tràmits en la Sede electrònica de l'Agència Tributària, número del qual s'anirà ampliant progressivament. Per a saber si un tràmit específic admet l'autentificació eIDAS, simplement s'ha de buscar l'opció eIDAS en el menú d'autentificació.

Inicialment, l'Agència Tributària oferirà l'autentificació eIDAS en alguns dels principals tràmits relacionats amb les següents matèries (només per als exercicis més recents, en alguns supòsits):

  • Declaracions i altres tràmits de Renda (IRPF i IRNR ) e impost sobre societats

  • Gestió de l'IVA

  • Gestió de deutes

  • Tràmits de duanes

  • Apoderaments

  • Consultes a través de la ferramenta Informa+

  • Avisos informatius

  • Determinades reclamacions economicoadministratives i procediments especials de revisió

Tots els detalls d'ús d'esta i d'altres formes d'identificació electrònica es troben disponibles en la Sede electrònica de l'Agència Tributària en el menú Totes les gestions / Identificació electrònica o a través de l'enllaç Agència Tributària: Identificació electrònica.