Novetats de normativa 2023
Saltar índex de la informacióReial decret 1171/2023, de 27 de desembre, pel qual es modifiquen el Reglament de l'impost sobre el Valor Afegit, aprovat pel Reial decret 1624/1992, de 29 de desembre; el Reglament dels Impostos Especials, aprovat pel Reial decret 1165/1995, de 7 de juliol, i el Reglament de procediments amistosos en matèria d'imposició directa, aprovat pel Reial decret 1794/2008, de 3 de novembre
Real Decreto 1171/2023, de 27 de diciembre,por el que se modifican el Reglamento del Impuesto sobre el Valor Añadido, aprobado por el Real Decreto 1624/1992, de 29 de diciembre; el Reglamento de los Impuestos Especiales, aprobado por el Real Decreto 1165/1995, de 7 de julio, y el Reglamento de procedimientos amistosos en materia de imposición directa, aprobado por el Real Decreto 1794/2008, de 3 de noviembre.
IMPOST SOBRE EL VALOR AFEGIT
-
Amb efectes des de l'1 de gener de 2024 i vigència indefinida, l'article primer del RD 1171/2023 introdueix les següents modificacions en el Reial decret 1624/1992, de 28 de desembre:
- Actualització del Reglament de l'IVA a la normativa duanera comunitària (articles 9, 11 i 12 RIVA)
S'incorporen una sèrie de modificacions per a l'harmonització i adaptació del contingut del RIVA a la normativa duanera comunitària en relació amb:
-
Les exempcions en les exportacions de béns, afegint les efectuades per qui ostenti la condició d'exportador conforme a la normativa duanera, diferent del transmitent o adquirent del bé.
-
L'exempció relativa a la situació de dipòsit temporal, eliminant les mencions a les zones franques i dipòsits francs.
-
Les exempcions relatives als règims duaners i fiscals, substituint als règims suspensius.
-
-
Procediment per recuperar l'IVA de crèdits incobrables (article 24 RIVA)
S'inclou la modificació de la base imposable quan es tracti de processos d'insolvència declarats per un òrgan jurisdiccional en un altre Estat membre als que resulti aplicable el Reglament (UE) 2015/848 del Parlament Europeu i del Consell, de 20 de maig de 2015.
D'altra banda, es té en compte que la comunicació a l'AEAT de la modificació efectuada vagi acompanyada, en el supòsit de crèdits incobrables, de qualsevol altre mitjà que acrediti fefaentment la reclamació del cobrament al deutor diferent de la reclamació judicial o el requeriment notarial. -
Proveïdors de pagament (articles 62 ter i 81 bis RIVA)
La Directiva (UE) 2020/284 del Consell, de 18 de febrer de 2020, estableix l'obligació als proveïdors de serveis de pagament de mantenir registres suficientment detallats dels pagaments transfronterers realitzats en els que intervinguin i a subministrar aquesta informació a l'Administració tributària, quan l'ordenant estigui ubicat en un Estat membre i el beneficiari estigui situat en un altre Estat membre o en un país o territori tercer.
El RIVA defineix el contingut d'aquests registres que hauran d'incloure:
-
El codi BIC o qualsevol altre codi identificador, nom o raó social del proveïdor de serveis de pagament i funció que desenvolupa en nom del beneficiari.
-
Nom o nom comercial i si es disposa dels mateixos, NIF-IVA o número d'identificació fiscal nacional, adreces del correu electrònic o de les pàgines web del beneficiari.
-
El número IBAN o qualsevol altre mitjà identificatiu que permeti identificar i proporcioneu la ubicació del beneficiari.
-
El codi BIC o qualsevol altre codi identificador que permeti identificar i proporcioneu la ubicació del proveïdor de servivios de pagament que actuï en nom del beneficiari quan aquest últim rebi fons sense disposar de compte.
-
Els detalls dels pagaments transfronterers o de les devolucions de pagaments (data i hora, import i divisa, Estat membre origen del pagament o destinació de la devolució, referència que identifiqui el pagament).
Els proveïdors de serveis de pagament hauran de presentar una declaració relativa a aquests registres el mes següent al corresponent trimestre natural.
L'AEAT garantirà que el tractament de les dades i de la informació subministrada es realitzi amb subjecció a les bases legals del model europeu de protecció de dades.
-
- Obligació de presentar la declaració recapitulativa – model 349 (article 79 RIVA)
Es delimita el concepte d'adquisicions intracomunitàries de serveis exclusivament als supòsits en els que el subjecte passiu sigui el destinatari.
D'aquesta manera queden exclosos els serveis de mediació immobiliària efectuats per persones o entitats no establertes.
-
Actualització de diversos articles del RIVA:
S'actualitzen determinats articles de la qual redacció havia quedat obsoleta o referenciava normativa no vigent:
-
En l'article 28 se suprimeix la referència a la inclusió de les subvencions en el denominador de la prorrata de deducció.
-
En la disposició addicional quarta se suprimeix la referència a la reglamentació de la matrícula turística derogada des de l'any 2018.
-
En l'article 30 bis s'actualitza la normativa comunitària aplicable sobre mitjans de transport a l'efecte de la devolució de l'IVA suportat pels qui exerceixin l'activitat de transport en règim simplificat.
-
L'article 80 sobre el contingut de la declaració recapitulativa i l'article 82 sobre les obligacions dels subjectes passius no establerts, s'ajusten a la redacció vigent dels articles 79 RIVA i 119 bis LIVA respectivament.
-
- Actualització del Reglament de l'IVA a la normativa duanera comunitària (articles 9, 11 i 12 RIVA)
-
Amb efectes des de l'1 de juliol de 2024 i vigència indefinida, l'apartat set de l'article primer del RD 1171/2023 introdueix les següents modificacions en el Reial decret 1624/1992, de 28 de desembre:
-
Procediment de devolució de l'IVA suportat a Espanya per empresaris i professionals no establerts en la Comunitat (article 31 bis RIVA)
S'estableixen les següents modificacions:
-
La primera sol·licitud de devolució que un representant aquest per compte d'un sol·licitant concret ha de necessàriament anar acompanyada del corresponent poder de representació. No serà necessari que aquest document s'aporti amb caràcter previ a la presentació de la sol·licitud.
-
La sol·licitud de devolució ha d'acompanyar-se de la còpia electrònica de les factures que serien obligatòries si el sol·licitant estigués establert en la Comunitat, per equiparar ambdós procediments. En concret, es tracta de factures de la qual base imposable superi l'import de 1.000 euros amb caràcter general o de 250 euros quan es tracti de carburant.
-
-