Código de boas prácticas tributarias
Elaborado e aprobado polo Foro de Grandes Empresas para promover unha relación reciprocamente cooperativa entre a Axencia Tributaria e as empresas que o subscriban
Proposta para a achega voluntaria da documentación sobre operacións vinculadas no seo do Código de Boas Prácticas Tributarias, aprobada na sesión plenaria do 8 de xuño de 2023
Este documento ten por obxecto avanzar no desenvolvemento do modelo de relación cooperativa entre a Axencia Estatal de Administración Tributaria (Axencia Tributaria) e as empresas acollidas ao Código de Boas Prácticas Tributarias (CBPT).
A experiencia na aplicación do devandito Código foi, ata agora, útil e frutífera e constituíu un instrumento eficaz de mellora na relación entre a Axencia Tributaria e as empresas adheridas ao mesmo.
Coa finalidade de profundar nesta relación, considérase que deben abordarse determinadas accións dirixidas a producir novos avances, en particular e de acordo con este documento, mediante a achega voluntaria da documentación referente ás operacións vinculadas realizadas polo contribuínte.
Para tal fin, en primeiro lugar, sinálase o alcance da información a presentar e o seu prazo de presentación.
En segundo termo, descríbese a razón pola que se considera que a achega desta documentación podería resultar conveniente no marco da relación cooperativa.
En último extremo, analízase cal podería ser a utilidade ou vantaxe que obterán as empresas adheridas ao CBPT en caso de facilitar á Axencia Tributaria a información de referencia.
1. Alcance da información a presentar, contribuíntes aos que afecta, forma e prazo de presentación.
Constitúe o obxecto do presente documento establecer a posibilidade de achega da información relativa ás súas operacións vinculadas, en vía estritamente voluntaria e por parte das entidades que están adheridas ao CBPT.
Con esta finalidade, enténdese por documentación relativa a prezos de transferencia a recolleita no artigo 18 da Lei 27/2014, do 27 de novembro, do Imposto sobre Sociedades e os artigos 13 e seguintes do Regulamento do Imposto sobre Sociedades, aprobado por Real decreto 634/2015, do 10 de xullo. A devandita normativa establece o carácter obrigatorio da súa elaboración, así como a obriga de que esta documentación se ache a disposición da Administración tributaria a partir da finalización do prazo voluntario de declaración.
A achega voluntaria desta documentación afectaría tanto aos grupos cuxa matriz resida en España como a aqueles que pertenzan a grupos empresariais non residentes.
Ao obxecto de determinar a documentación que hai que remitir, habería que distinguir:
-
No caso de grupos cuxa dominante sexa residente en España, a documentación debese incluír a prevista no artº 15 do Regulamento do Imposto sobre Sociedades (Real decreto 634/2015) polo que se refire ao grupo (masterfile), e a prevista no artº 16 respecto da entidade/entidades residentes en España.
-
Cando se trate de filiais ou establecementos permanentes residentes en España, que pertenzan a grupos non residentes, a documentación referirase exclusivamente á prevista no artº 16 do citado Regulamento (local file).
No referente ao prazo, a achega da información realizaríase unha vez transcorridos seis meses desde a finalización do período de declaración do Imposto sobre Sociedades, polo tanto, en xaneiro do ano seguinte á presentación desta , no caso das sociedades cuxo período impositivo corresponda co ano natural.
2. Razón pola que a achega da documentación podería resultar conveniente no marco da relación cooperativa entre a Axencia Tributaria e as entidades ás que se aplica o CBPT.
Como xa se sinalou, a elaboración da documentación relativa a prezos de transferencia, en particular, a recolleita no artigo 18 da Lei do Imposto sobre Sociedades e os artigos 13 e seguintes do Regulamento do Imposto, ten carácter obrigatorio. Igualmente, estas normas establecen a obriga de que esta documentación se ache a disposición da Administración tributaria.
Isto constitúe un aspecto clave, xa que pon de manifesto a facilidade do compromiso que se expón neste documento, toda vez que esta documentación non debe elaborarse de maneira específica polos contribuíntes cando lle sexa solicitada, senón que é unha documentación que, en calquera caso, deben elaborar.
A achega desta documentación, porén, só pode esixirse por parte da administración no marco de actuacións e procedementos tributarios, ben de comprobación, ben derivado de requirimentos de obtención de información, a diferenza do que ocorre noutros países do noso medio próximo (1).
A obtención temperá desta información facilitará á Administración tributaria unha maior comprensión das actividades do contribuínte e, en particular, dos aspectos recollidos nos informes de transparencia fiscal.
Para terminar este punto, e no relativo ás actuacións que podería levar a cabo a Axencia Tributaria tras recibir a información, isto é, como explotará a información e que consecuencias podería ter para as empresas, hai que remitirse ao réxime previsto para os informes de transparencia. Polo tanto, a súa finalidade non sería outra que a recolleita na Proposta para o reforzamento das boas prácticas de transparencia fiscal empresarial das empresas adheridas ao CBPT de data 28 de outubro de 2016, é dicir, a de “permitir un axeitado e temperán coñecemento da política fiscal e de xestión de riscos fiscais das empresas adheridas ao CBPT”, polo que o uso desa información “non pode ser outro que para a actividade de análise de riscos propios dos órganos da Inspección dos Tributos ”.
3. Utilidade da presentación de documentación de operacións vinculadas para as empresas.
Conforme ao indicado anteriormente, a achega voluntaria por parte das empresas adheridas ao CBPT da documentación de operacións vinculadas xeraría unha serie de vantaxes para as mesmas que convén destacar.
En primeiro lugar, debemos lembrar o escaso esforzo que debe realizarse polas entidades, ao tratarse dunha información que xa deben elaborar e que debe estar a disposición da Administración tributaria.
En segundo lugar, a achega desta documentación favorecería que a Inspección tributaria realice unha correcta análise de riscos fiscais da política de prezos de transferencia da empresa, o que redundaría nun control administrativo máis eficiente e temperán daquela e, polo tanto, na obtención de seguridade xurídica de forma máis próxima no tempo, permitindo á empresa coñecer con maior prontitude os aspectos que poden ser considerados de risco fiscal pola Administración tributaria e cales non. A obtención desta documentación serviría, en particular, para completar e aclarar a información recollida nos informes de transparencia cando estes presentásense.
Esta maior comprensión das operacións realizadas por unha entidade pode permitir á Administración descartar riscos que, doutra maneira, e non podendo ser aclarados por parte da Administración tributaria por outros medios, terían que ser obxecto dun requirimento de obtención de información ao contribuínte ou dun procedemento de inspección, situacións ambas as dúas que poderían evitarse mediante o temperán descarte de riscos fiscais.
Este é, polo tanto, un aspecto esencial, xa que a obtención temperá desta información podería excluír a realización de actuacións inspectoras, que presentan un elevado custo de oportunidade e de utilización de recursos para a Administración tributaria e de atención ao solicitado para o contribuínte. É dicir, obtéñense vantaxes para ambas as dúas partes sen que exista un custo engadido para as empresas, xa que a obriga de dispor desa documentación xa se recolle na normativa actual.
En terceiro lugar, a presentación da documentación correspondente permitiría reforzar a relación cooperativa complementando a información contida nos informes de transparencia. Contribuirase, así, ao obxectivo de reducir a litixiosidade podendo incluso, chegado o caso, iniciarse un proceso de intercambio de pareceres informais coa Axencia Tributaria en que a empresa poderá, se resulta necesario, aclarar a información fornecida ou achegar detalles adicionais, nun sentido semellante ao previsto para os informes de transparencia fiscal, sen necesidade de que este proceso se produza necesariamente dentro dun procedemento formal de comprobación.
E como ocorre cos informes de transparencia, os contribuíntes poderían obter un criterio por escrito da Axencia Tributaria sobre algunha cuestión concreta que se propoña neste proceso, de acordo ao previsto no apartado 2.3 do CBPT, e beneficiarse do que se dispón no apartado 2.4 do CBPT, que apunta que, na medida en que os datos comunicados se adapten á realidade e os criterios aplicados estean razoablemente fundamentados, iso poderá ser valorado favorablemente para os efectos de determinar a dilixencia, o dolo ou culpa a que se refire a Lei Xeral Tributaria.
(1) A título de exemplo, cabe indicar que en Portugal a achega desta documentación non está condicionada ao feito de que se desenvolvan actuacións ou procedementos tributarios, senón que se establece a súa achega con carácter xeral. (Volver)