Obligacions comptables i registrals
Saltar índex de la informacióConservació de llibres
L'article 30 del Codi de Comerç establix que els empresaris conservaran els llibres, correspondència, documentació i justificants concernents al seu negoci, degudament ordenats, durant sis anys, a partir de l'últim assentament realitzat en els llibres, excepte el que s'establisca per disposicions generals o especials.
Este termini, no coincidix amb el de prescripció (4 anys) del dret de l'Administració per a determinar el deute tributari mitjançant l'oportuna liquidació, pel que pot ocórrer que el dret de l'Administració per a regularitzar un impost estiga prescrit, però encara l'empresari haja de conservar els llibres de comptabilitat i altra documentació relacionada amb els mateixos.
D'altra banda, ha de tindre's en compte que les comprovacions i investigacions podran estendre's a exercicis prescrits quan els fets assortisquen efectes fiscals en períodes no prescrits (art. 115 LGT ) i que, en el cas de la compensació o deducció de determinats crèdits fiscals, l'Administració disposarà de 10 anys per a comprovar la procedència de la compensació o deducció originada (art. 66 bis.2 LGT).
La cessació de l'empresari en l'exercici de les seues activitats no li eximix del deure de conservació dels llibres i documents comptables, i si haguera mort, el deure de conservació recaurà sobre els seus hereus. En cas de dissolució de societats, seran els seus liquidadors els obligats a complir el previngut.